AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #21 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, Conal skrev: Satan er ingen annen en egoet. Satan er så smart at han oppfant en utenfor avskilt Satan. Utenfor og avskilt her er sterke ord. Illusjoner som sinnet konstruerer. Alt er inni deg selv. Det eneste som finnes er din egen direkte opplevelse. Bevissthet er primært for din eksistens. Satan (egoet) er en bevissthettilstand. Midlertidig nå er du i ego-bevissthet. Man er ikke en fast ting. Et menneskes subjektive opplevelse er uforklarlig. De som ikke forstår at det finnes nivåer og dypde av bevissthet er uvitende og mister en sentral ting. Når bevissthet går høyt nok så går ego-bevissthet pooof, som om det aldri var. Det høyeste nivået er Gud-bevissthet. Ikke-dual bevissthet. I den bevisstheten så blir din virkelige ultimate natur og identitet som Gud realisert. Sannheten har deg, ikke omvendt. Sannheten er en radikal og lite av fenomen. Det er siden sannheten skjer i bevissthet og i direkte opplevelse. Sannheten er ikke noe du får servert til frokost. Virkeligheten er ego-bevissthet og bare få klarer å se utenfor det. Ego-bevissthet er selfølgelig bare en liten del av bevissthet i seg selv. Den er ikke avskilt fra den. Alt er den Ene. Den Ene er alt. Og får å realisere det overnevnte, så må man gå bortenfor ego-bevissthet Så snart jeg sier noe her i forumet dukker du Conan opp og maser om det sprøytet igjen. Termen «ego» er tatt fra freudiansk psykoanalyse og er forlengst utdatert som middel til forståelse av den menneskelige psyke. Knapt noen leser Freud lengre. Dessuten: Her diskuterer vi Bibelen og ikke Upanishadene. Anonymkode: ba4ca...545 2
Conal Skrevet 3. mai 2020 #22 Skrevet 3. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så snart jeg sier noe her i forumet dukker du Conan opp og maser om det sprøytet igjen. Termen «ego» er tatt fra freudiansk psykoanalyse og er forlengst utdatert som middel til forståelse av den menneskelige psyke. Knapt noen leser Freud lengre. Dessuten: Her diskuterer vi Bibelen og ikke Upanishadene. Anonymkode: ba4ca...545 Min venn, både du og Freud er uvitende om hva egoet er.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #23 Skrevet 3. mai 2020 2 minutter siden, Conal skrev: Min venn, både du og Freud er uvitende om hva egoet er. Jeg vet mer enn du tror, og skjønner utmerket hva du prøver å beskrive ut fra din forestillingsverden. Anonymkode: ba4ca...545
Conal Skrevet 3. mai 2020 #24 Skrevet 3. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet mer enn du tror, og skjønner utmerket hva du prøver å beskrive ut fra din forestillingsverden. Anonymkode: ba4ca...545 Jeg har faktisk opplevd og blitt bevisst på ting real time. Hvordan jeg skriver det på språk er en sekundær ting. Det primære er opplevelsen og det du ble bevisst av. Så nei, dette er ikke en forestilling. Jeg snakker om ekte ting du kan oppleve og bli bevisst av i real time, live and now. Forestilling er hva jeg gjør med virkeligheten akuratt nå gjennom språk. Direkte opplevelse i seg selv er virkeligheten. Må jeg lære deg, min sønn?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #25 Skrevet 3. mai 2020 39 minutter siden, Conal skrev: Jeg har faktisk opplevd og blitt bevisst på ting real time. Hvordan jeg skriver det på språk er en sekundær ting. Det primære er opplevelsen og det du ble bevisst av. Så nei, dette er ikke en forestilling. Jeg snakker om ekte ting du kan oppleve og bli bevisst av i real time, live and now. Forestilling er hva jeg gjør med virkeligheten akuratt nå gjennom språk. Direkte opplevelse i seg selv er virkeligheten. Må jeg lære deg, min sønn? Datter og du er ikke Gud Conal. Si meg Conal: Har du grandiose forestillinger? Ring legen din! Jeg fortsetter: Jesus settes på prøve av det man på koine gresk kaller «anklageren». Hva er så dette vesenet? Jehovas Vitner mener at kloden styres av Verdens Herre. Hvem er så det? Siden du vet alt kan du sikkert svare meg Conal Kan du diskutere annet enn Upanishadene? Kan du svare meg ut fra Bibelen eller Septuaginta? Anonymkode: ba4ca...545
