AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #1 Skrevet 25. april 2020 Jeg har jobbet på samme plass i snart 5 år. Har fortsatt samme kontakt som når jeg begynte der og det er en ferievikar kontrakt. I 2018 ble jeg gravid og gikk ut i permisjon samme år. Var tilbake i jobb i slutten av 2019. Har i senere tid funnet ut at en av de som ble ansatt mens jeg var i permisjon har fått fast kontakt med timer, mens jeg har fortsatt ikke fått noe som helst! Føler såklart at dette blir veldig feil, og at jeg også burde blitt tilbudt kontrakt med timer på. Har vært i delvis ulønnet permisjon grunnet mangel på barnehageplass men i og med at den andre arbeidstakeren fikk kontrakt mens jeg var i permisjon burde ikke det ha noe å si føler jeg. Det jeg lurer på er om dette er riktig av arbeidsgiver? Anonymkode: c9149...098
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #2 Skrevet 25. april 2020 Det er en graverende feil som kan koste arbeidsgiver dyrt. Har du dokumenterte antall timer? Anonymkode: 20233...3fe
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #3 Skrevet 25. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en graverende feil som kan koste arbeidsgiver dyrt. Har du dokumenterte antall timer? Anonymkode: 20233...3fe Har bilder av timelister og lønnslipper Anonymkode: c9149...098
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #4 Skrevet 25. april 2020 Du kan kreve fast stilling. Er arbeidsplassen organisert? Anonymkode: 41ce0...423
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #5 Skrevet 25. april 2020 Arbeidsgiver påstår at jeg har kontrakt på annenhver helg, men dette er en kontakt jeg aldri har sett snurten til. Har også sett at lønningskontoret har rådet sjefen til å signere ordentlig kontrakt. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan kreve fast stilling. Er arbeidsplassen organisert? Anonymkode: 41ce0...423 Ja så tenkte jeg skulle organisere meg Anonymkode: c9149...098 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #6 Skrevet 25. april 2020 Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for at en skriftlig kontrakt blir skrevet under. Men dersom arbeidsgiver ikke gjør sine plikter betyr ikke det at du ikke har noen rettigheter, tvert i mot. En skriftlig kontrakt er bare et bevis på noe, hverken mer eller mindre. Med lønnsslipper, kontoutskrifter, timelister, stemplingskort, vitnerutsagn fra kolleager kan du lett bevise hvor mye du faktisk jobber. Og dersom arbeidsgiver ikke klarer å hoste opp en kontrakt signert av deg, som sier noe annet, så er det det som legges til grunn som din arbeidsavatale. Det er bare å spørre arbiedstilsynet, så vil de bekrefte det. Og da har du gode kort på hånden om det blir rettssak. Anonymkode: 90fbb...f39 1
Whistler Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: ............. Ja så tenkte jeg skulle organisere meg Anonymkode: c9149...098 Hverken overraskende eller uventet, men jeg blir like matt hver gang. Man skal melde seg inn i en fagforening før problemene oppstår. Ikke etter at de er der. Har du snakket med arbeidsgiver om problemstillingen? 11
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for at en skriftlig kontrakt blir skrevet under. Men dersom arbeidsgiver ikke gjør sine plikter betyr ikke det at du ikke har noen rettigheter, tvert i mot. En skriftlig kontrakt er bare et bevis på noe, hverken mer eller mindre. Med lønnsslipper, kontoutskrifter, timelister, stemplingskort, vitnerutsagn fra kolleager kan du lett bevise hvor mye du faktisk jobber. Og dersom arbeidsgiver ikke klarer å hoste opp en kontrakt signert av deg, som sier noe annet, så er det det som legges til grunn som din arbeidsavatale. Det er bare å spørre arbiedstilsynet, så vil de bekrefte det. Og da har du gode kort på hånden om det blir rettssak. Anonymkode: 90fbb...f39 Tusen takk for utfyllende svar! Anonymkode: c9149...098
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 51 minutter siden, Whistler skrev: Hverken overraskende eller uventet, men jeg blir like matt hver gang. Man skal melde seg inn i en fagforening før problemene oppstår. Ikke etter at de er der. Har du snakket med arbeidsgiver om problemstillingen? Saken er den at da jeg ble sykmeldt grunnet svangerskapsplager var det ikke samme problemet. Jeg fikk masse vakter, og jeg hadde ikke jobbet der riktig 3 år og hadde heller ikke krav på noe stilling. Fra hva jeg har forstått så må man ha jobbet 3 eller 4 år før man regnes som fast ansatt og det har jeg gjort nå. Ble også nylig klar over at den nye ansatte har fått kontrakt med timer på. Så derfor prøver jeg nå å tilegne meg mest mulig kunnskap samtidig som jeg da organiserer meg. Har ikke tatt opp med arbeidsgiver da jeg nettopp har oppdaget det men kommer såklart til å gjøre det. Det er ikke alle som tenker på at man bør melde seg inn før man får problemer. Anonymkode: c9149...098
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 Du må ta opp ditt ønske om fast stilling på selvstendig grunnlag, ikke ifht hvem andre som evt er ansatt. Det kan ansettes en skokk med folk mens du er i permisjon uten at det trenger å påvirke din ansettelse, ønske om fast stilling eller endring av kontrakt. For øvrig har jeg ingen sympati med folk som først gidder å melde seg inn i en fagforening ETTER at de er i trøbbel. Fagforeningsarbeid er solidaritet i praksis, du betaler kontingent så de som trenger det får hjelp når behovet er der, ikke for at folk som deg som snylter på godene fagforeningene har opparbeidet og samtidig kan kommer rekende i etterkant og be om hjelp. Heldigvis har de fleste fagforeninger karantenetid, så om du melder deg inn nå får du ikke hjelp før om noen måneder, og ikke nødvendigvis med problemer oppstått før innmeldingen heller. Anonymkode: 20ab8...eb9 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver påstår at jeg har kontrakt på annenhver helg, men dette er en kontakt jeg aldri har sett snurten til. Har også sett at lønningskontoret har rådet sjefen til å signere ordentlig kontrakt. Ja så tenkte jeg skulle organisere meg Anonymkode: c9149...098 Den er enkel da, bare be om å få se den kontrakten på annenhver helg. Arbeidsgiver skal ha den lagret, så det skal ikke være noe problem for han å hente den fram å vise deg den. Anonymkode: 84d9f...5f6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ta opp ditt ønske om fast stilling på selvstendig grunnlag, ikke ifht hvem andre som evt er ansatt. Det kan ansettes en skokk med folk mens du er i permisjon uten at det trenger å påvirke din ansettelse, ønske om fast stilling eller endring av kontrakt. For øvrig har jeg ingen sympati med folk som først gidder å melde seg inn i en fagforening ETTER at de er i trøbbel. Fagforeningsarbeid er solidaritet i praksis, du betaler kontingent så de som trenger det får hjelp når behovet er der, ikke for at folk som deg som snylter på godene fagforeningene har opparbeidet og samtidig kan kommer rekende i etterkant og be om hjelp. Heldigvis har de fleste fagforeninger karantenetid, så om du melder deg inn nå får du ikke hjelp før om noen måneder, og ikke nødvendigvis med problemer oppstått før innmeldingen heller. Anonymkode: 20ab8...eb9 Det har jeg gjort tidligere men fikk da beskjed om at det ikke var noe timer å ta av. Det må være utrolig slitsomt å være så negativ? Du virker som en utrolig hyggelig personmå jeg si. Anonymkode: c9149...098
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ta opp ditt ønske om fast stilling på selvstendig grunnlag, ikke ifht hvem andre som evt er ansatt. Det kan ansettes en skokk med folk mens du er i permisjon uten at det trenger å påvirke din ansettelse, ønske om fast stilling eller endring av kontrakt. For øvrig har jeg ingen sympati med folk som først gidder å melde seg inn i en fagforening ETTER at de er i trøbbel. Fagforeningsarbeid er solidaritet i praksis, du betaler kontingent så de som trenger det får hjelp når behovet er der, ikke for at folk som deg som snylter på godene fagforeningene har opparbeidet og samtidig kan kommer rekende i etterkant og be om hjelp. Heldigvis har de fleste fagforeninger karantenetid, så om du melder deg inn nå får du ikke hjelp før om noen måneder, og ikke nødvendigvis med problemer oppstått før innmeldingen heller. Anonymkode: 20ab8...eb9 Om jeg har vært medlem tidligere og betalt kontingent eller om jeg blir medlem nå og betaler kontingent i mange år fremover har da vel absolutt null å si. Keg vil bidra uansett, samme om det er før eller etter etr problem har oppstått. Lurer virkelig på hva som får folk til å bli så likegyldige til medmennesker slik du er. Anonymkode: c9149...098
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg gjort tidligere men fikk da beskjed om at det ikke var noe timer å ta av. Det må være utrolig slitsomt å være så negativ? Du virker som en utrolig hyggelig personmå jeg si. Anonymkode: c9149...098 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg har vært medlem tidligere og betalt kontingent eller om jeg blir medlem nå og betaler kontingent i mange år fremover har da vel absolutt null å si. Keg vil bidra uansett, samme om det er før eller etter etr problem har oppstått. Lurer virkelig på hva som får folk til å bli så likegyldige til medmennesker slik du er. Anonymkode: c9149...098 Ikke verst at du svarer meg to ganger på ett innlegg, må ha truffet en nerve der skjønner jeg. Jeg er hverken negativ eller likegyldig, jeg forteller deg mitt syn på en sak og årsaken til det. I livet må du faktisk tåle at ikke aller er deg uten å forsøke å forsvare med med nedsettende karakteristikker. Og jo det er en stor forskjell på om du har vært medlem lenge før du trenger hjelp, eller om du først blir medlem når du trenger hjelp og så fortsetter å være det. Å melde seg inn i en fagforening og være medlem betyr at man støtter opp om en forening som jobber for arbeidstakernes rettigheter, som bidrar inn mot styrende organer og skaper bedre arbeidsforhold for alle innen en sektor. At man får hjelp dersom det oppstår konflikt er god medlemsfordel, men det er styrke gjennom fellesskapet som er det som er virkelig bra med fagforeninger. Det er det som har skaffet kortere arbeidsdag/arbeidsuke, rett til pause, fri og ferie, permisjonsrettigheter, rettigheter innen hms, oppsigelsesvern m.m. Det er arbeidstakere som har bidratt med kontingenten til en fagforening som har vært med å dra lasset, de som ikke er medlemmer har fått fordelene, uten å bidra. Dvs de er snyltere på alle de som har gitt litt av lønnen sin hver mnd. Du er en sånn snylter. Hadde du ikke fått trøbbel med jobb nå ville du ikke meldt deg inn, men fortsatt å nyte godene fagforeningene har opparbeidet for alle arbeidstakere. Du viser ikke solidaritet før du selv trenger en tjeneste, da syns du plutselig det er greit å la andre jobbe for deg. Litt som å kjøpe forsikring når huset brenner. Anonymkode: 20ab8...eb9 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke verst at du svarer meg to ganger på ett innlegg, må ha truffet en nerve der skjønner jeg. Jeg er hverken negativ eller likegyldig, jeg forteller deg mitt syn på en sak og årsaken til det. I livet må du faktisk tåle at ikke aller er deg uten å forsøke å forsvare med med nedsettende karakteristikker. Og jo det er en stor forskjell på om du har vært medlem lenge før du trenger hjelp, eller om du først blir medlem når du trenger hjelp og så fortsetter å være det. Å melde seg inn i en fagforening og være medlem betyr at man støtter opp om en forening som jobber for arbeidstakernes rettigheter, som bidrar inn mot styrende organer og skaper bedre arbeidsforhold for alle innen en sektor. At man får hjelp dersom det oppstår konflikt er god medlemsfordel, men det er styrke gjennom fellesskapet som er det som er virkelig bra med fagforeninger. Det er det som har skaffet kortere arbeidsdag/arbeidsuke, rett til pause, fri og ferie, permisjonsrettigheter, rettigheter innen hms, oppsigelsesvern m.m. Det er arbeidstakere som har bidratt med kontingenten til en fagforening som har vært med å dra lasset, de som ikke er medlemmer har fått fordelene, uten å bidra. Dvs de er snyltere på alle de som har gitt litt av lønnen sin hver mnd. Du er en sånn snylter. Hadde du ikke fått trøbbel med jobb nå ville du ikke meldt deg inn, men fortsatt å nyte godene fagforeningene har opparbeidet for alle arbeidstakere. Du viser ikke solidaritet før du selv trenger en tjeneste, da syns du plutselig det er greit å la andre jobbe for deg. Litt som å kjøpe forsikring når huset brenner. Anonymkode: 20ab8...eb9 Tydeligvis så har jeg truffet en nerve hos deg også i og med du bruker så mye tid og energi på å rakke ned på folk som allerede ligger nede 👏 det må føles flott. Bare så du vet så har jeg nå meldt meg inn og kommer absolutt til å ta imot hjelp fra dem når den tid kommer, samt betalte kontingent med god samvittighet i år fremover 👍 Anonymkode: c9149...098
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tydeligvis så har jeg truffet en nerve hos deg også i og med du bruker så mye tid og energi på å rakke ned på folk som allerede ligger nede 👏 det må føles flott. Bare så du vet så har jeg nå meldt meg inn og kommer absolutt til å ta imot hjelp fra dem når den tid kommer, samt betalte kontingent med god samvittighet i år fremover 👍 Anonymkode: c9149...098 Du forstod ikke forskjellen på å melde seg inn før noe skjedde og etter noe har skjedd, det forklarte jeg til deg. Det er faktisk ikke å rakke ned på noen. Erfaringsmessig kommer også KG opp som første treff på mye på Googe, så kanskje flere enn deg kan lære noe her. En gjenganger i forumet er nemlig folk som deg, som ikke ser vitsen med medlemskap i en fagforening før de skulle hatt hjelp. Men hvis jeg nå skal senke meg til ditt nivå av negativ omtale, så kan jeg jo si at jeg godt forstår hvorfor sjefen benytter anledningen til å ansette noen andre når du er i permisjon. Du virker både negativ, kverulerende og dum, ikke akkurat en drømmearbeidstaker. Og har du ikke kontrakt og har nå vært vekke en god stund, så trenger han ikke gi deg jobb når du kommer tilbake heller. Anonymkode: 20ab8...eb9 2
Whistler Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: ..... Det er ikke alle som tenker på at man bør melde seg inn før man får problemer. Anonymkode: c9149...098 Nei, men de fleste tenker at man må ha forsikring før det brenner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå