Gå til innhold

Min hjemløse venn uten ID må komme seg fra Belgia- Tyskland, hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I tiden hvor jeg reiste mye fikk jeg meg mange forskjellige venner verden over, men min bestevenn ble en uteligger i Tyskland (ikke tysk statsborger). Vi har vært venner i flere år og møtes så ofte vi kan.

I starten av februar dro han til Belgia for å gå på en festival, men nå i de siste ukene har han prøvd å komme seg hjem til Tyskland uten hell. 
Han har spurt meg om hjelp til å finne en vei, men jeg har virkelig ikke peiling...

Problemet er altså at grensen er stengt og han har ikke ID + at hans hjem er et land han ikke er statsborger i. Noen som har tips?

Anonymkode: 47a7d...ac6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er han statsborger da? Er vel dit han må henvende seg for å få ID. Ellers har jeg ikke peiling dessverre. Har aldri hørt om en uteligger som drar til andre land for å dra på festival, det er veldig fascinerende. Håper det ordner seg!

Anonymkode: 52793...7cd

• Liker 16
Skrevet

Han må nok kontakte landet han er statsborger i. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han må henvende seg til ambassaden til det landet han er statsborger av for å få hjelp med nytt pass. Og det er sannsynligvis bare det landet han eventuelt kan reise til hvis han ikke har fast adresse et annet sted.

Anonymkode: f3262...458

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tyskland er ikke hjemlandet hans hvis ikke han har opphold eller bolig der. Han må nok venne seg til å bli uteligger i Belgia i stedet.

Anonymkode: 64b21...0e2

• Liker 12
Skrevet

Han kan selvfølgelig ha lovlig opphold i Tyskland uten å være tysk statsborger, men tviler på det siden han er uteligger. 
Som andre sier han må kontakte ambassaden til landet han er statsborger i. Vil han ikke det, tenker jeg det er fordi han har noe å skjule.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som lever slik har pass fra hjemlandet sitt. Så han må nok bare besøke nærmeste ambassade. Hva slags vilkår det er for reiser inn og ut av Tyskland bør han vel heller spørre vennene sine der om?

Anonymkode: 46b3d...c48

• Liker 2
Skrevet

Hvis han er fremmed statsborger og adresseløs er han ikke "resident" i Tyskland og kan avvises på grensen.  Ambassaden for landet han er statsborger i er riktig sted å henvende seg.   Er han uteligger, eller en statusløs immigrant?  Grensen er for øvrig ikke stengt. 

Skrevet

Akkurat nå er det vel litt unntakstilstand over hele Europa. Så kanskje må ham bare vente. Ev. reise tilbake til landet der han har statsborgerskap.

Dette er en vanskelig tid for mange. Kjærester som ikke får møte hverandre, familier som ikke får sett far på flere måneder. Ja, vi har faktisk en del familier der man jobber/bor internasjonalt. Men vi får håpe det ikke varer så lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Eh... Din hjemløse venn trenger hjelp til å komme seg hjem? 🤔

Men hvor er han fra da? Og hvorfor har han ikke papirer? Er litt skeptisk, ass... 

Anonymkode: a3f79...c29

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kom han seg over til Belgia uten papirer?

Du burde slutte med å hjelpe kriminelle først som sist.

Anonymkode: 1f3a2...df2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Alternativet er vel å dra til landet han er statsborger i (evt ambassaden), eller bli uteligger i Belgia i stedenfor? Dette lukter muffins Ts, at noen er hyggelig med deg betyr ikke at de kun har rent mel i posen..

Anonymkode: 711ff...05f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Han kommer nok ikke inn i Tyskland som utenlandsk statsborger, og spesielt ikke uten ID heller. Og prøver han å forlat Belgia nå, så kan ha få problemer med å komme inn der også, siden han ikke er statsborger i noen av landene. Han må henvende seg til ambassaden der han har statsborgerskap for å få ID. Skal han inn i Tyskland må han eventuelt søke om asyl, hvis han f. eks. er statsborger i et land som kan gi grunn til asylstatus.

Anonymkode: 55ac7...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Vennen får vel gjøre som etterlyste nordmenn i Norge under 2. verdenskrig; krysse grensen til fots på et sted hvor det ikke er vakthold.

Anonymkode: 08e37...cdc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh... Din hjemløse venn trenger hjelp til å komme seg hjem? 🤔

Men hvor er han fra da? Og hvorfor har han ikke papirer? Er litt skeptisk, ass... 

Anonymkode: a3f79...c29

Ja, og hjem er det landet han har bodd i i 10 år og har vennene sine. 
Han er fra Polen, men har skjønt det som at han kommer rett i fengsel pga gjeld om han drar til Polen. Altså hvor det har blitt av papirene hans har jeg ikke spurt om, men han har ikke hatt noen de årene jeg har kjent han. Når jeg har vært på besøk har han spurt et par ganger om jeg kan hjelpe han med å få pass fra ambassaden, så det kan hende det er en mulighet likevel problemet er bare at han snakker dårlig engelsk (derfor han ville hatt meg med)...

AnonymBruker
Skrevet

På den polske ambassaden er det garantert noen som snakker polsk.

Anonymkode: d39fc...979

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er fra Polen, men har skjønt det som at han kommer rett i fengsel pga gjeld om han drar til Polen. Altså hvor det har blitt av papirene hans har jeg ikke spurt om, men han har ikke hatt noen de årene jeg har kjent han. Når jeg har vært på besøk har han spurt et par ganger om jeg kan hjelpe han med å få pass fra ambassaden, så det kan hende det er en mulighet likevel problemet er bare at han snakker dårlig engelsk (derfor han ville hatt meg med)...

De ansatte på den polske ambassaden snakker polsk.

Anonymkode: 92b4b...e0d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du er bra naiv, han forsøker å utnytte deg.

Hvorfor kan ikke de han har bodd med og kjent i 10 år i Tyskland hjelpe han med dette? Gjetter det er fordi de ikke vil, fordi han ber om npe som ikke er lovlig. I fengsel pga gjeld i disse tider? Nei, det er nok verre enn kun gjeld.

Anonymkode: 1f3a2...df2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Han har aldri spurt meg om å gjøre noe ulovlig for han. Han er ikke en slu, skitten og ekkel uteligger, han er ren, høflig og hjelpsom, men han er en alkoholiker som har rotet til livet sitt.

Hvordan kan han prøve å utnytte meg? Han har spurt meg om å låne penger 1 eneste gang i løpet av alle årene vi har kjent hverandre, og etter et par uker ringte han meg og var klar til å betale tilbake pengene via western union. Det er lett å være dømmende ovenfor slike som han, tro meg jeg var det før også, men han er ærlig talt et av de fineste menneskene jeg har møtt og han har hjulpet meg mer en jeg noen gang har hjulpet han.

Jeg spurte han selv hvordan han hadde det og han svarte at han var fortvilet fordi han ville hjem til Tyskland, men visste ikke hvordan. Han har ikke bedt meg om en dritt, men jeg sa jeg skulle se om jeg fant ut av det.

Takk for alle seriøse svar, jeg skal si til han at eneste muligheter er å vente, kontakte ambassaden eller gå over grensa.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

4D47830B-E5EC-4537-B959-950B1B887F70.thumb.jpeg.5ff3de19682abf642ed6e89c85741fc6.jpegDette er min bestevenn, jeg spør om han trenger hjelp i en fortvilet situasjon og han svarer at kanskje smilet mitt eller at jeg sender han bilder kan hjelpe.

Verden er ikke svart hvitt folkens.😊

• Liker 3
  • Opprett ny...