Gå til innhold

Noen med erfaring rundt minifom som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Enilorak93 skrev:

Har merker at trappa ser ut til å hjelpe litt her også men den er så glatt så jeg er redd for å skli og falle ned😰 går gjerne opp og ned flere ganger dagen men får helt spinnville tanker i hodet om hvor gæli det kan gå fordi jeg blir for sliten til å stable beina under meg🤦‍♀️ 

jeg har vurdert å skaffe ny sele da den jeg har baby bjørn one (fikk den i fødselsgave) er helt forferdelig å han er ikke tålmodig nok for å bli satt i den selen. Virderte sjal men han ble så fort tung, veier nå ca 6700g. Men det finnes jo langt bedre seler enn den jeg har så må nesten får testet ut om noe kan funke for han her. Han nekter å ligge i vogna også så de siste 12 ukene har jeg ikke vært utenfor døra utenom til helsestasjon. 

For å si det sånn, det eneste jeg vil ha HELE tiden er sjokolade😂 men det har jeg unngått å spise med unntak av en og annen sprekk, men da i små mengder ogwå er det kun 3 ganger siden han var 6 uker. Innser at jeg kan ikke ha sjokolade i hus for det frister enda mer nå enn da jeg var gravid🙈

Jeg synes du er flink som holder ut. Akkurat nå er det kun snakk om å overleve.

Det høres lurt og riktig ut å ikke gå i trappa når du er så sliten.

Vognnekt er veldig kjent hos begge barna mine. Begge aksepterte å sitte i vogna da vi byttet til sportsdel ved seks måneder men eldste sovna vel ikke der før han var rundt 8,5 måneder, kanskje mer.

Når det gjelder baæreselen. Er problemet at babyen "bare" skriker, eller spenner han musklene og vrir seg slik at det er umulig å få plassert ham i bæreselen. Dersom problemet "bare" er skriking, ville jeg holdt ut og plassert ham oppi og gått ut. Jeg måtte gjøre det, og jeg justerte babyen når vi hadde kommet ut og skrikingen hadde gitt seg. Det er delte meninger om Ergobaby, men den kommer bra ut i tester, og jeg er veldig fornøyd med min. Jeg har Ergobaby 360, men ville valgt adapt(?) i dag for å slippe nyfødtinnlegget.

Sånn ellers anbefaler jeg bæreforum for nybegynnere på Facebook. Det kan man spørre om tips og hjelp til å se om babyen sitter riktig. Dersom du bor i Oslo, går det alltids an å kontakte butikken Bæreglede (vet ikke hvordan det er i disse koronatider).

Håper du klarer å holde ut. Hos oss slapp klokken helt plutselig fra en dag til en annen. Det var nesten uvirkelig å sitte der med en baby som ikke skrek, og jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med babyen, da vi hadde brukt dagene på å gå rundt, gå i trappa, børeseletur ute og bysse under kjøkkenvifta, knebøy m.m.

Du har min store medfølelse :klem:

Anonymkode: b4957...5f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd semper dråper? :) de hjalp veldig her. Og om du drikker mye kaffe/energi drikk eller drikker/spiser ting med søtstoffer i så prøv å kutte søtstoff og begrense koffein, det kan gi litt magevondt :) jeg levde på fun light saft når jeg ammet storesøster, viste seg at hun reagerte på søtstoff så det bedret seg veldig da jeg kuttet det ut av kosten. Og semper dråper hjalp også 😊

Og sjekket baby for låsninger hos manuellterapeut eller lignende? Det kan ofte føre til magevondt og særlig luftsmerter, samme med kort tungebånd :)

Anonymkode: ed6b5...511

AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2020 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Det ville jeg ikke gjort dersom babyen alt sliter med magen, med mindre du har veldig gode grunner. MME er mye hardere for magen enn morsmelk, særlig om babyen din er vandt til morsmelk fra før. 

Så til HI: her hadde også Minifom effekt noen dager, før det gikk over. Så var han uten noen dager, da kunne vi få effekt noen dager igjen. Kan altså ikke si at det hjalp noe særlig. 

Anonymkode: 8f556...27b

Er det som blir sagt ja, men sånt tror jeg er veldig individuelt. Jeg har hatt mme baby, og hun har aldri hatt problemer med magen. Man får jo høre på sykehuset at ingen som får mm får treg mage og det stemmer jo heller ikke.

