Gå til innhold

Gir barnehagen tåteflaske til små barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min lille skal begynne i barnehagen i august, da vil han være 11 måneder gammel. Han får enda all mat på flaske. Lurer på om barnehagen gir tåteflaske ? Eller skal jeg vende barnet til sugekopp til august? Gir de babygrøt eller kan de varme opp mat på glass? Eller er det bare brødskiver det går i? Mange spørsmål fra en førstegangsmor... 

Det blir dessverre lange dager i barnehagen kl.07.30-15.30 pga min jobb. Jeg er alene med barnet.

Anonymkode: 3b2d7...839

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår barnehage tilpasser mat etter alder :) noen får mme, grøt eller glass den første tiden. Du må nesten spørre den aktuelle barnehagen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss får de også mat etter alder. Det lages grøt og varmes glass ved behov. Ved 11 mnd kan vel barnet også spise brød og drikke av tutekopp.

Anonymkode: f72f5...0fe

• Liker 4
Skrevet

Hvis barnet er 11 mnd i august, er det vel 7-8 mnd nå? Det skjer helt utrolig mye på de månedene, kan nesten love deg at du har et barn med helt andre spisevaner i august :)

• Liker 10
Skrevet

Skal barnet spise all mat av flaske når det er elleve måneder?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart de gjør

Anonymkode: d0a4e...6fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, minister-mio skrev:

Skal barnet spise all mat av flaske når det er elleve måneder?

Nei, men regner med at han skal fortsette med mme på tåteflaske da. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men regner med at han skal fortsette med mme på tåteflaske da. 

Ja ok. I barnehagen?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, minister-mio skrev:

Ja ok. I barnehagen?

Ja, han pleier å få tåteflaske før dupp på ettermiddagen, trenger det for å sovne. Regner med at barnehagen tilrettelegger for soving på ettermiddagen? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, han pleier å få tåteflaske før dupp på ettermiddagen, trenger det for å sovne. Regner med at barnehagen tilrettelegger for soving på ettermiddagen? 

Det gjør de helt sikkert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi tilpasser oss barnet. Hvis det trenger tåteflaske så får det tåteflaske. Hvis det trenger babygrøt så får det babygrøt. 
vi tilrettelegger så langt det lar seg gjøre både med måltider og søvn. Likevel er det utrolig hvor kjapt det går at barna er samkjørte på dette. 
du har god tid enda.. alt dette kommer til å ordne seg! 

Anonymkode: 27d18...a79

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn adapterer fort og skjønner at barnehagen er annerledes enn hjemme. Selvfølgelig har de ikke tid å mate et barn med tåteflaske for at den skal sove på dagen, ærlig talt.  Når den er 11 måneden, kan du nok fjerne tåteflaske for at barn skal sove på dagtid. Trenger ikke det. 

Anonymkode: 9a26e...511

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi legger til rette så godt vi kan med tanke på matvaner og sovevaner i starten (vi ønsker såklart å få de inn i barnehagerutine så snart som mulig). Likevel så er det ikke alltid mulig. Har man 9 småbarn som skal sove til ulike tider og samtidig har helt egne «vaner/rutiner» så er det ikke alltid vi får det til. Vi er 3 voksne på 9 barn og kjernetiden er 09.30-14.00, det er altså kun i det tidsrommet alle ansatte er på jobb. La oss si at barn A skal sove første dupp kl 09.00 og må ha flaske først, barn B skal også sove første dupp 09.00, men må bysses en halvtime i vogna for å få sove. Da krever barn A og B en ansatt hver og det er ingen igjen til de andre 7 på avdelingen. De samme to barna skal typisk sove dupp nr 2 kl 14.00, samtidig som tidligvakten går hjem og det kun er to ansatte på jobb. Derfor oppfordrer vi foreldre til å prøve (så langt det lar seg) å «lære» barna å sove uten byssing, flaske etc. Da er det lettere å legge til rette for at de kan få sove til den tiden de har behov. Ved scenarioet over måtte barn A eller B ha ventet til 09.30 når den tredje ansatte kommer på jobb.

Også bør man jo tenke på at slike «vaner» tar mye tid med de ansatte fra de andre barna. De første foreldre ønsker jo at de ansatte er mest mulig sammen med barnegruppen og ikke borte for å lage flasker med mme eller bysser enkeltbarn i søvn. Det er grunnen til at vi ønsker samme rutine for alle barna mtp måltider og søvn.

