AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 I min barnehage (under 3 år) har de denne uken vært inndelt i Kohorter på 3 barn pr voksen, og samarbeider med en annen kohort med samme inndeling. Så langt alt ok! Men fra mandag av så har de satt opp nye kohorter, med nye barn, andre voksne og ny samarbeidskohort. Dvs at iløpet en under 1 kalenderuke så er barna i nærkontakt med 10 barn og 4 voksne. Barnehagen har også sagt at de vil fortsette å endre på gruppene etter behov. I tillegg så er det henting og levering innendørs i barnehagen, der foreldrene må inn gjennom alle rom for å levere barnet i det området i barnehagen de skal være. Det vil si at over 70 foreldre kan hente og levere i samme lokale. Jeg har stilt spørsmål til barnehagen om dette, spesielt det med bytting av grupper, og de sier det er innenfor retningslinjer så da er det greit. Jeg kjenner at jeg er veldig lite komfortabel med opplegget dems, men så lenge de forholder seg til retningslinjene så det vel ikke noe vits i å ta dette videre til styrer, og eventuelt kommunen? Anonymkode: 5dd71...698
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Dette er helt riktig. På storebarnsgruppe kan barnet i løpet av en 14 dagers periode vært i kontakt med 21 personer og det er helt innenfor retningslinjene. Får det ikke helt til å stemme med at det er 14 dager inkubasjonstid, og karantene er 14 dager. Anonymkode: 91896...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min barnehage (under 3 år) har de denne uken vært inndelt i Kohorter på 3 barn pr voksen, og samarbeider med en annen kohort med samme inndeling. Så langt alt ok! Men fra mandag av så har de satt opp nye kohorter, med nye barn, andre voksne og ny samarbeidskohort. Dvs at iløpet en under 1 kalenderuke så er barna i nærkontakt med 10 barn og 4 voksne. Barnehagen har også sagt at de vil fortsette å endre på gruppene etter behov. I tillegg så er det henting og levering innendørs i barnehagen, der foreldrene må inn gjennom alle rom for å levere barnet i det området i barnehagen de skal være. Det vil si at over 70 foreldre kan hente og levere i samme lokale. Jeg har stilt spørsmål til barnehagen om dette, spesielt det med bytting av grupper, og de sier det er innenfor retningslinjer så da er det greit. Jeg kjenner at jeg er veldig lite komfortabel med opplegget dems, men så lenge de forholder seg til retningslinjene så det vel ikke noe vits i å ta dette videre til styrer, og eventuelt kommunen? Anonymkode: 5dd71...698 Hvorfor skriver du kohort en massevis av ganger før du plutselig skriver endre på GRUPPENE etter behov? Du mener endre på kohortene, ikke sant? Anonymkode: d07b4...dcf 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skriver du kohort en massevis av ganger før du plutselig skriver endre på GRUPPENE etter behov? Du mener endre på kohortene, ikke sant? Anonymkode: d07b4...dcf Var det det eneste du hadde å bidra med. Kohort er en måte å dele inn grupper på, så det er helt innafor! Ha en fortsatt god dag! Anonymkode: 5dd71...698 16
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 Her er det samme ansatt og samme barn denne uken som forrige, og dette er sånn det blir fremover. Her kan to grupper samarbeide i løpet av dagen. Men henting og levering skjer ute, alle grupper har forskjellige uteplasser de er på og dette er også samme hver uke, alle grupper har også samme innerom som blir brukt. De ulike gruppene har en lekekurv per avdeling som er fast og disse blir også vasket hver dag. Så jeg er veldig fornøyd med hvordan barnehagene har løst dette. Anonymkode: 3928d...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt riktig. På storebarnsgruppe kan barnet i løpet av en 14 dagers periode vært i kontakt med 21 personer og det er helt innenfor retningslinjene. Får det ikke helt til å stemme med at det er 14 dager inkubasjonstid, og karantene er 14 dager. Anonymkode: 91896...9a0 Synes det i såfall gjør det unødvendig vanskelig for barnehagene. Da kan de jo like gjerne være den faste gruppen på 12 barn og 4 voksne. Hvorfor styre sånn når resultatet blir det samme? Nå deles de jo opp på kryss og tvers av de faste gruppene og ansatte, så alt i alt risikerer de jo å ha nærkontakt med mange fler enn om de hadde holdt seg til avdelingene sine.. Anonymkode: 5dd71...698 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var det det eneste du hadde å bidra med. Kohort er en måte å dele inn grupper på, så det er helt innafor! Ha en fortsatt god dag! Anonymkode: 5dd71...698 Kohort er gjerne en gruppe som er inndelt etter alder, men blir også brukt i feks forskning. Anonymkode: 3928d...a2f 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kohort er gjerne en gruppe som er inndelt etter alder, men blir også brukt i feks forskning. Anonymkode: 3928d...a2f Ja riktig! En type gruppe. Anonymkode: 5dd71...698 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det det eneste du hadde å bidra med. Kohort er en måte å dele inn grupper på, så det er helt innafor! Ha en fortsatt god dag! Anonymkode: 5dd71...698 Lurte bare på hvorfor man ikke var konsekvent! Anonymkode: d07b4...dcf 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurte bare på hvorfor man ikke var konsekvent! Anonymkode: d07b4...dcf Fordi det er kvinneguiden og ikke en doktorgradsavhandling. Anonymkode: 5dd71...698 11
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi det er kvinneguiden og ikke en doktorgradsavhandling. Anonymkode: 5dd71...698 Ok. Men mistanken gikk ut på at man brukte «kohort» bare på gøy, og glippet i et svakt øyeblikk og brukte «gruppe», som er det naturlige som alle bør bruke. Kohorter osv handler f.eks om årstall. 2017-kohorten blant jenter, osv. Men mener ordet blir misbrukt i denne sammenhengen. Anonymkode: d07b4...dcf 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Barnehagen vår er enda verre. 4 barn pr kohort og to kohorter oppholder seg i samme rom - altså 8 barn og 2 voksne. Har spurt barnehagen og fikk til svar at det var innafor at to kohorter kunne samarbeide. Så vi holder barnet hjemme nå. Anonymkode: 09090...50d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Men mistanken gikk ut på at man brukte «kohort» bare på gøy, og glippet i et svakt øyeblikk og brukte «gruppe», som er det naturlige som alle bør bruke. Kohorter osv handler f.eks om årstall. 2017-kohorten blant jenter, osv. Men mener ordet blir misbrukt i denne sammenhengen. Anonymkode: d07b4...dcf Jeg gadd rett og slett ikke å skrive det flere ganger, fordi det føles påtatt og unaturlig, og er det samme som en gruppe. Derfor gikk jeg over til gruppe. Brukte det først for at det skulle være tydelig hva slags gruppe jeg mente siden det alltid er grupperinger i barnehagene. Anonymkode: 5dd71...698 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja riktig! En type gruppe. Anonymkode: 5dd71...698 En type gruppe, men ikke bare en gruppe. Så for å være en kohort så nå det være inndelt etter alder gjerne og det er det jo ikke.. Anonymkode: 3928d...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen vår er enda verre. 4 barn pr kohort og to kohorter oppholder seg i samme rom - altså 8 barn og 2 voksne. Har spurt barnehagen og fikk til svar at det var innafor at to kohorter kunne samarbeide. Så vi holder barnet hjemme nå. Anonymkode: 09090...50d Ja det er sånn det er hos oss også, bare at det er 3 barn pr voksen. Og så byttes det om på både gruppene og samarbeidsgruppen. Og de voksne nyttes om på. Anonymkode: 5dd71...698
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En type gruppe, men ikke bare en gruppe. Så for å være en kohort så nå det være inndelt etter alder gjerne og det er det jo ikke.. Anonymkode: 3928d...a2f Jo det er det i barnehagen her.... men uansett, dette må ikke diskutere definisjonen av kohort med meg for jeg kan den godt. Orker ikke å diskutere bare for å diskutere. Anonymkode: 5dd71...698 2
