Gå til innhold

Han sier jeg er en av årsakene til at han vil ta livet sitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom nettopp ut av ett forhold med en mann som er suicidal. Noe han tydeligvis har vært veldig veldig lenge. Hver gang vi kranglet så ville han ta livet sitt. Trykket i seg piller og alt han kom over. Jeg ble da redd og prøvde å ordne opp med han. Flere ganger har jeg fått høre at jeg er en av årsakene til at han vil ta livet sitt. Fordi han ikke takler å bli konfrontert, diskutere eller krangle.

Jeg sliter fryktelig mye med at han har sagt dette. Jeg tenker hver dag at hva om han faktisk tar selvmord, og så skal jeg vite at det var pga meg..

Anonymkode: 619d0...666

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så slemt. 

Anonymkode: d47df...174

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kom nettopp ut av ett forhold med en mann som er suicidal. Noe han tydeligvis har vært veldig veldig lenge. Hver gang vi kranglet så ville han ta livet sitt. Trykket i seg piller og alt han kom over. Jeg ble da redd og prøvde å ordne opp med han. Flere ganger har jeg fått høre at jeg er en av årsakene til at han vil ta livet sitt. Fordi han ikke takler å bli konfrontert, diskutere eller krangle.

Jeg sliter fryktelig mye med at han har sagt dette. Jeg tenker hver dag at hva om han faktisk tar selvmord, og så skal jeg vite at det var pga meg..

Man er aldri ansvarlig for andres følelser eller handlinger med mindre man direkte påfører vedkommende det, det må han stå for helt selv. Det er så råttent med slike som skal legge skylden over på andre og gir andre skyldfølelse for egne følelser. Om han velger å ta sitt eget liv, så er det ikke din skyld,  da er det noe annet underliggende som du ikke kan få gjort noe med uansett.

Anonymkode: f2b6a...dce

• Liker 23
Skrevet

Dette er psykisk vold. Rett og slett. Trusler om å ta sitt eget liv er en måte å få makt over deg på, og en forferdelig måte å behandle andre mennesker på. Jeg tenker du skal være veldig glad for at du kom deg bort fra han. Dette er ikke din feil, det er han som selv må tak i eget liv. Du er ikke ansvarlig for hans følelser.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe han har fra før. Noe som skjer pga ting andre ikke blir suicidale av. Problemet ligger i hans reaksjon på normale hendelser. I tillegg gir han DEG skylden for reaksjonen hans, for å tvinge deg til å oppføre deg slik HAN vil! Dette er psykisk vold og manipulering. Bevisst eller ubevisst. Uansett er det hverken din feil eller ditt ansvar. Tar han livet sitt, så hadde det uansett bare vært spørsmål om tid uansett om du hadde vært i livet hans eller ikke. Kom deg langt vekk fra han før du ødelegger deg selv.

Anonymkode: 67294...b8a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke takler konfrontasjoner så la det heller fade ut gradvis om det er en mulighet. 

Anonymkode: 84e12...920

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har nylig vært igjennom noe liknende. Dette er ikke ditt ansvar selv om det føles umulig. Vit at det er ens eget valg hva en gjør også når man er depressiv eller suicidal. Du kan ikke være drivkraften til at han kommer ut av dette, det må han være selv. 

Det er ikke noen enkel vei ut av dette følelsesmessig (som jeg vet om hvertfall), men hvis han har noen andre i livet sitt av slektninger som kan være der med han kan det lette litt på ansvarsfølelsen. Jeg synes det hjalp å kutte kontakten helt, men jeg har fortsatt en lang vei å gå. 

Finn gjerne noen å snakke fortrolig med selv, familie eller psykolog. Vær tålmodig med deg selv, du har lov til å føle på alt som bobler opp. Det du går igjennom er jævelig vanskelig. 

Anonymkode: 3059d...11c

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han en dag begår selvmord så er det på grunn av ham, ikke på grunn av deg. Kutt kontakten helt og se deg ikke tilbake. 

• Liker 10
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Huff. Det er ikke enkelt å ha det sånn. Det som er enkelt er å true når det er tunge dager. Absolutt ikke greit og ikke på grunn av deg. Det er pga den psykiske helsa han. Du skal aldri føle på at det er pga deg og du skal ikke godta trusler. Han må ha hjelp. Kanskje du kan sende bekymringsmelding eller hva det heter så han får hjelp så fort så mulig? Si også at du er der for han som venn og vil han bare godt, så du er der hvis han vil prate men krangel og trusler orker du ikke. Du er aldri årsaken til hans trusler.

Endret av Warrior
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Warrior skrev:

Huff. Det er ikke enkelt å ha det sånn. Det som er enkelt er å true når det er tunge dager. Absolutt ikke greit og ikke på grunn av deg. Det er pga den psykiske helsa han. Du skal aldri føle på at det er pga deg og du skal ikke godta trusler. Han må ha hjelp. Kanskje du kan sende bekymringsmelding eller hva det heter så han får hjelp så fort så mulig? Si også at du er der for han som venn og vil han bare godt, så du er der hvis han vil prate men krangel og trusler orker du ikke. Du er aldri årsaken til hans trusler.

Ts bør ikke være der som en venn, hun må komme seg langt vekk! 

Anonymkode: d2330...1f9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger psykisk hjelp, det er ikke ditt ansvar. Han driver med psykisk vold og ekstrem ansvarsfraskrivelse. 

Kontakt heller fastlegen hans og fortell hvordan han er/var. 

Du selv har ikke ansvar for han! 

Anonymkode: 594e3...601

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min gjorde dette mot meg også. 

En dag stod han å balanserte på en bru, og sa om jeg ikke tok han tilbake hoppet han og det måtte jeg leve med for alltid. 

Jeg ba han om å hoppe. 

Ikke fordi jeg ønsket at han skulle dø, men å ha levd med denne trusselen i flere år fikk meg til å gå i metning. Før denne hendelsen så hadde han kuttet seg X antall ganger, tatt overdose på forskjellige piller og narkotika, forsøkt å henge seg. Jeg fatter ikke hvor det motet mitt kom fra, for jeg viste jo at det var en reel mulighet for at han faktisk kunne hoppe. 

Etter jeg ba han hoppe, snudde jeg ryggen til og gikk min veg. Han hoppet ikke, og jeg snakket aldri med han igjen. 

Anonymkode: 6b253...275

• Liker 10
Skrevet

En kompis av meg var slik. Kuttet han ut og fikk det mye bedre

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

...så du skulle gjort som han ville til enhver tid da..? Det funker jo ikke. Hadde han hatt den minste omtanke for deg så hadde han ikke sagt noe så stygt. Han tar ikke selvmord pga deg men fordi han har problemer med seg selv. Tåler han ikke konfrontasjon eller diskusjon så evner han ikke være i et forhold. Det forholdet der man alltid får viljen sin finnes ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

1. Det er aldri din skyld i at folk tar livet av seg. Folk er voksne, og de har selv ett ansvar. Det er ikke ditt ansvar at de foretar dumme valg, og handlinger som i ytterste konsekvens kan føre til at de tar livet sitt. Det er alltid den som tar livet sitt som er ansvarlig for det. Ikke alle de som de truer med til å bli, eller for penger eller dop. 

2. Be han oppsøke hjelp via legevakt, og slett og blokker. Trekk deg helt unna.

Anonymkode: 8d260...bc9

• Liker 4
Skrevet

Dette er en stygg hersketeknikk. Ta vare på deg selv. Denne mannen er ikke bra for deg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sant. Og om det skulle være sant, så burde vel ikke være problem nå ettersom du «store problemet» har forsvunnet fra livet hans.

Anonymkode: 5091a...7b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sant. Og om det skulle være sant, så burde vel ikke være problem nå ettersom du «store problemet» har forsvunnet fra livet hans.

Anonymkode: 5091a...7b9

Det var også det jeg sa til han når jeg gjorde det slutt.

Skrevet

Hvis du kjenner på mye ansvar for mannens liv (og død), kan du gi ham ansvaret tilbake ved å si: Du alene bestemmer hva du vil gjøre med livet ditt. 

Du kan gjenta den setningen hver gang han truer med å ta livet av seg. Han er psykisk voldelig som prøver å gi deg ansvaret og skylden for hans eventuelle selvmord. Men det er han alene som tar en slik avgjørelse, og derfor skal du ikke godta at han manipulerer skylden over på deg. Det er ondskapsfullt.

Hvis du gir ham ansvaret  tilbake med ord, vil det kunne hjelpe deg hvis det verste skjer og han tar livet av seg. Da har du sagt til ham med ord at han er den som bestemmer hva han vil gjøre med livet sitt og han har hørt deg si det. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...