AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Vi har en datter på 13 mnd(1 år og 1 mnd). Hun er sinnsykt mammadalt. Hylskriker om far tar henne og jeg er hjemme. Blir veldig dårlig stemning av det. Pappaen mener at grunnen er fordi jeg ammer, og at jeg må slutte nå. At det er min feil at hun er sånn. Noen råd? Kjenner jeg blir sint av hele greia, at han skylder på meg for det. Anonymkode: e6c3c...644
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Tror du hun er klar for å slutte å bli ammet? Anonymkode: 56a1b...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Hvor ofte ammer du? Det høres ut som pappa må mer på banen. Selv om ammer, så kan han fint ta med barnet å gjøre noe gøy, feks lekeplass. Leke i hagen etc. Om barnet skriker etter deg, så slutter det jo når man får fokuset over på noe annet som er moro. Du Får holde deg i bakgrunnen litt mer. Anonymkode: 56805...9cb 20
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Hehe, samboeren din er uvitende. Det hjelper ikke slutte med ammingen og det er helt normalt at små barn foretrekker mamma. Du får heller fortelle din samboer hva din datter liker å gjøre så de kan gjøre hyggelige ting sammen. Anonymkode: 502e4...612 31
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du hun er klar for å slutte å bli ammet? Anonymkode: 56a1b...5f8 Jeg vet ikke, hun drar mye i genseren min, skriker om jeg går osv. TS Anonymkode: e6c3c...644
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Jeg mener nå at når ungen har bikka et år, så er det på tide å slutte og amme jeg, da - men det er jo en høyst upopulær ting å både mene og si. Er ikke din feil at datteren din er mammadalt - det er min også, og hun var flaskebarn. Hun er 15 måneder nå. Men det gjør nok neppe ting noe bedre heller at du ammer henne fortsatt, så jeg ville prøvd og slutte. Anonymkode: 36b50...7c6 43
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Kjekt å overlevere et barn med stappfull mage av melk til far 😊 Personlig ville jeg ikke sluttet med amming så tidlig.. Anonymkode: b8fe2...17c 12
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjekt å overlevere et barn med stappfull mage av melk til far 😊 Personlig ville jeg ikke sluttet med amming så tidlig.. Anonymkode: b8fe2...17c Tidlig! Hallo! Man kan fint slutte etter 4 mnd, da er hovedpoenget med ammingen uansett borte. Anonymkode: ef679...f96 21
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Tidlig! Hallo! Man kan fint slutte etter 4 mnd, da er hovedpoenget med ammingen uansett borte. Anonymkode: ef679...f96 4 mnd? Eh...nei. Melk skal være hovednæringskilde til de er godt over 6 mnd Anonymkode: b8fe2...17c 24
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 Det har ikke noe med ammingen å gjøre. Det har med at du ikke har trukket deg tilbake og lar far ta sin del av foreldrerollen. La ungen hyle og protestere. Trekk deg tilbake og så må dere begge si at nå skal pappa kle på, pusse tenner, legge osv. Og han MÅ fullføre der han starter uansett om ungen protesterer. Dere må ikke bli emosjonelle og stresset og du må IKKE blande deg inn. Vi gjorde dette med vår for han var og er fremdeles Mammdalt. Men han har et mye bedre forhold til Pappa fordi vi bestemte at pappa er like viktig som mamma. Han fikk ikke bestemme hvem av oss som skulle gjøre hva. Selvsagt gjør jeg ting som å pakke inn og gi godnatt kyss selv om pappa skal ta leggerutinen etc, men ungen lager ikke drama, hyl etc lenger fordi han er trygg på oss begge og vet at han ikke kommer noen vei med det.
Lykkeligliten Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 Jeg ville kommet med mot argument, Verdens helse organisasjon anbefaler å amme til barnet er 2år. Kanskje samboeren din kan ta med seg barnet på tur eller finne på andre aktiviteter uten at du er tilstede? 12
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Du har puppene, du bestemmer. Det er bare fint å amme utover året hvis man trives med det. Men dere kan gjerne øve på at hun og far finner på ting på egenhånd også. Sikkert sårt for far å oppleve avvisning. Anonymkode: 52663...92d 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du hun er klar for å slutte å bli ammet? Anonymkode: 56a1b...5f8 Jeg har nesten ikke sovet i natt og skulle sove litt utpå. Da far skulle ta ungen så hylte hun. Hun skrek og skrek og skrek, til slutt kom pappaen inn med henne og sa at det der orker han ikke. At det er min feil at hun er sånn. TS Anonymkode: e6c3c...644
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 11 minutter siden, Lykkeligliten skrev: Jeg ville kommet med mot argument, Verdens helse organisasjon anbefaler å amme til barnet er 2år. Kanskje samboeren din kan ta med seg barnet på tur eller finne på andre aktiviteter uten at du er tilstede? Det gjelder U-land. Anonymkode: 862ed...bc1 19
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 Si tomt og pek på puppene, og gi barnet kumelk. Barn over året trenger ikke spise som en baby. Anonymkode: 862ed...bc1 9
Bollina Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder U-land. Anonymkode: 862ed...bc1 Det stemmer ikke, det anbefaler amming til 4 år i u-land og til 2 år i land som Norge. 15
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tidlig! Hallo! Man kan fint slutte etter 4 mnd, da er hovedpoenget med ammingen uansett borte. Anonymkode: ef679...f96 Feil, alle godene av amming forhøyes ved langtids amming. (som økt IQ) Så om man vil ha godene bør man amme lenge. Anbefaler foreldrerådet sin podcast og episoden om amming for de som vil lære mer. Anonymkode: 2de83...76c 18
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 Og ts, du burde ta en samtale på telefon med helsesøster. Ha henne på høytaler så samboer kan høre hvorfor det er slik og at ammingen ikke er grunnen, og at det vil bli litt gråt i begynnelsen når du går. Det er helt normalt. Hver gang samboeren din ikke gidder og gir opp, vil det bare vare lengre. Anonymkode: 2de83...76c 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har nesten ikke sovet i natt og skulle sove litt utpå. Da far skulle ta ungen så hylte hun. Hun skrek og skrek og skrek, til slutt kom pappaen inn med henne og sa at det der orker han ikke. At det er min feil at hun er sånn. TS Anonymkode: e6c3c...644 Men det du beskriver her, det tror jeg ikke er vanlig? 😣 Uansett om du ammer eller ei, burde far klare å underholde ettåring i et par timer mens du sover. Skrek hun fordi hun var sulten? eller noe annet? Har de prøvd å gå ut på en leleplass? Har pappaen vært i permisjon med ungen og fått bånde litt, og få mer selvtillitt som omsorgperson? Og beklager å spørre, men ellers, er alt normalt med barnet, sosialt sett? Jeg ammet begge mine unger til 18 mnd ca, vi avsluttet smertefritt for da mistet de selv interesse. Mine var ikke klare å slutte ved ettårsalder da de ennå ikke fikk i seg nok mat og drikke på egen hånd da. Men alt dette hadde ingen invirkning til barnas relasjon til far. Jeg gikk også ut i jobb begge ganger ved 8 mnds alder, og samboeren min var i permisjon/ubetalt perm i 4 mnd etter det, før barnehagestart. Anonymkode: 2108b...c5b 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en datter på 13 mnd(1 år og 1 mnd). Hun er sinnsykt mammadalt. Hylskriker om far tar henne og jeg er hjemme. Blir veldig dårlig stemning av det. Pappaen mener at grunnen er fordi jeg ammer, og at jeg må slutte nå. At det er min feil at hun er sånn. Noen råd? Kjenner jeg blir sint av hele greia, at han skylder på meg for det. Anonymkode: e6c3c...644 Ikke usannsynlig at tilknytningen blir mer likestilt om du velger å slutte å amme, men det synes jeg ikke du skal gjøre. At hun foretrekker deg handler ikke bare om ammingen, men fordi hun forbinder deg med trygghet, varme, næring, kos og trøst. Bare å få en liten timeout ved puppen er bare så deilig for ei lita tulle ❤️ Uansett, begynn med at far tar henne ut av rommet når du skal prøve å få ting gjort. Hun kommer til å protestere, men det viktigste er at han trøster (forstår henne) og etterhvert avleder. Viser seg trygg og gøy å være sammen med. Ta henne med ut mens du lager middag, utforsker vaskerommet mens du dusjer osv. Noen ganger er det så enkelt som ute av syne ute av sinn, men det kan ta litt tid for henne å bli vant til at hun ikke får komme til mamma med en gang hun viser tilknytningsatferd som strekking etter/roping/gråt osv. Hvis du ønsker å fortsette å amme så gjør for all del det! Men begrens det gjerne til morgen/etter bhg og kveldspupp f.eks. Da blir det også veldig mye mer oversiktlig for henne på sikt. Dette er altså bare et forslag, ikke et must for å få til ovennevnte. Så vil jeg bare si at din samboer ikke er alene om å tro at man skal slutte å amme når barnet bikker 12 måneder. Det er en vanlig misforståelse, spesielt blant menn. Lykke til! Anonymkode: 9d332...7c4 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå