Gjest Anonym Bruker Skrevet 25. april 2020 #1 Skrevet 25. april 2020 (endret) https://www.motor.no/artikler/2019/juli/kraftig-vekst-i-antall-bobiler-i-norge/ På 60 -70 tallet fekk flere nordmenn etterhvert råd å kjøpe seg bil og teltferie og den vaniigste form for familieferie , og det var tett mellom telta på mange campingplasser der barna lekte, og det var ofte sosialt. De som hadde litt bedre råd fekk kanskje leie seg en hytte u/ innlagt vann, toalett. dusj. til kr. 80 pr. døgn, På 80 -90 tallet blei mange telt byttet ut med campingvogna, og hyttestandarden økte m/ kjøleskap, og kanskje ektra soverom m/ eit i tillegg i prisen. til kr. 250,- På slutten av 90 og beg. av 20 tallet endret feriemodusen seg til at flere fekk råd reise på sydenturer, og standarden på hyttene økte m/ dusj, TV, flere soverom. Også hotellferie blei en mer vanleg form for feire blandt eldre, og mange fekk etterhvert råd og dra på crusie- ferie i karibien, middelhavet etc. De eldste bobilene som idag finnes på markedet er fra slutten 90 talet , og sidan midten av 20 tallet har bobilsalget økt dramatisk . Bobilen har etterhvert endret manges sine ferieplaner, og dette til glede for noen, men til besvær og ærgelse for aendre. Mange bobilturister nytter idag rasteplasser , parkeringanl. som overnattingsteder, og de ferreste nytter campingplasser for dermed å spare noen overnattingspenger. Noen kjører innom en campingplass, og prakerer for natten, og der sitter innekapslet i sitt eget rede til neste morgen utan nevneverdig kontakter m/ omverden. Spørsmålet er hva har alle desse bobilentusiastene tilført samfunnet i form av nye arbeidsplasser og verdiskapning. ? Hvor mye penger legger ein bobilturist igjenn i din bygd kontra en turist som booker inn på hotellet , hytta på campingplassen. ? Hvor mange arbeidsplasser har bobilene tilført din bygd siste 10 årene ? Endret 25. april 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #2 Skrevet 25. april 2020 Interessant spørsmål, egentlig. Der jeg bor (Vestland) har vi mange bobilturister om sommeren. De går i alle fall ofte i butikkene, men jeg vet ikke hvor mye de kjøper. De handler i alle fall masse kolonialvarer ser jeg. Så ser jeg også at de ofte er innom på sportsbutikk. Kanskje ikke så ofte på kafeene. Noen bor også mange dager på campingplassen. Men mange står bare langs veien om natta. Særlig en parkeringsplass synes å være populær. Der er det alltid bobiler, særlig tyske og nederlandske. Det er faktisk nesten ikke søppel der, så det synes jeg er flott. Det er ikke do der så de som ikke har do i bobilen går i buskene. Når jeg er ute på løpetur om morgenen ser jeg ofte noen som sitter på huk (stien går rett gjennom skogen bak parkeringsplassen), men utrolig nok blir det ikke så mye forurensing av det. Jeg tror de er ganske gode til å dekke til det som er gjort Anonymkode: ff567...f4b 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 25. april 2020 #3 Skrevet 25. april 2020 (endret) Om sommeren skjer det mange festivaler o.l rundt om i distriktnorge hvor det kan vera mangefult m/ overnattinger, og her kommer bobilene og campinvognene ofte til sin nytte. Dessuten koster å legge tilrette for alle bobilene som skal ha strøm, saniterutstyr, parkeringsplasser, og mye av denne tilrettelegging er ofte bassert på dugnad for at det skal lønne seg. Mange campingplasser har den senere tid planert egnede oppstillingsplasser for bobilen, og mange kommuner har lagd egne parkeringspl. for bolbiler m/ strømtilkobling, men langt ifra tilstrekkeleg til antall bobiler som ferdes langs norske veier. Konsekvensen bli at mange bobiler okkuperer idag rasteplassene langs veien tiltenkt kjøre-og hvilesteder for langtransportsjåfører . De unnlater å kjøre innom nærmeste campingplass for dermed å spare noen kroner samtidig som de kjører rundt m/ bobiler til flere hundretusen. De ferreste har idag vinterdekk til bobilen sin som står vinterlagret f. o,m Oktober -Mai mnd. Bobiler og El.biler er blitt eit særnorsk fenomen, og ikkje mange hverken Svenske eller Danskregistrerte bobiler å sjå på veiene. Mange bobileire forenter at kommunene skal legge tilrette m/ parkeringsplasser, men spørsmålet er om bobilfolket er villig å betale for kostnadene til opparbeiding av parkeringspl. m/ strøm eller blir regningen blir sendt skattebetalerene. Har selv vurdert å kjøpe bobil, men etterhvert funnet ut at kostandene står ikkje i forhold til bruksverdien. Bobilene har etter mitt skjønn vert en ulykke for turistnæringen, og mange arbeidsplasser har forsvunnet som følge av bobilene. Mange bobilerturister er bare på igjennomreise, og legger kun igjenn noen kroner på Kiwi eller Rema 1000. Endret 25. april 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Du glemte det største problemet: det totale kaos disse bobilene medfører på dårlige vestlandsveier. 🤬🤬 Anonymkode: 3e319...1c6 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du glemte det største problemet: det totale kaos disse bobilene medfører på dårlige vestlandsveier. 🤬🤬 Anonymkode: 3e319...1c6 Mange bobiler skaper ofte køer langs veiene, og de er ofte en sinke i trafikken.
draug 75 Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Detmest interessante blir når disse boomerne med bobiler dør og bobilene skal selges. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå