AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Hei, Dette blir kanskje et rotete innlegg, men jeg ønsker gjerne å høre fra dere som har fulgt drømmen om å flytte fra by til mer landlige omgivelser! Jeg og samboeren min er i slutten av 20 årene, og har lenge tenkt på å flytte fra en storbyen til vestlandet. Han har familie på Nordmøre og min familie er litt spredt, så jeg flytter ikke fra tilhørigheten min på en måte. Jeg har en utrolig fin jobb her i byen, som jeg trives veldig godt i - men han kan jobbe hvor som helst i landet så lenge det ikke er alt for langt unna en flyplass/tog, så vi er uansett sikret hans inntekt. Vi trives utrolig godt på vestlandet (Sogn og fjordene + møre og Romsdal) og kjører raskt 7 timer fredags kveld etter jobb for å tilbringe helgen med mektige fjell og fine fotturer med hundene våre. Nå tenker vi å ta steget med å finne oss et sted å etablere oss i området vi liker best på fritiden, kanskje i nærheten av Molde, Åndalsnes eller Ålesund (gjerne litt utenfor da vi vil ha stor hage og ikke være klisj oppi naboen). Naturen er det som trekker oss mest, men så er det liksom jobben min som holder meg litt igjen i byen. Jeg jobber akkurat med det jeg har lyst til, og jeg har mange gode kolleger som har blitt gode venner. Jeg er ikke den mest sosiale etter jobb, så derfor er jeg redd om jeg begynner med frilansjobbing at jeg savner et miljø - men det er kanskje noen som har hatt positive erfaringer med dette ved flytting til småby/bygd? Jeg og samboeren min trives veldig godt sammen, så uansett har vi jo hverandre - men er redd for å plutselig føle oss helt alene når vi mister de uplanlagte sosiale møtepunktene vi har her i byen. som feks spontan tur ute for å spise sushi, cafè og kjøpesenter. (Ingen av oss liker festing og nattklubber, så det kommer vi ikke til å savne) Jeg har bare inntrykk av at selv om Molde, Åndalsnes og Ålesund har bystatus så føler jeg at det blir litt som å flytte til bygda? er det bare rånere? Er det kjedelig? Eller er det verdens fineste plass å bo som vi har inntrykk av? Kjenner du deg igjen i vår situasjon? Barn er jo også inne tankene de nærmeste årene, så hvordan opplever dere med barn miljøet? Hva liker du best med å bo på vestlandet? Hvordan blir tilflyttere møtt? Hvordan er jobbmulighetene? Har du flyttet fra det du er vant til? Trives du eller angrer du? Anonymkode: 9fd26...218
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Det er storbyer på vestlandet... Anonymkode: f75c3...b29 4
Anonym_2013 Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 (endret) . Endret 26. april 2020 av Anonym_2013
Anonym_2013 Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er storbyer på vestlandet... Anonymkode: f75c3...b29 Ikke meningen å tråkke deg på tærne her, men jeg spesifiserer områder rundt Molde, Åndalsnes og Ålesund som absolutt ikke er storby sammenlignet med byen jeg bor i. Wow. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, Anonym_2013 said: Ikke meningen å tråkke deg på tærne her, men jeg spesifiserer områder rundt Molde, Åndalsnes og Ålesund som absolutt ikke er storby sammenlignet med byen jeg bor i. Wow. ? Anonymkode: b17f6...788
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Ålesund har Norges største kjøpesenter. Anonymkode: 06d62...b61
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 I Sogn og fjordane er Florø, Førde, Sogndal og Måløy byer(og Stryn? Vet ikke). Veldig fine plasser, spesielt Sogndal. I Florø er det ikke fjell, men på de andre plassene er det nydelige fjell å gå på. I noen plasser i Bremanger får du også bo gratis en periode om du velger å bosette deg der(men da er det langt i flyplass, ca. 1 1/2 time) Anonymkode: 5e480...242
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 Altså, jeg har bodd på bygda, og selv om verken Ålesund eller Molde er store byer så er det ikke det samme som bygda. Åndalsnes vet jeg ikke noe om. Anonymkode: e222a...5ea
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ålesund har Norges største kjøpesenter. Anonymkode: 06d62...b61 Er ikke det Lagunen i Bergen? Anonymkode: 5e480...242
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er storbyer på vestlandet... Anonymkode: f75c3...b29 Ikke i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal som TS ønsker å bosette seg i. Anonymkode: 97577...ddf
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 Tenker mer på jobbmuligheter, enn shoppemuligheter uansett da. Shoppe kan man nok gjøre overalt om man vil kjøre litt. Jeg nevner også områder i utkanten av byene jeg nevnte. Anonymkode: 9fd26...218
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, jeg har bodd på bygda, og selv om verken Ålesund eller Molde er store byer så er det ikke det samme som bygda. Åndalsnes vet jeg ikke noe om. Anonymkode: e222a...5ea Tenker mer på jobbmuligheter, enn shoppemuligheter uansett da. Shoppe kan man nok gjøre overalt om man vil kjøre litt. Jeg nevner også områder i utkanten av byene jeg nevnte. Anonymkode: 9fd26...218
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det Lagunen i Bergen? Anonymkode: 5e480...242 Hm. Ser ut som om det kan ha endret seg de fire siste årene, men det er i alle fall blant de største i landet. Anonymkode: 06d62...b61
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 18 minutter siden, Anonym_2013 skrev: Ikke meningen å tråkke deg på tærne her, men jeg spesifiserer områder rundt Molde, Åndalsnes og Ålesund som absolutt ikke er storby sammenlignet med byen jeg bor i. Wow. Bergen? Stavanger ? Anonymkode: f75c3...b29
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 Jeg har bodd i Ålesund et drøyt halv-år i forbindelse med jobb, og må bare skryte litt av væremåten til folket der. Det var forbausende enkelt å komme i kontakt med/ bli kjent med folk. -Og så er det jo en veldig koselig by også da Anonymkode: f2114...b11
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker mer på jobbmuligheter, enn shoppemuligheter uansett da. Shoppe kan man nok gjøre overalt om man vil kjøre litt. Jeg nevner også områder i utkanten av byene jeg nevnte. Anonymkode: 9fd26...218 Hvor langt ut tenker du, da? Et kvarter? Halvtime? Time? Noen spesifikke bygder? Det er store forskjeller. Jeg har bodd i flere bygder og byer i Møre og Romsdal, så kan være til hjelp om du er litt mer spesifikk:-) Anonymkode: 8cb04...b77
Anonym_2013 Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor langt ut tenker du, da? Et kvarter? Halvtime? Time? Noen spesifikke bygder? Det er store forskjeller. Jeg har bodd i flere bygder og byer i Møre og Romsdal, så kan være til hjelp om du er litt mer spesifikk:-) Anonymkode: 8cb04...b77 Tusen takk. Eidsvåg, Stryn, utkanten av Åndalsnes fekst. Vi har sett litt overalt egentlig, det viktigste for oss er naturen i området 🙂
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bergen? Stavanger ? Anonymkode: f75c3...b29 Som ikke er i nærheten i det hele tatt av det som blir skrevet her. Anonymkode: 9fd26...218 1
Anonym_2013 Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd i Ålesund et drøyt halv-år i forbindelse med jobb, og må bare skryte litt av væremåten til folket der. Det var forbausende enkelt å komme i kontakt med/ bli kjent med folk. -Og så er det jo en veldig koselig by også da Anonymkode: f2114...b11 Så kjekt! 🙂 Utkanten av Ålesund kan være interessant for oss, så det er godt å høre 🙂
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 Jeg ville prøvd et år. Det er godt mulig du kan få ulønnet permisjon fra jobben din et år, så dere kan prøve dere Anonymkode: 1790d...04f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå