Gå til innhold

Er bobilene blitt til glede for noen, men til bæsver for andre ?


Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

 https://www.motor.no/artikler/2019/juli/kraftig-vekst-i-antall-bobiler-i-norge/

På 60 -70 tallet  fekk  flere nordmenn etterhvert  råd å kjøpe seg bil og  teltferie og den  vaniigste form for familieferie , og det var  tett mellom telta på mange  campingplasser der  barna lekte, og det var ofte sosialt.      De som hadde litt bedre råd fekk kanskje  leie seg en hytte u/ innlagt vann, toalett. dusj. til kr. 80 pr. døgn, 

På 80 -90 tallet  blei mange telt byttet ut med campingvogna, og hyttestandarden økte m/ kjøleskap, og kanskje ektra soverom m/ eit  i tillegg i prisen. til kr. 250,- 

På slutten av 90 og beg. av 20 tallet  endret feriemodusen  seg til at flere fekk råd reise på sydenturer, og standarden på hyttene økte m/ dusj, TV, flere soverom.   Også  hotellferie blei  en mer vanleg form for feire blandt eldre, og mange fekk etterhvert  råd og dra på  crusie- ferie i karibien, middelhavet etc.

De eldste bobilene som idag finnes på markedet er fra slutten  90 talet , og  sidan midten av 20 tallet har bobilsalget økt dramatisk .    Bobilen har etterhvert endret manges sine ferieplaner, og dette til glede for noen, men til besvær og ærgelse for aendre.   Mange bobilturister nytter idag rasteplasser , parkeringanl. som overnattingsteder, og de ferreste nytter campingplasser for dermed å spare noen overnattingspenger.   Noen kjører innom en campingplass, og prakerer for natten, og der sitter innekapslet i sitt eget rede til neste morgen utan nevneverdig kontakter m/ omverden.

    

Spørsmålet er hva har alle desse  bobilentusiastene tilført   samfunnet  i form av nye arbeidsplasser og verdiskapning. ?     Hvor mye penger legger ein bobilturist igjenn i din bygd kontra en turist som booker inn på hotellet , hytta på campingplassen. ?   Hvor mange arbeidsplasser har bobilene tilført din bygd siste 10 årene ? 

 

 

 

 

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Interessant spørsmål, egentlig. Der jeg bor (Vestland) har vi mange bobilturister om sommeren. De går i alle fall ofte i butikkene, men jeg vet ikke hvor mye de kjøper. De handler i alle fall masse kolonialvarer ser jeg. Så ser jeg også at de ofte er innom på sportsbutikk. Kanskje ikke så ofte på kafeene. Noen bor også mange dager på campingplassen. Men mange står bare langs veien om natta. Særlig en parkeringsplass synes å være populær. Der er det alltid bobiler, særlig tyske og nederlandske. Det er faktisk nesten ikke søppel der, så det synes jeg er flott. Det er ikke do der så de som ikke har do i bobilen går i buskene. Når jeg er ute på løpetur om morgenen ser jeg ofte noen som sitter på huk (stien går rett gjennom skogen bak parkeringsplassen), men utrolig nok blir det ikke så mye forurensing av det. Jeg tror de er ganske gode til å dekke til det som er gjort

Anonymkode: ff567...f4b

  • Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Om sommeren skjer det mange festivaler o.l rundt om i distriktnorge hvor det kan  vera mangefult m/ overnattinger, og her kommer bobilene og campinvognene ofte til sin  nytte.    Dessuten   koster å legge tilrette for alle  bobilene som skal ha strøm, saniterutstyr, parkeringsplasser, og mye av denne tilrettelegging er ofte bassert på dugnad for at det skal lønne seg.

Mange campingplasser har den senere tid planert  egnede   oppstillingsplasser for bobilen,  og mange kommuner har lagd egne  parkeringspl. for bolbiler m/ strømtilkobling, men langt ifra tilstrekkeleg til antall bobiler som ferdes langs norske veier.  Konsekvensen bli at  mange  bobiler   okkuperer  idag  rasteplassene langs veien tiltenkt kjøre-og hvilesteder for langtransportsjåfører .    De  unnlater å kjøre innom  nærmeste campingplass for dermed å spare noen kroner samtidig som  de kjører rundt m/ bobiler til flere hundretusen.   De ferreste har idag  vinterdekk til bobilen sin som står vinterlagret f. o,m  Oktober -Mai mnd.  

Bobiler og El.biler er blitt eit særnorsk fenomen, og ikkje mange hverken Svenske eller Danskregistrerte  bobiler å sjå på veiene.    Mange bobileire forenter at kommunene skal legge tilrette m/ parkeringsplasser, men spørsmålet er om bobilfolket er villig å betale for kostnadene til opparbeiding av parkeringspl. m/ strøm eller  blir regningen blir sendt skattebetalerene. 

Har selv vurdert å kjøpe bobil, men etterhvert funnet ut at kostandene står ikkje i forhold til bruksverdien.   Bobilene har etter mitt skjønn vert en ulykke for turistnæringen, og  mange arbeidsplasser har forsvunnet som følge av bobilene.    Mange bobilerturister er bare på igjennomreise, og legger kun igjenn noen kroner på Kiwi eller Rema 1000.  

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Du glemte det største problemet: det totale kaos disse bobilene medfører på dårlige vestlandsveier. 🤬🤬

Anonymkode: 3e319...1c6

  • Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du glemte det største problemet: det totale kaos disse bobilene medfører på dårlige vestlandsveier. 🤬🤬

Anonymkode: 3e319...1c6

Mange  bobiler  skaper ofte køer langs veiene, og  de er ofte en sinke i trafikken.  

Skrevet

Detmest interessante blir når disse boomerne med bobiler dør og bobilene skal selges. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...