Gjest Valhalla Skrevet 22. juni 2005 #1 Skrevet 22. juni 2005 Begynte å tenke på dette for noen dager siden og fant et småparti som står for dette. Noen tanker om hvordan og om det ville fungert godt? Vi har jo mulighet til å gjennomføre det nå med internets inntog. direktedemokratene
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. juni 2005 #2 Skrevet 22. juni 2005 Tror ikke det ville ha fungert veldig bra, folk flest har andre ting å tenke på en politiske saker hver eneste dag. Var en periode Sveit (?) hadde folkeavstemninger om nesten alt mulig av saker, folk ble leie og ingen gadd til slutt å stemme. Mulig med Internetts inntog? Tja, man utelukker en del velgere, særlig de litt eldre som ikke er så komfortable med bruk av IT. Dermed får vi et slags "elitedemokrati".
Gjest Valhalla Skrevet 22. juni 2005 #3 Skrevet 22. juni 2005 Men et parti som fungerer slik innenfor det systemet vi har i dag. Tror det kunne bidratt til større engasjement jeg om det ble gjort riktig.
Gjest Dum Perignon Skrevet 22. juni 2005 #4 Skrevet 22. juni 2005 Det ble gjort på fleip for fire år siden, Atle Antonsen og Johan Golden med Det Politiske Parti. Dessverre er det der sånt hører hjemme; som fleip.
Gjest elite? Skrevet 22. juni 2005 #6 Skrevet 22. juni 2005 Dermed får vi et slags "elitedemokrati". Da du utelukker et svært lite mindretall, så kan du ikke akkurat kalle det et elitedemokrati.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. juni 2005 #7 Skrevet 22. juni 2005 Et svært lite mindretall er det da ikke. Eldre mennesker utgjør ikke et lite mindretall iNorge. Dessuten har jeg sett folk på min egen alder (rundt 25) som ikke skjønte hvordan man logget seg på en Hotmail-konto. IT-analfabeter er muligens i mindretall, men de utgjør så absolutt ikke et lite mindretall.
Gjest Valhalla Skrevet 22. juni 2005 #8 Skrevet 22. juni 2005 Et svært lite mindretall er det da ikke. Eldre mennesker utgjør ikke et lite mindretall iNorge. Dessuten har jeg sett folk på min egen alder (rundt 25) som ikke skjønte hvordan man logget seg på en Hotmail-konto. IT-analfabeter er muligens i mindretall' date=' men de utgjør så absolutt ikke et lite mindretall.[/quote'] Men foreløpig ville det vært usannsynlig å få mer enn kanskje en person i en kommune. Det hadde vært et interesant eksperiment. Det skal bli meg i neste kommunevalg
Milo Minderbinder Skrevet 23. juni 2005 #9 Skrevet 23. juni 2005 I prinsippet er jeg enig i direkte demokrati, men det kan bli ganske vanskelig å gjennomføre...rett og slett fordi - og her er jeg klar over at jeg strekker teorien ut i det absurde - man i ytterste konsekvens må arrangere folkeavstemninger ned til den minste bestemmelse og bagatellmessige anliggender. Selv om man vil politisere befolkningen, kan de kanskje bli trøttet ut. I forlengelsen av dette.og gjerne ikke aldeles langs samme tema, så undres jeg på hvordan det hadde vært dersom hver borger hadde fått ti stemmer hver? Man kan liksom "shoppe" partiene sine da (en stemme hist, og tre stemmer pist osv), og sammensetningen av stortinger (gud hjelpe den som skulle ha regnet ut mandatfordelingen) ville muligens ha vært en mer realistisk syntese av folkets holdning... ?? Milo
Gjest Valhalla Skrevet 23. juni 2005 #10 Skrevet 23. juni 2005 Man ville fordele avstemninger, så småsaker vil komme i bydeler som får midler fra kommunen som får midler fra det nasjonele. Småsaker kan fort bli viktig når man stemmer på det i sitt nærområde. Folk vil muligens gå lei etterhvert, det gjelder å skape interesse.
Milo Minderbinder Skrevet 23. juni 2005 #11 Skrevet 23. juni 2005 Enig i det, forsåvidt. Men jeg ser alikevel for meg at det blir litt kav.. "Sak 21 - 05. Diameteren på kumlokk i Storgata - hvilken dimensjon ivaretar det helhetlige arkitektonisk-estetiske preg best?90 cm eller 110 cm?" hm.......vel... ikke den beste illustrasjon, men.........
Gjest Valhalla Skrevet 23. juni 2005 #12 Skrevet 23. juni 2005 Hehe jeg skjønner hva du mener. Jeg tror ikke det vil bli sånn. Jeg skal lese litt om hvordan det har fungert andre steder. Synes det er interesant.
Gjest markham Skrevet 24. juni 2005 #13 Skrevet 24. juni 2005 Direktedemokratene ble kuppet av neonazi-gruppa Vigrid for en tid tilbake. En ikke uvanlig skjebne for et lite parti.
Gjest Valhalla Skrevet 24. juni 2005 #14 Skrevet 24. juni 2005 Det er ikke helt riktig, de er ikke med i ledelsen. Saken er at hvem som helst kan "kuppe" det partiet fordi alle kan stemme over saker. Det er helt uavhengig av ideologi og politisk tilhørighet. Det eneste som behøver å skje er at en større gruppe går inn i stedet, skulle vel ikke være vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå