Gå til innhold

Barnehage-dilemma. Trenger råd/høre om andres erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en livat, blid og fornøyd gutt på 3. Ifjor begynte han i barnehage. Det var en fæl opplevelse; alt fra tilvenningen til samarbeidet mellom hjem og bhg har vært katastrofalt dårlig. Vi har hele veien stått på venteliste til flere barnehager uten å få bytta. Vi fikk ikke plass i år heller, men ønsker svært gjerne å bytte til en spesifikk bhg som vi kanskje får plass ved neste år. Ungen har gjennom alt dette trivdes og hatt det ok, og fått seg flere venner i bhg'en, noe som gjør at vi kvier oss for å bytte til en midlertidig bhg. Men jeg blir fysisk uvel av å forholde meg til bhg'en etter alt dramaet som har vært. Bhg er ivrig på å bli kvitt oss, men gir de beste skussmål om ungen, så tror nok ungen har det ganske bra der. Bytter vi, risikerer vi at ungen mistrives og at vi må bytte neste år igjen. Er det "omsorgssvikt" å bytte 2 ganger før skolestart?

Anonymkode: 0a5fe...090

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en livat, blid og fornøyd gutt på 3. Ifjor begynte han i barnehage. Det var en fæl opplevelse; alt fra tilvenningen til samarbeidet mellom hjem og bhg har vært katastrofalt dårlig. Vi har hele veien stått på venteliste til flere barnehager uten å få bytta. Vi fikk ikke plass i år heller, men ønsker svært gjerne å bytte til en spesifikk bhg som vi kanskje får plass ved neste år. Ungen har gjennom alt dette trivdes og hatt det ok, og fått seg flere venner i bhg'en, noe som gjør at vi kvier oss for å bytte til en midlertidig bhg. Men jeg blir fysisk uvel av å forholde meg til bhg'en etter alt dramaet som har vært. Bhg er ivrig på å bli kvitt oss, men gir de beste skussmål om ungen, så tror nok ungen har det ganske bra der. Bytter vi, risikerer vi at ungen mistrives og at vi må bytte neste år igjen. Er det "omsorgssvikt" å bytte 2 ganger før skolestart?

Omsorgssvikt er det vel ikke, men forstår ikke hvorfor dere vil bytte dersom gutten har det bra? Er det mulig at en holdningsendring fra dere kan gjøre samarbeidet bedre? Eller er det noe ved barnehagens ansatte som gjør at dere blir bekymret for hans velvære? Tenker det er viktig å tenke godt gjennom om det virkelig er nødvendig å bytte - og da med fokus på barnets beste.

Anonymkode: 1d4bc...e92

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke byttet! Å bytte 3 barnehager på 5 år kan være stort stress for et bsrn. Det p miste venner i barnehagealder bør ikke undervurderes. Barn kan sørge! Det er ingen garanti at oppstarten i de / nye barnehagene blir enklere for alle dere, og jeg ville ikke utsette meg selv og barnet for en ny runde. Ville heller bedt om samarbeidsavtale med deres barnehage, snakket om deres opplevelse, hvilke forventninger dere har til barnehagen, hva forventer de av dere og hvordan kan dere møtes halvveis. 

Anonymkode: b090e...404

• Liker 5
Skrevet

Hva er problemet hvis gutten trives og har det bra der?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge gutten trives og har det bra så er vel det det viktigste? At du er en kranglefant kan like godt bli et problem i neste bhg. 

Anonymkode: 3d263...156

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et utfordrende forhold med bhg men barna trives der så vi holder ut. Vi har bedt om ekstra samtaler og har kommet frem til en slags fungerende samarbeid. Hvis barnet trives er det viktigst. Det er ingen garanti at han trives et annet sted. 

Anonymkode: 6143a...27b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har et utfordrende forhold med bhg men barna trives der så vi holder ut. Vi har bedt om ekstra samtaler og har kommet frem til en slags fungerende samarbeid. Hvis barnet trives er det viktigst. Det er ingen garanti at han trives et annet sted. 

Kan du si noe mer om hvordan dere kom frem til en samarbeidssamtale?

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, beige said:

Hva er problemet hvis gutten trives og har det bra der?

Vi har et dårlig samarbeid med bhg'en. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville ikke byttet! Å bytte 3 barnehager på 5 år kan være stort stress for et bsrn. Det p miste venner i barnehagealder bør ikke undervurderes. Barn kan sørge! Det er ingen garanti at oppstarten i de / nye barnehagene blir enklere for alle dere, og jeg ville ikke utsette meg selv og barnet for en ny runde. Ville heller bedt om samarbeidsavtale med deres barnehage, snakket om deres opplevelse, hvilke forventninger dere har til barnehagen, hva forventer de av dere og hvordan kan dere møtes halvveis. 

Det blir jo å bytte 2 ganger evt. Ikke 3.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et dårlig samarbeid med bhg'en. 

Greit nok at samarbeidet er viktig, men det aller viktigste er at barnet trives og har god tone med de ansatte. 

Anonymkode: a4a2b...21e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler med dere! Har utfordrende forhold til barnehagen her også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hva slags problemer dere har med bhg. Vi har ikke avtale men en forståelse for at vi har forskjellige behov enn andre i foreldregruppen. Vi tok opp de tingene som vi syntes ikke var så bra og hva vi trengte for å være tilfreds og de forklarte hvorfor det ble gjort sånn og sånn og at de skulle jobbe med det. Det er lav terskel for å be inn the samtale eller snakke på telefon. 

Skrevet

Lurer også på hva samarbeidsproblemene skyldtes. 

Om gutten trives og har det bra, burde det vel trumfe foreldres behov. Barnehagen er for barna, ikke foreldrene 

• Liker 18
Skrevet

Vårt eldste barn gikk i totalt 4 forskjellige barnehager , og hadde veldig dårlig samvittighet for det. Men vi flyttet på andre siden av landet og hadde enda en flytting , som gjorde at vi ikke kunne kjøre 2 timer til bhg.. 
de to siste årene hadde eldste barnet i samme barnehage som skolen vi tilhører , så det gikk veldig fint :) 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Peppsi said:

Vårt eldste barn gikk i totalt 4 forskjellige barnehager , og hadde veldig dårlig samvittighet for det. Men vi flyttet på andre siden av landet og hadde enda en flytting , som gjorde at vi ikke kunne kjøre 2 timer til bhg.. 
de to siste årene hadde eldste barnet i samme barnehage som skolen vi tilhører , så det gikk veldig fint :) 

Tok han noen skade av det, føler du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Mrs Robinson said:

Lurer også på hva samarbeidsproblemene skyldtes. 

Om gutten trives og har det bra, burde det vel trumfe foreldres behov. Barnehagen er for barna, ikke foreldrene 

Vil ikke utlevere her, men vi har hatt tett kontakt med barnehageadmin i kommunen gjennom verste tiden. De er like oppgitt over barnehagen som oss over dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Blir jo veldig nysgjerrig, hvor mye må man samarbeide med en barnehage da, hvis barnet har det bra der? Har hatt to barn i barnehage selv, og «samarbeidet»..., vel, vi hilste og slikt, hadde med matpakke og skiftetøy og gikk på foreldremøtene? Vi forventa ingen ting av dem når alt var greit, og de ingen ting av oss? 

Anonymkode: 2ac77...b66

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en av foreldrene på min gruppe bedt om en samtale vedrørende samarbeid ville den fått høy prioritet. Men tilbyr slike samtaler selv hvis jeg kjenner at noe ikke fungerer. Da er det enkleste som oftes det beste: «Jeg føler at samarbeidet mellom oss kunne vært bedre. Jeg kunne ønske vi kunne snakke om dette fordi vi har samme mål - at .... skal ha det bra!» Har enda til gode å oppleve st foreldre nekter å være med på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo å bytte 2 ganger evt. Ikke 3.

Men 3 barnehager tilsammen? Det er jo en påkjennelse å begynne i barnehage og krever mye av barnet. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Men om barnet blir ivaretatt og trives så fatter jeg ikke hvorfor og hva som er så drama mellom dere og bhg at ungen må ta støyten? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...