Gå til innhold

Dere som reagerer på melkeprodukter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så plaget med bløt og grisete avføring og urolig mage i flere år, men jeg finner ikke ut av hva drt skyldes. Jeg spiser litt melkeprodukter, men det er bare syrnede produkter som gresk yoghurt og cottage cheese som det sies man gjerne tåler bedre. 

Dere som ikke tåler melkeprodukter, hvilke plager får dere hvis dere spiser det? Hvor lang tid går det etter inntak før plagene begynner, og hvor lenge må du være uten før de forsvinner igjen? Reagerer du på alt eller kan du spise laktosefritt?

Jeg tenker jeg kanskje før prøve å kutte det ut og se om det hjelper. Hvor lang tid må jeg gi det for å se om det har noen innvirkning? Jeg bør vel holde meg unna alt for å være helt sikker og ikke bare gå over til laktosrfritt?

Jeg har spist melkeprodukter hele livet og aldri hatt noe problem med det. Disse plagene kom plutselig i begynnelsen av 20-årene. Er det vanlig at laktoseintoleranse oppstår så plutselig eller har man det hele livet? Hvordan har det vært for dere?

Setter pris på alt dere vil dele av erfaringer! 

Anonymkode: 1da42...9a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble intolerant for melkeprotein etter en penicillinkur.

Anonymkode: 9a0a6...7da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk problemer med melk og enkelte grønnsaker og frukt etter en operasjon. 

Spiser det allikevel hvis jeg vet jeg ikke skal noe sted uansett. 

Får vondt i magen, blir oppblåst, får løs mage med varierende form og farge 

Anonymkode: 1e872...3d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk laktoseintoleranse i slutten av tenårene. De første årene tålte jeg svært lite og fikk store magesmerter, ble oppblåst og flere runder med diare om jeg fikk i meg melk. Nå tåler jeg små mengder. Jeg merker ikke forskjell på syrlige produkter og søte produkter, blir like dårlig av begge. Det jeg reagerer sterkest på er varm melk, altså melk i kaffe, kakao ol. Da får jeg skikkelig vondt og veldig fort etter inntak. 

Anonymkode: 453e1...dad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laktoseintoleranse. 
Hvis jeg får i meg for mye laktose så får jeg diaré/løs mage. Blir også veldig oppblåst, får mageknipe og promper som en maskin.

Spiser likevel litt som ikke er laktosefritt og det går helt fint.  

Anonymkode: 9603a...fc0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på går med melkekyr, så jeg husker at jeg drakk ekstremt mye melk som barn uten å reagere på det. Etterhvert som jeg har blitt eldre så tåler jeg det mindre og mindre. Spesielt grøt er en skikkelig versting, får skikkelig mageknip og løs avføring. Jeg kan spise en skål med frokostblanding uten å reagere, men ikke så veldig mye mer enn det. Får også uren hud av melkeprodukter. Smeltet ost går også bra vet jeg, for det spiser jeg enorme mengder av.. Vet ikke om jeg er laktoseintolerant egentlig, men jeg tåler i alle fall ikke grøt.

Anonymkode: 10b5c...388

AnonymBruker
Skrevet

Melkeproteinallergi. Nesten med en gang etter at jeg har fått det i meg klør det i munnen og halsen, blir veldig kvalm og kaster opp, og får utslett/elveblest over hele kroppen. Senere på dagen får jeg magesmerter, oppblåst mage, diaré osv. Kan gjerne vare et par dager. Allergien har blitt litt bedre med alderen og var verre da jeg var barn (mange vokser denne allergien av seg).

Anonymkode: 447d8...ad2

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spesielt grøt er en skikkelig versting

Jeg kan heller ikke spise grøt! Blir ekstremt dårlig, kjenner det så fort jeg har svelget grøten. Blir også dårlig av andre melkeprodukter, men det verste er oppvarmet melk. Har reagert på melk hele livet og nå sier kroppen heldigvis stopp (har absolutt ikke lyst på matvarer som inneholder melk) før jeg får i meg for mye! 

Anonymkode: 1d276...2e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er laktoseintolerant. Jeg tåler ikke syrlige produkter bedre, så jeg reagerer like mye på yoghurt som på andre produkter. Jeg får mye luft i magen og eventuelt diaré, det kommer litt an på hvor mye jeg har spist. Det er en hårfin balansegang der, for jeg tåler små mengder, men plutselig har det bikket over så jeg blir full av luft. Jeg kan både få reaksjoner ganske umiddelbart, men kan også få det mange timer senere, det kommer an på hvordan magen var før jeg inntok laktose.

Anonymkode: 9f5fb...de4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp på går med melkekyr, så jeg husker at jeg drakk ekstremt mye melk som barn uten å reagere på det. Etterhvert som jeg har blitt eldre så tåler jeg det mindre og mindre. Spesielt grøt er en skikkelig versting, får skikkelig mageknip og løs avføring. Jeg kan spise en skål med frokostblanding uten å reagere, men ikke så veldig mye mer enn det. Får også uren hud av melkeprodukter. Smeltet ost går også bra vet jeg, for det spiser jeg enorme mengder av.. Vet ikke om jeg er laktoseintolerant egentlig, men jeg tåler i alle fall ikke grøt.

Anonymkode: 10b5c...388

Gule oster skal i utgangspunktet være laktosefrie, siden laktosen blir brutt ned i prosessen fra melk til ost. Det er nok derfor det går greit for deg å spise ost. 

Anonymkode: 9f5fb...de4

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er laktoseintolerant og ble det i slutten av tyveårene. 

Is, saue- og gjeiteost, grøt og krem i alle former er verstingene. Jeg får ekstreme luftsmerter, kjennes ut som tarmen skal sprenges. Først får jeg hard avføring og deretter bløt. Det går 10 til 30 minutter fra inntak til reaksjon.

Jeg har god hjelp av laktosetabletter - men disse bruker jeg til "spesielle anledninger" og ikke daglig.

Skrevet

Jeg er laktoseintolerant, fikk det påvist da jeg var rundt 15. Reagerer like mye på syrnede melkeprodukter som alt annet. Jeg får sterke luftsmerter, deretter bløt avføring. Hvor raskt dette skjer avhenger av hvor mye jeg har fått i meg. Om det er f.eks. en saus med en dæsj med melk kan det ta 1-2 timer. Om jeg spiser en is, er det krise ganske fort (10-20 min). Får også uren hud. Det skal faktisk nevnes at brunost kan gå greit noen ganger, så skjønner meg ikke alltid helt på hva jeg tåler og ikke. Holder meg for det meste til laktosefri produkter, men kan ha noen svake øyeblikk... har laktasepiller liggende som brukes om jeg er på besøk o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...