Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at Norge ble stengt ned pga corona opplever jeg mer og mer ekskludering blant venner. Det har seg dessverre sånn at enkelte i vennegjengen er veldig firkantet på kun 5 personer regelen. De kan ikke være en mer enn regelen, selv om det da betyr at noen blir eksludert. Misforstå meg rett. Jeg har stor respekt for regelen og skjønner hvorfor den er satt, men skjønner ikke at man kan være så firkantet. 
Er det flere som opplever lignende? 

Anonymkode: f453a...cd2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helsepersonell og overholder reglene ganske strengt for ikke å dra med meg smitte på jobb. Jeg har ikke sett familie siden midten av mars, og med unntak av kollegene mine har jeg møtt 3 andre venner (som også er helsepersonell og strengt på reglene) 1 gang i denne perioden. Har andre venner som ønsker sosial kontakt der jeg har sagt nei pga smittefare. Om de blir snurt eller føler seg ekskludert av den grunn bryr jeg meg egentlig mindre om. Jeg ønsker ikke å være med fem den dagen, noen andre fem dagen etter og så tenke at det sikkert går bra og samles i en stor gruppe etter det igjen. Du har jo hverken respekt for regelen eller skjønner hvorfor den blir satt når du åpenbart ber om at den brytes. De fem har valgt å være sammen, kan ikke du da være med resten av gjengen eller spørre noen andre?

Anonymkode: a06f9...054

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke følt meg ekskludert, men jeg ser at noen kan føle det slik, da man i disse dager må prioritere strengt hvem man omgås. Folket deles inn i de som strengt følger retningslinjene, og de som ikke er så nøye. Jeg ser hvordan dette påvirker omgangskretsen og deler oss inn i ulike lag.   Jeg vil heller møtes på avstand med andre som tenker som oss, enn å henge med de som ikke er så nøye med å følge retningslinjene. Da blir sistnevnte gruppe fornærmet, men det kan ikke jeg tenke på. De møter jo tross alt mange andre, mens vi knapt har sett en sjel på sju uker. Kjenner ett menneske som ikke har noen som vil treffe det, og han har vi invitert på besøk på terrassen. Spent på hvordan disse motsetningene vil endre relasjoner på lang sikt. 

Anonymkode: 62689...25a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ekskluderer meg selv. De eneste jeg har tilbragt tid sammen med siden mars er mine foreldre og ei venninne. Etter at venninnen min begynte å møte flere og flere ulike venner (på forskjellige tidspunkt), møter jeg ikke henne lenger i frykt for at noen skal smitte noen som smitter henner og da jeg kanskje smitter mine foreldre som er i risikosonen.

Jeg er kanskje i overkant forsiktig, men heller det, enn at noen jeg er glad i skal dø av dette. 

Anonymkode: b90b1...0bb

• Liker 6
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

............... Det har seg dessverre sånn at enkelte i vennegjengen er veldig firkantet på kun 5 personer regelen. De kan ikke være en mer enn regelen, selv om det da betyr at noen blir eksludert. Misforstå meg rett. Jeg har stor respekt for regelen og skjønner hvorfor den er satt, men skjønner ikke at man kan være så firkantet. 
..................

Så du tenker at fem egentlig er seks eller sju?  Hvis du tenker at det er firkantet, har du ikke stor respekt for regelen, men tenker at man kan gjøre som man vil.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helsepersonell og overholder reglene ganske strengt for ikke å dra med meg smitte på jobb. Jeg har ikke sett familie siden midten av mars, og med unntak av kollegene mine har jeg møtt 3 andre venner (som også er helsepersonell og strengt på reglene) 1 gang i denne perioden. Har andre venner som ønsker sosial kontakt der jeg har sagt nei pga smittefare. Om de blir snurt eller føler seg ekskludert av den grunn bryr jeg meg egentlig mindre om. Jeg ønsker ikke å være med fem den dagen, noen andre fem dagen etter og så tenke at det sikkert går bra og samles i en stor gruppe etter det igjen. Du har jo hverken respekt for regelen eller skjønner hvorfor den blir satt når du åpenbart ber om at den brytes. De fem har valgt å være sammen, kan ikke du da være med resten av gjengen eller spørre noen andre?

At jeg ikke respekterer regelen blir veldig feil å si. For det gjør jeg, men hvis du hadde vært i en vennegjeng på 6 og du var den eneste som ikke var invitert. Hvordan hadde du følt deg da?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja sånn er det når menneskelig kontakt blir gjort kriminelt.

Anonymkode: c9855...fe9

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske psykisk helse var en del av utdanningen til helsepersonell.

Anonymkode: bfd56...d84

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Whistler skrev:

Så du tenker at fem egentlig er seks eller sju?  Hvis du tenker at det er firkantet, har du ikke stor respekt for regelen, men tenker at man kan gjøre som man vil.

Sa ikke at fem var seks eller sju. Jeg sa jeg synes det er firkantet å følge regelen så nøye at du da velger å ekskludere en person alene

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Whistler skrev:

Slik jeg tolker trådstarter handler det kanskje mer om at vedkommende alltid er den som blir utelatt, og at ingen av vennene "rullerer" på hvem som er blandt de fire andre som inviteres med på noe. Klart det er sårende og tøft å være den som blir utelatt hver gang. 

Trådstarter: prøv å snakk med vennene dine, og foreslå at dere kan rullere litt på hvem som treffes. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er sikker på at det bare føles sånn. Jeg har ikke møtt noen, men prøver å ha kontakt på nett sånn jevnt fordelt  med de jeg kjenner. Problemet er bare at når du sitter i husarrest i et av Europas mest angrepne land, blir det mange som tar kontakt, så lett å glemme noen.

Vennene mine i Norge er også lite ute blant folk, de fleste holder seg rolig med familien nå. 

Anonymkode: f0587...f38

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa ikke at fem var seks eller sju. Jeg sa jeg synes det er firkantet å følge regelen så nøye at du da velger å ekskludere en person alene

Fem er fem.  Fem pluss en er seks.  Du må ta tak i det om du anser det som et problem.  Vær en del av løsningen i stedet for problemet og si at, nå er vi seks -  om vi deler oss i to grupper blir det tre i hver.

Jeg bor et sted hvor det er forbudt og hvor det medfører store bøter for å være mer enn to samlet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ja, for du tenker at alle har 10-15 nære venner å velge mellom?

Anonymkode: 42b04...ba4

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen har langt større toleranse for å underholde seg selv i lange perioder.  Med lange perioder mener jeg dager og uker.  Ikke en drøy time.

AnonymBruker
Skrevet

At jeg ikke respekterer regelen blir veldig feil å si. For det gjør jeg, men hvis du hadde vært i en vennegjeng på 6 og du var den eneste som ikke var invitert. Hvordan hadde du følt deg da?

Du skriver ikke at du er i en vennegjeng på seks, du skriver at noen (som innbefatter flere) blir utelatt, ergo er det mer enn bare deg. Vil du ha svar på et spørsmål må du nesten fremstille situasjonen riktig. Er dere bare seks kan du spørre om dere kan dele der i to grupper så alle har noen å være med, men du skriver at noen blir utelatt og da betyr det at dere er flere som kunne samles utenom de fem som er sammen. 

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske psykisk helse var en del av utdanningen til helsepersonell.

Anonymkode: bfd56...d84

Så fordi jeg ikke er enig med ts så kan jeg ikke noe om psykisk helse mener du? De aller fleste kjenner på at det å være mindre sosial preger hverdagen, det er savn etter familie, venner, fellesskap, samtaler, måltidsfellesskap og å kunne gjøre noe sammen med andre. Jeg vet godt at det påvirker, det påvirker meg også. Men det er faktisk bare for en periode, og for en periode må vi tåle omstillingen mener jeg. Ts skriver som at de er en større vennegjeng der fem av mange er gått sammen, hun skriver ikke at de er seks og hun er den eneste som står utenfor. Det er rimelig stor forskjell, selv om du og ts sliter med å se det. Jeg mener likevel det er greit å holde seg til små grupper og de samme gruppene, ts kan enkelt be om at de deler seg i to så alle har noen å være med. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det betyr ikke at folk ikke kjenner flere mennesker og mener de kan velge mellom ulike grupper hver dag, så lenge totalen ikke er mer enn fem. Da er jo hele poenget borte, det er jo nettopp å minimere kontakten mellom mange ulike mennesker som er hensikten her. F.eks kan man møte venner fra koret en dag, håndballen dagen etter, venner dag tre og naboer dag fire, trenger ikke være nære venner. Men jeg tror ikke det er så uvanlig å ha mer enn fem venner i totalen nei, selv om grad av opplevd nærhet varierer. Ts kjenner seg kanskje nærmere sine venner enn de kjenner seg henne, det er vanskelig å si, og noe svar får hun heller ikke før hun spør. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det betyr ikke at folk ikke kjenner flere mennesker og mener de kan velge mellom ulike grupper hver dag, så lenge totalen ikke er mer enn fem. Da er jo hele poenget borte, det er jo nettopp å minimere kontakten mellom mange ulike mennesker som er hensikten her. F.eks kan man møte venner fra koret en dag, håndballen dagen etter, venner dag tre og naboer dag fire, trenger ikke være nære venner. Men jeg tror ikke det er så uvanlig å ha mer enn fem venner i totalen nei, selv om grad av opplevd nærhet varierer. Ts kjenner seg kanskje nærmere sine venner enn de kjenner seg henne, det er vanskelig å si, og noe svar får hun heller ikke før hun spør. 

Du fremstår som svært lite orientert (umoden kanskje?) om hvordan andre mennesker kan ha det annerledes enn du har det.

Veldig mange mennesker har ikke mange venner å velge mellom. Og uansett er jo hele poenget med å isolere oss at vi nettopp ikke skal veksle mellom koret og håndballen og naboer og venner. Da er det naturlig å søke til de nærmeste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fremstår som svært lite orientert (umoden kanskje?) om hvordan andre mennesker kan ha det annerledes enn du har det.

Veldig mange mennesker har ikke mange venner å velge mellom. Og uansett er jo hele poenget med å isolere oss at vi nettopp ikke skal veksle mellom koret og håndballen og naboer og venner. Da er det naturlig å søke til de nærmeste. 

Jeg er ikke umoden bare fordi jeg ikke er enig med deg. Jeg skjønner at det er tung for folk å ikke ha sosial kontakt, men det er ikke for all evighet, det er bare en periode.  

Den siste delen av innlegget ditt skjønner jeg ikke hvorfor du retter mot meg. Jeg har jo nettopp presisert at man skal være med de samme max fem personene for å hindre smitte. Men jeg vet at mange veksler mellom hvem de fem er, og da får jeg kommentar fra deg om jeg tror folk har 10-15 venner å velge mellom, hvorpå jeg påpeker at det ikke trenger å være nære venner man samles med. Igjen, ts omtaler at de er flere i vennegjengen som ikke er blandt disse fem, for så å opplyse om at det er bare henne. Typisk KG mentalitet der, endre historien underveis for å få mer sympati. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ikke umoden bare fordi jeg ikke er enig med deg. .....................

Typisk KG mentalitet der, endre historien underveis for å få mer sympati. 

Dine innlegg i denne tråden vitner om både modenhet og gode refleksjoner.  Takk!

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke umoden bare fordi jeg ikke er enig med deg. Jeg skjønner at det er tung for folk å ikke ha sosial kontakt, men det er ikke for all evighet, det er bare en periode.  

Den siste delen av innlegget ditt skjønner jeg ikke hvorfor du retter mot meg. Jeg har jo nettopp presisert at man skal være med de samme max fem personene for å hindre smitte. Men jeg vet at mange veksler mellom hvem de fem er, og da får jeg kommentar fra deg om jeg tror folk har 10-15 venner å velge mellom, hvorpå jeg påpeker at det ikke trenger å være nære venner man samles med. Igjen, ts omtaler at de er flere i vennegjengen som ikke er blandt disse fem, for så å opplyse om at det er bare henne. Typisk KG mentalitet der, endre historien underveis for å få mer sympati. 

Endret ikke historien og hvertfall ikke for å få mer sympati. Det var kanskje ikke så veldig tydelig i første innlegg, men presiserte det senere da det var misforståelser rundt det. 

Har få til ingen venner og de jeg har er med i den gjengen, muligheten for å være med andre er derfor ikke til stede. Det jeg synes var kjipt var at jeg til stadighet ser disse være sammen uten at jeg er invitert. Trenger ikke å være invitert hver gang og kan fint tilbringe tid alene, anser meg selv egentlig som en einstøing, men det er følelsen av å føle seg inkludert og at du ikke er glemt. Du nevner selv at du har blitt spurt flere ganger av venner om å henge, men har takket nei. Alle har dessverre ikke den luksusen, og det er det jeg skulle ønske jeg hadde nå. At de faktisk husker på meg og spør. Hvis de så allerede er fem, så kan de heller si at neste gang er det din tur eller lignende 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, NumberSix skrev:

Slik jeg tolker trådstarter handler det kanskje mer om at vedkommende alltid er den som blir utelatt, og at ingen av vennene "rullerer" på hvem som er blandt de fire andre som inviteres med på noe. Klart det er sårende og tøft å være den som blir utelatt hver gang. 

Trådstarter: prøv å snakk med vennene dine, og foreslå at dere kan rullere litt på hvem som treffes. 

Tror ikke det kom så tydelig fram i innlegget, men det var dette jeg mente.

Har prøvd å snakke med vennene mine, men opplever bare at de snakker det bort eller bytter tema

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...