Gå til innhold

Frode Øverli gjør narr av ufaglærte i tegneserien Rutetid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Har du også disse øyeblikkene... Disse små stundene der du tenker... Kanskje jeg skulle fullført videregående?»

Jeg tror ikke det er så artig for personer som jobber i renovasjon og må pumpe opp avfall å bli fremstilt som personer som ikke har fullført videregående skole. Vi ser det gang på gang, nødvendige, men ubekvemme jobber, blir latterliggjort i populære medier. Det var amerikanerne som begynte med dette i sin tid, og så har kulturen spredd seg til mange land som er inspirerte av USA. 

Enkle, manuelle jobber blir fremstilt som «jobbene en må ta når en ikke kan få noe annet.» I stedet for å påpeke nødvendigheten av dem, blir de fremstilt som jobbene ingen vil ha, nesten som avskyelig søppel.

Det er ikke alle som er privilegerte nok til å kunne jobbe med det de har særskilte evner til, de færreste av oss har spesialferdigheter så gode at man kan leve utelukkende av talentet sitt. Da synes jeg det blir ekstra ekkelt når nettopp slike begavede tegnere gjør narr av jobber som er mer samfunnsnyttige enn det å tegne tegneseriestriper. Hvorfor må personer innenfor en smal nisje som egentlig ikke er nødvendig i det hele tatt heve seg over slitere i en bransje som tross alt er viktig i samfunnet? Dette er ekkel elitisme fremført i tegneserieform.

Så kan man avslutningsvis diskutere hvorfor en person skal ha millionlønn for å tegne banale figurer, mens man ikke lønner yrkene folk ser ned på bedre. Men det er forsåvidt en annen diskusjon.

Hva synes dere om denne tegneseriestripen? Jeg synes den er avskyelig. (Nei, jeg jobber ikke innen renovasjon)

IMG_20200425_140419951.jpg

Anonymkode: 5a07b...c69

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frode Øverli gjør vel narr av de aller fleste i tegneseriene sine. Dessuten går det ikke an å bli fornærmet over den minste ting. Vanlige folk ( og flere serieskapere har jeg sett ) kødder og hakker på med sånne som meg som er uføretrygdet og psykisk syk hele tiden men skulle jeg latt meg fornærme av den grunn? Synes alle de gale pasientene ( og den enda galere psykologen ) i Pondus er ganske morsomme .

Anonymkode: 28066...82e

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke Frode Øverli som sier det, det er han på tegningen.

Anonymkode: 85d5f...0cd

• Liker 6
Skrevet

Gratulerer TS, du har blitt krenket og kan dermed blåse dette ut av alle proporsjoner.

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes så absolutt du kan ta deg nær av det hvis du tilhører den gruppen selv. Det spørs kanskje litt hvor mange man angriper. En ting er f.eks South Park, der gjøres det vel narr av alle. Skaperne av South Park har vel sparket oppover i systemet en rekke ganger, jeg har ikke sett det samme i Pondus og Rutetid, men jeg tar gjerne i mot eksempler her. Men hvis man bevisst går etter en mindre gruppe uten variasjon, blir det verre synes jeg. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, M71 skrev:

Gratulerer TS, du har blitt krenket og kan dermed blåse dette ut av alle proporsjoner.

Ikke bare der, men krenket på vegne av dem som faktisk jobber innen slamsuging og renovasjon 😜 Jeg kjenner flere, nå skal jeg vise dem denne og spørre dem hva de føler! 🤪

• Liker 12
Skrevet

Det skulle vært en trigger warning også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I enkelte andre land kunne det kanskje vært smått fornærmelig. Men i Norge er denne typen yrker, med smusstillegg, svært godt betalt. Da blir det noe annet.

Anonymkode: 7dbef...0b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syntes den er morsom jeg! Stor fan av Frode Øverli. 

Hvis du ikke jobber innenfor renovasjon så har du blitt krenket på vegne av andre. Den beste formen for krenkelse 👍  

Anonymkode: d26ef...698

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klar over at vi i Norge har vært flinke til å presse lønningene i slike jobber opp. Men det harseleres med arbeidets natur, og det blir fremstilt som jobber man må hente fra søppelkassen snarere enn deres viktighet! Da er vi på feil kurs, dette blir mer sånn «fullfør videregående, ellers må du holde på med renovasjon.» Da skaper man antipati mot dette samfunnsnyttige arbeidet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er klar over at vi i Norge har vært flinke til å presse lønningene i slike jobber opp. Men det harseleres med arbeidets natur, og det blir fremstilt som jobber man må hente fra søppelkassen snarere enn deres viktighet! Da er vi på feil kurs, dette blir mer sånn «fullfør videregående, ellers må du holde på med renovasjon.» Da skaper man antipati mot dette samfunnsnyttige arbeidet.

Jeg ser den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke Frode Øverli som sier det, det er han på tegningen.

Anonymkode: 85d5f...0cd

Veldig ofte gjenspeiles skaperens syn gjennom figurene som «snakker.» Så også her. Egentlig kan tegneserieskaping fungere som en plattform der man uttrykker det man offentlig ikke vil si under egen person.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja åsså????? 😜 

Anonymkode: 57ce5...a5e

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Tegningen viser slamsuging - og jeg antar at det er kloakk med tilhørende deilig parfyrmert lukt i et mørkt rottebefengt kloakksystem som er jobben.

Jeg kan videre tenke meg at selv den som elsker å kjøre stor bil (en slamsuger er en lastebil - ofte tre til fire aksler og ergo storbil) skulle ønske at de slapp å rykke ut midt på en søndag i påsken fordi Hr og Fr Hansens kloakk er gått tett. 

Kanskje de til og med skulle ønske at det var flere av jobbene som handler om å suge opp vanntanker eller annet som ikke lukter så inn i granskauen kvalmende som kloakk?

Når det gjelder å fullføre videregående opplæring og ta et fagbrev så er det som regel slik at de gir større muligheter på jobbmarkedet. Jeg er helt enig i at dette ikke er for alle - men jeg får ikke til å forstå at den tegningen skal være fornærmende eller nedrakking av ufaglært arbeidskraft. 

Forøvrig kjenner jeg en rørlegger - faglært - som ikke kan fordra "kloakkjobber". 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan selvsagt gjøre mye humor ut av «kloakkjobber», f.eks hadde budskapet og det bærende poenget i stripen blitt helt annerledes hvis det heller stod «har du sett gifteringen min, jeg hadde den på meg før vi gikk i gang med arbeidet.» eller «dette minner meg om da toalettet fløt over rett etter at jeg hadde vasket ferdig badet» e.l. Bare noen raske replikker jeg kom på som ikke nødvendigvis hadde fungert like bra, men poenget hadde uansett blitt helt annerledes. Teksten i tripen skjuler jo ikke akkurat at denne typen jobb havner nederst på rangstigen. Det minner meg litt om det indiske kastesystemet.

Her blir lavt / ikke-utdannet arbeidskraft assosiert med kloakk, to skjuskete menn som står i illeluktende kloakk og suger opp slam. Tegningen og teksten røper assosiasjonen tegneren vil skape i denne stripen. Mangelfull skolegang, og du blir sendt ned i kloakken med angrende mine. I tillegg blir renovasjon brukt som eksempel til teksten. Klart, utdannelse gir flere muligheter, men mangelfull utdannelse eller null utdannelse skyldes oftest manglende evner, og ikke nødvendigvis vilje. Da stusser jeg litt over at dette må karikeres i tegneserieform. 

Skal enkelte gruppers utilstrekkelighet være et humoristisk innslag i norsk tegneserie? Det er jo tydeligvis mange som synes dette er morsomt, jeg synes ikke dette er morsomt i det hele tatt. :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det vi skal le av i stripen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det vi skal le av i stripen?

Det er i grunnen et godt spørsmål.

Øverli kommer ofte unna, fordi han har veldig gode tegninger. Poengene kan halte litt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er i grunnen et godt spørsmål.

Øverli kommer ofte unna, fordi han har veldig gode tegninger. Poengene kan halte litt...

Når han er på sitt beste, ler jeg så jeg griner. Men det er sjeldnere nå. Kanskje vi har vokst fra hverandre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er tilnærmet umulig å lage humor uten at det er noen som blir krenket. Hvis tegneserieskribenter eller komikere skulle slutte å tulle med alt som noen kan bli krenket av, ville de ikke kunne tegnet eller snakket om noe. 

Føler at denne blir mer og mer aktuell i vår tidsalder:

Anonymkode: 1dc0f...dfb

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at det ikke er hyggelig å gjøre, men en kommer vell ikke unna at det er noen jobber de færreste ønsker seg og som en ender opp i fordi en ikke har andre alternativer. Ei heller at en gjerne ikke ønsker å ende opp i mange av disse?

Her er det fremstilt humoristisk, men det er vell sannsynlig at ganske mange gjør seg nettopp slike refleksjoner når de halvveis i livet står i en jobb de ikke trives i, tjener dårlig i og der de opplever liten utvikling? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...