Gå til innhold

Hund i bur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hund i bur i bilen. Burene brukes under transport og under trening/konkurranse. Jeg kan også godt bruke bur under kontrollerte former, som ro-trening e.l. Ellers har jeg luftegårder hvor hundene kan sitte. 

Har aldri forstått den greia med å stue hunden i et bur og la den sitte der en arbeidsdag, liksom...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Infinity skrev:

https://www.nrk.no/norge/vil-ha-tydeligere-regler-for-bruk-av-hundebur-1.14988110

Har du hunden din i bur ? 
I Sverige er det forbudt å ha hunder i bur. I Norge er det ikke noe forbud..

Hunden vår er i stort bur på soverommet på natta. Med stort mener jeg at hun har 2-3 forskjellige steder hun kan strekke seg ut, kan velge å ligge i seng eller "rett på gulvet", med andre ord MASSE plass til bevegelse. Det pga hun enten forlanger å sove i senga med oss, eller så tumler hun rundt på soverommet, drar ut tøy av skapene og lignende. På kvelden fyker hun inn i buret selv når hun vil legge seg 😀 

På dagtid har vi øvd på hjemme-alene-trening og hun var flink i begynnelsen, men nå blir hun bare dårligere for hver gang og ødelegger alltid noe nytt så vi må nok begynne å øve på å være litt i buret om jeg skal på butikken ol. 😔 Hun er fortsatt valp, og jeg har vært så heldig at jeg har vært hjemme med henne siden vi fikk henne så hun har sikkert blitt litt for godt vant til å ha folk rundt seg. :( Tenker å begynne fra scratch på hjemme-alene-trening med et minutt av ganga når den verste valpeperioden er over. 

Anonymkode: 188be...c48

AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden hadde jeg hatt samvittighet til å bure hundene mine inne. Dyremishandling !.

Anonymkode: 8e8fe...bfe

• Liker 6
Skrevet

Nei, hunden min har ikke vært i bur siden den var valp. Eier faktisk ikke bur - kun transportbur. 

Enig i at man bør redusere burbruken i Norge. De aller fleste hunder kan læres opp til å være hjemme alene uten å rive ned huset eller skade seg selv. Og det bør være større fokus på nettopp det. Nå skal det sies at enkelte hunder er veldig trygge i bur da, og jeg tror ikke alle hunder som sitter i bur mistrives sterkt. Men det er veldig mange som sitter for LENGE i bur om dagene, og det er der problemet ligger. Hunder trenger å gå fritt, få mulighet til å flytte på seg og drikke i løpet av 8 timer som er en typisk arbeidsdag folk er borte fra hunden sin.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri i verden hadde jeg hatt samvittighet til å bure hundene mine inne. Dyremishandling !.

Så du har hundene dine løse i bilen? Og hvor har du de når du er på hundetrening? Under konkurranser? 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Troyamin said:

Så du har hundene dine løse i bilen? Og hvor har du de når du er på hundetrening? Under konkurranser? 

Herregud. Jeg prater om INNE.

Null interesse av konkurranser eller trenger andre til å trene de.

Eiere er ansvarlige i å gjøre hunder trygge i sitt eget hjem,  klarer man ikke det så skal man ikke ha hund.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eiere er ansvarlige i å gjøre hunder trygge i sitt eget hjem,  klarer man ikke det så skal man ikke ha hund.

Du nevnte ingenting om bur inne. Og ansvarlig burbruk inne, er ikke noe problem. Det er langt fra dyremishandling. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hunden min i bur når vi skal på kjøretur. Ellers er han ALDRI i bur inne.
Jeg tror faktisk ingen hunder synes det er ok å være innestengt i et bur mens eieren er på jobb (8-9 timer). Det er dyremishandling så det holder.

Anonymkode: b8b9d...afb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I bil, om natta og hjemme alene. Hunden vår blir usikker når hun har mye å passe på alene. Hun 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er andre grunner til at noen velger å ha hunden i bur inne, enn kun det at hunden blir usikker eller spiser/ødelegger ting. Min forrige dro på seg en totalprolaps i ryggen og måtte være i bur når han var alene for at vi skulle kunne kontrollere hvor mye han beveget seg i løpet av dagen, og for å ha kontroll over hva han hadde gjort i løpet av dagen hvis han plutselig fikk vondt. Han var en trygg gutt som ikke hadde noe problem med å være løs inne i huset alene, men måtte for å ha det best mulig med tanke på ryggen sin.

Det er ingen vits i å skrike dyremishandling uten å vite grunnene til at folk gjør som de gjør.

Anonymkode: 23acc...e3b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine har alltid vært i bur. På dagen er det åpent når vi er hjemme. Det er "fristedet" deres og når de går inn der har ingen lov å gå bort til dem. Er de ute og vi ikke er hjemme vil den ene rasere huset og den andre patruljerer non stop og piper (har hatt kamera på). Også hatt en annen type hund som var løs. Hun sov bare på sofaen til vi kom hjem. De har masse plass og tilgang på alt de trenger. Ikke lenge siden vi fikk ny valp og eldste tok ham med på 3 ulike dressurkurs og alle 3 rådet til det. Så nekter å tro det er så gamt når både hund og eier er fornøyd med løsningen. Buret brukes aldri som straff og hund går alltid inn frivillige 

Anonymkode: ac6e4...2a2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri brukt bur og kommer aldri til å bruke det heller. Den dagen jeg putter hundene mine i bur så kan jeg like gjerne selge dem, for da har det rablet for meg.

Anonymkode: e9c5b...f75

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine hunder har alltid sovet i bur, dog er det ingen dør på buret. Er mer det at det er hundens sone, når hunden går i buret vil hunden være alene. Veldig grei regel for alle barn og noen voksne. En hund har også behov for alenetid. 

Anonymkode: e1c02...948

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den forrige hunden vi hadde var i bur når hun var alene hjemme frem til vi var trygge på at hun kunne være løs uten å ødelegge ting, og sånn kommer vi også til å gjøre det nå når vi får ny valp. Men målet på sikt er at hunden skal være løs på dagtid. 

Anonymkode: f3295...fd2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hund i bur. Både i bil, ute i 20 kvadrats hundegård og inne uten å lukke døra. Som mange over her skriver er det fristedet til hunden. Jeg skjønner ikke helt dem som sier (ganske høyt) dyremishandling ved all bruk av bur. 

Anonymkode: 99909...696

• Liker 2
Skrevet

Vår hund har ikke vært i bur siden vi hentet han hjem. Han sover i sengen sin om natten eller under sengen vår. Er han alene hjemme har han soverommet og gangen å være på. Vi har heller ikke bil, men reiser kollektivt. 

jeg har en bekjent (tideligere venn) som hadde hunden i et lite bur halve dagen for hunden maste så mye på hun når hun skulle se på tv🙄 hun tok ikke så godt imot at jeg sa klart ifra om hva jeg syntes om det, og meldte fra til mattilsynet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine hunder har alltid sovet i bur, dog er det ingen dør på buret. Er mer det at det er hundens sone, når hunden går i buret vil hunden være alene. Veldig grei regel for alle barn og noen voksne. En hund har også behov for alenetid. 

Anonymkode: e1c02...948

Når den er uten dør så er det jo strengt talt ikke å «ha hunden i bur» som det menes i artikkelen 

Anonymkode: 35d76...fb7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hunden i bur i bilen. Han lå i eget bur da han var valp, med åpen dør selvsagt. 
Kjenner noen som har hunden i bur i 8-9timer mens de er på jobb. Dette er en schæfer som er helt rabiat. Har prøvd å si på en pen måte at dette er dyremishandling, men da ler de bare av meg. Har også snakket med mattilsynet, men ingenting blir gjort, da det tilsynelatende er et «godt» hjem. Synes forferdelig synd på den bikkja. Ikke rart den er helt loco i hodet. 

Anonymkode: 7717a...c4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper inderlig vi får samme regelen  i Norge. 

Altså når vi får oss hund tar vi på oss et stort ansvar og at mange lar hunden, som de i en annen tråd her inne vil redde før naboen barn, bli behandlet dårligere enn prosduksjonsdyr. Det er for meg en gåte. 

Anonymkode: e607f...668

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er kun i bur på biltur. Som regel har han lov å gå i hele huset mens vi er borte. Tenker også på brannsikkerhet. I bur eller i et lukket rom kan ikke hunden rømme. Har hunden innimellom på soverommet eller badet om vi har besøk av små barn som hunden enda ikke er komfortabel med. Eller om vi skal bære ting inn og ut så ikke han stikker av. Vet om noen som har hund i bur mens de er 7-8t på jobb og hvis de har besøk. Ikke greit. Buret klarer hunden å reise seg i og snu seg i, men ikke mer enn det. Forstår ikke hvorfor ikke hunder kan være på badet? Der er det sjeldent ting som kan ødelegges og om hunden tisser eller noe så er det ikke like krise som på parkett. 

Anonymkode: bbda2...6ed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...