Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste 6 månedene har jeg blitt helt opphengt i å lære fransk. Studerer 2 timer  daglig hjemme og har kommet langt med grammatikk, lese enkle bøker og forstå det som blir sagt pga kontekst. MEN er det mulig å lære å snakke et språk på egenhånd? Jeg har ingen å snakke med. Jeg gjentar mye av det jeg hører på radio, nyheter, serier osv. Har liksom ingen som retter på meg og er usikker på om jeg kan ha en ordentlig samtale hvis jeg skulle snakke med noen franskmenn.

Noen som har råd/tips til hvordan øve alene? 

Anonymkode: 3f3bf...428

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt appen Busuu. I tillegg til de vanlige oppgavene som å gjenta ord sette sammen setninger, får man i oppgave å skrive eller diktere små tekster som man sender inn til retting av andre brukere som snakker det aktuelle språket. Da kan man legge til disse personene som «venner» og snakke med de på eget initiativ utenom de fastsatte oppgavene. Da kan man f.eks. også legge hverandre til på FaceTime e.l. og fortsette samtalen der. Veldig lærerikt og nyttig å snakke med forskjellige folk i ulike deler av landet. Jeg lærer meg italiensk og har hatt stooor nytte av dette. Ikke koster det så mye i måneden med Busuu eller. Anbefales sterkt!

https://www.busuu.com

Anonymkode: 5d671...1d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Har brukt appen Busuu. I tillegg til de vanlige oppgavene som å gjenta ord sette sammen setninger, får man i oppgave å skrive eller diktere små tekster som man sender inn til retting av andre brukere som snakker det aktuelle språket. Da kan man legge til disse personene som «venner» og snakke med de på eget initiativ utenom de fastsatte oppgavene. Da kan man f.eks. også legge hverandre til på FaceTime e.l. og fortsette samtalen der. Veldig lærerikt og nyttig å snakke med forskjellige folk i ulike deler av landet. Jeg lærer meg italiensk og har hatt stooor nytte av dette. Ikke koster det så mye i måneden med Busuu eller. Anbefales sterkt!

https://www.busuu.com

Anonymkode: 5d671...1d5

Tusen takk for tipset!!! Lastet ned appen

Anonymkode: 3f3bf...428

AnonymBruker
Skrevet

jeg har en medstudent på et lingvistisk fag, som sier at hun har  lært seg norsk helt på egen hånd.  Jeg har vanskelig for å tro at man på fem år kan bli så flink i norsk at du kvalifiserer til å studere på norsk og at du klarer å gjennomføre et grunnfag, uten å ha hatt undervisning i norsk.  Man må i hverfall lese utrolig mye, og øve seg på ulike skriftlige formuleringer. Nynorsk kan heller ikke være helt ukjent, da vi har mange nynorske artikler.

hvis det bare er  muntlig, så ser jeg ikke mange hindringer der. Man snapper opp det man hører rundt omkring, ser på nyheter, på youtube osv. Men så er det jo sånn at hvis man først lærer noe feil, så kan det være vanskelig å ri det av seg, hvis man ikke blir korrigert.  Det å lære invertering på norsk er dritvanskelig for mange. Og man klarer seg helt fint i kommunikasjonen  uten å kunne det. Det er bare uheldig hvis du skal opp i skriftlig norskprøve og du har gjort feilen så mange ganger at du nesten har stagnert, som de kaller det.

Anonymkode: 4a792...739

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har en medstudent på et lingvistisk fag, som sier at hun har  lært seg norsk helt på egen hånd.  Jeg har vanskelig for å tro at man på fem år kan bli så flink i norsk at du kvalifiserer til å studere på norsk og at du klarer å gjennomføre et grunnfag, uten å ha hatt undervisning i norsk.  Man må i hverfall lese utrolig mye, og øve seg på ulike skriftlige formuleringer. Nynorsk kan heller ikke være helt ukjent, da vi har mange nynorske artikler.

hvis det bare er  muntlig, så ser jeg ikke mange hindringer der. Man snapper opp det man hører rundt omkring, ser på nyheter, på youtube osv. Men så er det jo sånn at hvis man først lærer noe feil, så kan det være vanskelig å ri det av seg, hvis man ikke blir korrigert.  Det å lære invertering på norsk er dritvanskelig for mange. Og man klarer seg helt fint i kommunikasjonen  uten å kunne det. Det er bare uheldig hvis du skal opp i skriftlig norskprøve og du har gjort feilen så mange ganger at du nesten har stagnert, som de kaller det.

Jeg har lært meg norsk på egen hånd. Hadde flere CD-er og bøker og det var egentlig ikke så vanskelig. 

Anonymkode: 96e1a...485

AnonymBruker
Skrevet

Skal visst hjelpe se på Barne-TV. Kan også hjelpe å se franske tv-serier og filmer med enten norsk eller fransk tekst. Har også hørt en del på fransk musikk. Dersom man  vil lære seg å snakka språket flytende, tror jeg nesten man må reise til Frankrike eller finne noen franske på nett eller irl å snakke med. 
Det muntlige er etter min erfaring det vanskeligste. Ikke bare fordi uttalen er ganske annerledes enn det skriftlige, men også fordi det kan være vanskelig å lære seg ordentlig språkforståelse. Med det mener jeg at man leser forskjellige uttrykk og eller ord med dobbeltbetydning bokstavelig, og dermed ikke fanger opp nyansene i språket. Ellers er det ganske overkommelig å lære seg å lese fransk på egenhånd, men merker at selv om jeg kan forstå mye skriftlig, så er det veldig vanskelig å skjønne det muntlig. 

Anonymkode: a5bb9...8b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min by har biblioteket språklige, mest for å lære norsk tror jeg, men det kan jo være man treffer en som kan fransk. Det samme tror jeg finnes på en kulturkafe i byen. Mulig det er mest innvandrere fra Asia/Afrika der. Det kan jeg ikke si så mye om.

Anonymkode: 45da2...2db

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært meg norsk på egen hånd. Hadde flere CD-er og bøker og det var egentlig ikke så vanskelig. 

Ville du klart å ta et universitetsfag på norsk etter å ha lært deg norsk på egenhånd? Du skal opp på et ganske høyt nivå på alle delområder. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte meg norsk på egenhånd, tok meg ett år fra da jeg startet frem til jeg bestod Bergenstest og fikk resultat som tilsvarte C1, dvs. nest høyeste. Startet da på en av de såkalte "prestisje"-utdanningene i Norge. Det var krevende, men strøk aldri i noen fag og har nå en kontorjobb relevant for utdanning. Så jo, det går an, men man må ha MYE disiplin og gjerne kunne flere (lignende) språk fra før. Og det beste er å ha en sterk motivator. For meg var det å kunne komme inn på høyere utdanning her i Norge. Tror det blir mye vanskeligere å stå på hvis man bare lærer språket for gøy. 

Det jeg gjorde:

1) Boka og CD "Teach yourself Norwegian". Finnes sikkert lignende for andre språk

2) Hørte på norske radio/podcasts hele tiden mens jeg gikk/trente

3) Så masse shows (både på norsk og engelsk) NRK med norske undertekster. Barne TV fungerte absolutt ikke for meg siden det var gørrkjedelig, mye bedre å se på shows du er interessert i. Jeg så mye på norske realitets/reiseshow slik at jeg også kunne lære om kulturen.

4) Så på engelske shows på netflix med norske undertekster

5) Øvde meg HELE tiden på jobb (jobbet da som servitør). Jeg gjorde masse feil, og skjønte ofte ikke halvparten av hva folk sa, men ga ikke meg og lot meg ikke føle meg flau. De gangene jeg absolutt ikke skjønte noe så byttet jeg til engelsk.

6) skrev ned ord jeg så i butikken/ute på telefon og søkte de opp på google translate senere, lærte ca. 30-50 ord hver dag.

7) Brukte gratis språkapper som Duolingo og Memrise

8) Skrev tekster og essayer på lang8.com som da folk kunne rette og kommentere. Det var supernyttig. 

Anonymkode: efbd8...009

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2020 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Ville du klart å ta et universitetsfag på norsk etter å ha lært deg norsk på egenhånd? Du skal opp på et ganske høyt nivå på alle delområder. 

Blir ferdig med en bachelor nå, men så har jeg bodd i Norge i fem år da. Vet ikke om jeg hadde klart det hvis jeg hadde hoppet rett i det etter å ha lært norsk på egen hånd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærer fransk og spansk på egenhånd. Det er viktig å få seg en grunnleggende forståelse av gramatikken og et godt ordforråd, og så etterhvert kanskje finne noen online communities for franskmenn og fransklærende? I tillegg kan du bare konsumere masse franskspråklig media. Det er mulig å komme på B2 og C1 nivå, men det kommer med tiden.

Anonymkode: 87bfb...540

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...