Gjest Spacegirl Skrevet 22. juni 2005 #1 Skrevet 22. juni 2005 Lurer bare på hvordan dere håndterer dette? Pus kom inn med en halvdød mus i går, og da ble jeg litt rådvill... Syntes ikke at jeg kunne la pus pine musa ihjel, det kan jo ta timer, men den var jo mer død enn levende, så jeg kom fram til at jeg måtte avlive den på en eller annen måte. *grøss* Den var jo så søt den lille musa, så da endte det med at jeg tok på hansker, tok musa fra katten, så fram med eter og avlivde den med å holde en bomullsdott med eter foran munn og nese. Så da begynte jeg å lure på hva som er vanlig å gjøre? Vet jo at katter gjerne fanger smådyr, men hva når du finner en halvdød mus/rotte/fugl som kryper rundt på stuegolvet?
Gjest Bhsiltsk Skrevet 22. juni 2005 #2 Skrevet 22. juni 2005 Jeg hiver katten ut igjen, så kan den fullføre de onde gjerningene sine utendørs. Men det er bare fordi jeg fullstendig noier når musa ikke er død... Er den død, skryter jeg av katten. Syns du var kanonflink og snarrådig som fant fram eter. Ikke at jeg har noe sånt i hus, dah... Så jeg hadde nok uansett ikke kommet på det.
^me^ Skrevet 22. juni 2005 #3 Skrevet 22. juni 2005 grunnen til at katten kommer hjem til deg med døde mus/fugler o.l er at de skal vise deg hvor flinke de har vært.. jeg roser katten når hun kommer hjem. så hiver jeg musen ut etterpå.
Gjest Gjesta Skrevet 22. juni 2005 #4 Skrevet 22. juni 2005 Den var jo så søt den lille musa, så da endte det med at jeg tok på hansker, tok musa fra katten, så fram med eter og avlivde den med å holde en bomullsdott med eter foran munn og nese. Ser for meg en scene i en eller annen påskekrim jeg nå! Men fra spøk til alvor...når katten vår har fanget jordrotter eller mus, så roser jeg han kjempemasse og lar han holde på med sitt helt til han slikker seg rundt munnen og har spist opp det lille dyret. Joda, jeg syns jo litt synd på den lille gnagern der den prøver å rømme fra katten og sakte blir plaget ihjel, men sånn er faktisk naturen - det er den mest naturlige ting i mine øyne. K
Gjest rødbrus Skrevet 22. juni 2005 #5 Skrevet 22. juni 2005 Jeg lemper ut katten og musa også for de fortsette der. Har katten derimot en fugl så prøver jeg å ta den fra henne.
Englepus Skrevet 22. juni 2005 #6 Skrevet 22. juni 2005 Katten jeg vokste opp med la ofte døde dyr på trappa. Men en gang kom den inn med en levende mus. Den musa var nok bare sjokkskadet for den var helt rolig og pustet veldig fort. Jeg la den i en kurv med lokk og lot den være der til den livnet til, så slapp jeg den ut igjen.
Gjest Spacegirl Skrevet 22. juni 2005 #7 Skrevet 22. juni 2005 Ja jeg måtte le litt av meg selv der jeg sto med hansker og eteren, men visste ikke hva jeg skulle gjøre... Sist pusen fanget en mus, fikk han tak i den på kvelden og jeg lot ham holde på (dette var ute på plenen). Men da jeg sto opp neste dag, var musa fortsatt ikke død. Pusen lå bare på plenen og dytta til den stakkars musa, og det syns jeg var ganske grusomt egentlig. At han lekte så lenge med den uten å drepe den. Etterhvert døde jo musa, og da mistet pusen interessen, han viste ikke noe tegn til å ville spise den iallefall...
Gjest Embla s Skrevet 22. juni 2005 #8 Skrevet 22. juni 2005 grunnen til at katten kommer hjem til deg med døde mus/fugler o.l er at de skal vise deg hvor flinke de har vært.. jeg roser katten når hun kommer hjem. så hiver jeg musen ut etterpå. Det gjør jeg og. Selvfølgelig er det synd på musen som seigpines, men det er nå engang slik katter fungerer..
Mrs. K Skrevet 22. juni 2005 #9 Skrevet 22. juni 2005 han viste ikke noe tegn til å ville spise den iallefall... Da var det sikkert en spissmus. Katter liker ikke spissmus.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juni 2005 #10 Skrevet 22. juni 2005 Da var det sikkert en spissmus. Katter liker ikke spissmus. Katten min spiste aldri mus..uansett type. Hvis jeg oppdaget musene og fuglene, så brukte jeg å avlive dem (ved å knekke nakken). Spesielt med fugler var det ikke spesielt kult, men han klarte heldigvis bare å fange fugleunger om våren. Katten min fikk alltid ros når han tok mus.
lillesky Skrevet 23. juni 2005 #11 Skrevet 23. juni 2005 Min minste katt tok med seg mus hjem en periode. Jeg skjønte at hun hadde med noe, for hun lagde sånne rare mjauelyder ("hei, kom og se!"). Da sa jeg: "nei, nei, ta den ut igjen". Også gjorde hun det. Vil ikke ha mus inne, men ute er det greit. Katter er katter! Spissmus, jo det tar katten min!
Gjest Madeline Skrevet 23. juni 2005 #12 Skrevet 23. juni 2005 Katten min spiste aldri mus..uansett type. . Kattene mine spiser heller hverken mus eller fugler. De kommer hjem med de og leker med de. Men når musa eller fuglen er død så mister katten helt interessen. Da er det inn til matfatet... Hvis kattene mine kommer hjem med mus eller fugler så hiver jeg både katta og musa/fulen ut. Men jeg roser katten for han vil jo bare vise hvor flink han er.
sixx Skrevet 23. juni 2005 #13 Skrevet 23. juni 2005 Min minste katt tok med seg mus hjem en periode. Jeg skjønte at hun hadde med noe, for hun lagde sånne rare mjauelyder ("hei, kom og se!"). Da sa jeg: "nei, nei, ta den ut igjen". Også gjorde hun det. Vil ikke ha mus inne, men ute er det greit. Katter er katter! Spissmus, jo det tar katten min!Du har åpenbart god katteerfaring Lillesky. Men spiser den spissmus???? Spissmusen "utsondrer" en gift etter at den er død....kattene liker ikke den giften.
sixx Skrevet 23. juni 2005 #14 Skrevet 23. juni 2005 Katter tar med byttet sitt hjem for å leke/spise på kjent område....at den ofte mister interessen for det når den kommer inn, skyldes enten at den oppdager mennesket sitt og vil ha kos...eller at den lukter nyopplagt mat i matskålene....eller blir distrahert av noen annet som den vil kikke litt nærmere på. Det har altså ikke noe med at den vil vise frem byttet sitt....det blir å tillegge katten menneskelige egenskaper...men det er kanskje "søtt" å tenke på det på den måten. Som hos Lillesky...så har heller aldri noen av våre katter fått lov til å ta med sånt inn i hus...og da gjør de ikke det.
Gjest Madeline Skrevet 23. juni 2005 #15 Skrevet 23. juni 2005 Du har åpenbart god katteerfaring Lillesky. Men spiser den spissmus???? Spissmusen "utsondrer" en gift etter at den er død....kattene liker ikke den giften. Katter kan bli skikkelig dårlige av å spise spissmus. Har de gjort det en gang så gjør de det nok ikke igjen.
lillesky Skrevet 23. juni 2005 #16 Skrevet 23. juni 2005 Jeg har ikke sett at de har spist spissmus, så kanskje de bare fanger dem? :klø: Men er spissmus farlig for katter, eller bare smaker de vondt? Kanskje den lille katten min ikke har smaksløker? sixx: jeg har hatt katter hele livet.
sixx Skrevet 23. juni 2005 #17 Skrevet 23. juni 2005 Jeg har ikke sett at de har spist spissmus, så kanskje de bare fanger dem? :klø: Men er spissmus farlig for katter, eller bare smaker de vondt? Kanskje den lille katten min ikke har smaksløker? :Oki....om de er farlige å spise aner jeg ikke...jeg vet bare at katter ikke gjør det fordi det dannes en gift i spissmusa når den dør. Kattene lukter den giften. Er så stor forskjell på hvordan katter og mennesker opplever verden....kattenes verden er jo en verden full av lukter....lukter vi mennesker ikke kjenner. sixx: jeg har hatt katter hele livet. Ja, jeg har forstått det utfra de svarene du gir. Samme her forresten.
lillesky Skrevet 23. juni 2005 #18 Skrevet 23. juni 2005 Samme her forresten. Kunne aldri levd uten katter jeg! Enn du? Oi, dette var utenfor tema!
sixx Skrevet 23. juni 2005 #19 Skrevet 23. juni 2005 Kunne aldri levd uten katter jeg! Enn du? Håper aldri jeg skal behøve å vurdere det.
Lillesøster Skrevet 23. juni 2005 #20 Skrevet 23. juni 2005 Det gjør jeg og. .. Ja de lerde sier så, men jeg roser ikke katten min når den kommer med mus, da har jeg forsterket den atferden og den vil jeg ikke ha mer av, selv om jeg vet at katten handler etter instinkt. Katten min får så mye ros ellers så det strunter jeg i. :kjærringa mot strømmen:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå