Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har siste halvåret vært hjemme med baby i ulønnet permisjon. Skal nå tilbake på jobb, men har fått beskjed om at jeg blir permittert. Dagpenger vil jeg få, forstår jeg det som.

Men hva med de dagene i arbeidsgiverperioden som nå staten dekker, dag 3-20 ? Det står på NAV sine sider at innteken de siste 3 mnd blir lagt til grunn. Den er jo kr. 0,- siden jeg har hatt ulønnet permisjon.

Har jeg ikke rett på støtte før dagpengeperioden starter ?

Anonymkode: 85b41...629

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tviler jeg på du har ettersom denne stønaden er for oss som MISTER lønn og det gjør jo ikke du i en ulønnet permisjon

Anonymkode: bf216...97b

AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg skulle vært tilbake i lønnet arbeid vil det jo si at jeg også MISTER lønn..

Ts

Anonymkode: 85b41...629

AnonymBruker
Skrevet

Jo, du har rett til støtte. Dette er eneste permisjonstypen uten lønn der du fremdeles får betalt. Men litt usikker om du får for siste 3 mnd før perm,  eller at de kan se på siste 3 år. Men du skal få betalt! 

Anonymkode: 8f56d...86b

AnonymBruker
Skrevet

Mener også det er spesielle regler for foreldrepermisjon så lenge du har en avtalt oppstartsdato. Man har iaf rett på sykepenger da selv om man har vært ulønnet en periode. Gjelder sikkert for dagpenger også, sjekk med NAV 😊

Anonymkode: 3f8d2...87f

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener også det er spesielle regler for foreldrepermisjon så lenge du har en avtalt oppstartsdato. Man har iaf rett på sykepenger da selv om man har vært ulønnet en periode. Gjelder sikkert for dagpenger også, sjekk med NAV 😊

Anonymkode: 3f8d2...87f

Tull https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/

Arbeidstakere som har ulønnet permisjon over fire uker mister retten til sykepenger fra både arbeidsgiver og NAV, jf. ftrl. § 8-47. Arbeidstakeren må i så fall opptjene nye sykepengerettigheter ved arbeid i fire uker, for igjen å få rett til sykepenger fra arbeidsgiver og NAV.

Konsekvensen av å ta ulønnet permisjon kan således bli dramatisk for arbeidstakeren. Særlig i de tilfeller hvor ulønnet permisjon varer over fire uker. En arbeidstaker som vurderer å ta ut ulønnet permisjon bør derfor overveie risikoen det kan innebære hvis sykdom skulle inntreffe i permisjonstiden eller før arbeidstaker på nytt har opptjent sykepengerettigheter.

Anonymkode: d0f07...c1a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tull https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/

Arbeidstakere som har ulønnet permisjon over fire uker mister retten til sykepenger fra både arbeidsgiver og NAV, jf. ftrl. § 8-47. Arbeidstakeren må i så fall opptjene nye sykepengerettigheter ved arbeid i fire uker, for igjen å få rett til sykepenger fra arbeidsgiver og NAV.

Konsekvensen av å ta ulønnet permisjon kan således bli dramatisk for arbeidstakeren. Særlig i de tilfeller hvor ulønnet permisjon varer over fire uker. En arbeidstaker som vurderer å ta ut ulønnet permisjon bør derfor overveie risikoen det kan innebære hvis sykdom skulle inntreffe i permisjonstiden eller før arbeidstaker på nytt har opptjent sykepengerettigheter.

Dette er feil! Det du viser til her gjelder ikke ulønnet OMSORGSpermisjon. Du/siden du viser til blander med ordinær ulønnet permisjon. Ved ulønnet omsorgspermisjon i henhold til arbeidsmiljøloven har man som regel en eller annen sykepengerettighet fra NAV dersom man blir så syk at årsaken til permisjon faller bort (så syk at man ikke kan passe barn). NAV foreldrepenger på Facebook har flere poster vedrørende dette fordi folk blander de forskjellige typene ulønnet permisjon. 

TS: Jeg har ikke like god kontroll på permittering, men mener du har krav på dagpenger. Dette står i loven:

For å få rett til dagpenger må medlemmet

a) i de siste tolv avsluttede kalendermånedene før det søkes om stønad ha hatt en brutto arbeidsinntekt som minst svarer til 1,5 ganger grunnbeløpet på søknadstidspunktet, eller
b) i løpet av de siste 36 avsluttede kalendermånedene før det søkes om stønad ha hatt en brutto arbeidsinntekt som minst svarer til 3 ganger grunnbeløpet på søknadstidspunktet.

Likestilt med arbeidsinntekt etter denne bestemmelsen er svangerskapsrelaterte sykepenger etter kapittel 8 og svangerskapspenger og foreldrepenger etter kapittel 14.

Mulig du må dokumentere for NAV avtalen rundt ulønnet permisjon. Ville lagt dette med søknaden i så fall. 

Anonymkode: abe8f...994

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne linken inneholder korrekt informasjon:

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-permisjon-etter-foreldrepermisjon/

Anonymkode: abe8f...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...