Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi nærmer oss slutten av 20-årene, og har prøvd i nesten to år. Nå begynner tankene å snike seg på om at dette aldri skal klaffe for oss? Vil ikke gå til lege unødvendig for å "bare sjekke om alt er på stell" nå i disse virustider, og det kan jo ta sin tid i seg selv.. Jeg har blitt gravid for mange år siden med en annen, men det endte ganske raskt i spontanabort. Har forstått det slik at det er ganske vanlig å spontanabortere, men jeg begynner jo likevel å få en ekkel følelse av at jeg er den faktoren som svikter, som sikkert ikke klarer å bære et barn :( Vet ikke helt om jeg bare trengte å si at jeg synes dette er kjipt, eller om noen har noen råd til hvordan bare fortsette prøvingen uten å bli helt oppslukt av det? Man blir jo utslitt av å krysse fingrene hver mnd. Evt noen som har prøvd lengre enn det og fått det til på "naturlig" måte?

Anonymkode: cdd89...632

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått to barn på ppiller, men brukte 18mnd på å bli gravid med det midterste barnet vårt.. så ting kan variere.  

Men jeg ville gått til legen var jeg deg. Og gjerne snart, det er svært god kapasitet hos mange leger nå fordi mange avbestiller timer som ikke haster. 🙂 du kan jo bare ta en telefon 

Anonymkode: d3a57...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har prøvd i nesten to år er det (dessverre) stor sjanse for at dere trenger hjelp, og på høy tid å kontakte helsevesenet. Ikke for å "bare sjekke om alt er på stell", men for å utrede ufrivillig barnløshet. Det anbefales jo at man gjør når man har prøvd i ett år, og dere nærmer dere to. 

Det er ikke alltid man finner en årsak, men om du har blitt gravid før med en annen mann er det godt mulig problemet ligger hos mannen din, så viktig å utrede begge. Tenk om dere bare fortsetter å prøve i to år til fordi dere absolutt vil få det til "naturlig", og det viser seg at han har for dårlig sædkvalitet til å bli far uten hjelp? Da er det gode sjanser for at dere vil angre på bortkastet tid og at dere ikke ba om utredning før. 

Mange fastleger har det veldig stille og rolig om dagen, så jeg ville begynt der. Lykke til! 😊

Anonymkode: 026ae...32b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for responser! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Vi var også prøvere i flere år før vi sjekket oss. Når vi beste oss for det, gikk vi til privat klinikk (ingen vente tid) - gikk da slag i slag, tok under 1 mnd fra sjekk til prøverør behandling / innsett av egg... 

Anonymkode: 80d76...89c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre å søke hjelp for tidlig enn for seint! Når dere har prøvd i 2 år så er det absolutt ikke for tidlig. 

De følelsene jeg hadde under prøvingen var at jeg ville blitt irritert på meg selv om jeg ventet flere år før jeg fikk hjelp og det skulle vise seg å være en liten filleting som lett kunne fikses, isteden for å bare dra med en gang. Jeg dro til gynekolog i prøveperiode 5 hvor alt var ok og dro til lege i prøveperiode 6, de tok meg veldig seriøs selv om det kun hadde gått noen mnd. Viste seg at jeg akkurat hadde blitt gravid når jeg oppsøkte legen, men hadde jeg ikke blitt det så ønsket legen å starte utredning med en gang. Det kan jo ta flere mnd å bli utredet og vipps så har det gått 1 år.. 

Husk at det finnes mange som trenger hjelp og som oppsøker hjelp, dere er absolutt ikke forstyrrende eller bruker opp tiden til legen. Dette handler jo om både deg og din manns helse!

Anonymkode: 856bf...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere deler deres erfaringer, godt å høre at det kan være mulig - selv om det virker best å gå til lege og forhøre seg, ja. Man tenker jo ikke at man skal ha problemer når man setter i gang, så prøver man å ikke henge seg opp i det hver mnd, og vil ikke være til bry for helsevesenet heller. Men føler meg litt dum som ikke har villet det før når jeg leser svarene her. 

Skrevet

Jeg tenkte akkurat som deg, TS. Vi hadde prøvd ikke veldig aktivt i nesten et par år da vi tok en fruktbarhetstest på en privat klinikk, egentlig bare for å få bekreftet at alt var OK. Resultatet var at det var svært usannsynlig at vi kom til å bli gravide på egen hånd pga lav sædkvalitet hos mannen. Jeg tenkte da at vi burde ha sjekket det for lenge siden, men er i hvert fall glad for at vi gjorde det i det hele tatt 😊 Privat kostet det oss ca 3000 kr og det var ingen ventetid utenom at jeg måtte komme inn til undersøkelse på en spesiell dag i syklusen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...