Gå til innhold

Kan arbeidsplassen tvinge oss ut av hjemmekontor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på en stor arbeidsplass med godt over 100 stk i samme kontorlandskap og har nå fått beskjed at de ønsker alle tilbake til uken (27.04)

Jeg og noen fler har en pendlevei på over 3,5 time om dagen med kollektivt. 

Vi har kunne jobbet helt normalt hjemmefra under denne krisen. 

Jeg er mest bekymret med tanke på kollektivtransporten og mener at myndighetene sa på fredag at de ikke har satt noen dato for når hjemmekontor skal opphøre. Blir veldig forvirret.. Har arbeidsplassen lov til dette? 

Anonymkode: 60666...30e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hjemmekontor var vel bare en anbefaling, ikke et pålegg fra staten. Vet mange som allerede har avsluttet dette, og møter på kontoret som før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir veien til jobb lenger nå enn den var før dere fikk hjemmekontor :klo: hjemmekontor var jo bare en anbefaling. Det er opp til leder å bestemme slik. 

Anonymkode: e095c...ec8

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det har de full rett til. Det kan få konsekvenser om du ikke følger disse beskjeder.

Anonymkode: 4b03b...513

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir veien til jobb lenger nå enn den var før dere fikk hjemmekontor :klo: hjemmekontor var jo bare en anbefaling. Det er opp til leder å bestemme slik. 

Nei, så klart ikke 🤨 grunnen til spørsmålet var at helseministeren gikk ut med en uttalelse om at alle som har mulighet skal jobbe på hjemmekontor, nettopp for å unngå fulle busser, tog og t-bane. 

Og som jeg har forstått er det vel en regel på max 5 pers? Eller er det også bare et råd? 

Anonymkode: 60666...30e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet arbeidsplasser som har krevd at folk kommer tilbake, ganske enkelt fordi effektiviteten på hjemmekontor er mye dårligere enn på jobben. 

Vi har diskutert muligheten for å kreve at folk kommer tilbake på jobb, da vi sliter med å ha kontroll fremdriftsplanene. Enkelte på hjemmekontoret ikke gir lyd fra seg, annet enn for å be andre gjøre noe for dem,  og andre skylder på at de har barn så de kan ikke svare kundene i normal åpningstid.

På den andre siden har vi de som jobber rævva av seg både hjemme med små barn, og på kontoret så snart de har mulighet, og som ender opp med alle de oppgavene som ikke blir løst hos den første gruppen.  Fordelingen blir så utrolig skjev, og jeg vil tro det er flere som sliter med dette problemet.

Det skal sies at alle mine kollegaer har barn i bgh og skole. 

Anonymkode: f2dda...bdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hjemmekontor som er problemet, men dårlig tilrettelegging/ umoderne arbeidsgiver. 

Hvis arbeidsgiver har en velfungerende digital arbeidsmetode og kultur i utgangspunktet, fungerer det godt. 

For de som ikke har det, kreves det god ledelse og tillit, ikke kontroll i form av flere møter, statusmøter, meldinger osv.

Og en ting til, de som gir f, gir like mye f på kontoret, men ledere føler at de har kontroll der fordi latsabbene fysisk holdes øye med. Forskjellen er at de som må jobbe mye, slipper reiseveien. 

Jeg gjør like mye uansett hvor jeg sitter. Forskjellen er at jeg har det bra når jeg som introvert slipper 40 stykker rundt meg og en reisevei på størrelse med TS sin.

På sikt tror jeg ettertraktede arbeidsplasser er de som gir oppgaver og frister under frihet m eget ansvar. 

Håper ikke samme bedriften skriver en bærekraftsrapport over hvor flinke de er, TS. Dobbeltmoral

Anonymkode: 39566...a51

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 4/26/2020 at 11:06 AM, AnonymBruker said:

Men nå er det jo satt begrensninger på hvor tett man kan sitte på kollektivtransport, som igjen betyr at det kommer langt færre med. Så det går jo ikke opp hvis alle skulle tenkt som TS sin bedrift og kalt alle tilbake på jobb. Hos oss har vi fortsatt hjemmekontor, men arbeidsgiver sa at det skulle komme noe nytt om det fra myndighetene i dag. Noe jeg ikke kan finne at det har gjort, så da går jeg ut fra at anbefalingen fortsatt gjelder. Og hvis mange nok bryter med anbefalingen blir de vel nødt til å lage påbud om hjemmekontor for de som kan ha.

Anonymkode: ce39b...7f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...