Enilorak93 Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Gutten her er 12 uker, etter anbefaling fra helsestasjon startet vi på minfom dråper på onsdag. Årsaken er at gutten vår sliter enormt med vondt i magen, når både luft og avføring skal ut. Det har vært mange uker med bæring kun av mor frem og tilbake i stua dagen lang. Han blir veldig frustrert, gråter MASSE vrir og vender på seg konstant. Bare det å skulle skifte bleie er en kamp for mamma hjerte for det starter og slutter med hyl. Det er selvsagt ikke slik 24 timer i døgnet men veldig ofte, han sover omtrent ikke på dagtid som bidrar til overtrøtt baby som også resulterer i mye gråt og bæring. Vi startet altså på onsdag med minifom, allerede på torsdag og fredag føltes det ut som om vi hadde en helt ny baby. Spurte mannen om det var noe bedøvende middel han fikk for makan å rolig og blid baby har jeg aldri sett. Luft og avføring glei ut uten en mine på torsdag. MEN, på fredag kom det ingen avføring. På lørdag kom det heller ingen, han var tilbake til sitt gamle jeg med å konstant presse, gråter en del. Han sover litt mer i løpet av dagen enn før minifom dråpene men allikevel så jobber og trykker han fælt men ingenting kommer ut. Han får kun morsmelk rett fra brystet samt tran. er det noen som har erfaring med at minifom funker men så ikke allikevel? Eller at det endrer mønster på avføringen? ble anbefalt av to venninner å kjøpe baby glass med sviskemos for 4 måneders alder å gi han noen skjeer av det for å få fart på systemet. Er det innafor mtp at han er 3 måneder om 4 dager?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Jeg har ikke opplevd effekt av Minifom, dessverre. Jeg ville snakket med helsepersonell før jeg ga fast føde til en baby under 4 måneder, spesielt en baby som sliter med magen, kan fort gjøre vondt verre. Min erfaring er at mange babyer med magevondt blir bedre mellom 3 og 4 måneder fordi tarmene blir mer modne. Hvis du ikke snart merker bedring ville jeg prøvd å få utredet om det kan være underliggende årsaker som baby kan få hjelp med, for eksempel fått sjekka tungebåndet. Anonymkode: 86499...4c5 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Ammer du, eller får babyen mme? Anonymkode: a4e11...bad
Enilorak93 Skrevet 26. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ammer du, eller får babyen mme? Anonymkode: a4e11...bad Jeg fullammer enn så lenge hvertfall men vurderer å gå over til mme istedenfor.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 5 timer siden, Enilorak93 skrev: Jeg fullammer enn så lenge hvertfall men vurderer å gå over til mme istedenfor. Det ville jeg ikke gjort dersom babyen alt sliter med magen, med mindre du har veldig gode grunner. MME er mye hardere for magen enn morsmelk, særlig om babyen din er vandt til morsmelk fra før. Så til HI: her hadde også Minifom effekt noen dager, før det gikk over. Så var han uten noen dager, da kunne vi få effekt noen dager igjen. Kan altså ikke si at det hjalp noe særlig. Anonymkode: 8f556...27b 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Sykle med beina, gni forsiktig mot klokka rundt magen. Legg baby med magen ned oppå skuldra. Funket for mine for å få ut luft. Anonymkode: 728a2...8ed 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Massasje av magen, og sykling med beina, som en nevner over her. Hold på så lenge babyen aksepterer. Kunne du gikk mm på flaske sammen med malt? Anonymkode: 01080...203 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 Forskning har ikke bevist at Minifom har effekt, og jeg synes det er rart at helsestasjonen anbefaler det. De burde i alle fall nevne at effekten i så fall er placebo eller at det er en utvikling hos barnet som ville skjedd uavhengig av minifom. Vi prøvde også minifom. Noen dager var det bedre, andre dager ikke bedre, og slik var det vel også både før og etter vi prøvde minifom. Anonymkode: b4957...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forskning har ikke bevist at Minifom har effekt, og jeg synes det er rart at helsestasjonen anbefaler det. De burde i alle fall nevne at effekten i så fall er placebo eller at det er en utvikling hos barnet som ville skjedd uavhengig av minifom. Vi prøvde også minifom. Noen dager var det bedre, andre dager ikke bedre, og slik var det vel også både før og etter vi prøvde minifom. Anonymkode: b4957...5f7 Placeboeffekt hos en baby? 😂 Anonymkode: 37825...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 Vår hadde god effekt av minifom, men så klart, tidvis var han fremdeles plaget. Men langt mindre enn før vi begynte. Da han var 4 måneder så gikk han nesten 2 uker uten en bæsjebleie, og det er normalt så lenge han går på mm. En periode bæsjet han hver dag, så annenhver dag, 11 dageropphold, 3 ganger om dagen en periode, når jeg trodde jeg hadde mønsteret så skiftet det 😛 Babyer under 4 mnd skal IKKE ha noen form for fast føde, så ikke kjøp sviskemos. Forhør deg med helsepersonell, feks helsesøster, om hva du bør gjøre om manglende avføring ser ut til å plage ham. Anonymkode: 692bc...ce9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 Gutten vår på 1 mnd er ikke veldig plaget men har litt knip og vi prøvde Minifom men opplevde ingen forskjell. Pluss det var slitsomt og gi før hvert måltid. Nå gir vi semper dråper. Hjelper kanskje litt vet ikke helt. Men vi har begynt og holde baby over do. Da holder vi i lårene hans så kan sittet i skikkelig do posisjon. Da kommer det veldig fort masse bæsj. Kan prøve? Ellers kan du bevege bena opp og ned, deretter føre knærne til magen, så strekke ut bena ordentlig, så føre knærne til magen igjen. Da holder du de der litt. Dette trikset lærte jeg en gang og det funker veldig bra. Anonymkode: 2cac0...72b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Støtter for øvrig forslagene med forsiktig magemassasje, å sykle med beina, samt presse knærne litt bestemt opp mot magen. Det hjalp min baby med å få ut både luft og avføring. Jeg ville ikke gitt sviskemos til en så liten baby, da tarmene ikke er klare for fast føde ennå. Ikke gå over til mme dersom du kan amme. Mme er mer tungt fordøyelig enn morsmelk. Det beste er å bare holde ut, for en dag sitter man der med en baby som plutselig ikke skriker og man lurer på hva man skal gjøre fordi man er vant til å trøste og bysse hele dagen. Anonymkode: b4957...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Placeboeffekt hos en baby? 😂 Anonymkode: 37825...4ff Placebo hos foreldrene, som tror at det hjelper litt. Anonymkode: b4957...5f7 3
Enilorak93 Skrevet 26. april 2020 Forfatter #14 Skrevet 26. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ville jeg ikke gjort dersom babyen alt sliter med magen, med mindre du har veldig gode grunner. MME er mye hardere for magen enn morsmelk, særlig om babyen din er vandt til morsmelk fra før. Så til HI: her hadde også Minifom effekt noen dager, før det gikk over. Så var han uten noen dager, da kunne vi få effekt noen dager igjen. Kan altså ikke si at det hjalp noe særlig. Anonymkode: 8f556...27b Årsaken til at jeg ønsker å gå over til mme er fordi jeg trenger hjelp. Jeg er utslitt å så langt går utviklingen i helt feil retning virker det som. Jeg fikk tilbake mensen for litt over to uker siden, da reagerte han skikkelig brått med enda mer plager enn før. Etter 6 ukers vaksinen som han fikk når han var 7 uker hadde han mageknip og diaré i litt over 1 uke. Det har vært sånn siden få uker etter fødsel. Nå blir det bare tyngre og tyngre for han er bæl tung å bære på frem og tilbake i stua dagen lang. i halvannen uke har jeg gått frem og tilbake til kjøkkenet og grått mens han gråter fordi han har vondt å jeg er utmattet. Jeg føler virkelig ikke noen ting hjelper. Jeg har og fortsatt gjør slikt som å sykle med beina hans, masserer lett på magen, legger han på magen, unngår ting i kosten som kan føre ril plager osv men det hjelper ikke, hvertfall ikke godt nok. jeg hadde intensjon om å amme til 6 mnd men jeg er så utslitt. Jeg får ikke sove på nettene, sover kun 1 til 2 timer per natt. Tør ikke legge han ifra meg for noe så simpelt som å gå på do for han blir så sint, da går jeg heller frem og tilbake, griner meg hoven i fjeset og biter tenna sammen til far kommer hjem. Men far klarer ikke trøste på samme måte som meg så jeg må fremdeles ta den jobben selv når han er hjemme. jeg veit ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg holder ikke ut sånn her i 3 måneder til. Med forsiktig innføring av mme med langsom flaskemating og de triks som må til for å skåne magen best mulig hadde jeg ett håp om at far kan bidra mer. Kanskje magen blir på sikt mer stabil enn st han skal reagere på alt mulig. Får mensen igjen om 12 dager samtidig som han skal ha 3 mnd vaksinen, jeg orker ikke tanken på det utfallet der en gang.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 Det høres helt forferdelig ut. Du er sterk❤️ har du tenkt på å kutte ut ting fra ditt kosthold? Melk for eksempel. Evnt kunstig søtstoff, egg etc. Anonymkode: 2cac0...72b
Enilorak93 Skrevet 26. april 2020 Forfatter #16 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres helt forferdelig ut. Du er sterk❤️ har du tenkt på å kutte ut ting fra ditt kosthold? Melk for eksempel. Evnt kunstig søtstoff, egg etc. Anonymkode: 2cac0...72b Tusen takk❤️ Det føles ikke slik for nevner man at man vurderer etter å ha fullammet i 3 måneder å gå over til mme så får man passet påskrevet. Det er ikke noe jeg heller har ønsket enn å fullamme, det er først og fremst ekstremt lettvint fremfor flasker og mas, det var en fin ting mellom meg og baby frem til ca 9-10 uker, nå kaver han, river i nippelen og griner med pupp i munn fordi han prøver å presse ut samtidig som han spiser. Jeg hadde aldri giddi å stått i det så lenge om ikke det var for at jeg sårt ønsket å fullamme. Både mamma og en venninne som har hørt og sett hvordan han er og sett hvordan jeg blir har mast om overgang til mme lenge men jeg har stått i det. For som helsestasjon sa så skulle dette bli mye bedre rundt 3 måneder, men det gjelder åpenbart ikke han. per nå har jeg kuttet all brus og lett produkter, drikker kun vann, har ikke tid til så mye mat så går i knekkebrød med ymse skinke/kalkun/kylling pålegg. Prøver også å unngå meieri samt spiser ikke løk, kål, erter osv. Det har så langt ikke gjort noen forskjell da dette aldri har vært en stor del sv kosten min. Drakk ett og annet glass Pepsi Max før men kuttet det helt ut, men ser som sakt ingen endring😰
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 Gå over til mme med god samvittighet. Anonymkode: 37825...4ff
Enilorak93 Skrevet 26. april 2020 Forfatter #18 Skrevet 26. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Massasje av magen, og sykling med beina, som en nevner over her. Hold på så lenge babyen aksepterer. Kunne du gikk mm på flaske sammen med malt? Anonymkode: 01080...203 Jeg har forsøkt å pumpe men han ender opp med å skrike å jeg blir bare stresset så det kommer stort sett ingenting. Jeg er alene med han store deler av dagen så det finnes ikke rom for å pumpe 😔
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 Høres forferdelig ut (og veldig kjent, bare at du har det hakket verre). Det som fungerte best her var å gå opp og ned trappa, noe jeg gjorde i flere timer hver dag. Da skrek han litt mindre, og sovnet til og med innimellom (men jeg kunne ikke legge ham ned, så han sov oppå meg). Man må kun gå i trappa når man ikke er veldig sliten pga. fare for å falle. Har du prøvd bæretøy? For meg hjalp det meg med å komme meg ut. Jeg brukte bæresele fra Ergobaby, og babyen aksepterte det når den ble brukt ute. Han fikk mye å se på, og jeg fikk hvile fra skrikingen. Etter 20-40 i jevnt driv hendte det til og med at han sovnet. Med andremann brukte jeg sjal det første halvåret. Jeg synes det satt bedre, men det tar mer tid å få riktig på om man ikke har brukt det før, og jeg ville derfor brukt bæresele. Anbefaler deg å kutte ut sjokolade. Min skrek mer de gangene jeg hadde spist sjokolade. Men skjønner deg godt om du må ha litt for å holde ut. Og det er bare å bytte til mme dersom du tror det kan hjelpe deg ❤ Anonymkode: b4957...5f7
Enilorak93 Skrevet 26. april 2020 Forfatter #20 Skrevet 26. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres forferdelig ut (og veldig kjent, bare at du har det hakket verre). Det som fungerte best her var å gå opp og ned trappa, noe jeg gjorde i flere timer hver dag. Da skrek han litt mindre, og sovnet til og med innimellom (men jeg kunne ikke legge ham ned, så han sov oppå meg). Man må kun gå i trappa når man ikke er veldig sliten pga. fare for å falle. Har du prøvd bæretøy? For meg hjalp det meg med å komme meg ut. Jeg brukte bæresele fra Ergobaby, og babyen aksepterte det når den ble brukt ute. Han fikk mye å se på, og jeg fikk hvile fra skrikingen. Etter 20-40 i jevnt driv hendte det til og med at han sovnet. Med andremann brukte jeg sjal det første halvåret. Jeg synes det satt bedre, men det tar mer tid å få riktig på om man ikke har brukt det før, og jeg ville derfor brukt bæresele. Anbefaler deg å kutte ut sjokolade. Min skrek mer de gangene jeg hadde spist sjokolade. Men skjønner deg godt om du må ha litt for å holde ut. Og det er bare å bytte til mme dersom du tror det kan hjelpe deg ❤ Anonymkode: b4957...5f7 Har merker at trappa ser ut til å hjelpe litt her også men den er så glatt så jeg er redd for å skli og falle ned😰 går gjerne opp og ned flere ganger dagen men får helt spinnville tanker i hodet om hvor gæli det kan gå fordi jeg blir for sliten til å stable beina under meg🤦♀️ jeg har vurdert å skaffe ny sele da den jeg har baby bjørn one (fikk den i fødselsgave) er helt forferdelig å han er ikke tålmodig nok for å bli satt i den selen. Virderte sjal men han ble så fort tung, veier nå ca 6700g. Men det finnes jo langt bedre seler enn den jeg har så må nesten får testet ut om noe kan funke for han her. Han nekter å ligge i vogna også så de siste 12 ukene har jeg ikke vært utenfor døra utenom til helsestasjon. For å si det sånn, det eneste jeg vil ha HELE tiden er sjokolade😂 men det har jeg unngått å spise med unntak av en og annen sprekk, men da i små mengder ogwå er det kun 3 ganger siden han var 6 uker. Innser at jeg kan ikke ha sjokolade i hus for det frister enda mer nå enn da jeg var gravid🙈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå