Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke å gå til frisør nå, klipper meg heller selv hjemme. Men samboer insisterer på det, jeg kan ikke overtale ham om å la være. Vi er begge i risikogruppen.

Hva tror dere, er det trygt? Det er ikke så mye smitte her i vår kommune da..  men synes det er litt tidlig, og unødvendig. Frisøren kommer ikke til å ha maske på.

Går dere til frisør?

Anonymkode: a89a9...024

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har frisørtime om et par uker. Gleder meg. Syns du virker litt hysterisk egentlig.

Anonymkode: d0e05...578

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt sånn at akkurat nå er smitteutbredningen så liten i Norge at det er ganske trygt å gå til frisøren, handle på shoppingsenter, samles i mindre grupper ect. Det kan jo fort endre seg, men akkurat nå så står jeg først i køen for frisørtime 🙂 

Anonymkode: c2fd6...7b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere er redde, så kan han jo bruke hansker og munnbind. 

Anonymkode: b0ad0...143

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har frisørtime om et par uker. Gleder meg. Syns du virker litt hysterisk egentlig.

Hadde vi ikke vært i risikogruppen hadde det vært én ting.. synes ikke det er "hysteri" når vi faktisk kan dø, for et oppbrukt ord. Er det ikke mulig å diskutere viruset her uten at det må bli slengt ut hele tiden?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor synes du det virker hysterisk?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere andre for saklige bidrag. :)

AnonymBruker
Skrevet

Om han/dere er i risikogruppen bør dere holde dere hjemme. Har mange mørketall. Utrolig mange mennesker får ikke testet seg så det tallet som står på VG er utrolig lavt. Bare i min omgangskrets tror jeg 15 stk har hatt corona lignende symptomer å ikke fått testet seg. 

Syns også han faktisk må ta hensyn til deg i dette. Da som du sier så kan dere dø, og ved at han drar utsetter han dere begge. 

Anonymkode: 8d3bb...891

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er i risikogruppe selv og handler ikke på butikken selv engang. Hadde blitt sur hvis det var min samboer.

Anonymkode: 77cd9...fe0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Risikogruppen er jo et veldig vidt begrep, da. Kan være alt fra immunsvikt og hjerte- og karsykdom til overvekt, liksom.

Dere må nesten bare vurdere selv hvor farlig det er. Men jo mer man er i kontakt med andre, jo høyere er sannsynligheten for at man kan få smitten. Særlig nærkontakt og over lengre tid, som man gjerne får hos en frisør som tar i håret ditt. Hvis man tar forhåndsregler som å vaske hendene og ikke ta seg i ansiktet minsker man jo sannsynligheten igjen. Osv.

Anonymkode: 5680d...f21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil det si at dere er i risikogruppen? Føler dette er en ordbruk som går veldig mye igjen i innlegg, uten at man utdyper. Nå er jo overvektige, røykere og kreftsyke tatt ut av risikogruppen. Den absolutt største risikogruppen er eldre, og da 65+, hvilken jeg oppfatter at dere ikke er innenfor? Så da gjenstår personer med hjerte - og karsykdommer og diabetes. 

Om dere virkelig er i risikogruppen er jo dette eget ansvar , og da må dere la være å gjøre noe som kan sette dere i fare for smitte.

Anonymkode: 1f55c...1cf

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vi ikke vært i risikogruppen hadde det vært én ting.. synes ikke det er "hysteri" når vi faktisk kan dø, for et oppbrukt ord. Er det ikke mulig å diskutere viruset her uten at det må bli slengt ut hele tiden?

Du har helt rett, TS. Å være varsom er fornuftig når man har risikofaktorer, det er ikke hysterisk. Min far med hjerteproblemer kommer ikke til å gå til frisøren feks. Moren min klipper han. Det blir ikke like bra, men det er en unødvendig risk å ta. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si at dere er i risikogruppen? Føler dette er en ordbruk som går veldig mye igjen i innlegg, uten at man utdyper. Nå er jo overvektige, røykere og kreftsyke tatt ut av risikogruppen. Den absolutt største risikogruppen er eldre, og da 65+, hvilken jeg oppfatter at dere ikke er innenfor? Så da gjenstår personer med hjerte - og karsykdommer og diabetes. 

Om dere virkelig er i risikogruppen er jo dette eget ansvar , og da må dere la være å gjøre noe som kan sette dere i fare for smitte.

Røyking er fjernet, men ikke fedme og enkelte kreftsykdommer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Risikogruppen er jo et veldig vidt begrep, da. Kan være alt fra immunsvikt og hjerte- og karsykdom til overvekt, liksom.

Dere må nesten bare vurdere selv hvor farlig det er. Men jo mer man er i kontakt med andre, jo høyere er sannsynligheten for at man kan få smitten. Særlig nærkontakt og over lengre tid, som man gjerne får hos en frisør som tar i håret ditt. Hvis man tar forhåndsregler som å vaske hendene og ikke ta seg i ansiktet minsker man jo sannsynligheten igjen. Osv.

Ikke så veldig vidt for de som har beviselig økt risiko. Så er det en ganske vid "kan" gruppe. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Røyking er fjernet, men ikke fedme og enkelte kreftsykdommer. 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/

Fedme er en "kan" risiko, basert på andre sykdommer enn Covid-19. Kreft er ikke spesifikt nevnt. Det er behandlingen, cellegift, som er nevnt. Cellegift benyttes også ved andre sykdommer enn kreft.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere lurer på hva jeg mener med risikogruppe: Samboer er 60 og har hjertesykdom. Jeg er betydelig yngre, men på cellegift.

Han mener det er trygt siden vi ikke har så mange tilfeller her enda, men jeg er usikker siden færre testes og kriteriene for å bli testet er ganske strenge.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden dere lurer på hva jeg mener med risikogruppe: Samboer er 60 og har hjertesykdom. Jeg er betydelig yngre, men på cellegift.

Han mener det er trygt siden vi ikke har så mange tilfeller her enda, men jeg er usikker siden færre testes og kriteriene for å bli testet er ganske strenge.

Kanskje dere kan spørre frisøren om litt ekstra tiltak, som at munnbind blir brukt?

Skrevet (endret)

Jeg ville klippet ham selv. 😊 Han utsetter jo deg også for mulig "unødvendig" smitte ved at han drar. 

Endret av Kaisamaia
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går på cellegift er ikke korona den eneste smitten som er farlig for deg, heller? I så fall synes jeg det er rart at familiemedlemmer som man bor sammen med utsetter seg for unødvendig smitte, korona eller ei. 

Som du sier blir ikke alle testet og det er store mørketall. Bare i vår familie på fem har fire av oss hatt symptomer de to siste månedene og ingen har oppfylt kravene til å bli testet. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde vi ikke vært i risikogruppen hadde det vært én ting.. synes ikke det er "hysteri" når vi faktisk kan dø, for et oppbrukt ord. 

Du kan dø om du ramler ut av sofaen også.

Anonymkode: 08acb...690

• Liker 1
  • Opprett ny...