Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

Av en eller annen grunn føler jeg et sterkt ubehag når jeg er rundt en venn for tiden, en følelse som sier at jeg burde komme meg vekk fra denne personen. Hun tømmer meg for energi uten at jeg alltid klarer å beskrive hvorfor hun gjør det, som om det nesten er en form for manipulasjon.

Har en tendens til å tenke meg om to ganger før jeg sier noe, fordi jeg tenker over hvordan personen reagerer på det jeg sier. Frykter egentlig ingenting, men veldig merkelig.. 

Han har en tendens til å være veldig negativ til mye. og har lenge tenkt at vedkommende er sterkt preget av depresjon. Men det ubehaget jeg kjenner på rundt denne personen får meg til å tvile på vennskapet vårt, og jeg kan nesten bli tømt for energi også når denne personen ikke sier noe. Jeg har aldri kjent en slik energi fra et annet menneske.

Endret av Ytdhd
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På tide å se etter en ny venn?

Anonymkode: ba527...bb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da avslutter du vennskapet og er med noen andre. Ikke bruk tid og energi på noen som tapper deg så mye. Noen folk passer bare ikke sammen. :)

Anonymkode: e6c38...b44

• Liker 4
Gjest Aniita
Skrevet

Har opplevd det samme. Beste er å kutte ut slike relasjoner. 

Et vennskap skal være positivt for deg og begge å ha i livet.

Skrevet (endret)

Det er mulig at vi er vi ferd med å vokse fra hverandre. Synes vennskapet er egentlig veldig verdifullt, har kjent hverandre lenge og har mange like verdier og måter å se på ting osv. og mange minner. 

Jeg er generelt en ganske positiv person som er spontan og finner på ting på sparket, og føler kanskje det ikke er helt forenlig med hvordan min venn er.  Krasjer liksom litt med livsstil, innstilling til problemer i livet og lignende. 

Endret av Ytdhd
Skrevet

Jeg synes det er en heslig trend at folk skal bare "kutt hen ut, finn noen bedre" så lett i alle forhold, spesielt vennskap. Å bli slått opp med av en venninne kan være grusomt vondt, spesielt om man ikke får noen forklaring på hvorfor. Før du bestemmer deg for noe kan du jo snakke med hen, si at du ikke kan være klagemur/psykolog og gi hen en sjanse til. Det koster ikke så mye, vel?

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, Ytdhd skrev:

Hei. 

Av en eller annen grunn føler jeg et sterkt ubehag når jeg er rundt en venn for tiden, en følelse som sier at jeg burde komme meg vekk fra denne personen. Hun tømmer meg for energi uten at jeg alltid klarer å beskrive hvorfor hun gjør det, som om det nesten er en form for manipulasjon.

Har en tendens til å tenke meg om to ganger før jeg sier noe, fordi jeg tenker over hvordan personen reagerer på det jeg sier. Frykter egentlig ingenting, men veldig merkelig.. 

Han har en tendens til å være veldig negativ til mye. og har lenge tenkt at vedkommende er sterkt preget av depresjon. Men det ubehaget jeg kjenner på rundt denne personen får meg til å tvile på vennskapet vårt, og jeg kan nesten bli tømt for energi også når denne personen ikke sier noe. Jeg har aldri kjent en slik energi fra et annet menneske.

Har du tatt det opp med henne? 

Skrevet

og hvis vedkomne lider av depresjon fra før av så hjelper det hvertfall ikke på å bli slått opp med/ignorert av en venninne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du føler ubehag fordi du klarer ikke å forholde deg til vennen din sitt ubehag? Han har det jo åpenbart ikke bra. Er det vanskelig å takle for deg så ta konsekvensene av det, men syns venner burde støtte hverandre gjennom det meste. Ikke mange takler sånt, da.

Anonymkode: 334e8...b2d

• Liker 1
Skrevet

Dere har gode poeng, ikkevoksen og maleficenta. Jeg burde nok sette meg ned og fortelle hvordan jeg opplever vennskapet for tiden, og si at jeg ikke ha rollen som hobbypsykolog. Med det sagt, så får jeg en sterk magefølelse av at dette stikker dypere enn en depresjon og at ubehaget jeg føler har lite med en depresjon å gjøre. Veldig vanskelig å beskrive, og jeg blir derfor veldig usikker på vedkommende.  Jeg har aldri fått en lignende følelse rundt en annen person som har virket nedfor en periode. 

Skrevet
8 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Jeg synes det er en heslig trend at folk skal bare "kutt hen ut, finn noen bedre" så lett i alle forhold, spesielt vennskap. Å bli slått opp med av en venninne kan være grusomt vondt, spesielt om man ikke får noen forklaring på hvorfor. Før du bestemmer deg for noe kan du jo snakke med hen, si at du ikke kan være klagemur/psykolog og gi hen en sjanse til. Det koster ikke så mye, vel?

Enig i dette

AnonymBruker
Skrevet

For å være brutal, det er ikke noens andres jobb å lose noen gjennom en depresjon. Spesielt ikke om det går utover en selv. 

Man kan gjerne stille opp å være der, men da må personen være villig til å gjøre noe med det. Jeg forstår godt at folk trakk seg bort fra meg da jeg var deprimert, og ikke ønsket å gjøre noe med det, jeg takk dolk med meg ned i dypet. 

Når det er sagt, tror jeg jeg hadde sagt det rett ut som du føler det, ts. Du har ikke noe å tape på det. Enten så forandrer personen på det som er problemet, eller så blir personen sint på deg, men da har du prøvd. 

Om personen er deprimert eller ei, vet jeg ikke noe om. Noen er bare energityver, uten at det ligger noe mer bak. 

Anonymkode: 66b78...740

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trakk folk med meg ned i dypet*

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å være brutal, det er ikke noens andres jobb å lose noen gjennom en depresjon. Spesielt ikke om det går utover en selv. 

Man kan gjerne stille opp å være der, men da må personen være villig til å gjøre noe med det. Jeg forstår godt at folk trakk seg bort fra meg da jeg var deprimert, og ikke ønsket å gjøre noe med det, jeg takk dolk med meg ned i dypet. 

Når det er sagt, tror jeg jeg hadde sagt det rett ut som du føler det, ts. Du har ikke noe å tape på det. Enten så forandrer personen på det som er problemet, eller så blir personen sint på deg, men da har du prøvd. 

Om personen er deprimert eller ei, vet jeg ikke noe om. Noen er bare energityver, uten at det ligger noe mer bak. 

Jeg tar ofte initiativ til ting, men får lite tilbake. Denne personen har heller ikke så veldig mange andre å være med, og tror hun spiller litt på samvittigheten min da jeg vil si jeg er et samvittighetsfullt menneske. Hun tenker nok at jeg vet godt at hun ikke har så mange andre å være med. Jeg bor forresten med henne, det glemte jeg å nevne.

Det er uansett ikke til å komme unna at jeg liker henne mindre og mindre etter hvert som tiden går. 

Endret av Ytdhd
Skrevet
8 timer siden, Ytdhd skrev:

Dere har gode poeng, ikkevoksen og maleficenta. Jeg burde nok sette meg ned og fortelle hvordan jeg opplever vennskapet for tiden, og si at jeg ikke ha rollen som hobbypsykolog. Med det sagt, så får jeg en sterk magefølelse av at dette stikker dypere enn en depresjon og at ubehaget jeg føler har lite med en depresjon å gjøre. Veldig vanskelig å beskrive, og jeg blir derfor veldig usikker på vedkommende.  Jeg har aldri fått en lignende følelse rundt en annen person som har virket nedfor en periode. 

Er jo akkurat derfor du må prate med henne om det. Spesielt siden dere bor sammen og. Du kan jo ikke bare late som ingenting heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gir deg en dårlig følelse? Kanskje det er på tide å flytte fra hverandre? Det kan slite på et vennskap å bli samboere.. Kanskje dette er ei venninne som fungerer bedre i mindre doser? Har dere bodd lenge sammen?

Anonymkode: 99277...3c2

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt noen måneder nå. En annen ting er at hun hele tiden sitter og snakker med kjæresten på telefonen, som bor i utlandet. De få gangene vi finner på noe, skal det skje på hennes premisser. 

Stillheten jeg kjenner på gjør at jeg begynner å lure på om hun egentlig bryr seg om meg. Nå er det blitt slik at hun sier ingenting til meg med mindre jeg spør om noe, eller sier noe. Synes ikke det vitner om å sette pris på et vennskap. 

Anonymkode: 881c9...0da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg nesten som luft.  Hun kan være pratsom når hun prater med kjæresten eller andre, men ikke med meg. 

Anonymkode: 881c9...0da

AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2020 den 22.34, ikkevoksen skrev:

En god trend spør du meg. Folk flest gjør det helt rett å kutte bånd til de venninner som bare er opptatt av seg selv og sine plager. 

Anonymkode: 46774...558

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2020 den 22.34, ikkevoksen skrev:

Helt enig. Kanskje denne vennen går gjennom noe akkurat nå? som gjør at han er sånn, men at det kommer til å snu? Jeg merker ofte at forskellige venner kan irritere meg i perioder, men så er det perioder hvor jeg setter veldig stor pris på dem. Så det trenger ikke være enten eller, men kanskje greit å holde litt avstand hvis det har en negativ virkning på deg akkurat nå. 

Anonymkode: 5c1d4...8d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...