AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #1 Skrevet 25. april 2020 Hvordan gjør dere det i så fall i praksis? Skriver dere ut barna fra skolen eller søker dere permisjon? Anonymkode: ca5c0...202
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Barnet må skrives ut av skolen. Deretter er det du som har det fulle ansvaret for undervisningen. Du må utarbeide en læringsplan og få den godkjent. Hvis undervisningen du gir ikke er tilfredsstillende, må barnet ditt gå året om igjen. Anonymkode: 5f733...6d5 5
Jentadi Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør dere det i så fall i praksis? Skriver dere ut barna fra skolen eller søker dere permisjon? Anonymkode: ca5c0...202 Du kan ikke søke permisjon på et sånt grunnlag. Barnet må skrives ut av skole og du må ta ansvar for all faglig progresjon. 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnet må skrives ut av skolen. Deretter er det du som har det fulle ansvaret for undervisningen. Du må utarbeide en læringsplan og få den godkjent. Hvis undervisningen du gir ikke er tilfredsstillende, må barnet ditt gå året om igjen. Anonymkode: 5f733...6d5 Ja, blir kjekt å fortelle om i framtiden. «Mamma, hvorfor har jeg havnet sånn på etterskudd med skolegangen egentlig?» -Jo, nå skal du høre, jeg holdt deg hjemme fordi det var et virus som var farlig for de på gamlehjem Anonymkode: 4bd39...c84 20
Nerine_ Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 Har du satt deg inn i hvilket ansvar du faktisk tar på deg? 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Ja, vurderer det grunnet forelder i risikogruppen. Skal diskutere med fastlege i morgen. Hvis det blir slik, har vi krav på tilrettelegging fra skolen. Det er slik jeg ser det å velge mellom to onder. Hos deg er det såvidt jeg forstår ikke noen medisinsk grunn til at du er usikker. Du har alltid mulighet til å skrive barnet ut av skolen og ta på deg undervisning selv. Det er fullt lovlig. Å ha hjemmeskole er et stort ansvar, og du må sette deg godt inn i læreplanen. For spesielt barnetrinnet er det ikke så vanskelig faglig, og barnet kan sannsynligvis lære mer enn i en klasse. I hvertfall hvis foreldrene er dedikerte og normalt oppegående. Men: hvordan skal barnets behov for sosialt samspill med andre jevnaldrende barn ivaretas? Lek og kontakt? Lære sosiale koder og opprettholde vennskap? Anonymkode: 308ca...77c 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, vurderer det grunnet forelder i risikogruppen. Skal diskutere med fastlege i morgen. Hvis det blir slik, har vi krav på tilrettelegging fra skolen. Det er slik jeg ser det å velge mellom to onder. Hos deg er det såvidt jeg forstår ikke noen medisinsk grunn til at du er usikker. Du har alltid mulighet til å skrive barnet ut av skolen og ta på deg undervisning selv. Det er fullt lovlig. Å ha hjemmeskole er et stort ansvar, og du må sette deg godt inn i læreplanen. For spesielt barnetrinnet er det ikke så vanskelig faglig, og barnet kan sannsynligvis lære mer enn i en klasse. I hvertfall hvis foreldrene er dedikerte og normalt oppegående. Men: hvordan skal barnets behov for sosialt samspill med andre jevnaldrende barn ivaretas? Lek og kontakt? Lære sosiale koder og opprettholde vennskap? Anonymkode: 308ca...77c Nei, dere får kun tilrettelegging hvis barnet er i risikogruppe, ikke foreldrene. Da må en av dere slutte å jobbe for å kunne være lærer på fulltid. Dere må også engasjere dere via noen kanaler på nett for å gi barnet sosialt samspill. Barnet kan ikke isoleres i måneder og år fordi en av foreldrene er i risikogruppe. Anonymkode: 5f733...6d5 5