Anonymkode: 1ea7c...bdf

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det som blir sagt ja, men sånt tror jeg er veldig individuelt. Jeg har hatt mme baby, og hun har aldri hatt problemer med magen. Man får jo høre på sykehuset at ingen som får mm får treg mage og det stemmer jo heller ikke.

Ja det er selvsagt individuelle forskjeller, men jeg ville ikke tatt sjansen når babyen alt sliter med magen på mm. Mme ER hardre for babymagen, men ikke alle reagerer selvsagt. Jeg tror også det er forskjell på de babyene som får mme fra fødsel enn de hvor tarmene er vant med bare mm :) Men TS må selvsagt gjøre det hun føler hun må. Men hvis det er for avlastningens del ville jeg heller pumpet så far (eller andre) kunne gitt flaske - med tanke på at baby alt strever litt med magen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er selvsagt individuelle forskjeller, men jeg ville ikke tatt sjansen når babyen alt sliter med magen på mm. Mme ER hardre for babymagen, men ikke alle reagerer selvsagt. Jeg tror også det er forskjell på de babyene som får mme fra fødsel enn de hvor tarmene er vant med bare mm :) Men TS må selvsagt gjøre det hun føler hun må. Men hvis det er for avlastningens del ville jeg heller pumpet så far (eller andre) kunne gitt flaske - med tanke på at baby alt strever litt med magen.

Ja, det er nok et godt råd.

Håper det ordner seg TS.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sliter aller mest med luft i magen. Har prøvd nå i 3 måneder med hjelp på både sykehus og helsestasjon til å få han til å ta ordentlig grep men det er ikke snakk om. Han får i seg masse mat å det gjør ikke vondt for meg heller så de mener jeg bare skal fortsette sånn. Han er omtrent umulig å få til å rape, bruker evigheter gjennom ammingen, har forsøkt å rape ofte, sjeldent, flere posisjoner, legger han på magen osv. Det eneste som funker er om jeg ammer han ferdig forså legger han på magen kort tid etterpå, da kommer det opp bittelitt, men allikevel er det enorme mengder luft han skal ha ut andre veien. Avføring har egentlig gått en del bedre, det ble trøblete når vi startet på minifom men det har vi sluttet på igjen å nå har han en bleie med avføring per dag. 

jeg føler nå at det må vel være ett bedre alternativ å gi flaske, mate han i oppreist stilling, langsom flaskemating med mam anti kolikk flaske med det minste hullet. Da jeg har svære tunge(og lange😅) bryst så er det kun tvilling stillingen som funker for oss, alt annet blir for knotete og tungt, har prøvd tilbakelent men han drukner i pupp. Føler meg helt på randen her, amming får vi bare ikke til, den lufta svelger han uansett hva jeg prøver. Har forøvrig også testet ulike ammeputer, det syns jeg var mega bomkjøp, enklere å bygge opp med pynteputene i sofaen. 

er der eventuelt så ille om han får en kanskje to flasker per dag med mme for å avlaste litt samt forhåpentligvis roe ned han litt da vi har større muligheter for å jobbe med å ikke svelge luft enn ved amming? Jeg har hatt ett intenst ønske om å amme, derfor har jeg stått i det nå i straks 3 måneder men nå kjenner jeg at noe må løsne, jeg trenger ett eller annet lyspunkt som kan i det minste funke bittelitt. 

har pumpe men syns det medførte mer stress enn noe annet da jeg ikke kan legge/sette han ifra meg feks etter amming. Vi har forsøkt at far tar han mens jeg pumper men det ender i skrik også stopper melka mi tvert🤷🏻‍♀️🥵

AnonymBruker
Skrevet

Det er omtrent ved tre måneder det pleier å slippe, så mest sannsynlig er det rett rundt hjørnet.

Når det er sagt, så synes jeg du kan prøve litt mme for å avlaste. Sjekk om du kan tilsette noe (dråper maltsirup???) for at det skal bli lettere å fordøye. Jeg er virkelig pro amming, og mener man må prøve å stå i det for en stund, men ikke amming for enhver pris. Dessuten er delamming også veldig bra!

Det er ikke sikkert babyen din får det bedre av mme. Kanskje får han mer magevondt, men det er ikke sikkert. Prøv å sykle med beina hans og press knærne bestemt og litt fast opp mot magen for å hjelpe babyen med å få ut luft. 😊

Jeg synes forøvrig det er rart at du ikke har fått mer hjelp på helsestasjonen.

Anonymkode: b4957...5f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...