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #26 Skrevet 3. mai 2020 Jeg fortsetter bare litt til her: Adon Olam er hebraisk for Verdens Herre, og det er Gud jødene tilber da under denne benevnelsen TS. Innenfor de hellenistiske tradisjoner i urkirketiden var en gresk diabolos en daemon, altså et høyere vesen som hverken var ondt eller godt eller både og. Det er i de senere tradisjoner at en daemon har utviklet seg til en djevel som følge av kristen skrekkpropaganda. Det hebraiske ordet for Satan betyr fiende, og kunne henvise til personer og folkeslag. Hvor i Septuaginta brukes begrepet Verdens fyrste om Djevelen? Kan en kristen person være så snill å oppklare dette for meg? Anonymkode: ba4ca...545
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #27 Skrevet 3. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så snart jeg sier noe her i forumet dukker du Conan opp og maser om det sprøytet igjen. Termen «ego» er tatt fra freudiansk psykoanalyse og er forlengst utdatert som middel til forståelse av den menneskelige psyke. Knapt noen leser Freud lengre. Dessuten: Her diskuterer vi Bibelen og ikke Upanishadene. Anonymkode: ba4ca...545 Er det så meningsfullt å skille skarpt mellom Bibelen, Upanishadene, Freud og andre tenkere, filosofiske systemer og religiøse tradisjoner? Det må jo være samme psykologiske og åndelige virkelighet de snakker om, i den grad de snakker om noe virkelig. Din nedrakking av Freud forteller mest om deg. Anonymkode: 4c2a6...8cf
Hoppetaujenta Skrevet 3. mai 2020 #28 Skrevet 3. mai 2020 Hvis det virkelig er to sider som står steilt mot hverandre her, så er det ikke så ulogisk at mange velger den siden som ikke maser så forferdelig med trusler om fortapelse og pekefinger høyt hevet i all evighet, amen! 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #29 Skrevet 3. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det så meningsfullt å skille skarpt mellom Bibelen, Upanishadene, Freud og andre tenkere, filosofiske systemer og religiøse tradisjoner? Det må jo være samme psykologiske og åndelige virkelighet de snakker om, i den grad de snakker om noe virkelig. Din nedrakking av Freud forteller mest om deg. Anonymkode: 4c2a6...8cf Freud sine teorier kan ikke bevises empirisk. Interessen for psykoanalysen har derfor de siste 30-40 år vært dalende, og det blir betraktet mer og mer som en pseudovitenskap. Man må også ha en skille mellom ulike teorier og retninger ja. Andre terapiformer har vist seg å være mer virkningsfulle enn psykoanalysen, for eksempel kognitiv terapi. Anonymkode: ba4ca...545
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #30 Skrevet 3. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Freud sine teorier kan ikke bevises empirisk. Interessen for psykoanalysen har derfor de siste 30-40 år vært dalende, og det blir betraktet mer og mer som en pseudovitenskap. Man må også ha en skille mellom ulike teorier og retninger ja. Andre terapiformer har vist seg å være mer virkningsfulle enn psykoanalysen, for eksempel kognitiv terapi. Anonymkode: ba4ca...545 Mye av psykologien kan karakteriseres som pseudovitenskap utifra de kriteriene som gjelder for medisin og øvrig naturvitenskap. Mennesker er så uforutsigbare og påvirket av så mange faktorer at det å skulle lage testbare prediksjoner basert på hypoteser er grunnleggende vanskelig. Hvilket forhold psykoanalyse har til nevrovitenskap er forøvrig et tema for pågående diskusjon. Dette er et eksempel: https://blogs.scientificamerican.com/cross-check/why-were-still-fighting-over-freud/ Typisk for mange humanvitenskaper er jo nettopp at du har «trender» for hvilke autoriteter/teorier som anerkjennes, og hvilke som havner i søppelbøtta. Disse går ofte litt i syklus etterhvert som fokus endres og nye oppdagelser og tenkere kommer inn i bildet. Dette er et typisk tegn på at det faglige nivået ennå er ganske lavt. Anonymkode: 4c2a6...8cf
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #32 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye av psykologien kan karakteriseres som pseudovitenskap utifra de kriteriene som gjelder for medisin og øvrig naturvitenskap. Mennesker er så uforutsigbare og påvirket av så mange faktorer at det å skulle lage testbare prediksjoner basert på hypoteser er grunnleggende vanskelig. Hvilket forhold psykoanalyse har til nevrovitenskap er forøvrig et tema for pågående diskusjon. Dette er et eksempel: https://blogs.scientificamerican.com/cross-check/why-were-still-fighting-over-freud/ Typisk for mange humanvitenskaper er jo nettopp at du har «trender» for hvilke autoriteter/teorier som anerkjennes, og hvilke som havner i søppelbøtta. Disse går ofte litt i syklus etterhvert som fokus endres og nye oppdagelser og tenkere kommer inn i bildet. Dette er et typisk tegn på at det faglige nivået ennå er ganske lavt. Anonymkode: 4c2a6...8cf Ja, nettopp Takk! Jeg venter stadig på at en konservativ kristen kan bevise for meg ut fra Septuaginta eller en annen eldre Bibelvariant, at Satan er verdens herre, noe som er det egentlige temaet i denne diskusjonen. Pengepredikanter driver inn store summer på folks frykt for busemannen, for eksempel. Få er vel så rike som Den katolske kirke. Anonymkode: ba4ca...545
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #33 Skrevet 3. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, nettopp Takk! Jeg venter stadig på at en konservativ kristen kan bevise for meg ut fra Septuaginta eller en annen eldre Bibelvariant, at Satan er verdens herre, noe som er det egentlige temaet i denne diskusjonen. Pengepredikanter driver inn store summer på folks frykt for busemannen, for eksempel. Få er vel så rike som Den katolske kirke. Anonymkode: ba4ca...545 Dette at Satan er verdens herre virker for meg som en nesten gnostisk tankegang, hvor den ufullkomne og syndefulle Demiurgen skaper og opprettholder verden, og spiller en viktig rolle i å skjule opphavet til det guddommelige lyset i sjelen til hvert menneske. Men nå ligger jo kristendom og gnostisisme nært hverandre. Anonymkode: 4c2a6...8cf
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #34 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette at Satan er verdens herre virker for meg som en nesten gnostisk tankegang, hvor den ufullkomne og syndefulle Demiurgen skaper og opprettholder verden, og spiller en viktig rolle i å skjule opphavet til det guddommelige lyset i sjelen til hvert menneske. Men nå ligger jo kristendom og gnostisisme nært hverandre. Anonymkode: 4c2a6...8cf Ja, et godt poeng The prince of this world i John 16, eller verdens fyrste er en figur som blir dømt. Det står ikke spesifikt noe sted i Bibelen at det er Satan som er verdens fyrste. La oss se litt på religionsforskningen rundt Johannes åpenbaring: Dette skriftet blir av forskerne forstått som en kritikk av samtiden, der Keiser Nero er Antikrist og Den store skjøge er Roma. Det betyr at «Denne verdens fyrste», kan være en romersk keiser, rett og slett. De hadde tross alt et imperium. De masseproduserte apokalypser i urkirketiden. I Bibelen blir Djevelen beskrevet som en mindre figur og ikke en halvgud. Han er dødsengelen og fyrsten over de lavere luftrom og fører av hæren av onde ånder. Leser du Paulus advarsel mot avgudsdyrking og offermat/blodmat, er det onde ånder han advarer mot. Videre var Gehenna/Helvete et hedensk offersted for Baal utenfor Jerusalem. De hedenske guder ble av kristendommen demonisert. De var fiender. I hellenistisk tid var fortapelsen en forestilling som lignet Hades. i Jobs bok er Djevelen en som setter Job på prøve, og den handler om det ondes problem. Ergo: Vi kan ikke med sikkerhet si at denne verdens fyrste er Djevelen. Det kan likesågodt være en smule skrekkpropaganda fra dem som tolker skriften bokstavelig. I disse miljøene har denne figuren blitt svær. Anonymkode: ba4ca...545
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #35 Skrevet 3. mai 2020 På 25.4.2020 den 18.37, AnonymBruker skrev: Satan er denne verdens gud. Hans oppgåve er å stjele, drepe og ødelegge. Han har vært en drapsmann fra begynnelsen av og det finnes ikke sannhet i han. Men han er en løgner og løgnens far. Satan er en drage og slange. Og han forfører hele verden. De falne englene og demonene finnes også. Satan er også som en lysets engel som forkynner fred og ingen fare. Han er også som en brølende løve. Satan og englene er på jorden og hater alle menneskene og vil ha dem med seg til ildsjøen. Er mange som har djevelen til far uten at de vet det. Hva synst du om satan? Enten har man djevelen til far eller den sanne Gud til far. Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er 3 personer og samtidig 1 vesen og er den sanne Gud. Alt annet er avguder. Faderen krever det fullkomne mennesket som er Jesus alene. Jesus er de sanne bibel-troende sin rettferdighet for Gud. Den Hellige Ånd bor i hjertet til de sanne Jesus-troende. Evig lykke er en realitet. Lykke til med å finne sannheten. Anonymkode: b3b19...d67 Ro ned litt på dopbruken, og verden trer nok mer tydelig frem, Ts. Anonymkode: 34846...2be 1
MyMichelle Skrevet 7. mai 2020 #36 Skrevet 7. mai 2020 (endret) Såvidt jeg vet er ikke forkynnelse tillatt her på KG. Og det er nettopp det Ts gjør. Vedkommende stiller ikke spørsmål, eller vil drøfte noe. Bare konstanterer. Noen her nevnte at Ts er Jehovas Vitne. Jeg tipper heller pinsevenn. De er djevelsk fikserte på Satan. Endret 7. mai 2020 av MyMichelle
sofiemyr Skrevet 11. mai 2020 #37 Skrevet 11. mai 2020 På 3.5.2020 den 12.12, AnonymBruker skrev: Ja, nettopp Takk! Jeg venter stadig på at en konservativ kristen kan bevise for meg ut fra Septuaginta eller en annen eldre Bibelvariant, at Satan er verdens herre, noe som er det egentlige temaet i denne diskusjonen. Pengepredikanter driver inn store summer på folks frykt for busemannen, for eksempel. Få er vel så rike som Den katolske kirke. Anonymkode: ba4ca...545 Bibelen er ganske så tydelig på at Satan er "denne verdens gud", "verdens hersker", "denne tingenes ordnings gud" og at "hele verden ligger i den ondes makt"m.m. Hvor dypt man ønsker å filosofere rundt det er en annen sak som kan bære vesentlig mere frukter en TS sin start på denne tråden For å ta det på et ressonnement som du også finner støtte hos i Septuaginta (det gjelder forøvrig alle de punktene over også) er når Satan forsøker å friste Jesus (i flere av evangeliene men mest åpenbart i Matteus) og tar han til et høyt fjell og viser han "alle verdens riker" og sier at alt dette skal bli hans hvis han gjør én tilbedelseshandling til Satan. Hvordan kunne Satan tilby dette til Guds sønn hvis a) Gud styrte alle verdens riker eller b) hvis Satan ikke allerede styrte de?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #38 Skrevet 11. mai 2020 16 minutter siden, sofiemyr skrev: Bibelen er ganske så tydelig på at Satan er "denne verdens gud", "verdens hersker", "denne tingenes ordnings gud" og at "hele verden ligger i den ondes makt"m.m. Hvor dypt man ønsker å filosofere rundt det er en annen sak som kan bære vesentlig mere frukter en TS sin start på denne tråden For å ta det på et ressonnement som du også finner støtte hos i Septuaginta (det gjelder forøvrig alle de punktene over også) er når Satan forsøker å friste Jesus (i flere av evangeliene men mest åpenbart i Matteus) og tar han til et høyt fjell og viser han "alle verdens riker" og sier at alt dette skal bli hans hvis han gjør én tilbedelseshandling til Satan. Hvordan kunne Satan tilby dette til Guds sønn hvis a) Gud styrte alle verdens riker eller b) hvis Satan ikke allerede styrte de? Godt resonnement. Anonymkode: 4c2a6...8cf
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #39 Skrevet 11. mai 2020 På 25.4.2020 den 18.37, AnonymBruker skrev: Satan er denne verdens gud. Hans oppgåve er å stjele, drepe og ødelegge. Han har vært en drapsmann fra begynnelsen av og det finnes ikke sannhet i han. Men han er en løgner og løgnens far. Satan er en drage og slange. Og han forfører hele verden. De falne englene og demonene finnes også. Satan er også som en lysets engel som forkynner fred og ingen fare. Han er også som en brølende løve. Satan og englene er på jorden og hater alle menneskene og vil ha dem med seg til ildsjøen. Er mange som har djevelen til far uten at de vet det. Hva synst du om satan? Enten har man djevelen til far eller den sanne Gud til far. Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er 3 personer og samtidig 1 vesen og er den sanne Gud. Alt annet er avguder. Faderen krever det fullkomne mennesket som er Jesus alene. Jesus er de sanne bibel-troende sin rettferdighet for Gud. Den Hellige Ånd bor i hjertet til de sanne Jesus-troende. Evig lykke er en realitet. Lykke til med å finne sannheten. Anonymkode: b3b19...d67 Ja men da er det bare å innrette seg da TS? Du har jo svaret... Anonymkode: 6ab7b...cdd
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #40 Skrevet 11. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men da er det bare å innrette seg da TS? Du har jo svaret... Anonymkode: 6ab7b...cdd Hvis Satan er her inne på forumet, kunne du hjulpet oss med å finne svaret? Anonymkode: 4c2a6...8cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå