Gå til innhold

All denne ryddingen til småbarnsforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir stadig forbauset over all denne ryddingen og støvsugingen til småbarnsforeldre. Jeg hadde barn for 20 år siden, og vi holdt ikke på sånn som jeg ser foreldre her på KG og influencere holder på. Det virker som om rydding er en fast og slitsom daglig aktivitet som tar mye tid og krefter? Holder det ikke med 5 min da 🙄? Og all denne støvsugingen? Løper barna rundt i huset med kjeks og mat, slik at det blir smuler? Barnerom trengs da vel ikke storrydding hver dag? Og gjør det noe om det ligger litt leker i en krok i stua? Lurer på om dette grunner i et voldsomt behov for å ha plettfrie hjem? Har inntrykk av at dere sliter dere ut på sånne ting, så er det virkelig nødvendig? Virker naturstridig for meg at et småbarnshjem skal være perfekt 🙂. Så hvorfor prioriterer dere rydding? Slapp litt mer av da vel 🙂

Anonymkode: 2563a...7cf

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg.

Et fint ordtak: Bedre med litt støv i krokene enn et rent helvete.

Anonymkode: 1949f...d19

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rydder fordi jeg liker å ha det ryddig. Blir i bedre humør av det. Jeg rydder litt hver dag. Bruker kanskje 20 minutter på det. Da holder jeg det ryddig og det blir aldri helt «bombet». Videre har alle ting i hjemme sin faste plass noe som gjør det mye enklere å ha det ryddig. Ryddig er absolutt ikke noe som sliter meg ut!

Anonymkode: d7cfe...e79

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg rydder fordi jeg liker å ha det ryddig. Blir i bedre humør av det. Jeg rydder litt hver dag. Bruker kanskje 20 minutter på det. Da holder jeg det ryddig og det blir aldri helt «bombet». Videre har alle ting i hjemme sin faste plass noe som gjør det mye enklere å ha det ryddig. Ryddig er absolutt ikke noe som sliter meg ut!

Anonymkode: d7cfe...e79

Men da var egentlig ikke spørsmålet til deg, siden du liker å rydde 🙂. Var til de som syns det er et ork, men likevel gjør det 🙂

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Sånn har det da alltid vært. Jeg hadde småbarn for 23 år siden, ryddet og støvsuget mye da også. 

Anonymkode: c9ada...ae9

• Liker 13
Skrevet

Skjønner ikke helt problemstillingen. Om man rydder hver dag så tar det jo ikke så lang tid. Hvis man skal ta et skippertak så blir det jo strevsomt. Vi rydder hver kveld etter legging, tar 5-10 min så lenge vi har vært ryddige med oppvask og slikt gjennom dagen, støvsuger og vasker når det trengs 2-3 g i uka, det tar 20-30 min. Er ikke noe å klage over. 

• Liker 3
Skrevet

Med småbarn er det da ikke bare snakk om noen leker i en krok i stua. Her legger minstemann igjen ting overalt. Kan nevne: sangkort på badegulvet, lekebil på kjøkkenbenken, badedrakt i hagen, mikrofon på kjøkkengulvet, leker i kjøkkenskuffen, truse på gjestedoen, bok i hagen, rester av en brødskive i stua osv, osv, osv. Dette tar henne ti minutter å rote til dette, tenk hvordan det blir i løpet av en hel dag om man ikke bruker mye tid på å rydde. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, KatteLatte skrev:

Med småbarn er det da ikke bare snakk om noen leker i en krok i stua. Her legger minstemann igjen ting overalt. Kan nevne: sangkort på badegulvet, lekebil på kjøkkenbenken, badedrakt i hagen, mikrofon på kjøkkengulvet, leker i kjøkkenskuffen, truse på gjestedoen, bok i hagen, rester av en brødskive i stua osv, osv, osv. Dette tar henne ti minutter å rote til dette, tenk hvordan det blir i løpet av en hel dag om man ikke bruker mye tid på å rydde. 

En runde på 10 min vil jo ta alt dette, selv om du ganger det med 10.

Anonymkode: d519b...01b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er langt fra noen influencer, og sikter ikke mot interiørmessig perfeksjon, men liker å ha det ryddig og noenlunde rent. Vi bor i en 70 kvm leilighet i Oslo med en toåring, og om det først begynner å flyte så blir det fort overveldende. Om man bor i et 150 kvm hus på landet får man ikke samme følelsen av rot, fordi man har større flater alt fordeles på. 

Vi prioriterer å støvsuge og rydde jevnlig, fordi det gir mental ro å ha det trivelig rundt seg. De gangene det flyter, merker jeg at humøret og energien påvirkes. Fredagsvasken, hvor vi går over alt med jif-mopp og tar bad og kjøkken grundig, er balsam for sjela. Da tenner jeg lys og setter fram friske blomster, og kjenner på en ny energi. Om jeg bare skulle ha rullet rundt i et kaos av leverpostei og skitne truser så hadde det føltes mye tyngre å være mamma.

Anonymkode: 80e17...42d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prioriterer tid med barna istedenfor å drive å rydde hele tiden. Hadde foreldre som var særdeles opptatt av rydding å jrg sverget på å aldri bli som de.

Leker skal få ligge på stua , barn skal få føle det er lov å leve her.

Anonymkode: ea39e...da3

• Liker 7
Skrevet

Har to barn på 1,5 og 3, pluss to hunder som røyter. 

Ungene er ikke alltid så flinke til å rydde etter seg. Snarere tvert imot. I går sto jeg og la inn rene brettede håndklær på badet. Minstemann satt ved sokkeskuffen og rev alt ut over hele gulvet. Midt i sokkeryddingen høres et spetakkel fra stua. Da kaster treåringen tegneblyantene sine over alt. Blir kommsbdert til å rydde opp etter seg, men det tar sin tid og jeg må stå og passe på. Imens har 1,5 åringen kastet bamsene i bamsekassa over alt, men de får bare ligge siden jeg må inn og plukke opp resten av sokkene og gå over kriker og kroker og finne de siste tegneblyantene så ikke minstemann spiser på dem. Da skal treåringen ut og har vært ute i gangen og tømt ut votter og luer over alt fordi hun leter etter den rosa yndlingsvotten, men den er det 1,5åringen som finner og dermed er krangelen i gang. Jeg har egentlig hjemmekontor men kjenner at begeret begynner å bli fullt, så kler på begge ungene yttertøy og tar de med ut i sandkassa, vel vitende om bamsekaos i stua, tegneblyantrester gjemt langt under bordet, noen få sokker igjen utover badegulvet og klær utover hele gangen i en skjønn forening med hundehår og sandrester fra sandkassa. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Sånn har det da alltid vært. Jeg hadde småbarn for 23 år siden, ryddet og støvsuget mye da også. 

Anonymkode: c9ada...ae9

Det gjorde ikke jeg og mine venner 🙂. En gang i uken holdt for oss. Prioriterte nok annerledes 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, SansaS skrev:

Skjønner ikke helt problemstillingen. Om man rydder hver dag så tar det jo ikke så lang tid. Hvis man skal ta et skippertak så blir det jo strevsomt. Vi rydder hver kveld etter legging, tar 5-10 min så lenge vi har vært ryddige med oppvask og slikt gjennom dagen, støvsuger og vasker når det trengs 2-3 g i uka, det tar 20-30 min. Er ikke noe å klage over. 

Vasker du hus 3 ganger i uka? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, KatteLatte skrev:

Ok, men da lar du jo henne gjøre det, så det er jo ditt valg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir stadig forbauset over all denne ryddingen og støvsugingen til småbarnsforeldre. Jeg hadde barn for 20 år siden, og vi holdt ikke på sånn som jeg ser foreldre her på KG og influencere holder på. Det virker som om rydding er en fast og slitsom daglig aktivitet som tar mye tid og krefter? Holder det ikke med 5 min da 🙄? Og all denne støvsugingen? Løper barna rundt i huset med kjeks og mat, slik at det blir smuler? Barnerom trengs da vel ikke storrydding hver dag? Og gjør det noe om det ligger litt leker i en krok i stua? Lurer på om dette grunner i et voldsomt behov for å ha plettfrie hjem? Har inntrykk av at dere sliter dere ut på sånne ting, så er det virkelig nødvendig? Virker naturstridig for meg at et småbarnshjem skal være perfekt 🙂. Så hvorfor prioriterer dere rydding? Slapp litt mer av da vel 🙂

5 minutter holder ikke til å ta klesvasken en gang. Hadde jeg skulle tatt husarbeid i 5 minutter hver dag så hadde det vært på grensa til helsefarlig å bo her innen kort tid. 

Anonymkode: 81f25...5ad

• Liker 7
Skrevet

Vi har for vane å rydde idet en av oss legger mini. Deilig å få vekk lekene på kvelden når man har "voksentid" synes jeg da. Føler ikke jeg rydder meg i hjel av den grunn. Ja, vi må støvsuge en del. Jeg har støv-allergi og astma.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 minutter holder ikke til å ta klesvasken en gang. Hadde jeg skulle tatt husarbeid i 5 minutter hver dag så hadde det vært på grensa til helsefarlig å bo her innen kort tid. 

Anonymkode: 81f25...5ad

Samme her 🤣

Anonymkode: eda8c...519

• Liker 3
Skrevet

I den verste kaosperioden har jeg, så langt det lot seg gjøre, gitt ungene oppgaver som hadde sammenheng med det jeg holdt på med. For eksempel å la toåringen putte klær i vaskemaskinen mens jeg hang opp klær, for å forebygge at han lagde kaos i skuffene imens. Nå har jeg vel og merke tre år mellom barna, så jeg har ikke hatt to løse kanoner på en gang.

Og så tenker jeg de ikke trenger være så veldig store før de deltar på opprydningen. Det tar jo en liten evighet i starten, men da blir det tid tilbrakt sammen med barna, og ikke en jobb som må tas tak i etter leggetid. Får også fint sove om natta selv om vi ikke rakk så mye rydding. 

En siste ting, som redder hygienen hos oss, er at ingen får ta med seg skiva rundt i huset. Vi spiser ved kjøkkenbordet. Det er kjøkkengulvet som blir bombet, ikke resten av huset. Jeg er relativt lat, og gidder ikke håndtere leverpostei i sofaen og makrell i tomat på vinduene. Da holder jeg heller styr på spisingen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å huske på at det i 2020 er status å være travel og sliten. Travel og sliten = viktig person. 
Dersom du som mor stadig må «styre» så er du viktig for barna dine. 

Folk mener selvsagt ikke at de ER veldig travle med husarbeid - det vil,e jo vært det rene vanvidd siden man nå har all verden slags hjelpemidler og rekker å ta «husarbeidet» innimellom en serie og den neste. Det de sier er at de ønsker å fremstå som viktige. Om du legger merke til hvem som sier de er «travle» så ser du at mønsteret er enkelt og likefrem: mennesker som er trygge på at de er viktige for barna er veldig rolige og sier de «ikke gjør noe». Folk som er utrygge sier de «jobber natt og dag». 

Så les det med omhu. Folk er like laidback som du var. Kommunikasjonen er bare ulik. Det var sikkert noe som gav status da og, som du fremhevet selv om det kanskje ikke preget hverdagen din?

Anonymkode: 52308...5af

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjorde ikke jeg og mine venner 🙂. En gang i uken holdt for oss. Prioriterte nok annerledes 🙂

Hva er greia med å skrive sånn, liksom antyde at andre ikke prioriterer barna sine fordi de vasker mer enn du? Det minner om "mom-shaming". Jeg for min del vasker og rydder ikke fordi jeg ønsker en perfekt fasade, men fordi jeg tidligere har slitt med depresjoner og lært meg at en viss orden er stressreduserende og øker mental velvære. Når det flyter, blir jeg nedstemt og får kortere lunte. De fleste gjør det de må for at de skal ha overskudd og trivsel i hverdagen, og nettopp for å klare å være gode foreldre. Vi reagerer ulikt på våre omgivelser.

Anonymkode: 80e17...42d

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...