AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #1 Del Skrevet 25. april 2020 Når er det meningen at barn skal kunne si R? 😂 Jeg har ei jente på tre år som sier en skikkelig tydelig L overalt hvor det skal være R..,jeg stresser ikke med det, men mange av barna i avdelingen i bhg hennes sier R.. Anonymkode: 03769...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #2 Del Skrevet 25. april 2020 Det kommer nok. Det er vel ikke før etter/i 1.klasse de evt gjør noe med det tror jeg. Anonymkode: 973de...6e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #3 Del Skrevet 25. april 2020 Det er veldig individuelt. Min sønn snakket feilfritt da han var 2, med unntak av R, det kom ikke før han var 4-5. Et par andre i barnehagen hans sa R fra de var 2. Da han begynte på skolen kunne ca halvparten av guttene i klassen og et par av jentene fortsatt ikke si R. (Ikke at jeg gikk rundt og telte, men la tilfeldigvis merke til det i den første klassebursdagen vi hadde.) Anonymkode: 6451d...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #4 Del Skrevet 25. april 2020 https://www.google.com/amp/s/sprakhjerte.com/2017/08/27/hva-gjor-vi-nar-barnet-ikke-kan-si-r/amp/ Fra linken: Først en oversikt over når vi venter lydene på plass: 3 år: vokalene + M, P, B, H 4 år: N, T, D, J, F, V, L 5 år: K, G, NG 6-7 år: R-lyd og retroflekser rn-, rd-, rt- 7 år: S (etter tannfelling) Anonymkode: 5ec50...713 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenMinstelønn Skrevet 25. april 2020 #5 Del Skrevet 25. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.google.com/amp/s/sprakhjerte.com/2017/08/27/hva-gjor-vi-nar-barnet-ikke-kan-si-r/amp/ Fra linken: Først en oversikt over når vi venter lydene på plass: 3 år: vokalene + M, P, B, H 4 år: N, T, D, J, F, V, L 5 år: K, G, NG 6-7 år: R-lyd og retroflekser rn-, rd-, rt- 7 år: S (etter tannfelling) Wow. Bra med brukere som har kontroll! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #6 Del Skrevet 25. april 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.google.com/amp/s/sprakhjerte.com/2017/08/27/hva-gjor-vi-nar-barnet-ikke-kan-si-r/amp/ Fra linken: Først en oversikt over når vi venter lydene på plass: 3 år: vokalene + M, P, B, H 4 år: N, T, D, J, F, V, L 5 år: K, G, NG 6-7 år: R-lyd og retroflekser rn-, rd-, rt- 7 år: S (etter tannfelling) Anonymkode: 5ec50...713 Herlig, her er alt på plass utenom R 😂 Anonymkode: 03769...861 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #7 Del Skrevet 25. april 2020 Mine to har vært sene med R. Jenta lærte det da hun var 5, minste kan det fortsatt ikke, han er 4,5år. Anonymkode: e9e6d...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #8 Del Skrevet 25. april 2020 Sj og skj lydene da? Når "skal" de komme? Har en 6åring som sa R som 2åring, men som ikke er i nærheten av å si Sj og skj. Han sier S. Anonymkode: 61d03...315 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #9 Del Skrevet 25. april 2020 Mine to barn lærte å si R samme juleferien. Eldste var 4.5, yngste 1.5. Så det varierer voldsomt. Anonymkode: 3272a...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 25. april 2020 #10 Del Skrevet 25. april 2020 Veldig varierende! Yngste her sa R fra hun var halvannet, omtrent.... De to mellomste sommeren før skolestart begge to.... Eldste var drøyt 3.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 25. april 2020 #11 Del Skrevet 25. april 2020 Dey regnes som aldersadekvat å ikke kunne si R fram til åtte år. Å bytte til L-lyd er av de vanligste byttene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #12 Del Skrevet 25. april 2020 8 år før man gjør noe med det, spesielt er mange gutter trege. Anonymkode: 1f486...9a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #13 Del Skrevet 25. april 2020 I flg logopeden som.skal hjelpe vår datter i 2.klasse(Hun er 7.5 år) bør den være på plass innen 2.klasse. Vår datter skulle hatt første time med logopeden uken etter skolen stengte....... Anonymkode: 6855c...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. april 2020 #14 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) Er nok veldig individuelt, men de fleste får den vel på plass på barneskolen. Min har sagt r siden han var 3, men jeg har ganske tydelig r i dialekten og har også alltid lagt ekstra trykk på r ved uttalelse så han skulle få den med seg. Så den kom ganske kjapt for hans del. Endret 25. april 2020 av WhisperingWind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #15 Del Skrevet 25. april 2020 Den kommer ofte av seg selv innen 8 års alderen. Blir henvist til PPT hvis barnet enda ikke kan si det etter 1.klasse. Min datter kunne heller ikke si det, men observerte at alle i hennes kull sa det fra de var 4-5 år. Men PPT hadde rett, den kom på plass i 1.klasse. Anonymkode: 1dc05...816 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillfrid Skrevet 25. april 2020 #16 Del Skrevet 25. april 2020 Tror det er forskjell på skarre R og rulle R. Rulle R er visstnok vanskeligere å uttale 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 25. april 2020 #17 Del Skrevet 25. april 2020 1 hour ago, Lillfrid said: Tror det er forskjell på skarre R og rulle R. Rulle R er visstnok vanskeligere å uttale 🤷♀️ Jeg er enig i dette, jeg er vestlending og "talefeil" hos barn hvor de bytter R med L er ekstremt sjeldent der jeg kommer fra. Jeg kan huske ett tilfelle hvor lillebroren til en jente i gata jeg bodde i sa J i stedet for R frem til tannfellingen hadde passert. Der er det S'ene som er vanligere å bomme litt på, men som regel er de også på plass innen skolestart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #18 Del Skrevet 25. april 2020 Veldig ulikt fra barn til barn. Begge barna har snakket veldig rent med alle bokstaver fra ca to år, men det er ikke mange andre av barna rundt som gjør. Anonymkode: 2f67e...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeligliten Skrevet 25. april 2020 #19 Del Skrevet 25. april 2020 Barnet mitt kunne si R ved 2 årsdagen. Jeg derimot sa ikke R før 2 klasse og gikk til logoped. Veldig individuelt og hun er kun 3 år ikke tenk på det du! Det kommer etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #20 Del Skrevet 25. april 2020 Min ene har «alltid» rullet på r-en, den kom samtidig som alle andre lyder, og satt helt korrekt med en gang. Mitt andre barn rullet ikke før 9-års alder, etter to runder hos logoped. Anonymkode: 96be9...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå