Gå til innhold

Skeptisk til barnehagens håndtering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnehagen arbeider innenfor retningslinjene. Hva med å spørre bsrnehagen enn knne på KG? Vi sitter ikke med fasiten. 

Men klart, det er mye lettere å ta barnehageansatte enn å kjempe for bedre vilkår for barna deres. Shoot the message,  not the messager liksom 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg forstår selvfølgelig det, og at det er en vanskelig kabal å legge opp. I mitt tilfelle så er det kun mitt barn som er tatt ut fra den opprinnelige gruppa og plassert i en ny gruppe, og i den opprinnelige gruppa er det kun de to resterende barna og en ledig plass. Da kunne jo mitt barn blitt værende i den opprinnelige gruppen.  Jeg jobber i helsevesenet med pasienter i risikogruppen, og spurte derfor om det er mulig at min ikke blir flyttet på... men føler ikke at min situasjon blir tatt hensyn til eller imøtekommet. 

Anonymkode: 5dd71...698

Forstår frustrasjonen din. Men dersom du har gitt beskjed på en fin måte nå, så tar de kanskje hensyn til det neste gang det er nødvendig å bytte. Forhåpentligvis har de ikke tenkt å endre på gruppene så ofte!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I min barnehage (under 3 år) har de denne uken vært inndelt i Kohorter på 3 barn pr voksen, og samarbeider med en annen kohort med samme inndeling. Så langt alt ok! 
Men fra mandag av så har de satt opp nye kohorter, med nye barn, andre voksne og ny samarbeidskohort. Dvs at iløpet en under 1 kalenderuke så er barna i nærkontakt med 10 barn og 4 voksne. Barnehagen har også sagt at de vil fortsette å endre på gruppene etter behov. 
I tillegg så er det henting og levering innendørs i barnehagen, der foreldrene må inn gjennom alle rom for å levere barnet i det området i barnehagen de skal være.  Det vil si at over 70 foreldre kan hente og levere i samme lokale. 

Jeg har stilt spørsmål til barnehagen om dette, spesielt det med bytting av grupper, og de sier det er innenfor retningslinjer så da er det greit. 

Jeg kjenner at jeg er veldig lite komfortabel med opplegget dems, men så lenge de forholder seg til retningslinjene så det vel ikke noe vits i å ta dette videre til styrer, og eventuelt kommunen? 

Hvis du er misfornøyd må du ta medt med kommunen.Barnehagen følger de retningslinjer de har fått fra kommunen/veileder.

Ikke alle bhg har den ideelle romløsningen for å tilrettelegge,men det gjør det beste ut av det.

Anonymkode: b87f7...e84

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er misfornøyd må du ta medt med kommunen.Barnehagen følger de retningslinjer de har fått fra kommunen/veileder.

Ikke alle bhg har den ideelle romløsningen for å tilrettelegge,men det gjør det beste ut av det.

Anonymkode: b87f7...e84

Det er mange måter å løse det på, og når jeg kommer med et ønske som er godt begrunnet og ikke blir møtt på det så handler det ikke om kommunen og retningslinjer, men om den aktuelle barnehagen som er vanskeligere enn de trenger å være. 

Men pytt sann. Det går sikkert fint, og hvis jeg skulle vært så uheldig å dra med meg smitte til mine pasienter pga smitteoverføring i barnehagen så er det ikke min feil siden jeg har gjort alt jeg kan. 

Skrevet (endret)

Jeg er glad de har mulighet til å endre på kohortene. I vår bhg ble min sønn plassert med en voksen han ikke kjenner og tre andre barn på annen avd som han ikke har relasjon med. 
Han ble plassert der fordi vi ikke hadde tatt full plass (fri en dag) 

Hadde vi tatt bhg alle dagene hadde han kommet med ‘sin’ bhglærer og skolekartgruppe. 
Hadde jeg visst det, hadde jeg selvsagt bedt om 5 dager plass 

Etter en uke hvor han har hatt det ganske kjipt hver dag, så får vi bytte etter helgen. 
Jeg er glad for at veilederen åpner for den muligheten. 

Endret av Addie
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte og bytte på kohortene/voksne neste uke da det visste seg at det ikke virket helt optimalt for alle denne uken som var. Neste uke kommer det flere barn og mye må endres på. Det er lov å bytte på kohortene etter helgen, men vi skal ikke gjøre det hvis ikke det er nødvendig.

Anonymkode: a90ff...0d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et spedbarn er nå smittet med dette dødelige viruset i Trondheim. Dette bekrefter nok en gang at barn også blir smittet, og det er alt for tidlig å åpne barnehagene igjen. Restriktive tiltak er det eneste som virker, og portforbud med streng straff ved brudd må innføres på ubestemt tid. Selv i Moskva har de forstått dette, bedre overvåking av befolkningen må til!

Anonymkode: f8ee3...69b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spedbarn er nå smittet med dette dødelige viruset i Trondheim. Dette bekrefter nok en gang at barn også blir smittet, og det er alt for tidlig å åpne barnehagene igjen. Restriktive tiltak er det eneste som virker, og portforbud med streng straff ved brudd må innføres på ubestemt tid. Selv i Moskva har de forstått dette, bedre overvåking av befolkningen må til!

Det er jo ikke dødelig for barnet!

Anonymkode: d07b4...dcf

• Liker 2
Skrevet

Nei heldigvis er det ekstremt sjeldent at spedbarn dør av covid19. Men det at barnehagebarn (og ansatte) blir smittet, gjør jo at smitten i samfunnet kommer til å øke fremover.

Nå jobber jeg i barnehage selv, og er enig med myndighetene at det er viktig for samfunnet at bhg åpner nå. Men mener som mange andre at vi må fortsette med de strenge smittevernstiltakene, og derav kortere åpningstider i barnehager. Tiltakene vil redusere smittefare noe, gjøre smittesporing lettere og forhindre at hele barnehager stenges ved smitte tilfelle.

• Liker 4
Skrevet

Nå har det seg sånn at mange barnehager er nødt til å skifte voksne på de ulike kohortene for å få kabalen til å gå opp. Og det er lov så lenge det går en helg imellom. Vikarbruk er vanskelig nå, for om én vikar er på én kohort en mandag, så kan ikke den samme vikaren brukes på andre kohorter i løpet av den påfølgende uken. Og barnehager har ikke akkurat flust av vikarer. Ukjente vikarer som skal ha ansvar for en kohort alene er i mine øyne uaktuelt. Da må kanskje voksne bytte litt rundt, men det gjøres for barns beste. Og igjen, veilederen godkjenner det så lenge det går en helg imellom.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet hvor sykt dette barnet kommer til å bli. Det eneste vi vet så langt, er at barn i noe mindre grad enn gamle får alvorlig akutt sykdom. Langtidseffektene er ukjent. Barn bør skjermes mot smitte, og ingen bør ha lov til å bevege seg utendørs med mindre de skal kontrollere andres smitteadferd.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår er enda verre. 4 barn pr kohort og to kohorter oppholder seg i samme rom - altså 8 barn og 2 voksne. Har spurt barnehagen og fikk til svar at det var innafor at to kohorter kunne samarbeide. Så vi holder barnet hjemme nå.

Anonymkode: 09090...50d

I vår bhg er nå to kohorter sammen, ca. 12 barn (liten bhg). Dette ble endret etter den første uka av mange grunner, og det synes jeg er helt greit. De må ha spillerom til å få hverdagen til å fungere best mulig for barna og voksne, og det kunne de ikke vite noe om før det gikk noen dager. Tviler egentlig på at at det blir flere endringer nå. Poenget er å ha mest mulig faste grupper og voksne for å kunne smittespore og isolere. 

Anonymkode: c4311...3ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår er enda verre. 4 barn pr kohort og to kohorter oppholder seg i samme rom - altså 8 barn og 2 voksne. Har spurt barnehagen og fikk til svar at det var innafor at to kohorter kunne samarbeide. Så vi holder barnet hjemme nå.

Det er jo nettopp det som står i smittevernveilederen, at to kohorter kan samarbeide. På en storbarnsavdeling kan det jo da være 12 barn (opptil 6 barn per kohort) og to voksne sammen innenfor samme sone. 

Anonymkode: e1560...935

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er da helt innenfor. Ser ikke problemet, det er helt innenfor anbefalingen.

Anonymkode: 62ef3...954

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det har aldri vært sagt at barn ikke kan smittes eller kan dø.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det som står i smittevernveilederen, at to kohorter kan samarbeide. På en storbarnsavdeling kan det jo da være 12 barn (opptil 6 barn per kohort) og to voksne sammen innenfor samme sone. 

Dette er en småbarnsavdeling. 

Mulig det er innenfor. Det kommer jo an på hvordan man definerer «samarbeid». Hvis to kohorter kan oppholde seg i samme rom hele dag og barn voksne omgås slik som før, så ser jeg ikke poenget med å dele opp i kohorter. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mulig det er innenfor. Det kommer jo an på hvordan man definerer «samarbeid». Hvis to kohorter kan oppholde seg i samme rom hele dag og barn voksne omgås slik som før, så ser jeg ikke poenget med å dele opp i kohorter. 

Det står i veilederen at to kohorter kan være på samme areal. Så ikke  mulig, det er klart innenfor 

• Liker 3
Skrevet

I forrige uke var barnet vårt i en gruppe på 3 med en voksen. Aner ikke om de samarbeidet med annen kohort. Til uken skal det være ny voksen. Forstår ikke hvorfor de må bytte på ansatte. I følge barnehagen er det «greit å ha variasjon». 
Altså jeg er ikke hysterisk. For min del kunne barnehagen vært som vanlig. Samme gruppe med de samme ansatte. Endrer de kohortene hver uke så er de i nærkontakt med minst like mange det vanligvis er til sammen i den faste avdelingen med faste ansatte. 

AnonymBruker
Skrevet

Fyller de 3 år i år? Isåfall kan de være opptil 6 barn i en kohort. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Luckiness skrev:

I forrige uke var barnet vårt i en gruppe på 3 med en voksen. Aner ikke om de samarbeidet med annen kohort. Til uken skal det være ny voksen. Forstår ikke hvorfor de må bytte på ansatte. I følge barnehagen er det «greit å ha variasjon». 
Altså jeg er ikke hysterisk. For min del kunne barnehagen vært som vanlig. Samme gruppe med de samme ansatte. Endrer de kohortene hver uke så er de i nærkontakt med minst like mange det vanligvis er til sammen i den faste avdelingen med faste ansatte. 

Det sto vel også i veilederen. Over helga kan man bytte på barn/voksne i kohortene. 

• Liker 1
  • Opprett ny...