ameliewilde Skrevet 25. april 2020 #1 Skrevet 25. april 2020 Hei, Vi prøver å selge en blokkleilighet i Stavanger sentrum, siden 1. Mars. Vi skal flytte til Oslo og kan ikke kjøpe der uansett salgsprisen og skal leie der for et par år før vi prøver å kjøpe. Før koronatiden, sa megleren at boligprisene var ned 2%, som vi aksepterte. Men det var ikke noe interesse for leiligheten siden Mars. Finn annonsen skal bli relansert på slutten av første uke av Mai. Vi prøver å bestemme oss: skal vi akseptere hvis vi får et bud med 4% tap fra kjøpsprisen (og 28% tap på egenandel), eller burde vi leie ut for 1-2 år isteden, og så selge? Vi gjorde grundig regnskap rundt utleie og vi tjener litt penger hvert år vi utleier (rundt 1.5% av kjøpspris), særlig hvis vi selger for tap på slutten. Derfor, hvis vi leier ut, det virker nesten samme som om vi forsetter å bo i leiligheten. Til syvende og sist kommer det an på hva skjer med boligmarkedet i Stavanger om et/to år. Kan vi ha en bedre deal enn 4% tap om et-to år? Eller vil nedgangen vare lengre enn 1-2 år? Hva syns dere?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #2 Skrevet 25. april 2020 Boligprisene skal ned 12 % i løpet av 2021. Den skal ned 8 % i år og 4 % ned i 2021. I Stavanger må man ta hensyn til pågående oljekrisen som er en dårlig nyhet for de som skal selg boligen sin. Derfor vil jeg ikke bli overrasket om boligen går enda mer ned i pris i Stavanger enn i forhold til resten av landet. Det er NHO som mener dette. Så hvis du får solgt boligen med bare 4 % tap, så er du virkelig heldig! Anonymkode: 4ae30...18c 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #3 Skrevet 25. april 2020 Så rart dere ikke for solgt i sentrum, her hvor jeg bor så går de leilighetene som hakka møkk... Hvilken bydel? Anonymkode: 979f6...b9c
ameliewilde Skrevet 25. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så rart dere ikke for solgt i sentrum, her hvor jeg bor så går de leilighetene som hakka møkk... Hvilken bydel? Anonymkode: 979f6...b9c I wish... Det er mot Kannik, vestre platå.
ameliewilde Skrevet 25. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Boligprisene skal ned 12 % i løpet av 2021. Den skal ned 8 % i år og 4 % ned i 2021. I Stavanger må man ta hensyn til pågående oljekrisen som er en dårlig nyhet for de som skal selg boligen sin. Derfor vil jeg ikke bli overrasket om boligen går enda mer ned i pris i Stavanger enn i forhold til resten av landet. Det er NHO som mener dette. Så hvis du får solgt boligen med bare 4 % tap, så er du virkelig heldig! Anonymkode: 4ae30...18c Takk for svaret. Ja vi skal nok akseptere 4%. Det er mer sannsynlig at vi får en bud som tilsvarer 7% tap, og 70% tap av egenandel... kanskje til og med da må vi takke ja, selv om det gjør vondt å tape så mye av sparingene...
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #6 Skrevet 25. april 2020 1 minutt siden, ameliewilde skrev: I wish... Det er mot Kannik, vestre platå. Ah, ja det er nok ikke beste plassen.. På storhaug blir de fleste solgt nesten før de har blitt lagt ut på markedet. har nesten vært flere på visning nå enn til vanlig... Samme opp mot Bjegsted. Anonymkode: 979f6...b9c
prt90 Skrevet 25. april 2020 #7 Skrevet 25. april 2020 1 time siden, ameliewilde skrev: Hei, Vi prøver å selge en blokkleilighet i Stavanger sentrum, siden 1. Mars. Vi skal flytte til Oslo og kan ikke kjøpe der uansett salgsprisen og skal leie der for et par år før vi prøver å kjøpe. Før koronatiden, sa megleren at boligprisene var ned 2%, som vi aksepterte. Men det var ikke noe interesse for leiligheten siden Mars. Finn annonsen skal bli relansert på slutten av første uke av Mai. Vi prøver å bestemme oss: skal vi akseptere hvis vi får et bud med 4% tap fra kjøpsprisen (og 28% tap på egenandel), eller burde vi leie ut for 1-2 år isteden, og så selge? Vi gjorde grundig regnskap rundt utleie og vi tjener litt penger hvert år vi utleier (rundt 1.5% av kjøpspris), særlig hvis vi selger for tap på slutten. Derfor, hvis vi leier ut, det virker nesten samme som om vi forsetter å bo i leiligheten. Til syvende og sist kommer det an på hva skjer med boligmarkedet i Stavanger om et/to år. Kan vi ha en bedre deal enn 4% tap om et-to år? Eller vil nedgangen vare lengre enn 1-2 år? Hva syns dere? Tror ingen kan komme med et fasit svar på dette. Personlig tror jeg boligmarkedet vil være skikkelig dårlig fremover og det kan synke mye men det er sikkert noen som tror det skal stige også. Hvis dere leier ut i et år så vil dere kunne skrive av både negativ verdistigning og utgifter til megler. På den lyse siden (for dere) boligmarkedet i Oslo kommer sikkert til å rase det også, så når dere om en stund skal kjøpe der så vil det ha blitt billigere :)
Thea82 Skrevet 25. april 2020 #8 Skrevet 25. april 2020 Hvis dere allikevel skal leie i Oslo ville jeg helt klart leid ut. Jeg har ihvertfall troen på at oljebransjen kommer tilbake igjen om et år eller to:)
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #9 Skrevet 25. april 2020 Mars var kanskje ikke rette måneden i år, men i april vet jeg om flere leiligheter som har blitt solgt over takst i Stavanger. De har alle ett likhetstrekk: De var stilriktige og man kan flytte rett inn uten at man ønsker å endre så mye. (Ingen kjøkken eller bad fra 80-90-tall, ingen hvitevarer i stål fra 2000) Håper dere får solgt, lykke til! Anonymkode: af95b...203 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 21 timer siden, ameliewilde skrev: Hei, Vi prøver å selge en blokkleilighet i Stavanger sentrum, siden 1. Mars. Vi skal flytte til Oslo og kan ikke kjøpe der uansett salgsprisen og skal leie der for et par år før vi prøver å kjøpe. Før koronatiden, sa megleren at boligprisene var ned 2%, som vi aksepterte. Men det var ikke noe interesse for leiligheten siden Mars. Finn annonsen skal bli relansert på slutten av første uke av Mai. Vi prøver å bestemme oss: skal vi akseptere hvis vi får et bud med 4% tap fra kjøpsprisen (og 28% tap på egenandel), eller burde vi leie ut for 1-2 år isteden, og så selge? Vi gjorde grundig regnskap rundt utleie og vi tjener litt penger hvert år vi utleier (rundt 1.5% av kjøpspris), særlig hvis vi selger for tap på slutten. Derfor, hvis vi leier ut, det virker nesten samme som om vi forsetter å bo i leiligheten. Til syvende og sist kommer det an på hva skjer med boligmarkedet i Stavanger om et/to år. Kan vi ha en bedre deal enn 4% tap om et-to år? Eller vil nedgangen vare lengre enn 1-2 år? Hva syns dere? Mitt inntrykk er at markedet i Stavanger ikke er så ille som det var for noen år siden. Prismessig har det vært stabilt siden 2017, kanskje litt ned men ikke veldig mye. Men ganske stabilt siden boligkrakket fra 2014-2017. Kjøpte du før boligkrakket og forventer samme pris så kan du glemme det. Prisene falt 20% pga boligkrakket fra 2014-2017. De som kjøpte i 2017 og etter krakket har solgt til nogenlunde samme pris som de kjøpte for. Markedet er veldig tregt og det tar lang tid å selge, men boligene blir som regel solgt til slutt selv om det kan ta lang tid. Har den bare ligget ut siden mars så er det ikke lenge for Stavanger. Men det er veldig viktig å få satt en pris som treffer markedet. De boligene som ikke blir solgt er som oftest de som har priset seg for høyt. Anonymkode: 13e58...3e5
ameliewilde Skrevet 26. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt inntrykk er at markedet i Stavanger ikke er så ille som det var for noen år siden. Prismessig har det vært stabilt siden 2017, kanskje litt ned men ikke veldig mye. Men ganske stabilt siden boligkrakket fra 2014-2017. Kjøpte du før boligkrakket og forventer samme pris så kan du glemme det. Prisene falt 20% pga boligkrakket fra 2014-2017. De som kjøpte i 2017 og etter krakket har solgt til nogenlunde samme pris som de kjøpte for. Markedet er veldig tregt og det tar lang tid å selge, men boligene blir som regel solgt til slutt selv om det kan ta lang tid. Har den bare ligget ut siden mars så er det ikke lenge for Stavanger. Men det er veldig viktig å få satt en pris som treffer markedet. De boligene som ikke blir solgt er som oftest de som har priset seg for høyt. Anonymkode: 13e58...3e5 VI kjøpte i 2018. Ja, det har ikke vært lenge, men vi har nok forventet litt mer interesse. Først satt vi den opp på takstpris som var litt høyere enn kjøpsprisen fra 2018. Men etter en måned foreslå megleren å gå ned 5% i prisen for å få mer oppmerksomhet på finn. Da ble prisen på finn lavere enn kjøpsprisen. Det var litt mer interesse da men ingen som var seriøs. Da kanskje er "riktig pris" enda lavere....
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 3 timer siden, ameliewilde skrev: VI kjøpte i 2018. Ja, det har ikke vært lenge, men vi har nok forventet litt mer interesse. Først satt vi den opp på takstpris som var litt høyere enn kjøpsprisen fra 2018. Men etter en måned foreslå megleren å gå ned 5% i prisen for å få mer oppmerksomhet på finn. Da ble prisen på finn lavere enn kjøpsprisen. Det var litt mer interesse da men ingen som var seriøs. Da kanskje er "riktig pris" enda lavere.... Jeg tror man må være veldig tålmodig om man skal selge bolig i Stavanger. Det tar lang tid, og riktig prising er veldig viktig om du skal få til et salg. Dette med Korona bremser nok også. Har du satt riktig pris så får du nok solgt selv om det kan ta fryktelig lang tid her i Stavanger. Jeg har sett boliger som det har tatt over et år å selge her, men de har fått en pris nær prisantydning til slutt. Anonymkode: 13e58...3e5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 Arbeidsledigheten skyter i været og mange firmaer går konkurs. Det er fortsatt uavklart hvor lenge det vil være koronarestriksjoner, men alt tyder må på en eller annen form for begrensninger i minst ett år, med svakt næringsliv. Det vil nok bli enda flere konkurser og enda høyere arbeidsledighet. Slik jeg ser det er det nærmest garantert at boligprisene vil falle fremover. Hvis dere kan selge nå med et moderat tap ville jeg sterkt vurdert det, spesielt hvis dere har utsikter til jobb i Oslo. Dere sitter i alle fall igjen med noe av egenkapitalen deres. Faller prisene ytterligere 25 %, som noen økonomer har spådd, risikerer dere å bli sittende igjen med negativ egenkapital... Vanvittig kjipt å bli «innlåst» med negativ egenkapital i en bolig i Stavanger hvor arbeidsmulighetene sannsynligvis blir få fremover. Anonymkode: 7547a...9e1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 Etter sist oljekrisa måtte vi selge i Stavanger og flytte til østlandet pga jobb. Kjøpte rett før prisene sank, og tapte mye penger, sitter fortsatt med lån på boligen. Å leie ut var ikke aktuelt,det var mange ting som måtte gjøres som vi ikke hadde råd til (drenering f eks). Tok 8 mnd og to prisnedsettelser (og solgte fortsatt under det). Lykke til. Anonymkode: 3ac9f...819 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå