AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 (advarsel, lang post med en personlig utfordring til slutt) Jeg er en skrotnisse. Jeg er ingen samler som samler på spesielle ting. Jeg er heller ingen hoarder som bor i et hjem som ødelegges av rot eller har stier mellom rot i huset. Men jeg hater å kaste brukbare ting. I garasjen (der er det kaos) har jeg to støvsugere som virker. Den ene avgir litt sær lukt og den andre er tapet ned gaffa på røret, og virker. De brukes til å støvsuge bil og utebod. Men to stk? Og hodet mitt tenker at om jeg kaster én, så slutter kanskje den andre å virke. Jeg har en innebod som er halvfull av interiør som jeg er lei av, som er ute av motebildet, som jeg arvet av en tante eller gikk av en nabo til jul. Det har vel skjedd to ganger på femten år at noe har kommet ut av rommet og tilbake i bruk. Jeg har gjesteplass til fire. Og en dobbel oppblåsbar gjesteseng... Men jeg har 16 puter og hele 15 dyner ekstra. Hvor de kommer fra? Ofte fordi jeg har hatt lyst på nytt selv og har vasket og pakket bort mine gamle. Eller fordi vi gikk fra dobbeldyne til enkle. Eller fra 200 cm til 220.... Og de er alle i god stand, uten flekker og ble regelmessig vasket når i bruk. Jeg har det ganske rent... Alle skuffer er stappfulle. Jeg har ikke 40 rotrsluffer, men jeg har 40 fulle. Tilfeldig opptelling sier at jeg har 4 stekespader, 8 sleiver, 4 slikkepotter, tre kjevler, fire rivjern. Jeg går aldri inn for å samle. Det ble litt dobbelt opp når mannen og jeg flyttet sammen for 12 år siden, også dukker det opp noen rare gaver. Og det er ikke verdt tid eller energi å selge tre pent brukte stekespader med ukjent opphav. Eller fem pent brukte fiberdyner fra Kid og Jysk. Jeg har gitt bort noe, men nå tar ikke donasjoner i mot ting heller. Loppemarked tar ikke i mot. Jeg trenger heller ikke penger, og sånn mentalt føles det likt å kaste/selge/gi bort. Jeg hater at det er fullt overalt. Men jeg liker å ha tingene... Jeg har tenkt å kaste meg på utfordringer om å kaste ting i anonyme tråder her inne, men jeg klarer ikke den forpliktelsen. Men samtidig frister det litt å ha en liten forpliktelse... Samt å få forståelse/tips/anerkjennelse, selv om det er anonyme. Så, i morgen skal jeg starte. Vi skal låne kontainer i to uker. Jeg skal kaste én av støvsugeren og halvere antallet dyner. Jeg må bruke litt tid på å velge hvilke. Og jeg skal rapportere inn hit hva jeg klarer å kaste, og det er strengt forbudt å hente ting ut av kontaineren igjen. Om det er flere som meg, så del gjerne tanker, utfordringer eller deres seire om ting dere også har blitt kvitt. Jeg synes det går så lett for alle i de andre trådene. Så jeg trenger lavterskel ☺️ Hilsen "Kjekt å ha". Anonymkode: a92fa...868 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Kan du ikke begynne med å sortere ut de tingene som kan selges på Finn? Eller gis bort. Istedet for å kaste det. Masse Facebook-grupper hvor man kan gi bort og selge. Jeg er miljøbevisst og det er nok derfor jeg ikke har så mye ting. Jeg kjøper noe hvis jeg merker jeg har savnet det, men ikke før. Gir bort gaver jeg ikke trenger eller bruker. Rydder jevnlig i klesskapet og gir bort til Fretex eller venner. Viktig for meg å ikke bare kaste det. Anonymkode: 79c44...fdf 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #3 Skrevet 27. april 2020 Jeg har kasta: Støvsugeren som gir funky lukt ved bruk. En pose klær som er slitt som jeg tenkte å sy om (jeg har mange poser syprosjekt fortsatt). En vannkoker med stygge flekker i metallet som jeg beholdt i tilfelle vår vanlige ryker.. Men innser at jeg kommer til å kjøpe en pen om det skjer, for den står alltid fremme. Gitt bort: en eske full av duker og pynte-putevar som ikke passer inn hos meg. Føles ut som å ha løpt maraton, jeg er så stolt! Anonymkode: a92fa...868 8
FluffyChix Skrevet 27. april 2020 #4 Skrevet 27. april 2020 Legg de ut på facebook, på sånn kjøpe/selge/arve bort grupper. Du kommer til å bli kvitt alt i en fei om du gir det bort, og du slipper å betale for konteiner. Og hvis ikke, så kan du sende meg kjøkkentingene og interiøret😀 kjøpte en stekespade i går for første gang, og det er jo en liten game changer når man steker ting 😂, Jeg har også TRE kasseroller.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #5 Skrevet 27. april 2020 Ett tips til interiørtingene er å spraymale de du liker egentlig, men som kanskje ikke passer inn. Ellers så har jeg og mine venner hatt godt utnytte av bytrekvelder og gis bort på Facebook. Jeg elsker å hente interiørpakker. Noe fikser jeg og spraymaler, andre ting gir jeg videre. Anonymkode: 71c57...7ef
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #6 Skrevet 27. april 2020 Jeg føler med deg (er lik selv) og heier på deg, TS! Anonymkode: 005d5...0c9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #7 Skrevet 27. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ett tips til interiørtingene er å spraymale de du liker egentlig, men som kanskje ikke passer inn. Ellers så har jeg og mine venner hatt godt utnytte av bytrekvelder og gis bort på Facebook. Jeg elsker å hente interiørpakker. Noe fikser jeg og spraymaler, andre ting gir jeg videre. Anonymkode: 71c57...7ef Bra tips! Funker det kanskje med rammer av ukjent materiale? Enten noe svært lett metallblanding eller plast. Er laget for å se ut som slitt sølv, shabby chic. Men jeg vil helst bruke de i en hel og ordentlig farge... Anonymkode: a92fa...868
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #8 Skrevet 27. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra tips! Funker det kanskje med rammer av ukjent materiale? Enten noe svært lett metallblanding eller plast. Er laget for å se ut som slitt sølv, shabby chic. Men jeg vil helst bruke de i en hel og ordentlig farge... Anonymkode: a92fa...868 Det er ikke uten grunn at folk som kaster blir anbefalt å aldri bestemme seg for hva de skal kaste. Hver beslutning du tar fører deg nemlig nærmere utmattelse, og når den er nådd vil du beholde «det som er igjen» fordi det er letteste utvei. Skal du kvitte deg med ting effektivt bør du derfor snu på fjøla. Legg frem de 8 vispene og 16 sleivene dine og spør deg selv: hvilken av desse, om noen, skal jeg beholde? Da vil beslutningsutmattelse føre til at du kvitter deg med «det som er igjen». Og 1 av hver bruker holde. Og, du? Doner ting du ikke orker kvitte deg med på annet vis til en eller annen. Det gjør kanskje ikke noen mental forskjell for deg, men for den familien som er permittert og fortvila og ikke har penger og har holdt hjemmeskole-barnehagekontor i 6 uker nå kan andres rot føles som den fineste julegave. Så legg ting ut gratis eller hør med nærmeste bruktbutikk (de åpner til helga!). Anonymkode: da343...905 2
Drizzt Skrevet 27. april 2020 #9 Skrevet 27. april 2020 Jeg ser ikke på meg selv som en hoarder, men huset fylles med barneting hele tiden. Med flere små er det unngåelig, spesielt når det skal spares til alle har vokst ut av alt. Men når vi først er ferdig med noe, legges det ut på finn - enten selges for en rimelig pris, eller gis bort. Det spørs hva det er, hvor brukt det er, osv. Ting som er for slite eller ødelagte for at de kan brukes, kastes. Du trenger ikke ha i huset ting du ikke bruker og mest sannsynlig ikke kommer til å trenge fremover. Du kan selge eller gi bort og glede andre. Det er begrenset hvor mye kjøkkenutstyr man egentlig trenger og bruker, hvor mange klær, hvor mange sengesett, gardinesett, osv. Jeg blir lett tilknyttet til ting som har stor verdi for meg i form av minner typ barnas første X og barnas første Y, men et par ganger i året blir mye av det sortert og solgt eller gitt bort. Jeg har spart noen få ting som barna kan få som barndomsminner senere hvis de vil, men ellers kvitter meg med mye. Min beste strategi er å starte i det små - halvering. Du trenger ikke kaste alt på en gang, men halvparten av det og halvparten av det andre er et bra første steg. Litt senere tar du igjen halvparten av det som er igjen. Etter noen runder har du redusert antallet såpass mye at du ikke trenger kaste mer av den gruppen. Du får en veldig god mestringsfølelse hver gang du kvitter deg med noe, men pass på at du ikke kjøper nytt med en gang. Få oversikt over hva du har så du unngår å havne i ''det var på tilbud'' fellen som jeg ofte havner i når det gjelder utstyr til barna 😄
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 28. april 2020 #10 Skrevet 28. april 2020 På 26.4.2020 den 13.30, AnonymBruker skrev: (advarsel, lang post med en personlig utfordring til slutt) Jeg er en skrotnisse. Jeg er ingen samler som samler på spesielle ting. Jeg er heller ingen hoarder som bor i et hjem som ødelegges av rot eller har stier mellom rot i huset. Men jeg hater å kaste brukbare ting. I garasjen (der er det kaos) har jeg to støvsugere som virker. Den ene avgir litt sær lukt og den andre er tapet ned gaffa på røret, og virker. De brukes til å støvsuge bil og utebod. Men to stk? Og hodet mitt tenker at om jeg kaster én, så slutter kanskje den andre å virke. Jeg har en innebod som er halvfull av interiør som jeg er lei av, som er ute av motebildet, som jeg arvet av en tante eller gikk av en nabo til jul. Det har vel skjedd to ganger på femten år at noe har kommet ut av rommet og tilbake i bruk. Jeg har gjesteplass til fire. Og en dobbel oppblåsbar gjesteseng... Men jeg har 16 puter og hele 15 dyner ekstra. Hvor de kommer fra? Ofte fordi jeg har hatt lyst på nytt selv og har vasket og pakket bort mine gamle. Eller fordi vi gikk fra dobbeldyne til enkle. Eller fra 200 cm til 220.... Og de er alle i god stand, uten flekker og ble regelmessig vasket når i bruk. Jeg har det ganske rent... Alle skuffer er stappfulle. Jeg har ikke 40 rotrsluffer, men jeg har 40 fulle. Tilfeldig opptelling sier at jeg har 4 stekespader, 8 sleiver, 4 slikkepotter, tre kjevler, fire rivjern. Jeg går aldri inn for å samle. Det ble litt dobbelt opp når mannen og jeg flyttet sammen for 12 år siden, også dukker det opp noen rare gaver. Og det er ikke verdt tid eller energi å selge tre pent brukte stekespader med ukjent opphav. Eller fem pent brukte fiberdyner fra Kid og Jysk. Jeg har gitt bort noe, men nå tar ikke donasjoner i mot ting heller. Loppemarked tar ikke i mot. Jeg trenger heller ikke penger, og sånn mentalt føles det likt å kaste/selge/gi bort. Jeg hater at det er fullt overalt. Men jeg liker å ha tingene... Jeg har tenkt å kaste meg på utfordringer om å kaste ting i anonyme tråder her inne, men jeg klarer ikke den forpliktelsen. Men samtidig frister det litt å ha en liten forpliktelse... Samt å få forståelse/tips/anerkjennelse, selv om det er anonyme. Så, i morgen skal jeg starte. Vi skal låne kontainer i to uker. Jeg skal kaste én av støvsugeren og halvere antallet dyner. Jeg må bruke litt tid på å velge hvilke. Og jeg skal rapportere inn hit hva jeg klarer å kaste, og det er strengt forbudt å hente ting ut av kontaineren igjen. Om det er flere som meg, så del gjerne tanker, utfordringer eller deres seire om ting dere også har blitt kvitt. Jeg synes det går så lett for alle i de andre trådene. Så jeg trenger lavterskel ☺️ Hilsen "Kjekt å ha". Anonymkode: a92fa...868 I ditt tilfelle tror jeg du har gjort det helt riktig - altså skaffet deg en container. Det er mange måter å gjøre dette på - noen drar av plasteret langsomt og noen river det brutalt av. Jeg syns oppriktig at du er kjempeflink og har lyst å følge med tråden her. Kan ikke si noe annet en lykke til og ikke gi opp - dette kommer du til å klar helt fint.
MarianneE Skrevet 28. april 2020 #11 Skrevet 28. april 2020 Du inspirerer meg til å fortsette litt etter litt å kvitte oss med ... overflødighetene (i mangel på bedre ord) hjemme. Skritt for skritt og ting for ting går det rett vei! 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #12 Skrevet 28. april 2020 Skrotnissen her. I dag har ting røket i container: Mengder av ødelagte leker/spill som mangler brikker eller deler. En stor bananeske med VHS-filmer. En hel pose ensomme sokker (som jeg har tatt vare på i tilfelle vennen dukker opp) To tørrvareskap er ryddet for alt som var utgått på dato og ført til to fille bæreposer som ble kastet. Sju (!!) malingspann med bittesmå skvetter igjen i. Gudene vite hvorfor jeg har tatt vare på det. (Ja, de skal i spesialavfall, men står VED containeren) To fulle poser barnetøy av typen strømpebukser med hull, hvite t-skjorter med umulige flekker osv. Ting som blir hentet av bekjente i morgen: Tre esker med uleste pocketbøker En søppelsekk med klær og yttertøy som barna har vokst ut av. Anonymkode: a92fa...868 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #13 Skrevet 28. april 2020 Også vurderer jeg å gi bort alt scrapbook-ting jeg har.. To skuffer fulle og sist jeg brukte det er fire år siden... Men den sitter langt inne. Helt uten at jeg har lyst eller inspirasjon til å bruke det 😅 Anonymkode: a92fa...868 1
MarianneE Skrevet 29. april 2020 #14 Skrevet 29. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Også vurderer jeg å gi bort alt scrapbook-ting jeg har.. To skuffer fulle og sist jeg brukte det er fire år siden... Men den sitter langt inne. Helt uten at jeg har lyst eller inspirasjon til å bruke det 😅 Anonymkode: a92fa...868 La de stå, plutselig en dag seinere føles de riktige å kvitte seg med.
Sliten&kjørt52 Skrevet 29. april 2020 #15 Skrevet 29. april 2020 På 26.4.2020 den 13.30, AnonymBruker skrev: De brukes til å støvsuge bil og utebod. Men to stk? Har man en, -har man ingen... Den ene kan jo ryke... Rart jeg ikke blir kvitt Saftkjele m.tut, Alle vaffel, goro (-eller hva faen de heter -har flere), Strykejærn, Ahh, - alt... Har ikke ett dødsbo, -har egentlig 4 \ 5 av de... STRESS... Blir vel til att jeg bestiller ett par kontainere, eller fler... Mye bra dritt... Ækk`e bra... a.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #16 Skrevet 2. mai 2020 Da har vi vært effektive i noen dager. Jeg skal ikke ramse alt, men vi har kvittet oss med en absolutt grusomt stornhaug av ting som nesten virker, trenger reprasjon/maling osv som kun går i "kjekt å ha" kategorien, men er altfor mye til vårt hjem. Noe har blitt hentet etter at jeg har gitt bort endel av det, men mesteparten i containeren. Jeg har også pakket bort sengetøy, klær osv - men leser at frelsesarmeen ikke ønsker mer donasjon i øyeblikket. Har sortert ut noen "barnepakker" i str som jeg skal legge ut gratis for henting, men vet ikke helt med resten. Annonser, gi bort og logistikk/avtale og svare meldinger tar også mye tid og gjør at rydding føles treigere... Jeg vet det er miljøvennlig, men vi har bare containeren til kommende torsdag. Nå skal jeg i uteboden og kaste en stygg parasoll (kjekt å ha en ekstra i tilfelle selskap, ikke sant? Men er så stygg at jeg kvir meg for å bruke den), og noen hagestoler som er vinglete, fulle i merker og mangler puter. Jeg har også funnet ut at jeg har 12 tiliters vaskebøtter i hus og garasje! Tre av dem var spekker og hakk i, men jeg står litt fast på om jeg skal kvitte meg med mer. Logikken = trenger kanskje 2, 3 er praktisk. Men en annen del av meg sier "kjekt å ha noen til sjuk og hagerydding og de kan jo stables og.." Men det er den stemmen som gjør at det er fullt over alt. Så bøtteballett i hodet i dag. 😅 Anonymkode: a92fa...868 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 2. mai 2020 #17 Skrevet 2. mai 2020 Ts, jeg jeg kjenner jeg blir oppriktig glad og digger jobben du gjør! Hurra for deg !!!!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #18 Skrevet 2. mai 2020 Heier på deg! God innsats sålangt😀 Jeg har blitt flink til å tenke 1 ting inn, da må 1 ting ut (kaste, selge, gi bort). Da hoper det seg ikke opp. Anonymkode: 24887...236
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå