Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Er gravid i det jeg tror er uke 7 (altså 8. svangerskapsuke). 

Har lyst på tidlig ultralyd egentlig kun for å bekrefte svangerskapslengden da det er noe usikkerhet vedrørende den. 

Men tenkte at da kan man jo kanskje vente litt så man faktisk ser noe på ultralyd også, f eks er uke 12 fint. Samtidig som jeg ikke vil vente for lenge da jeg har lyst til å dele nyheten (men gjerne vil ha tatt ultralyd først). 

Som et kompromiss tenkte jeg kanskje ultralyd uke 10? Det er ikke så lenge til, samtidig som man kanskje ser litt mer. Noen erfaringer? Er det noe å se så tidlig, om fosteret ser friskt ut osv? Når synes dere det er best med tidlig ul?

Anonymkode: de0ac...57f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man ser at det er en baby, at hjerte slår og fungere normalt. Noe mer så de ikke hos meg. Så jeg angra skikkelig på at jeg ikke venta til uke 12,eller litt nærmere. For da kan de se noe mer, noen klarer til å med å se kjønnet da! 😊

Anonymkode: fd47d...5cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i uke 9 og 12 i forrige svangerskap, og i uke 11 dette svangerskapet. Utviklingen fra uke 9 til 11 var veldig stor, i uke 11 er det et mini-menneske med stort hode som spreller rundt. I uke 9 var det en klump med like stort hode som kropp og små stumper til armer og bein. Det var koselig det også.  Jeg regner med at man ser mer i uke 10. Men i uke 11 ser man altså mye (men da kan man kanskje liksågodt vente til uke 12).

Anonymkode: 022d2...b47

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er i svangerskapsuke 7. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. https://nhi.no/graviditetsoraklet/mor/svangerskapsuke-7/

Anonymkode: 4c424...c57

Kan du prøve å klemme fra deg informasjon på en mindre rasshøl måte neste gang? 

Anonymkode: f1818...930

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du prøve å klemme fra deg informasjon på en mindre rasshøl måte neste gang? 

Anonymkode: f1818...930

Kan gjøre et forsøk. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg var på ul i uke 10+3, så ut som en bamsemums som sprella. Fikk høre hjertet og jordmor fikk sjekket diverse. Tok den fordi jeg skulle overraske familien til jul at vi var gravide. Men jeg synes det var koselig med ultralyd da, så jo at det var et levende lite menneske😊

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er i svangerskapsuke 7. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. https://nhi.no/graviditetsoraklet/mor/svangerskapsuke-7/

Her er det jo du som ikke har skjønt det. Det er forskjell på å være 7 uker på vei og å være i 7.uke i svangerskapet. Når man passerer 7+0 har man gått inn i 8.svangerskapsuke (men man er ikke 8 uker på vei). Det er nok mest vanlig å bruke betegnelsen "jeg er x antall uker på vei" enn "jeg er inne i x svangerskapsuke", men begge deler er riktig. 

Anonymkode: 813d0...9b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville forresten ventet til uke 12. Jeg var selv på tidlig ultralyd da jeg var ca.12 uker på vei, og da ser man masse! Den uskrevne regelen er jo også at man ikke deler nyheten før man har passert 12+0 fordi sjansen for spontanabort synker veldig på det tidspunktet.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det jo du som ikke har skjønt det. Det er forskjell på å være 7 uker på vei og å være i 7.uke i svangerskapet. Når man passerer 7+0 har man gått inn i 8.svangerskapsuke (men man er ikke 8 uker på vei). Det er nok mest vanlig å bruke betegnelsen "jeg er x antall uker på vei" enn "jeg er inne i x svangerskapsuke", men begge deler er riktig. 

Skjønner hva du vil fram til, men svangerskapsuke 7 er fra 7+0 til 7+6. Du kan jo si at du er i uke 8, men ikke si svangerskapsuke 8. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville forresten ventet til uke 12. Jeg var selv på tidlig ultralyd da jeg var ca.12 uker på vei, og da ser man masse! Den uskrevne regelen er jo også at man ikke deler nyheten før man har passert 12+0 fordi sjansen for spontanabort synker veldig på det tidspunktet.

Dette er feil, det kommer fra gammelt av. Har man sett liv etter uke 8 er sjansen for SA betraktelig liten, ser man liv etter uke 10 er det like sikkert som disse 12 ukene folk maser om. 

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk vite at det var tvillinger i uke 9. Var på tidlig UL på sykehus. 
Var senere på en privat UL i uke 12, da kunne dem ikke se kjønnet enda - men bankende hjerte og gikk gjennom litt av hvert. 
Senere var vi på OUL i uke 19, det var noe vanskelig å se kjønn, men de to krabatene var i fyr og flamme i magen! 

For meg var UL tidlig viktig for å «dobbeltsjekke» graviditet grunnet  småblødning i 2 uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet til standard ultralyd i uke 11-13. Må innrømme det man ser på ultralyd gir meg lite, det er det med tryggheten om at alt er fint som betyr mest for meg. Jeg bor i Danmark så fikk også tatt den dobbel testen eller hva det nå heter (den er standard her). Jeg synes ikke jeg så så mye «mer» i uke 21 engang, men det er kanskje bare meg. Fikk vite kjønn da såklart.

Men kanskje du kan ta både tidlig og «vanlig», så får du med alt du vil:)

Anonymkode: 3df86...dea

Skrevet

Etter uke 10 er embryoet blitt et foster, og er et lite mini-menneske, med hender og bein. Jeg synes det er fint å ta ultralyd i uke 10, er alt som det skal da så er det liten sannsynlighet for SA. Om det er noe "avvikende" med fosteret, som forstørret nakkefold f.eks så vil man kunne se dette i uke 10 også. Nå er det ikke lov med fosterdiagnostikk uten at man har spesiell grunn for det uansett, men er det noen åpenbare avvik, blir man selvsagt henvist videre.  Kjønn og slikt ville jeg ventet med til ordinær ultralyd, og ville ikke hatt noe forhåpninger om dette om du tar ul i uke 12-13 f.eks. Det blir ofte bare gjetting. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...