AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #1 Skrevet 25. april 2020 Hvor mye våtmat/godbiter kan jeg gi en liten jentepus som skal opp noen kilo?😅 Jeg gir henne nesten 1 pose våtmat fordelt på 3 små porsjoner daglig og tørrfôr står alltid fremme. Hun har god appetitt og spiser av hjertens lyst. Anonymkode: 8767a...cdf
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #2 Skrevet 25. april 2020 «Noen kilo»? Hvor tynn er hu egentlig? 😅 Anonymkode: 2b083...58c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #3 Skrevet 25. april 2020 Hvor gammel er hun og hvor mye veier hun nå? Anonymkode: c221f...ab9
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #4 Skrevet 25. april 2020 Vet ikke hvor tung eller hvor gammel hun er, men hun er syltynn, gjetter at hun er 1-1,5 kg, noe jeg vet er normalt for mange katter, men ikke henne. Kjenner godt og ser alle bena i kroppen hennes, det er faktisk slik at det er ekkelt å ta på henne så tynn som hun er. Men hvor mye mat kan hun få for å legge på seg? Er det greit å gi en pose/boks våtmat, burde jeg gi mer? Burde jeg gi henne andre ting slik som f.eks fisk? Anonymkode: 8767a...cdf
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #5 Skrevet 25. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvor tung eller hvor gammel hun er, men hun er syltynn, gjetter at hun er 1-1,5 kg, noe jeg vet er normalt for mange katter, men ikke henne. Kjenner godt og ser alle bena i kroppen hennes, det er faktisk slik at det er ekkelt å ta på henne så tynn som hun er. Men hvor mye mat kan hun få for å legge på seg? Er det greit å gi en pose/boks våtmat, burde jeg gi mer? Burde jeg gi henne andre ting slik som f.eks fisk? Anonymkode: 8767a...cdf Ts forresten Anonymkode: 8767a...cdf
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #6 Skrevet 25. april 2020 Ville lest innholdsfortegnelse og gitt henne det med mest fett og proteiner. Mine spiser nå lett 2-3 poser for dagen. Er mye vann i dem. Anonymkode: 9b7e5...454
Minya Skrevet 25. april 2020 #7 Skrevet 25. april 2020 Denne oversikten er en god retningslinje for størrelse og vekt ratio på katter. Noen katter er naturlig tynne reker, vi har en ettåring som er veldig kompakt med muskler, men tynn som en flis, kroppsfasong 2, mens søsteren er en bitteliten bolle med veldig korte bein, kroppsfasong 4-5, så hun ser skikkelig feit ut selv om hun veier mye mindre enn ham og ikke er i nærheten av å være like kompakt med muskler. Storepus er en diger brande av en katt fordi mammaen hans var minst halvt skogkatt, kanskje helblods, så han er SVÆR med en blanding av maine coon og skogkattnese, og massive labber, men ellers av utseende ganske lik en vanlig huskatt i kjole og hvitt. Han veier 6,7 kilo, og kan fint veie 500g mindre, men han får akkurat nok fór hjemme, så vi mistenker at han spiser et annet sted også. Først sjekk hvor mye pus veier, har du en kjøkkenvekt er det en enkel sak. Legg en eske som er stor nok til pus å sitte i på kjøkkenvekta, justér til null og sett pus oppi esken. Kontakt veterinær for en liten kontroll, i fall pus har innvollsorm eller andre sykdommer ute og går. Viser det seg at pus er undervektig, kan du prøve å se etter våtfór med litt større mengder fett og protein, jeg anbefaler kattunge-våtfóret fra Applaws, og du kan også vurdere å gi litt tilskudd i form av Mama and Babycat-fóret fra Royal Canin for å se om det hjelper litt på vekta. Vei pus en gang i uka, gjerne en spesifikk dag, for å se om vekta går i riktig retning. Når pus når den vekta veterinæren mener pus bør ha, kan du bytte til en annen type våtfór med mindre fett, og slutte å gi tilskudd av tørrfór. Fortsett å veie for å se om vekta holder seg på riktig sted. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #8 Skrevet 25. april 2020 8 minutter siden, Minya skrev: Denne oversikten er en god retningslinje for størrelse og vekt ratio på katter. Noen katter er naturlig tynne reker, vi har en ettåring som er veldig kompakt med muskler, men tynn som en flis, kroppsfasong 2, mens søsteren er en bitteliten bolle med veldig korte bein, kroppsfasong 4-5, så hun ser skikkelig feit ut selv om hun veier mye mindre enn ham og ikke er i nærheten av å være like kompakt med muskler. Storepus er en diger brande av en katt fordi mammaen hans var minst halvt skogkatt, kanskje helblods, så han er SVÆR med en blanding av maine coon og skogkattnese, og massive labber, men ellers av utseende ganske lik en vanlig huskatt i kjole og hvitt. Han veier 6,7 kilo, og kan fint veie 500g mindre, men han får akkurat nok fór hjemme, så vi mistenker at han spiser et annet sted også. Først sjekk hvor mye pus veier, har du en kjøkkenvekt er det en enkel sak. Legg en eske som er stor nok til pus å sitte i på kjøkkenvekta, justér til null og sett pus oppi esken. Kontakt veterinær for en liten kontroll, i fall pus har innvollsorm eller andre sykdommer ute og går. Viser det seg at pus er undervektig, kan du prøve å se etter våtfór med litt større mengder fett og protein, jeg anbefaler kattunge-våtfóret fra Applaws, og du kan også vurdere å gi litt tilskudd i form av Mama and Babycat-fóret fra Royal Canin for å se om det hjelper litt på vekta. Vei pus en gang i uka, gjerne en spesifikk dag, for å se om vekta går i riktig retning. Når pus når den vekta veterinæren mener pus bør ha, kan du bytte til en annen type våtfór med mindre fett, og slutte å gi tilskudd av tørrfór. Fortsett å veie for å se om vekta holder seg på riktig sted. Vi har ikke vekt av noe slag😅 Vi vet hun er kraftig undervektig, da hun har gått ute i lengre tid og ikke fått tilsyn. Vi skal så snart som mulig til veterinær. Bare lurer på hvor mye hun kan få, har hørt at dyr som har sultet ikke skal få for mye mat, for det er farlig for dem. Men hun har nå fått 1/2 pose med våtmat. Anonymkode: 8767a...cdf
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #9 Skrevet 25. april 2020 Den har vel tilgang til tørrfôr også? Anonymkode: 15e94...585
Minya Skrevet 25. april 2020 #10 Skrevet 25. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi har ikke vekt av noe slag😅 Vi vet hun er kraftig undervektig, da hun har gått ute i lengre tid og ikke fått tilsyn. Vi skal så snart som mulig til veterinær. Bare lurer på hvor mye hun kan få, har hørt at dyr som har sultet ikke skal få for mye mat, for det er farlig for dem. Men hun har nå fått 1/2 pose med våtmat. Anonymkode: 8767a...cdf Hvis hun ikke kaster seg over maten hun får, kan hun fint ha tørrfór liggende hele dagen og få en hel pose våtfór delt på en porsjon morgen og en porsjon ettermiddag/kveld. Hvis hun sluker alt hun får, kan du porsjonere ut litt og litt tørrfór og fordele våtfórposen over fire måltider. Jeg håper alt er bra med pus og at hun bare er undervektig når dere får sjekket hos veterinær ❤️
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #11 Skrevet 25. april 2020 Bytt tørrfôr til et med mer næring i. Dette hjalp veldig på min katt, som var litt tynn. Nå holder hun vekta fint Anonymkode: 165b5...83e
Gjest Musculi Skrevet 25. april 2020 #12 Skrevet 25. april 2020 Gi henne mye mer kos og la henne ligge mer i fanget ditt og sove, så kommer nok matlysten etterhvert som hun venner seg til å kose seg mer
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #13 Skrevet 25. april 2020 Når dere er hos veterinær med henne, noe som bør skje ganske raskt, så be om en kur for innvollsorm. Du sier hun har gått ute og dermed livnært seg av det hun har klart å fange. Det er nok nesten garantert at hun har orm. Sannsynligvis spolorm i det minste. Orm stikker av med næringen i det hun spiser, og hun blir etterhvert så tynn som du beskriver. Akkurat som å ta på en avgnagd hel kylling i en plastpose. Prøv å få henne til veterinæren i uken som kommer. Så finnes det mye god og mettende kattemat med høyt næringsinnhold. Det meste av våtmaten er vann. Det er gunstig for å ikke bli dehydrert, men det er ikke like mye energi i 85 gr. våtmat som det er i 85 gram tørrfor av god kvalitet. Helt avhengig av status og alder på henne ville jeg undersøkt hva veterinæren anbefaler og så foret med det mens jeg lette etter et tilsvarende for med svært høyt kjøttinnhold. Anonymkode: 3e89f...568
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når dere er hos veterinær med henne, noe som bør skje ganske raskt, så be om en kur for innvollsorm. Du sier hun har gått ute og dermed livnært seg av det hun har klart å fange. Det er nok nesten garantert at hun har orm. Sannsynligvis spolorm i det minste. Orm stikker av med næringen i det hun spiser, og hun blir etterhvert så tynn som du beskriver. Akkurat som å ta på en avgnagd hel kylling i en plastpose. Prøv å få henne til veterinæren i uken som kommer. Så finnes det mye god og mettende kattemat med høyt næringsinnhold. Det meste av våtmaten er vann. Det er gunstig for å ikke bli dehydrert, men det er ikke like mye energi i 85 gr. våtmat som det er i 85 gram tørrfor av god kvalitet. Helt avhengig av status og alder på henne ville jeg undersøkt hva veterinæren anbefaler og så foret med det mens jeg lette etter et tilsvarende for med svært høyt kjøttinnhold. Anonymkode: 3e89f...568 Takk for svar! Det er nøyaktig slik du beskriver, en naken kylling i en pose. Vi skal ringe på mandag, det verker i hele meg av å se henne slik. Hun har kanskje diabetes/nyresvikt også, da hun drikker mye mer enn det jeg er vant til med mine katter. Stakkars pusen❤️ Håper hun snart som mulig får hjelp❤️ Anonymkode: 8767a...cdf
Minya Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 At hun drikker mye kan ha noe med at hun er ekstremt underernært og dermed også dehydrert, men det kan selvfølgelig være mer alvorlig enn det. Er det nyresvikt kan det hende dere er heldig og at hun er i et tidlig stadium. Noen katter kan bounce tilbake til normal pus uten sykdom hvis de er i et tidlig stadium, med riktig fór og medisinering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå