Gå til innhold

Dette med å kjøpe norsk/ støtte norske bedrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lett å dømme grensehalndlerne i koronatider, men er du flink til det selv?

Jeg er av typen som legger tilbake kjøttet, hvis jeg ser det kommer fra utlandet. Fordi jeg er ute etter å støtte norsk jordbruk. Men så handler jeg billig deksel og forskjellig fra Ebay/ Amazon . Nå har jeg en idé om at jeg ikke skal kjøpe frå Kina, men det meste som kommer i hus er vel likevel produsert der.

Ble litt bevisst på det da vi bygde hus. Vi brukte kun norske håndverkere, men naboen sparte mye på østeuropeiske "ferdigpakkehus". Kom en del i prat med snekkeren og rørleggeren, og ble sjokkert over hvor vanskelig det er for norske firmaer å konkurrere med de firmaeene som bruker utenlandsk arbeidskraft. Alle vil jo ha kvalitet, men helst betale minst mulig. 

Huset vårt kom opp, mens naboen fikk noen problemer på veien. Og det synes jeg er veldig trist. Men er det egentlig så rart? Når alle priser skal presses?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2020 den 11.09, SS skrev:

Lett å dømme grensehalndlerne i koronatider, men er du flink til det selv?

Jeg er av typen som legger tilbake kjøttet, hvis jeg ser det kommer fra utlandet. Fordi jeg er ute etter å støtte norsk jordbruk. Men så handler jeg billig deksel og forskjellig fra Ebay/ Amazon . Nå har jeg en idé om at jeg ikke skal kjøpe frå Kina, men det meste som kommer i hus er vel likevel produsert der.

Ble litt bevisst på det da vi bygde hus. Vi brukte kun norske håndverkere, men naboen sparte mye på østeuropeiske "ferdigpakkehus". Kom en del i prat med snekkeren og rørleggeren, og ble sjokkert over hvor vanskelig det er for norske firmaer å konkurrere med de firmaeene som bruker utenlandsk arbeidskraft. Alle vil jo ha kvalitet, men helst betale minst mulig. 

Huset vårt kom opp, mens naboen fikk noen problemer på veien. Og det synes jeg er veldig trist. Men er det egentlig så rart? Når alle priser skal presses?

Mange mennesker har et bevisstløst forhold til det å kjøpe varer og tjenester. Når du kjøper fra noen, «stemmer» du med lommeboka på de bedriftene som lager dette.

Vil du ha et levende lokalt næringsliv, norsk jordbruk, akseptable forhold for norske håndverkere et cetera, må du jo velge å bruke de varer/tjenester de tilbyr.

Det samme gjelder jo internasjonalt: velg i alle fall bort verstingene, som Nestlé og lignende.

Anonymkode: 51cee...5e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mesteparten av folket DRITER jo tydeligvis i å velge "korrekt" i alle sånne situasjoner...    

Anonymkode: 3aaaf...d01

Det er jo problemet.

Synes momsen burde være ujevn, så lokal og etisk produksjon ble belønnet.

Hadde elsket å sett fjeset på sjefene på Hennes&Mauritz idet klærne deres fikk en rettferdig moms så butikken deres gikk i dass.

Anonymkode: 51cee...5e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...