Pinecone Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 (endret) Levering og henting bør ikke foregå innendørs på den måten du beskriver. Men barnehagen har rett i at de forholder seg til retningslinjene når det kommer til endring av sammensetningen i kohortene etter en helg. Det er mange hensyn å ta, og dette er en helt ny måte å jobbe på for barnehageansatte. Gi gjerne en tilbakemelding om at du ønsker at barnet ditt er på samme kohort fra uke til uke. I min barnehage prøver vi så godt vi kan å ta hensyn til alles ønsker, men det er ikke alltid alle som blir fornøyde likevel. Endret 26. april 2020 av Pinecone Skrivefeil 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er det i barnehagen her.... men uansett, dette må ikke diskutere definisjonen av kohort med meg for jeg kan den godt. Orker ikke å diskutere bare for å diskutere. Anonymkode: 5dd71...698 De ulike avdelingene er inndelt i grupper. Altså er alle under 3 år på forskjellige grupper, en avdeling er det både 3, 4, og 5 åringer og største avdelinga er det 5 og 6 åringer. Sånn er det i alle barnehager her i området. Anonymkode: 3928d...a2f
Lerkeliten Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 (endret) Man må regne med endringer i kohortene de første ukene, da det ikke er lett å dele inn helt optimale kohorter på forhånd. Det er mange hensyn å ta! Og hva skal veie tyngst? Alder? Kjønn? Vennskap? Hvem som omgås på fritiden? Hvem som leverer og henter tidlig/sent? Spre de barna med spesielle behov på flere grupper slik at det blir mest overkommelig for de ansatte? At barna skal være med sin primærkontakt? Noen barn går i bhg 5 dager i uka, andre bare 3. Noen ansatte jobber 5 dager i uka, andre bare 3. Noen barn ble holdt hjemme første uka, men skal plutselig tilbake for fullt neste uke. Det er en utrolig logistikk som ligger bak. Barnehagen bør tilstrebe å ha samme kohort og voksen over lengre tid, men man må tilpasse etter hva som fungerer og ikke. Spesielt etter den første uka er det som forventet at barnehagen ser andre løsninger og muligheter som er bedre enn de kohortene som ble satt opp før bhg åpnet. Endret 26. april 2020 av Lerkeliten 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 11 minutter siden, Lerkeliten skrev: Man må regne med endringer i kohortene de første ukene, da det ikke er lett å dele inn helt optimale kohorter på forhånd. Det er mange hensyn å ta! Og hva skal veie tyngst? Alder? Kjønn? Vennskap? Hvem som omgås på fritiden? Hvem som leverer og henter tidlig/sent? Spre de barna med spesielle behov på flere grupper slik at det blir mest overkommelig for de ansatte? At barna skal være med sin primærkontakt? Noen barn går i bhg 5 dager i uka, andre bare 3. Noen ansatte jobber 5 dager i uka, andre bare 3. Noen barn ble holdt hjemme første uka, men skal plutselig tilbake for fullt neste uke. Det er en utrolig logistikk som ligger bak. Barnehagen bør tilstrebe å ha samme kohort og voksen over lengre tid, men man må tilpasse etter hva som fungerer og ikke. Spesielt etter den første uka er det som forventet at barnehagen ser andre løsninger og muligheter som er bedre enn de kohortene som ble satt opp før bhg åpnet. jeg forstår selvfølgelig det, og at det er en vanskelig kabal å legge opp. I mitt tilfelle så er det kun mitt barn som er tatt ut fra den opprinnelige gruppa og plassert i en ny gruppe, og i den opprinnelige gruppa er det kun de to resterende barna og en ledig plass. Da kunne jo mitt barn blitt værende i den opprinnelige gruppen. Jeg jobber i helsevesenet med pasienter i risikogruppen, og spurte derfor om det er mulig at min ikke blir flyttet på... men føler ikke at min situasjon blir tatt hensyn til eller imøtekommet. Anonymkode: 5dd71...698
Anbefalte innlegg