AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #1 Skrevet 25. april 2020 Jeg er 7 uker på vei og jobber i barnehage. Jeg er ikke vanligvis en veldig bekymret person, men siden man ver så lite om dette viruset og gravide ennå så er jeg nå svært bekymret. Det lille vi har av forskning på corona hos gravide er jo at det stort sett går bra, men iom at det (selfølgelig) er gjort så lite forskning så er jeg bekymret. Sars viruset førte feks til økt risiko for spontanabort. Jeg hadde vert mindre bekymret om jeg var lenger på vei. Vi har mange retningslinjer å forholde oss til og barna er delt inn i kohorter. Jeg har 6 barn og samarbeider med en gruppe med 6 andre barn. De er tre år og det er ikke til å unngå at jeg har nærkontakt med samtlige 12 hver dag. Slik jeg har forstått det så kan barn være «usynlige» bærere av viruset. Så dermed kan de være koronasmittet uten symptomer og smitte oss ansatte, andre barn og dermed andre foreldre. Det jeg lurer på er, har jeg rett til å søke svangerskapspenger (formen er fin, så skal ikke sykemeldes) for en periode til vi vet mer og evt frem til risikoen for spontanabort avtar? Anonymkode: d20a8...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #2 Skrevet 25. april 2020 Hør med din nærmeste leder om hvordan du skal forholde deg. Lykke til med resten av svangerskapet 🧡 Anonymkode: 354fb...efd 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #4 Skrevet 25. april 2020 Takk for svar😊 Jeg har snakket med leder, hun viste lite forståelse og jeg fikk kun beskjed om å være ekstra nøye på håndhygiene etc..... Som jeg selvsagt er. Jeg fikk ikke time hos legen før første svangerskapskontroll i uke 12, men kan jo prøve å få en telefonkonsultasjon ang dette.. Anonymkode: d20a8...c0b 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #5 Skrevet 25. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar😊 Jeg har snakket med leder, hun viste lite forståelse og jeg fikk kun beskjed om å være ekstra nøye på håndhygiene etc..... Som jeg selvsagt er. Jeg fikk ikke time hos legen før første svangerskapskontroll i uke 12, men kan jo prøve å få en telefonkonsultasjon ang dette.. Anonymkode: d20a8...c0b Kan det være enklere for deg å få time hos jordmor for å høre? F eks på telefonen? Anonymkode: 354fb...efd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #6 Skrevet 25. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være enklere for deg å få time hos jordmor for å høre? F eks på telefonen? Anonymkode: 354fb...efd Det kan hende. Men vet jordmor mer om dette enn lege?😊 (Spør fordi dette er første, så jeg vet lite..) Anonymkode: d20a8...c0b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #7 Skrevet 25. april 2020 Jobber også i barnehage, er 16 uker på vei. Har fått tilrettelegging jeg da, så jobber på kjøkkenet og lager mat til alle, da har jeg ihvertfall ikke nærkontakt med barna, og på avstand fra de andre voksne. Men i noen barnehager har jo barna med seg matpakker hjemmefra, da er jo ikke det et alternativ. Anonymkode: 93742...cf1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #8 Skrevet 25. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Det jeg lurer på er, har jeg rett til å søke svangerskapspenger (formen er fin, så skal ikke sykemeldes) for en periode til vi vet mer og evt frem til risikoen for spontanabort avtar? Nei det vil ikke få penger for ikke å jobbe bare fordi du er gravid. Anonymkode: 44e9b...93a 2
Gjest Albbas Skrevet 25. april 2020 #9 Skrevet 25. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar😊 Jeg har snakket med leder, hun viste lite forståelse og jeg fikk kun beskjed om å være ekstra nøye på håndhygiene etc..... Som jeg selvsagt er. Jeg fikk ikke time hos legen før første svangerskapskontroll i uke 12, men kan jo prøve å få en telefonkonsultasjon ang dette.. Anonymkode: d20a8...c0b Gravide har rett på time innen én uke etter de tar kontakt for kontroll.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #10 Skrevet 25. april 2020 Ringe lege eller jordmor høres lurt ut. Ps, jeg er vel sånn generelt ikke tilhenger av ledere som viser liten forståelse. Anonymkode: 1ff2f...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #11 Skrevet 25. april 2020 Hvis du blir kvalm og dårlig, så får du sykemelding. Jeg var skikkelig kvalm og dårlig fra uke 8 til uke 15. Anonymkode: f257d...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #12 Skrevet 25. april 2020 Nei. Norske myndigheter regner ikke graviditet som en risiko for koronaviruset, så da får man selvsagt ikke spesialbehandling for det. Anonymkode: 39b63...375
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #13 Skrevet 25. april 2020 Er det ikke sånn at man ser at barn i liten grad får coronasmitte? Sett fks på Island og i Sverige. Tenker du vil være veldig uheldig hvis du skulle bli smittet på jobb. Når det er sagt vil du sannsynligvis få svangerskapspenger. Det kan jordmor ordne tror jeg. Anonymkode: 8ad9b...a92
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #14 Skrevet 25. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar😊 Jeg har snakket med leder, hun viste lite forståelse og jeg fikk kun beskjed om å være ekstra nøye på håndhygiene etc..... Som jeg selvsagt er. Jeg fikk ikke time hos legen før første svangerskapskontroll i uke 12, men kan jo prøve å få en telefonkonsultasjon ang dette.. Anonymkode: d20a8...c0b Du har rett på å få time hos legen før uke 12. Ring og be om å fremskynde første kontroll. https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller Anonymkode: f2997...7db
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #15 Skrevet 25. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 7 uker på vei og jobber i barnehage. Jeg er ikke vanligvis en veldig bekymret person, men siden man ver så lite om dette viruset og gravide ennå så er jeg nå svært bekymret. Det lille vi har av forskning på corona hos gravide er jo at det stort sett går bra, men iom at det (selfølgelig) er gjort så lite forskning så er jeg bekymret. Sars viruset førte feks til økt risiko for spontanabort. Jeg hadde vert mindre bekymret om jeg var lenger på vei. Vi har mange retningslinjer å forholde oss til og barna er delt inn i kohorter. Jeg har 6 barn og samarbeider med en gruppe med 6 andre barn. De er tre år og det er ikke til å unngå at jeg har nærkontakt med samtlige 12 hver dag. Slik jeg har forstått det så kan barn være «usynlige» bærere av viruset. Så dermed kan de være koronasmittet uten symptomer og smitte oss ansatte, andre barn og dermed andre foreldre. Det jeg lurer på er, har jeg rett til å søke svangerskapspenger (formen er fin, så skal ikke sykemeldes) for en periode til vi vet mer og evt frem til risikoen for spontanabort avtar? Anonymkode: d20a8...c0b En kollega fikk beskjed av jordmor om å ikke gå på jobb. Kollega måtte ringe til sin lege og gikk ordnet svangerskapspenger. Anonymkode: 21dc2...849
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #16 Skrevet 25. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Norske myndigheter regner ikke graviditet som en risiko for koronaviruset, så da får man selvsagt ikke spesialbehandling for det. Anonymkode: 39b63...375 Det stemmer ikke for alle. I helsevesenet feks skal gravide holde seg unna koronapasienter. Anonymkode: 9a189...ce1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #17 Skrevet 25. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke for alle. I helsevesenet feks skal gravide holde seg unna koronapasienter. Anonymkode: 9a189...ce1 Det stemmer heller ikke. De har ikke pålagt arbeidsgiver og tilrettelegge, men oppfordrer arbeidsgiver til å unngå at gravide har kontakt med corona pasienter dersom det lar seg gjøre. Med andre ord, det er opp til arbeidsgiver... Anonymkode: de7a8...6ee
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #18 Skrevet 25. april 2020 Jeg har lest andre skriver at de ikke har rett på svangerskapspenger pga bekymring for corona. Men jeg leste om en her inne som det ble søkt svangerskapspenger for fordi hun var så bekymret og stresset for dette, og det er noe som kan skade fosteret. Om hun fikk det innvilget på det grunnlaget vet jeg ikke. Håper det ordner seg for deg! Anonymkode: de7a8...6ee
Pinecone Skrevet 25. april 2020 #19 Skrevet 25. april 2020 Noen gravide i bhg får søke svangerskapspenger og andre ikke, ut i fra hva fastlegen mener om viruset, virker det som. Selv har jeg bare spurt legen om jeg bør ta noen ekstra hensyn (ikke nevnt svangerskapspenger) og fått til svar at jeg ikke skal bekymre meg for det, og passe på håndhygienen. Andre gravide i barnehager har fått svangerskapspenger. Selv kommer jeg til å fortsette å jobbe frem til myndighetene endrer retningslinjene for gravide eller jobben ikke kan tilrettelegge i form av pauser (har ikke hatt pauser denne uken, så om det fortsetter sånn søker jeg på det grunnlaget). Ønsker ikke å være hjemme når jeg er frisk og kan jobbe, med mindre risikoen for skade på fosteret blir påvist. Bekymringer og stress vet vi jo at kan være skadelig så prøv å ta det med ro. Snakk med lege eller jordmor og forklar hvordan arbeidsdagen din ser ut med tanke på smittevern/manglende mulighet for avstand. Uansett om de støtter søknad om svangerskapspenger eller ikke så kan det være godt å få luftet tankene dine med dem.
Anbefalte innlegg