Anonymkode: 6a817...fdb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen vår har de gitt vesla vår en flaske melk ved legging fra hun var 12 mnd til nå når hun er 18 mnd. Har gått over til havremelk siden all mat og drikke må ligge i sekken. Men får ungen mme funker de ferdigblandede flaske veldig bra. En annen unge på avdelingen blir tilbudt en flaske melk etter hvert måltid fordi han ikke spiser så mye. 

Anonymkode: 1f738...441

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage som pedleder. 
Anbefaler deg nå til å starte med brødskiver, middagsmat ol, for det er det som serveres i barnehagen. 
Vi gir melk på flaske, om barnet er vant til det. Anbefaler også å starte med kopp også 

Anonymkode: 808cf...c4f

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn adapterer fort og skjønner at barnehagen er annerledes enn hjemme. Selvfølgelig har de ikke tid å mate et barn med tåteflaske for at den skal sove på dagen, ærlig talt.  Når den er 11 måneden, kan du nok fjerne tåteflaske for at barn skal sove på dagtid. Trenger ikke det. 

Joda det har vi tid til

Anonymkode: d0a4e...6fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i barnehage i 15 år og har aldri opplevd at noen har sakt nei til tåteflaske. Barn i 11mnds alderen er også så stor at de kan holde flasken selv. Noen foreldre ønsker at de får flaske i vogna før de sovner. Men hvis vi ser at barnet sovner uten flaske også, gir vi beskjed om at det ikke er nødvendig. Men hvis en forelder ønsker at barnet absolutt skal få flaske i barnehagen kan man jo selvsagt ikke si nei.

Anonymkode: 5d8fc...57a

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen 2 åringen min tilrettelegger de bra og tilpasser seg behov. All mat dekkes av dem (varmlunsj hver dag) og trenger noen erstatning eller grøt kjøper de det også. Det var 2 som starta i 8 mnd alder og de så jeg ofte satt i en armkrok og fikk tåteflaske når jeg leverte gutten min. 

Jeg tror barnehager strekker seg lang for å tilpasse seg de små 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min lille skal begynne i barnehagen i august, da vil han være 11 måneder gammel. Han får enda all mat på flaske. Lurer på om barnehagen gir tåteflaske ? Eller skal jeg vende barnet til sugekopp til august? Gir de babygrøt eller kan de varme opp mat på glass? Eller er det bare brødskiver det går i? Mange spørsmål fra en førstegangsmor... 

Det blir dessverre lange dager i barnehagen kl.07.30-15.30 pga min jobb. Jeg er alene med barnet.

Det beste er at du begynner å venne han til tutekopp sånn litt og litt. Men det er ikke sånn at han absolutt må drikke av tutekopp når han begynner i barnehagen, barnehagen innretter seg jo etter barnet og barnets behov. Flere små på flaske i starten i barnehagen, noen drikker jo en flaske melk eller liknende før de skal sove, osv. og det er uproblematisk. Men jo mer barnet lærer å være selvstendig, jo bedre er det. Men det gjelder jo på alle områder - og er noe som skjer sånn gradvis, ingenting man trenger å stresse med pga. barnehagestart. De kan også varme opp babygrøt og ordne til barnet, eller varme opp mat på glass. Men de fleste barn som spiser brødskiver, gjør det. Barnet ditt kan jo venne seg gradvis til å spise brødskive også. 

Som sagt, barnehagen innretter seg etter barnets behov - og det er barnets beste som kommer først. Men det er naturlig at når barnet starter i barnehage så vil barnet jobbe med å bli mer selvstendig - drikke av tutekopp, spise brødskiver, holde koppen selv, gå, osv. men det er selvfølgelig noe som gjøres i samråd og i samarbeid med foreldre :)

Et godt tips er å snakke med ped.leder på avdelingen om alt du lurer på i forbindelse med oppstart i bhg. De er som regel svært behjelpelige. Ingen spørsmål er dumme, og de fleste mødre og fedre har tusen spørsmål før barnehagestart. Når det gjelder tid i barnehagen vil det være fordelaktig at du ikke jobber fulle dager den første perioden barnet begynner, men kan hente tidlig den første tiden. Men så vil det ikke være noe problem at barnet er fra 07.30 til 15.30 når barnet er trygg hos de ansatte.

- Hilsen barnehageansatt

Anonymkode: 6fa83...283

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min er ett år og fem måneder og får fremdeles flaske i barnehagen før hun skal sove. Jeg har også gitt beskjed om at de må koke vannet hun drikker. Ungen min spiser ikke grøt og mat, men spiser ellers alt av mat. Tror ikke du har noe å bekymre deg for. 

Anonymkode: 95a44...01a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...