AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Ser at flere, både her inne og ellers, lever i en villfarelse om at dersom vi stenger ned samfunnet helt og er skikkelig flinke til det, så blir vi ferdig med "dette" raskere. Hvor kommer disse vrangforestillingene fra? Ja, strenge tiltak vil redusere smittespredningen og antall smittede, men det vil aldri kunne fjerne viruset fra Norge. Når smitteverntiltakene lettes igjen, som de må på et eller annet tidspunkt, vil smittespredningen og antall smittede øke igjen. Og før noen nevner Kina eller Sør-Korea. Både Kina og Sør-Korea har fremdeles store deler av samfunnet stengt og stadig nye bekreftede smittetilfeller. Dette til tross for henholdsvis fullstendig portforbud i mer enn to måneder i Kina, og et enormt test-og-sporing samt nedstenging av store deler av Sør-Korea (bl.a. skoler, universiteter, restauranter, idrett og kultur). Anonymkode: 07480...894 12
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Vi er i en situasjon hvor stadig færre i Norge er smittet. Vi er også i ferd med å etablere storskala smittetesting. På ett eller annet tidspunkt vil vi kunne håndtere åpning av samfunnet igjen, og ha kontroll på viruset. Nøyaktig hvordan dette skal foregå er ikke klarlagt, men med tanke på at immunitet etter gjennomgått sykdom er usikkert for Covid-19, er vi på helt rett spor i Norge. Anonymkode: 5c8e9...099 15
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Du har rett, men delvis nedstenging som vi har hatt, har gitt myndighetene tid til å skaffe til veie nødvendig utstyr, legge en langsiktig plan for hva som skal skje videre, og det er verdifullt. Anonymkode: 64dba...a62 19
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi er i en situasjon hvor stadig færre i Norge er smittet. Vi er også i ferd med å etablere storskala smittetesting. På ett eller annet tidspunkt vil vi kunne håndtere åpning av samfunnet igjen, og ha kontroll på viruset. Nøyaktig hvordan dette skal foregå er ikke klarlagt, men med tanke på at immunitet etter gjennomgått sykdom er usikkert for Covid-19, er vi på helt rett spor i Norge. Anonymkode: 5c8e9...099 Det er ingenting som tyder på at det er mulig å erstatte sosial distansering med smittesporing ettersom 1) nærmere 50% av smittede er asymptomatiske, 2) man er smittsom i flere dager før man får symptomer, 3) ingen land/regioner har vist at det er mulig, og 4) det vil kreve helt nye former for testmåter og kapasitet. Anonymkode: 07480...894 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du har rett, men delvis nedstenging som vi har hatt, har gitt myndighetene tid til å skaffe til veie nødvendig utstyr, legge en langsiktig plan for hva som skal skje videre, og det er verdifullt. Anonymkode: 64dba...a62 Og hva er denne langsiktige planen? Hvilket nødvendig utstyr er skaffet til veie som man ikke hadde allerede? Vær konkret og vis til systematiske tall her. Anonymkode: 07480...894 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett, men delvis nedstenging som vi har hatt, har gitt myndighetene tid til å skaffe til veie nødvendig utstyr, legge en langsiktig plan for hva som skal skje videre, og det er verdifullt. Anonymkode: 64dba...a62 De har jo ikke noe plan per dags dato... Anonymkode: 6062a...ffa
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og hva er denne langsiktige planen? Hvilket nødvendig utstyr er skaffet til veie som man ikke hadde allerede? Vær konkret og vis til systematiske tall her. Anonymkode: 07480...894 Smittevernsutstyr og testutstyr er to av de tingene det var mangel på, og som de har jobbet iherdig for å få på plass. Nåværende plan er å få på plass massetesting, smittesporing, isolering av syke i nærmeste fremtid. Hvis dette ikke fungerer har de sikkert en plan B også. Alt dette blir det informert om på pressekonferansene kl 16 alle hverdager. Anonymkode: 64dba...a62 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som tyder på at det er mulig å erstatte sosial distansering med smittesporing ettersom 1) nærmere 50% av smittede er asymptomatiske, 2) man er smittsom i flere dager før man får symptomer, 3) ingen land/regioner har vist at det er mulig, og 4) det vil kreve helt nye former for testmåter og kapasitet. Anonymkode: 07480...894 1) da tester vi de uten symptom også 2) teste igjen 3) jo, island til en viss grad 4) ja, kommer snart Anonymkode: ff2c0...f6a 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingenting som tyder på at det er mulig å erstatte sosial distansering med smittesporing ettersom 1) nærmere 50% av smittede er asymptomatiske, 2) man er smittsom i flere dager før man får symptomer, 3) ingen land/regioner har vist at det er mulig, og 4) det vil kreve helt nye former for testmåter og kapasitet. Anonymkode: 07480...894 Storskala smittetesting betyr at man tester alle, også de som er symptomfrie. Det snakkes om testkapasitet på 300.000 per uke, og i et land med 5.3 millioner innbyggere er dette veldig bra. Med fornuftig utvelgelse av hvem som testes, vil vi faktisk klare å finne de som har viruset. Bøygen blir trolig å få disse til å isolere seg, uten å ty til makt. Anonymkode: 5c8e9...099 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Smittevernsutstyr og testutstyr er to av de tingene det var mangel på, og som de har jobbet iherdig for å få på plass. Nåværende plan er å få på plass massetesting, smittesporing, isolering av syke i nærmeste fremtid. Hvis dette ikke fungerer har de sikkert en plan B også. Alt dette blir det informert om på pressekonferansene kl 16 alle hverdager. Anonymkode: 64dba...a62 Du har altså ingen tall som dokumenterer påstanden din? Det var det jeg tenkte. Den langsiktige planen du skisserer sier heller ingenting om det folk faktisk bryr seg om, nemlig "sosial distansering" som har medført at samfunnet i stor grad er stengt. Anonymkode: 07480...894 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hva er denne langsiktige planen? Hvilket nødvendig utstyr er skaffet til veie som man ikke hadde allerede? Vær konkret og vis til systematiske tall her. Anonymkode: 07480...894 Ikke meg du siterte, men det er fortsatt store problemer med leveranse av åndedrettsvern, munnbind og smittefrakker til helsepersonell, for eksempel. Hadde man latt viruset spre seg fritt, hadde man kunne havnet i en situasjon der det hadde blitt helt tomt. Nå har man i det minste tid til å finne alternative løsninger, f.eks få sydd vaskbare smittefrakker, sette i gang produksjon av smittevernutstyr i andre land enn Kina osv. Anonymkode: 780d0...fba 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har jo ikke noe plan per dags dato... Anonymkode: 6062a...ffa Vet du at det ikke finnes en plan? Eller antar du dette bare fordi du personlig ikke er blitt kontaktet og informert om planer? Anonymkode: 780d0...fba 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: 1) da tester vi de uten symptom også 2) teste igjen 3) jo, island til en viss grad 4) ja, kommer snart Anonymkode: ff2c0...f6a 1) Det er ikke kapasitet til å teste alle. 2) Median inkubasjonstid er 5 dager, så man kan være smittet og med stor sannsynlighet få negativt testresultat. Det betyr at alle må testes hver dag. 3) Nei, Island er i stor grad stengt ned. De har barnehager og grunnskole kun delvis åpent. Resten er i stor grad stengt. 4) Ingenting som tyder på det. Testkapasiteten har blitt redusert i Norge siste ukene pga mangel på reagens. Anonymkode: 07480...894 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har altså ingen tall som dokumenterer påstanden din? Det var det jeg tenkte. Den langsiktige planen du skisserer sier heller ingenting om det folk faktisk bryr seg om, nemlig "sosial distansering" som har medført at samfunnet i stor grad er stengt. Anonymkode: 07480...894 Ikke meg du du sitter de, men les en avis (en hvilken som helst, eller se nyheter). Dette har det jo vært skrevet om i det kjedsommelige. Gidder ikke å linke noe som helst til deg fordi du kommer ikke til å lese det uansett. Anonymkode: c78b0...a25 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke meg du du sitter de, men les en avis (en hvilken som helst, eller se nyheter). Dette har det jo vært skrevet om i det kjedsommelige. Gidder ikke å linke noe som helst til deg fordi du kommer ikke til å lese det uansett. Anonymkode: c78b0...a25 Ingen tall og systematisk dokumentasjon her heller? Som ventet. Anonymkode: 07480...894
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen tall og systematisk dokumentasjon her heller? Som ventet. Anonymkode: 07480...894 Øverst på VG i skrivende stund...https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO1XBB/de-isolerte?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Det står ca halvveis ned i artikkelen. Slik ferdig med deg... Anonymkode: c78b0...a25 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 Ja men da har du tydeligvis bestemt deg, for jeg ser jo at ingen av svarene aksepteres av deg. Det er lov det. PS, jeg er interessert i bevis på at det å åpne opp raskere er lurt. Vi prøver alle å gjøre vårt beste, både du og jeg. Anonymkode: ff2c0...f6a 3
Krantz95 Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: PS, jeg er interessert i bevis på at det å åpne opp raskere er lurt. Vi prøver alle å gjøre vårt beste, både du og jeg. Anonymkode: ff2c0...f6a Her er rapporten fra en av ekspertgruppene som gir bakgrunn for hvorfor det nå åpnes opp: http://folk.uio.no/sholden/Rapport-covid-19.pdf 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Øverst på VG i skrivende stund...https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO1XBB/de-isolerte?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Det står ca halvveis ned i artikkelen. Slik ferdig med deg... Anonymkode: c78b0...a25 Det står ingenting i den artikkelen som viser at man har bygd opp nødvendig kapasitet i helsevesenet siden 12. mars. På det meste har det f.eks. vært 99 personer på respirator. Kapasiteten før 12. mars var ca. 600. Det er ingenting som tyder på at kapasiteten i helsevesenet per 12. mars ikke var tilstrekkelig til å håndtere antall syke frem til i dag. Anonymkode: 07480...894 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ja men da har du tydeligvis bestemt deg, for jeg ser jo at ingen av svarene aksepteres av deg. Det er lov det. PS, jeg er interessert i bevis på at det å åpne opp raskere er lurt. Vi prøver alle å gjøre vårt beste, både du og jeg. Anonymkode: ff2c0...f6a Selvfølgelig aksepteres ikke svar som er basert på ubegrunnet synsing. Gi meg systematiske tall og data som underbygger påstander. Da kan jeg ta det seriøst. Anonymkode: 07480...894
Anbefalte innlegg