Gå til innhold

Åpne skoler -avstand til elever

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed om at min vgs-klasse skal starte undervisning neste uke. 
Spørsmål til lærere eller andre skoleansatte: Hvor mange meter mellom hver elev i klasserommet? Hvor stor avstand mellom lærer og elev? Går du som lærer fysisk bort til elever for å vise noe i boka eller på PC? 
Dette spørsmålet gjelder spesielt de største elevene, ev et tenkt scenario på hva du ville ha gjort på vgs-nivå. 

Elevene defineres som like stor sjanse for å bli syke som voksne og selvsagt også når det gjelder å spre smitte. 

Det er 17 elever i klassen, ikke en yrkesfagklasse, så de er ikke definert som en av gruppene som skal starte nå. Det foreligger ingen smittevernplan. 

Anonymkode: 4de5d...0ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I følge veilederen er det 1 meter mellom hver elev som gjelder. Hvor tett på man må være for å hjelpe blir jo en av utfordringene som er vanskelig å forutse i forkant. 

Men hvorfor skal skolen din åpne før vi har fått beskjed om å åpne? Og uten en plan for smittevern? 

Anonymkode: 6ad5a...d1a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal skolen din åpne før vi har fått beskjed om å åpne? Og uten en plan for smittevern? 

Det vet jeg ikke helt. Jeg tror rektor bruker styringsretten sin? Og så tror jeg ledelsen ikke mener at korona er så farlig. De har jobba intenst for å få unntak for klasser i hele nedstengingsperioden. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke helt. Jeg tror rektor bruker styringsretten sin? Og så tror jeg ledelsen ikke mener at korona er så farlig. De har jobba intenst for å få unntak for klasser i hele nedstengingsperioden. 

Jeg er ganske sikker på at rektors styringsrett ikke trumfer regjeringens. Det er ikke det du spør om, men dette hadde jeg tatt med fagforeningen. Det er jo helt tåpelig at en skole skal kjøre sitt eget løp, og åpne uten en plan for smittevern. 

Anonymkode: 6ad5a...d1a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt idiotisk at skolene skal starte straks. Det er uansett ikke lenge til sommerferien så burde ha ventet til etter den!!
Man vet ikke nok om corona til å starte nå. Det er gambling. 

Anonymkode: 33c4d...009

• Liker 1
Skrevet (endret)

Yrkesfag vg2 og 3som trenger verksted, elektrosal, "helserom" osv starter mandag. 

Endret av Snabeltann
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes smitteveileder for vgs på udur,.no, du må følge denne,TS. 

Vgs åpner noen klasser fra mandag, det har det også stått om i aviser og det er regjeringen som har bestemt det. 

Anonymkode: d18f4...529

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Snabeltann skrev:

Yrkesfag vg2 og 3som trenger verksted, elektrosal, "helserom" osv starter mandag. 

Jeg vet det. Min klasse er ikke en av dem, som sagt. Klassen har kun teoriundervisning/fellesfag. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes smitteveileder for vgs på udur,.no, du må følge denne,TS. 

Vgs åpner noen klasser fra mandag, det har det også stått om i aviser og det er regjeringen som har bestemt det. 

Anonymkode: d18f4...529

Ja, min klasse er ikke blant de klassene regjeringen har bestemt skal starte.

Jeg så smittevernplanen, men den skal jo tilpasses lokale forhold. Noen må vel merke opp en meter i klasserommet, sette opp tid for pauser, lage ny timeplan, orientere om nye rutiner, vaske, sette opp klasserommet, si hvilken utgang vi skal bruke? Osv. 

Dette må da være et lederansvar. 

AnonymBruker
Skrevet

Skolene her i kommunen hadde lærerene på jobb fredag, for å ordne til og planlegge skolestart. 

Anonymkode: d3e44...797

AnonymBruker
Skrevet

Videregående skoler?

AnonymBruker
Skrevet

Om det var meg du spurte, så ja. Mannen min er avdelingsleder på vgs, og var fysisk på jobb fredag. De hadde info med kommunelegen, innføring i smitteregler, de måtte lage egen lokal handlingsplan dersom smitte oppdages, og gjorde klar klasserom, innganger, og lagde infoskrov som ble sendt ut på skolens facebooksida til elevene. 

Du kan nok regne med at ting er planlagt klart mandag. Lykke til med skolestart! 

Anonymkode: d3e44...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til og med yrkesfag elever som egentlig ikke har behov for å starte neste uke, skal dras på skole. Dette bare fordi de kan. Det irriterer meg, Særlig når det er stikk i strid med regla om at man også i programfag, der man kan unngå å møte opp skal gjøre det. 

Anonymkode: 01a73...162

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt idiotisk at skolene skal starte straks. Det er uansett ikke lenge til sommerferien så burde ha ventet til etter den!!
Man vet ikke nok om corona til å starte nå. Det er gambling. 

Anonymkode: 33c4d...009

Planen er vel å få lærerne smittet nå, slik at de kan sitte i karantene i sommerferien, og være immune (forhåpentligvis...) og klare til innsats når det nye skoleåret begynner.

Anonymkode: 7fd72...6b9

• Opprett ny...