Gå til innhold

Bygge hus. Hvilke hensyn til hund/katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kunne valgt helt fritt, hvilke løsninger til hund/katt ville du valgt dersom du skulle bygge hus? 

Vi skal bygge og skal ha hund og muligens katt fra barna når skolealder (mannen har hatt begge deler gjennom oppveksten, jeg har ikke). Jeg ønsker tips til gode løsninger som vi kan tilrettelegge også for familiens firbente. Hva ville du ønsket deg? 

Anonymkode: a7263...147

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trenger de noe spesiell tilrettelegging? Eneste jeg kan komme på er katteluke. 

Anonymkode: 5f4ca...59e

• Liker 1
Skrevet

Et vaskerom med dør ut og dusj. Da kan du gå rett inn der og spyle hunden om den er møkkete.

• Liker 11
Skrevet

Vaskerom med ytterdør. Og evt mulighet for hundegård i tilknytning til vaskerom. 

Katteluke i døra inn til vaskerom, kan være greit å ha kattedo og evt maten til katta på vaskerommet. Hunder er glad i kattemat. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legge opp til at man bruker mye tid på kjøkkenet, og dør eller annen smal inngang til stue med sofa slik at det er enkelt å lære hunden til å ikke gå inn der. Om den ofte har selskap på kjøkkenet, vil den ikke savne å komme inn på stua. Det kan kose seg med å bare ha labbene og snuta over dørkarmen.

Anonymkode: 0822c...0c4

AnonymBruker
Skrevet

Kunne slippe hunden ut uten at den stikker av. 

Anonymkode: 086d8...d1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Solid gulv som ikke ripes så lett av hundeklør 

egen inngang til vaskerom hvor man kan spyle hunden hvis den er møkkete 

ellers kan jeg ikke skjønne hva slags tilrettelegging man må gjøre i et hus, for en katt eller hund 

Anonymkode: 728de...903

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ha alt praktisk i sammenheng med hundehold på samme flate, egen inngang til vaskerom med hundedusj, mulighet til å kunne lukke dør inn til gang/stue/kjøkken for eks. så man kan avgrense ved behov. Bod til oppbevaring av hundefôr etc?

Anonymkode: 4fe79...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kun erfaring med katt her. 

Vi har et ekstra stort vaskerom. Så de har en stor inne-do sjult i et skap, vannskål, og kattedør da vaskerom har egen utgang. Samt at vi har kattegård utenfor vaskeromsvindu, slik at de enkelt kan lufte seg når de av ulike grunner ikke skal være ute. 

På kjøkkenet har de en egen krok med mat, med lagringsplass til stor plastbeholder med kattemat i skap rett ved. 

Anonymkode: ef4c9...22e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vaskerom og må dusje hunden på badet. Det som står høyest på ønskelisten min, er da vaskerom med utgang til hage. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig fornøyd med å ha kjøkken og stue i samme etasje som hagen, spesielt i valpetiden. Ellers egen inngang til vaskerom med dusj som nevnt over

Anonymkode: b7ac3...394

Skrevet
6 timer siden, Melonas skrev:

Jeg har ikke vaskerom og må dusje hunden på badet. Det som står høyest på ønskelisten min, er da vaskerom med utgang til hage. 

Og dusj på vaskerommet, her har vi dør fra vaskerommet og ut, men ingen dusj. 

AnonymBruker
Skrevet

For oss og hunden vår:

• Vaskerom med inngangsdør og dusj.
  • Fliser i gang og på kjøkken. Vi gir mat og vann på kjøkkenet, og hunden vår griser mye med vannet sitt. Fliser i gangen på grunn av rusk fra pelsen, selvfølgelig.
  • Badekar på bad. Gjerne nedfelt i gulvet, om det ga mening, så hunden vår lettere kan sprette oppi selv. Hun er stor, men høyderedd.
  • Inngjerdet hage så hun kan gå løs sammen med oss når vi er i hagen.
  • Alle "hunderom" i samme etasje. Høydeskrekken hennes gjør at hun er redd for trapper også. Må gjerne være flere etasjer, men alle rom hun skal kunne bruke må være i samme etasje.
  • Dør inn til kjøkken og inn til gang. Dette har vi nå og det er veldig praktisk.
  • En krok (gjerne under en trapp) hvor buret hennes kan stå uten at det er i veien for oss. Det er fristedet hennes, hvor hun legger seg når hun vil være i fred. Da hadde det vært enda finere om det kunne stå et sted det var helt for seg selv, men samtidig i nærheten av oss.

Anonymkode: 5cbe7...46d

• Liker 1
Skrevet

Egen hundegang/rom! Helt genialt, spesielt om det er tilknyttet vaskerom og egen dør ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt en egen bod med katteluke, så kattedoen kan være helt skjult. Og siden jeg har innekatter, så ville jeg også designet en kattegård som ikke ser ut som et fengsel ;)

Anonymkode: 45c7e...3ce

• Liker 1
Skrevet

Vaskerom/grovinngang med dusj, det har vi fått bygget. Og gjerde rundt tomten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hund, gulv som tåler mye! Hvis jeg skulle ha katt så ville jeg laget en kul løsning for hyller den kan oppholde seg på. Noen katter liker jo å komme opp i høyden :) Google cat highway, mange stilige løsninger. Så hadde nok gjort noe sånt.

Anonymkode: 7e55f...07c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulighet for å gjerde inn hele tomten. Altså med port for å komme inn slik at om ungene er uforsiktig og slipper hunden ut ytterdøren, så kommer den ikke lenger enn porten. Ville også hatt et tett gjerde eller hekk slik at hunden blir skjermet for forbipasserende. Noen hunder bjeffer jo på alt og alle. 

Inne ville jeg feks hatt en glassdør fra gang og inn i stue. Om det kommer besøk kan man lukke før en bak seg sånn hunden ikke løper rett på. Og om man ikke vil ha hunden i stuen en kort stund så kan man ha den i gangen og lukke døren.

Ville også om mulig hatt to bad. Det ene like innenfor ekstra inngangsdør slik at det bare er å gå rett inn på badet og vaske av hunden. Eller dør direkte inn til bad/vaskerom utenfra. 

Noen hunder liker å ha oversikt. Ville derfor sørget for at soverommene er i samme etasje og at det er plass til hunden med egen seng i feks gangen mellom soverommene. 

Enkel adkomst til hage. 

Stor gang med plass til både deres tøy og alt det hunden ofte bruker. 

Ellers er jo et eget rom til hunden greit hvis dere har mulighet. Et gøyalt rom som den skal elske å være i og som er hundens. God seng, gøye leker, ting dere ikke er redd for. Et sted hvor dere kan trene på triks osv. Spesielt med barn kan det være greit å ha et eget fristed. Og om dere skal trene inne blir det nye kjas og mas å trene i stuen hvor alle oppholder seg og mye foregår. 

Anonymkode: a18b5...0da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...