AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Hei, jeg har en andelsleilighet jeg ønsker å leie ut for å flytte 3 timer unna nærmere den nye jobben min. Har kjøpt bolig som er ved den nye arbeidsplassen min. styret kommer til å motsette seg dette, jeg har bodd der i 5 år, og styreleder flyttet inn etter jeg gjorde, altså har jeg bodd der lenger enn styreleder. slik jeg forstår det kan de ikke nekte meg å leie ut, da jeg har rett til å leie ut 3 år mot at jeg har bodd der det siste året, og det har jeg jo, for jeg har bodd der de siste 5 årene. Stemmer dette? Skjønner at de ikke ønsker rare naboer som kun «leier», men jeg synes det er å diskriminere de som leier, det kunne jo ha vært dem selv for noen år siden da de selv sikkert leiet.. jeg kommer også til å finne fine folk som kan leie, vil jo ikke at de skal ødelegge leiligheten min heller, så skjønner ikke deres problem... Leser også at hvis man skal i millitæret, til utlandet eller på grunn av jobbsituasjon så kan man leie ut? Er dette noe jeg kan gå under? noen tips til meg? Anonymkode: 94410...286
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Det har ingenting å si at du har bodd der lengre enn styreleder - det argumentet gjør du bedre ved å kutte helt i samtale med styret, da du bare fremstår som usaklig ved å nevne det. Ellers har vel hvert borettslag egne regler, så det er vanskelig for oss å svare på.. Anonymkode: 2b45a...c2a 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Mente ikke at det var et argument, bare for å vise at jeg også har tilhørighet til borettslaget og ikke er en vanlig «kjøp opp lei ut» person hvor det er naturlig å være skepsis til å la leie ut. Men uansett, borettslagets egne regler at ingen får leie ut. Men dette er etter hva jeg har forstått ikke riktig? Fordi jeg har rett til å leie ut i 3 år? Anonymkode: 94410...286
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Å komme med kommentarer om hvem som har bodd der lengst er barnehageargumentasjon, litt sånn min fare er sterkere enn din. Les her https://osloadvokatene.no/eiendom/utleiebolig/kan-du-leie-ut-en-borettslagsleilighet/ Kan du leie ut en borettslagsleilighet? Du har kanskje hørt noe om at borettslagsleiligheter ikke kan leies ut? Men stemmer det? Finn ut hva reglene egentlig er på dette området. Styret kan alltid godta utleie Utgangspunktet er at styret alltid kan gi samtykke til utleie av din borettslagsandel. Du bør derfor alltid starte med å sende en henvendelse til styret om de godtar at du leier ut din andel. Det er verdt å merke seg at hvis du ikke har fått svar innen en måned etter innsendt skriftlig søknad, regnes den som godkjent jf. burettslagslova § 5-7. Hvis svaret på søknaden er ja foreligger det ikke noe problem. Hvis svaret derimot er nei bør du fortsette å lese. Utleie til andre mens du selv bor i boligen Etter burettslagslova § 5-4 kan en andelseier som selv bor i boligen overlate bruken av deler av boligen til andre. Denne regelen er absolutt og krever ingen godkjenning fra borettslaget. For at denne regelen skal komme til anvendelse må to vilkår være oppfylt. For det første må andelseieren selv bo i boligen. Hva som ligger i å bo i boligen må bero på en tolkning, men andelseieren må i det minste ha anledning til å være på ferie uten at det krever samtykke fra styret. For det andre må utleie knyttes til deler av boligen. Det kan dermed ikke dreie seg om hele boligen. Loven oppstiller ikke noe krav om at andelseieren må ha den dominerende andel av boligen. Det kan f.eks. være praktisk i tilfeller der en student ønsker å leie ut rom i leiligheten til andre. Utleie i opptil tre år Etter burettslagslova § 5-5 kan en andelseier som har bodd i andelen i minst ett av de to siste årene leie ut hele sin andel i inntil tre år. Etter denne bestemmelsen må imidlertid slik utleie godkjennes av styret. Hvis styret ikke godkjenner utleie må det være saklig begrunnet i leietakerens forhold. Det vil med andre ord finnes konkrete holdepunkter for at akkurat denne leietakeren ikke bør få bo i borettslaget. Hvis det ikke foreligger slike saklige grunner kan ikke styret nekte utleie til denne leietakeren. Det er verdt å påpeke at det er leietakeren styret godkjenner, ikke utleie generelt. Skulle styret ha slike saklige grunner til å nekte utleie til en bestemt person, kan du fremdeles leie ut til andre personer. Du må da gjennom samme prosess med styregodkjennelse. Anonymkode: 4c1db...080
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en andelsleilighet jeg ønsker å leie ut for å flytte 3 timer unna nærmere den nye jobben min. Har kjøpt bolig som er ved den nye arbeidsplassen min. styret kommer til å motsette seg dette, jeg har bodd der i 5 år, og styreleder flyttet inn etter jeg gjorde, altså har jeg bodd der lenger enn styreleder. slik jeg forstår det kan de ikke nekte meg å leie ut, da jeg har rett til å leie ut 3 år mot at jeg har bodd der det siste året, og det har jeg jo, for jeg har bodd der de siste 5 årene. Stemmer dette? Skjønner at de ikke ønsker rare naboer som kun «leier», men jeg synes det er å diskriminere de som leier, det kunne jo ha vært dem selv for noen år siden da de selv sikkert leiet.. jeg kommer også til å finne fine folk som kan leie, vil jo ikke at de skal ødelegge leiligheten min heller, så skjønner ikke deres problem... Leser også at hvis man skal i millitæret, til utlandet eller på grunn av jobbsituasjon så kan man leie ut? Er dette noe jeg kan gå under? noen tips til meg? Anonymkode: 94410...286 Hvorfor selger du ikke bare leilligheten om du skal flytte tre timer unna? Må være pes å leie ut leilighet 3 timer unna nytt bosted. Anonymkode: e55c2...687
Devilheart Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Hvorfor selge når man allerede eier og heller kan leie og få ekstra inntekt? Såfremt man ikke har behov for snarlig kapital, kan utleie lønne seg i lengden. TS, les hva som står i vedtektene til borettslaget. Borettslagloven er en ting, men selve borettslagets vedteker kan ha noe å si. Normalt skal det stå hvordan man skal gå frem for å leie ut. Noen ganger holder det å bare si fra til styret om utleien, andre ganger må man søke om overlatelse. Anbefaler også å bli medlem av Huseiernes Landsforbund og kan få gratis juridisk hjelp hvis det skulle være noe.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Hei! Andelsleiligheter har som kjent en begrenset utleiemulighet, i motsetning til selveierleiligheter. Hovedregelen er at styret kan nekte deg å leie ut, men det finnes unntak fra hovedregelen. Du nevner selv unntakene etter borettslagsloven § 5-5 og 5-6. I § 5-5 er det b.la. viktig å merke seg formuleringen kan. Du kan ha rett til å leie ut i opp til tre år dersom du selv (eller andre nevnt i borettslagsloven § 5-6 første ledd nr. 3) har bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene. Altså ingen automatisk rett i seg selv, men styret må ha en saklig grunn for å nekte deg det. Den saklige grunnen for nektelse må være begrunnet i leietakeren du skal leie ut til, ikke i hvorfor du skal flytte f.eks. Unntaket i § 5-6 første ledd nr. 2 gjelder hvis du skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner. Her er det viktig å merke seg ordet midlertidig. Hvis du skal benytte deg av denne paragrafen, må årsaken til ikke skal bo i andelsleiligheten pga. den nye jobben være av midlertidig art. Det høres ut som om dette kanskje er mer av permanent art siden du nevner at du har kjøpt ny bolig og ikke sier noe om at arbeidskontrakten har en sluttdato? Dette vet du nok best selv. Du må uansett søke til styret, men de kan som sagt ikke nekte uten saklig grunn Anonymkode: 4ae01...f62
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 Skyter også inn en link om nye regler for korttidsutleie som kom på nyåret (mykere regler for borettslag fra og med 01.01.2020), selv om langtidsutleie sikkert er mest aktuelt for deg. https://www.dinside.no/bolig/nye-utleieregler-i-borettslag-og-sameier/71987256 Anonymkode: 4ae01...f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå