Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg fullførte en bachelorgrad i pedagogikk i 2016 og begynte å jobbe i barnehage. Dessverre kvalifiserer ikke denne utdanningen til verken barnehagelærer eller pedagogisk leder. Jeg har stilling som fagarbeider. 

Jeg har vært i kontakt med både kommune og utdanningsforbundet for å høre om muligheter til å la meg jobbe som barnehagelærer med dispensasjon. Det var dessverre ikke mulig. Jeg tok dermed kontakt med Dronning Maud Minne Høgskolen i Trondheim, for å høre om jeg var kvalifisert til å gå årsstudiumet deres i barnehagepedagogikk. Det var jeg heller ikke. 

I irritasjon tok jeg kontakt med kunnskapsdepartementet for å høre om mine muligheter. De sa det så fint at de måtte endre loven hvis jeg skulle få ta årsstudium på DMMH. 

Skal det virkelig være så firkanta? 

Jeg har googlet og lest mye, og sett at flere med bachelor i pedagogikk ikke får noe igjen for den dessverre...

I fjor søkte jeg meg inn på deltidsstudie ved DMMH som barnehagelærer, og er snart ferdig med 1 året. Nå er det bare 3 år igjen til jeg er kvalifisert som barnehagelærer og pedagogisk leder. JEG GLEDER MEG! 

Men i snakk med andre har jeg hørt at jeg etter endt utdanning som barnehagelærer kan jobbe som yrkesfaglærer i Barne- og ungdomsfaget, da jeg har denne bacheloren i pedagogikk fra før av. 

Er det noen her inne som vet noe om dette? 

Og hvis det er noen her inne med en bachelorgrad i pedagogikk, hva jobber dere med/som? 

På forhånd, takk for svar! 

Anonymkode: 5e45c...69e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er misfornøyd med utdanningssystemet fordi bachelorgraden du valgte å ta ikke kvalifiserte deg til jobben du ønsket deg eller utdanningen du ville ta? Well...  

Anonymkode: 8f7e6...8d1

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er misfornøyd med utdanningssystemet fordi bachelorgraden du valgte å ta ikke kvalifiserte deg til jobben du ønsket deg eller utdanningen du ville ta? Well...  

Anonymkode: 8f7e6...8d1

Ja, det er en måte å se det på.  

Firkanta mener jeg det er fordi en bachelorgrad i pedagogikk ikke kvalifiserer til et årsstudium i barnehagepedagogikk men at dette gjør det: 

• Allmennlærer
  • Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • Spesialpedagog
  • Barnevernspedagog
  • Kateket
  • Steinerhøyskolens bacherlorutdanning i førskolepedagogikk
  • Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

(hentet fra DMMH sine nettsider)

• Liker 7
Skrevet

Yrkene eller utdanningene du lenker til over her inneholder i de fleste tilfeller både praksiskrav og didaktikk. En bachelor i pedagogikk innebærer ingen av delene. Jeg synes det virker som om du skylder på andre for en irritasjon du strengt tatt skulle rettet mot deg selv for ikke å ha forstått at en pedagogutdanning ikke kvalifiserer deg til å utøve barnehagelæreryrket. En bachelor i pedagogikk virker, helt ærlig, som en utdannelse av typen "kjekk å ha", men som egentlig ikke kvalifiserer til noe spesielt. 

Det jeg synes er litt steilt av DMMH er at realkompetanse ikke ser ut til å være en del av vurderingsgrunnlaget for å bli tatt opp til  den videreutdanningen du ønsket. Man skulle tro at et visst antall års pedagogisk arbeid med barn i barnehage og under ledelse eller veiledning av en barnehagelærer burde gi et grunnlag for å ta studiet når man samtidig har en bachelor i pedagogikk.  

• Liker 9
Skrevet

Bachelor i pedagogikk er et studium som mange tar, men som er lite å fare med på arbeidsmarkedet. Det er lurt å sjekke alle sider ved utdanningen før man søker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagelærerutdanningen og bachelor i pedagogikk er svært forskjellige utdanninger.

Anonymkode: 7c2a4...546

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Ullvott skrev:

Yrkene eller utdanningene du lenker til over her inneholder i de fleste tilfeller både praksiskrav og didaktikk. En bachelor i pedagogikk innebærer ingen av delene. Jeg synes det virker som om du skylder på andre for en irritasjon du strengt tatt skulle rettet mot deg selv for ikke å ha forstått at en pedagogutdanning ikke kvalifiserer deg til å utøve barnehagelæreryrket. En bachelor i pedagogikk virker, helt ærlig, som en utdannelse av typen "kjekk å ha", men som egentlig ikke kvalifiserer til noe spesielt. 

Det jeg synes er litt steilt av DMMH er at realkompetanse ikke ser ut til å være en del av vurderingsgrunnlaget for å bli tatt opp til  den videreutdanningen du ønsket. Man skulle tro at et visst antall års pedagogisk arbeid med barn i barnehage og under ledelse eller veiledning av en barnehagelærer burde gi et grunnlag for å ta studiet når man samtidig har en bachelor i pedagogikk.  

Takk for at du har tatt deg god tid til å svare meg. 

Du har rett i at en bachelorgrad i pedagogikk ikke innebærer praksiskrav så fremt du ikke velger enkeltemner med praksis. Men graden har 15 studiepoeng med didaktikk. 

I utgangspunktet hadde jeg ingen planer om å jobbe i barnehage etter endt utdanning. Men endte opp der, da det var vanskelig å få jobb i andre yrker med denne utdanningen på det gitte tidspunktet. 

Jeg fikk mersmak og syntes det var og fortsatt er gøy å jobbe i barnehage. Men at en bachelorgrad i pedagogikk kun gjør meg kvalifisert som en fagarbeider synes jeg er leit. Ifølge NTNU er jeg kvalifisert særlig for arbeid i oppvekst- og utdanningssektoren. Jeg kan arbeide med barn og unge, med kompetanseutvikling, formidling, opplæring eller undervisning for ulike aldersgrupper og i ulike sammenhenger. 

Det finnes sikkert andre yrker jeg får "mer igjen" for graden, men det gjelder ikke i barnehage. Tro meg, jeg har vært like mye irritert og oppgitt på meg selv som ikke valgte annerledes. Men synes likevel at det burde vært en kortere tilleggsutdanning som gjør meg og andre med samme utdannelse kvalifisert til å jobbe i barnehage. 

Du skriver at graden med pedagogikk er en utdannelse av typen "kjekk å ha", kan du utdype? 

Igjen, tusen takk for svar. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagelærerutdanningen og bachelor i pedagogikk er svært forskjellige utdanninger.

Anonymkode: 7c2a4...546

Du har helt rett i at det er ulike utdanninger. Mye er ulikt, men mye er også likt. Derfor stiller jeg spørsmålstegn ved at jeg ikke er kvalifisert til å ta årsstudium i barnehagepedagogikk. Takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelor i pedagogikk og jobber som støttepedagog (vi er flere i kommunen) Tjener akkurat det samme som de som har barnehagelærerutdanning. Hvorfor jobber du ikke som støttepedagog istedet? 

Anonymkode: 91034...875

AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2020 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg fullførte en bachelorgrad i pedagogikk i 2016 og begynte å jobbe i barnehage. Dessverre kvalifiserer ikke denne utdanningen til verken barnehagelærer eller pedagogisk leder. Jeg har stilling som fagarbeider. 

Jeg har vært i kontakt med både kommune og utdanningsforbundet for å høre om muligheter til å la meg jobbe som barnehagelærer med dispensasjon. Det var dessverre ikke mulig. Jeg tok dermed kontakt med Dronning Maud Minne Høgskolen i Trondheim, for å høre om jeg var kvalifisert til å gå årsstudiumet deres i barnehagepedagogikk. Det var jeg heller ikke. 

I irritasjon tok jeg kontakt med kunnskapsdepartementet for å høre om mine muligheter. De sa det så fint at de måtte endre loven hvis jeg skulle få ta årsstudium på DMMH. 

Skal det virkelig være så firkanta? 

Jeg har googlet og lest mye, og sett at flere med bachelor i pedagogikk ikke får noe igjen for den dessverre...

I fjor søkte jeg meg inn på deltidsstudie ved DMMH som barnehagelærer, og er snart ferdig med 1 året. Nå er det bare 3 år igjen til jeg er kvalifisert som barnehagelærer og pedagogisk leder. JEG GLEDER MEG! 

Men i snakk med andre har jeg hørt at jeg etter endt utdanning som barnehagelærer kan jobbe som yrkesfaglærer i Barne- og ungdomsfaget, da jeg har denne bacheloren i pedagogikk fra før av. 

Er det noen her inne som vet noe om dette? 

Og hvis det er noen her inne med en bachelorgrad i pedagogikk, hva jobber dere med/som? 

På forhånd, takk for svar! 

Kjæe vakre vene, 

du kar glemt en ting, 

det at studiet ditt er noe du skal bygge på. år-studium i feks historie. Du trenger egentlig bare 2 fag, men best med 3!

Noen fager tydelige, de forteller du blir x y z, andre fag er noe du må finne ut av (btw da blir du lærer...sant...?)

Hvorfor tok du ped?

Anonymkode: 246f7...0fe

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bachelor i pedagogikk og jobber som støttepedagog (vi er flere i kommunen) Tjener akkurat det samme som de som har barnehagelærerutdanning. Hvorfor jobber du ikke som støttepedagog istedet? 

Interessant! Jeg har ikke kommet over noen jobbannonser hvor de har søkt etter støttepedagoger i kommunen hvor jeg bor. Kan jeg spørre om hvilken kommune du jobber i? 

Jobber du tett på spesialpedagoger med utredninger og tiltak? Eller får du tiltakene i "handa" for å utføre dem i praksis? 

Takk for svar og tips! 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæe vakre vene, 

du kar glemt en ting, 

det at studiet ditt er noe du skal bygge på. år-studium i feks historie. Du trenger egentlig bare 2 fag, men best med 3!

Noen fager tydelige, de forteller du blir x y z, andre fag er noe du må finne ut av (btw da blir du lærer...sant...?)

Hvorfor tok du ped?

Anonymkode: 246f7...0fe

Hei! 

Jeg er klar over at studiet kan bygges på, men om det kvalifiserer meg som lærer vet jeg ikke. Jeg er ikke sikker, men tror man trenger å ta PPU for å jobbe som lærer da graden ikke har praksis. 

Hvorfor jeg tok ped? Nei, jeg fikk høre fra flere at det var et smart valg. "Da er man sikret jobb". 

Takk for svar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok sjekke litt nærmere før du begynner på studiet. Hvis du skal bli yrkesfaglærer i helse og oppvekstfag så er det denne bacheloren du trenger:

https://www.oslomet.no/studier/lui/yrkesfaglerer-helse-oppvekstfag

Anonymkode: 8a6e5...49e

Hei! 

Takk for link. Jeg har vært inne å lest på nettsidene til Oslomet tidligere. 

Det er nok denne bachelorgraden jeg bør ta, om det er yrkesfaglærere jeg ønsker å jobbe som. Men hørte som sagt at det var mulig med mine bachelorgrader sammen, å jobbe som yrkesfaglærer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er klar over at studiet kan bygges på, men om det kvalifiserer meg som lærer vet jeg ikke. Jeg er ikke sikker, men tror man trenger å ta PPU for å jobbe som lærer da graden ikke har praksis. 

Hvorfor jeg tok ped? Nei, jeg fikk høre fra flere at det var et smart valg. "Da er man sikret jobb". 

Takk for svar. 

Og for å ta PPU må du først ha master, og du må også ha undervisningsfag. Pedagogikk er ikke et undervisningsfag. Så veien til lektor vil være LANG. 
Pedagogikk er en teoretisk utdanning, ikke en profesjonsrettet utdanning. Dessverre. Synd du fikk dårlige råd før du valgte, og at du ikke sjekket jobbmarkedet ordentlig først. 

Anonymkode: 49c0f...e55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant! Jeg har ikke kommet over noen jobbannonser hvor de har søkt etter støttepedagoger i kommunen hvor jeg bor. Kan jeg spørre om hvilken kommune du jobber i? 

Jobber du tett på spesialpedagoger med utredninger og tiltak? Eller får du tiltakene i "handa" for å utføre dem i praksis? 

Takk for svar og tips! 

Jobber i Oslo. Googler du støttepedagog jobb kommer du nok over flere gamle annonser. Det er omtrent nå at ledige stillinger publiseres også. Har observasjon og veiledning med PPT ca en gang i måneden. IUP/IOP må vi støttepdagoger skrive selv etter at vi mottar sakkyndig vurdering. Så blir vi plassert der vi trenges og kan så lenge det lar seg gjøre bestemme hvilke diagnoser vi vil jobbe med. 

AnonymBruker
Skrevet

Se her, utdrag fra en annonse publisert for noen dager siden:

»...

Arbeidsoppgaver 

Støttepedagogen skal utføre spesialpedagogisk hjelp til barn med vedtak etter barnehageloven § 19 a og tilrettelegging § 19g 

Ansvar for å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med funksjonsnedsettelser i nært samarbeid med barnehagen 

Ansvar for å planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for enkeltbarn og for grupper av barn 

utarbeide og evaluere "Barnets plan"

Rapportskriving 

Samarbeid med interne- og eksterne innstanser 

Kvalifikasjoner 

Relevant pedagogisk utdanning som for eksempel, bachelor i spesialpedagogikk, pedagogikk, barnehagelærer, vernepleier, barnevernspedagogikk 

Gode dokumentasjonsferdigheter 

Gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter i norsk, minimum bestått B2

Erfaring med arbeid i barnehage og arbeid med aldersgruppen 0-6 år 

Personlig egnethet vil bli vektlagt...»

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne på deltidsstudiet selv nå, men lurer litt på hvordan studiemiljøet er på deltidsstudie? Hva er dine erfaringer, hvor ligger aldersgruppa omtrent?

Anonymkode: c2aee...8cf

Skrevet

Ja, jeg er enig i at det er skikkelig firkanta.

F.eks fikk jeg ikke forhåndgodkjent engelsk bachelor i allmennlærerutdanningen, da jeg mente årsstudiumet i engelsk ikke var godt nok (eller det jeg ønsket). Så da slutta jeg, fikk deler av allmennlærerutdanningen godkjent som en del av min engelske bachelor, og har nå master i engelsk. Men det er surt at hvis jeg skal jobbe som lærer, må jeg faktisk ta PPU, fordi de mener at en allmennlærer med engelsk årsstudium er mer kvalifisert enn en allmennlærer med engelsk bachelor/master. Det er faktisk helt hårreisende. 

Fordi jeg ikke har giddet å ta PPU (jeg har til og med bestått all pedagogikk i allmennlærerutdanningen, men må altså ta den på nytt), jobber jeg med noe helt annet. Men det er en mulighet jeg har. Jeg bare gidder ikke.

Ja, det er greit å tenke seg om før man velger studie, men da jeg valgte studie visste jeg heller ikke at det var engelsk jeg skulle velge som en del av utdanningen. Og studiene er jo helt annerledes i dag. Jeg angrer på at jeg ikke ventet, for hele utdanningsløpet ble jo endret noen år etterpå.

Men men. Sånn kan det gå. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal begynne på deltidsstudiet selv nå, men lurer litt på hvordan studiemiljøet er på deltidsstudie? Hva er dine erfaringer, hvor ligger aldersgruppa omtrent?

Anonymkode: c2aee...8cf

Jeg trives veldig godt. De fleste finner sine «klikker» og holder seg sammen. Vi ble også delt inn i tilfeldige studiegrupper som blir brukt til gruppearbeid, gruppeinnleveringer osv. 

Mange (de fleste) jobber i barnehage, og har mye bra kunnskap. Vi lærer mye av hverandre. I tillegg synes jeg det er satt av mye tid til refleksjon. 

Det er veldig enkelt å holde kontakt med de du ønsker fra studiet. Jeg snakker med flere daglig, både faglig og om private ting. Jeg har fått venner for livet. 

Det er folk i alle aldre i min klasse, alt fra 20 til 50 eller mer. 

Gled deg, det er veldig gøy😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...