Nerine_ Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dere får kun tilrettelegging hvis barnet er i risikogruppe, ikke foreldrene. Da må en av dere slutte å jobbe for å kunne være lærer på fulltid. Dere må også engasjere dere via noen kanaler på nett for å gi barnet sosialt samspill. Barnet kan ikke isoleres i måneder og år fordi en av foreldrene er i risikogruppe. Anonymkode: 5f733...6d5 Ikke nødvendigvis, det skal vurderes individuelt. Vi fikk beskjed om å kontakte skolen om noen i familien var i risikogruppen. 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 Barn må skrives ut av skolen, som forelder som velger å gå frivlig hjemme får ikke noe økonomisk hjelp. Er du bare hysterisk så forstår jeg det ikke. Her har jeg jobbet i butikk fra dag en fra dette startet og ikke hvert syk eller følt meg syk. Her sendes barna tilbake på skolen fordi de trenger det sosiale samspillet. Anonymkode: 8fc1e...63c 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, dere får kun tilrettelegging hvis barnet er i risikogruppe, ikke foreldrene. Da må en av dere slutte å jobbe for å kunne være lærer på fulltid. Dere må også engasjere dere via noen kanaler på nett for å gi barnet sosialt samspill. Barnet kan ikke isoleres i måneder og år fordi en av foreldrene er i risikogruppe. Anonymkode: 5f733...6d5 "Foresatte som er i risikogruppe kan kontakte egen lege for å vurdere behov for til rette-legging av skoletilbudet/hjemmeundervisning for å begrense smitterisiko til hjemmet. " https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/smittevernveileder/skoletrinn-1-7/spesielle-hensyn/#voksne-foresatte-ansatte Anonymkode: 5d01a...f76 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør dere det i så fall i praksis? Skriver dere ut barna fra skolen eller søker dere permisjon? Anonymkode: ca5c0...202 Jeg synes synd på barna dine. Anonymkode: 9578d...3a9 4
Alvario Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vurderer det grunnet forelder i risikogruppen. Skal diskutere med fastlege i morgen. Hvis det blir slik, har vi krav på tilrettelegging fra skolen. Det er slik jeg ser det å velge mellom to onder. p Anonymkode: 308ca...77c Dette burde du jo vurdert og snakket med legen om før. Det du skulle gjort i helgen var å snakke med barnet ditt om hen gleder seg til å treffe vennene sine igjen i morgen, se gjennom film om hvordan det nå blir på skolen, forberede hvordan den nye skolehverdagen skal bli ELLER forberedt barnet på at hen måtte ha hjemmeskole en stund til grunnet syk forelder. Det å ennå la barnet gå i uvissheten synes jeg ikke er greit. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet må skrives ut av skolen. Deretter er det du som har det fulle ansvaret for undervisningen. Du må utarbeide en læringsplan og få den godkjent. Hvis undervisningen du gir ikke er tilfredsstillende, må barnet ditt gå året om igjen. Anonymkode: 5f733...6d5 Det er andre klasse, og rundt 30-40 dager igjen av skoleåret. Jeg har fem års universitetsutdannelse, og tror jeg skal klare oppgaven helt fint, takk. Det var uansett ikke det jeg spurte om. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, blir kjekt å fortelle om i framtiden. «Mamma, hvorfor har jeg havnet sånn på etterskudd med skolegangen egentlig?» -Jo, nå skal du høre, jeg holdt deg hjemme fordi det var et virus som var farlig for de på gamlehjem Anonymkode: 4bd39...c84 ...ja.. Eller så går kanskje historien slik "for 20 år siden var det en pandemi og de første vi sendte ut når vi åpnet samfunnet var de minste barna. Du vet, for de er jo best stilt til å håndtere smittevern på en forsvarlig måte. Avgjørelsen politikerne tok om dette var ikke økonomisk motivert på noen måte. Det var helse først..." 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes synd på barna dine. Anonymkode: 9578d...3a9 Hvorfor det? Fordi de har foreldre som tenker annerledes enn deg? Mine barn leker med hverandre så de får sosialt samspill. Dette er ikke snakk om ÅR, men noen uker/par måneder til vi vet mer om viruset, får mer erfaring, kanskje vi finner noen effektive medisiner. Sjokkert over måten dere svarer meg på her. Jeg er et menneske som er glad i barna mine. Vi er i en pandemi. Vis litt hjertevarme, og åpne litt opp for at ikke alle kan ha de samme meningene som deg. Anonymkode: ca5c0...202 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er andre klasse, og rundt 30-40 dager igjen av skoleåret. Jeg har fem års universitetsutdannelse, og tror jeg skal klare oppgaven helt fint, takk. Det var uansett ikke det jeg spurte om. ...ja.. Eller så går kanskje historien slik "for 20 år siden var det en pandemi og de første vi sendte ut når vi åpnet samfunnet var de minste barna. Du vet, for de er jo best stilt til å håndtere smittevern på en forsvarlig måte. Avgjørelsen politikerne tok om dette var ikke økonomisk motivert på noen måte. Det var helse først..." Hvorfor det? Fordi de har foreldre som tenker annerledes enn deg? Mine barn leker med hverandre så de får sosialt samspill. Dette er ikke snakk om ÅR, men noen uker/par måneder til vi vet mer om viruset, får mer erfaring, kanskje vi finner noen effektive medisiner. Sjokkert over måten dere svarer meg på her. Jeg er et menneske som er glad i barna mine. Vi er i en pandemi. Vis litt hjertevarme, og åpne litt opp for at ikke alle kan ha de samme meningene som deg. Anonymkode: ca5c0...202 Ingen vet hvor lenge det er snakk om. Og det at du har femårig utdanning betyr ikke at du blir en god lærer. Anonymkode: 5f733...6d5 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det er andre klasse, og rundt 30-40 dager igjen av skoleåret. Jeg har fem års universitetsutdannelse, og tror jeg skal klare oppgaven helt fint, takk. Det var uansett ikke det jeg spurte om. Men det er jo kanskje 2 år igjen til pandemien er over i Norge, ikke 30-40 dager? Akkurat nå er jo smittetallet lavere enn det kommer til å være i overskuelig fremtid. Du må jo skrive ut barnet og undervise hjemme et par år, og så eventuelt søke om skoleplass igjen. 17 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er ikke snakk om ÅR, men noen uker/par måneder til vi vet mer om viruset, får mer erfaring, kanskje vi finner noen effektive medisiner Testing av medikamenter tyder på at det ikke kommer noen kur. Det var vel heller ikke ventet. Dette kommer ikke til å være snakk om uker/måneder Anonymkode: d05f6...f04 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen vet hvor lenge det er snakk om. Og det at du har femårig utdanning betyr ikke at du blir en god lærer. Anonymkode: 5f733...6d5 Det bør i det minste si at jeg har god forutsetning til å skjønne pensum. Jeg kommer ikke til å holde barna borte i flere år, maks til sommerferien som ikke er så mange skoledager når alt kommer til alt. Men de jeg gjerne vil høre fra her er andre som vil holde barna hjemme. Ikke dere som vil angripe meg for valget jeg har tatt. Anonymkode: ca5c0...202 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er andre klasse, og rundt 30-40 dager igjen av skoleåret. Jeg har fem års universitetsutdannelse, og tror jeg skal klare oppgaven helt fint, takk. Det var uansett ikke det jeg spurte om. ...ja.. Eller så går kanskje historien slik "for 20 år siden var det en pandemi og de første vi sendte ut når vi åpnet samfunnet var de minste barna. Du vet, for de er jo best stilt til å håndtere smittevern på en forsvarlig måte. Avgjørelsen politikerne tok om dette var ikke økonomisk motivert på noen måte. Det var helse først..." Hvorfor det? Fordi de har foreldre som tenker annerledes enn deg? Mine barn leker med hverandre så de får sosialt samspill. Dette er ikke snakk om ÅR, men noen uker/par måneder til vi vet mer om viruset, får mer erfaring, kanskje vi finner noen effektive medisiner. Sjokkert over måten dere svarer meg på her. Jeg er et menneske som er glad i barna mine. Vi er i en pandemi. Vis litt hjertevarme, og åpne litt opp for at ikke alle kan ha de samme meningene som deg. Anonymkode: ca5c0...202 Mitt barn skal på skolen. Det er utenkelig for meg å fortsette å ha barnet hjemme for jeg mener det er trygt. Men det er utenkelig for deg å sende barnet på skolen fordi du mener det ikke er helt trygt. Syns det er helt greit jeg. Vi er forskjellige og det respekterer jeg. Jeg tror foreldre som har barna hjemme kommer til å gjøre en god jobb med å undervise barna. Dessuten er det ikke snakk om år som du sier men om måneder. Det tror jeg alle tåler. Anonymkode: 3dd04...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bør i det minste si at jeg har god forutsetning til å skjønne pensum. Jeg kommer ikke til å holde barna borte i flere år, maks til sommerferien som ikke er så mange skoledager når alt kommer til alt. Men de jeg gjerne vil høre fra her er andre som vil holde barna hjemme. Ikke dere som vil angripe meg for valget jeg har tatt. Anonymkode: ca5c0...202 Men du har jo fått svar fra oss - du må skrive barnet ut av skolen og undervise det selv. For å kunne få lov til det, må du lage en opplæringsplan og få den godkjent. Har du ikke lest dette svaret jeg gå deg på side 1? Anonymkode: 5f733...6d5 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du har jo fått svar fra oss - du må skrive barnet ut av skolen og undervise det selv. For å kunne få lov til det, må du lage en opplæringsplan og få den godkjent. Har du ikke lest dette svaret jeg gå deg på side 1? Anonymkode: 5f733...6d5 Jeg vet også om folk som har løst dette med permisjon. Er interessert i å høre andre erfaringer, ikke teorien til de som ikke har gjort det i praksis. Anonymkode: ca5c0...202
Example Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 De færreste er i en situasjon der man ikke har noen i nær familie som ikke er i risikogruppen. Det dere bør tenke på er at dette kommer til å vare over lengre tid. Det er lite som tyder på at sommerferien vil gjøre at ting blir som normalt til høsten av. Da må man tenke langsiktig. Om man holder ungene hjemme fra skolen nå frem til sommeren, betyr det at de ikke er på skolen på nesten et halvt år (fra mars til august), og det er lenge. Skal det være noe poeng, må dere også holde ungene borte fra andre barn som er på skolen, ellers er det ikke noe poeng å gjøre dette. Skal barna isoleres fra venner og klassekamerater i et halvt år? Følgene av dette vil selvfølgelig være vanskelige å spå, og svært individuelle, men det er på ingen måte bra. Læringstapet faglig er én ting, men sosialt er det veldig vanskelig for dem. Dere må også regne med en stor økonomisk investering. Skolemateriell må leveres inn, og nytt må kjøpes inn. En av foreldrene må være hjemme og være lærer, og med det holde seg borte fra jobb. Dere er nødt til å lage en plan for læring, og få denne godkjent. Dere må handle inn skolemateriell som skal brukes. Sett av minimum 5000 kroner til bøker ut året, og en ny investering til høsten, om dere vil fortsette. Det kan godt være at noen skoler vil være behjelpelige nå frem til sommeren, men det er det ingen garanti for at de vil være. Materiellet tilhører skolen og med det kommunen, og det er dyrt. Om dere planlegger å fortsette til høsten med hjemmeundervisning til høsten, må dere mest trolig sette dere inn i to ulike læreplaner (litt avhengig av trinnet til eleven). I en litt uheldig timing blir det innført nye læreplaner til høsten, som endrer på en del ting. Det er ikke meningen å virke overdrevent negativ, men jeg vil bare belyse noen av skillene mellom å hjelpe barna med oppgaver som lærere lager nå, og det og selv ta ansvar for undervisningen. Jeg leser at en del foreldre tror de har vært lærere for barna sine nå i denne perioden, men det de har vært er å være assistenter. Det er en vesentlig forskjell. Ansvaret til en lærer er noe annet enn assistent. 8
Anbefalte innlegg