Gå til innhold

Er det lov å bestille Tretinoin/Retin-A fra utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestille dette over nett, er det lov? Eller går det som legemiddel og ikke hudkrem? Det er jo reseptbelagt i Norge, men ikke i andre land.

Anonymkode: 4d98e...1d6

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke lov.

Anonymkode: 8f657...d17

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du mener med "lov". Blir den stoppet så vil du nok kunne bli avkrevd en resept, hvis ikke sender de det tilbake. 

Skjedd meg et par ganger når jeg har bestilt noe fra iherb som ikke var helt innafor her. Ene gangen var det bare C-vitaminer, men pillene var for mange mg C-vitamin pr pille enn hva som var lov her eller noe 😑 

Anonymkode: 46156...d4a

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hva du mener med "lov". Blir den stoppet så vil du nok kunne bli avkrevd en resept, hvis ikke sender de det tilbake. 

Skjedd meg et par ganger når jeg har bestilt noe fra iherb som ikke var helt innafor her. Ene gangen var det bare C-vitaminer, men pillene var for mange mg C-vitamin pr pille enn hva som var lov her eller noe 😑 

Anonymkode: 46156...d4a

Skjønner ikke hvorfor Norge skal være så mye strengere enn andre land. Staten skal liksom bestemme hva som er best for den enkelte og holde tilbake noe av vår frihet til å velge selv.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor Norge skal være så mye strengere enn andre land. Staten skal liksom bestemme hva som er best for den enkelte og holde tilbake noe av vår frihet til å velge selv.

Det er litt det som er dealen. Du får fordelene av å bo i et av verdens tryggeste land på alle måter, men det innebærer også en del restriksjoner. Hvis du ikke liker det så er det nok ingen i staten som hindrer deg i å flytte.

Anonymkode: b472d...ace

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Jeg vil ha i pose og sekk, takk 🙂 Har bestilt tretinoin flere ganger fra utlandet, og har mottatt pakken.

Anonymkode: 31560...faf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Jeg vil ha i pose og sekk, takk 🙂 Har bestilt tretinoin flere ganger fra utlandet, og har mottatt pakken.

Anonymkode: 31560...faf

👍😊Hvilket land bestiller du fra da?

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke lov.

Anonymkode: 8f657...d17

Hvis man kjøper det med når man er i utlandet, blir man fratatt det i tollen eller noe da? Eller når man sender med bagasje?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å få resept på Airol fra fastlege eller hudlege?🤷🏻‍♀️ Det gjør jeg. 

Anonymkode: f6361...6ec

• Liker 1
Skrevet
On 4/26/2020 at 1:30 PM, AnonymBruker said:

Bestille dette over nett, er det lov? Eller går det som legemiddel og ikke hudkrem? Det er jo reseptbelagt i Norge, men ikke i andre land.

Hjelper ikke hva andre land gjør, det er det som er gjeldende regelverk i Norge som teller. Unntaket er vel om du har fått det utskrevet av lege, og kan fremlegge resept fra det landet det er kjøpt i, eller fått tillatelse fra Legemiddelverket.

Du kan lese mere om det her.

Skrevet
On 4/27/2020 at 11:41 AM, AnonymBruker said:

Hvis man kjøper det med når man er i utlandet, blir man fratatt det i tollen eller noe da? Eller når man sender med bagasje?

Kap. X. Straff, inndragning og tvangsinndrivelse.

0 Overskriften endret ved lov 19 des 2008 nr. 110 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 19 des 2008 nr. 1423).

§ 31. Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lov, eller forskrifter, forbud eller påbud som er gitt med hjemmel i loven, straffes med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder, eller med begge deler.

Besittelse og bruk av narkotika, jf. § 24 første ledd, og erverv, besittelse og bruk av dopingmidler, jf. § 24 a første ledd, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.

Dersom den straffbare handling gjelder overdragelse av legemiddel som ikke regnes som narkotika og det foreligger særlig skjerpende omstendigheter, er straffen bøter eller fengsel i inntil 2 år, eller begge deler.

Forsøk straffes som fullbyrdet overtredelse.

0 Endret ved lover 24 juni 2011 nr. 28 (ikr. 1 juli 2011 iflg. res. 24 juni 2011 nr. 638), 14 juni 2013 nr. 38 (ikr. 1 juli 2013 iflg. res. 14 juni 2013 nr. 616), 19 juni 2015 nr. 65 (ikr. 1 okt 2015).
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å få resept på Airol fra fastlege eller hudlege?🤷🏻‍♀️ Det gjør jeg. 

Så de skriver ut dette uten at du har hudproblemer disse er ment for? Som akne, store solskader etc? Men også for folk med helt normal hud uten problemer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så de skriver ut dette uten at du har hudproblemer disse er ment for? Som akne, store solskader etc? Men også for folk med helt normal hud uten problemer?

Ja, hvertfall hudleger. Jeg får det hos fastlegen, men hun er ung og bruker det selv så antar at det er mer personavhengig! Hudleger forguder jo tretinoin som antirynkemiddel

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2020 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Det er litt det som er dealen. Du får fordelene av å bo i et av verdens tryggeste land på alle måter, men det innebærer også en del restriksjoner. Hvis du ikke liker det så er det nok ingen i staten som hindrer deg i å flytte.

Anonymkode: b472d...ace

Verdens tryggeste land?? RLOLF.

Kvinner kan ikke engang selvforsvare seg med pepperspray slik som i andre land... likevel har vi mange voldtekter i statistikken. Hvorfor?

Anonymkode: f00c6...16c

AnonymBruker
Skrevet

Bare gå til hudlegen og be om resept. Så unngår du å betale masse for noe som enten ikke blir sendt, eller blir tatt i tollen. 

Grunnen til at dette er reseptbelagt er jo at du skal få instruksjoner fra legen når du skal bruke det, samt at det er noen som ikke bør bruke det (gravide, ammende, andre hudproblemer). 

Det er forøvrig best å bruke tretinoin i vinterhalvåret.

Anonymkode: f07d7...ab8

AnonymBruker
Skrevet
På 1.5.2020 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan si du vil ha det beste mot aldring feks. Og at du vil lysne pigmentflekker om du har det. Men du må også forklare at du vet hvor viktig det er å beskytte seg mot solen og gradvis vende hunden til virkestoffet. Jeg har fått det på resept tidligere. Jeg har i det siste kjøpt uten resept hos en kosmetisk sykepleier. Hun selger Airol.

Anonymkode: eaf48...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan si du vil ha det beste mot aldring feks. Og at du vil lysne pigmentflekker om du har det. Men du må også forklare at du vet hvor viktig det er å beskytte seg mot solen og gradvis vende hunden til virkestoffet. Jeg har fått det på resept tidligere. Jeg har i det siste kjøpt uten resept hos en kosmetisk sykepleier. Hun selger Airol.

Hvor holder hun kosmetiske sykepleieren til?:) Og hva koster kremen?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke pigmentflekker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri startet med tretinoin, bare hvis jeg hadde problemhud og ikke kunne gå ut av huset. Ikke så fristende med rød, flassende, svært tørr og hoven hud. Og du må være ekstremt forsiktig hvilke andre produkter du bruker sammen med tretinoin. 

Anonymkode: eeb16...e90

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om om jeg tør å skrive det her, men  i området ved Gardermoen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...