Gå til innhold

Mitt barn har mest trolig OCD tvangslidelse.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har eller har hatt barn med dette før, som kan fortelle hva vi skal gjøre? Er helt desperat etter hjelp. 

Er det mulig å få hjelp til barn i skolealder? 

Anonymkode: 48ded...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke selv til dette, og måtte Google.  Leser at du må kontakte fastlegen, som igjen kobler videre. 

Forstår godt at du er fortvilet, og håper at noen her på KG vet mer enn jeg gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nevøen  min hadde det en periode på barneskolen. Han fikk god hjelp og faktisk medisin som hjalp godt. Det gikk over og er en flott tenåring i dag.

Anonymkode: 95ef5...b49

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nevøen  min hadde det en periode på barneskolen. Han fikk god hjelp og faktisk medisin som hjalp godt. Det gikk over og er en flott tenåring i dag.

Er det mulig at du vet eller kan spørre hvilke hjelp/lege og hvilke medisin? Jeg tenker at det vil være en mulighet om jeg ikke får god nok hjelp hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 hours ago, Sunnys said:

Har du vært hos lege med barnet ditt? 

Ja, det har jeg. Har vært hos barnepsykolog også. Men ser ikke ut som det hjelper noe særlig.

https://pandce.proboards.com/thread/587187/peeing-before-bed-zillion-times (Peeing Before bed zillion times)

Som du ser er ikke slik tvangsatferd så veldig uvanlig med de som er predisponert for slikt. Men jeg blir litt redd når jeg leser kommentarfeltene om at nesten ingen har blitt helt frisk fra det. Men det kan jo være fordi de som er blitt bra igjen ikke har tenkt på å svare i kommentarene. 

Jeg synes også det er vanskelig når man ikke vet hvordan man skal gå frem som forelder, og hvordan lærere på skolen skal forholde seg til dette. Slik at ikke situasjonen forverrer seg for barnet. Fordi når barnet opplever at lærere maser veldig mye på at man "bare" må holde seg til friminuttet, så kan det gjøre tvangsatferden mye sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig at du vet eller kan spørre hvilke hjelp/lege og hvilke medisin? Jeg tenker at det vil være en mulighet om jeg ikke får god nok hjelp hvor jeg bor.

De fikk hjelp i barnepsykiatrien. Og han gikk på zoloft  som  bl.a brukes for tvangslidelse for barn over 6 år.  Som foreldre er det jo viktig at dere også får kjennskap og kunnskap om hvordan håndtere dette, og det kommer dere til å få. Jeg er sikkert på at dette vil ordne seg for dere. Nevøen min hadde ganske mye tvang på forskjellige måter og det kunne endre seg over tid. Men etter behandling ble han helt fri for det. Og som sagt, han er en flott og ressurssterk tenåring i dag😊 Du må bare kontakte fastlegen så ruller ballen videre der fra.🤗

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg. Har vært hos barnepsykolog også. Men ser ikke ut som det hjelper noe særlig.

https://pandce.proboards.com/thread/587187/peeing-before-bed-zillion-times (Peeing Before bed zillion times)

Som du ser er ikke slik tvangsatferd så veldig uvanlig med de som er predisponert for slikt. Men jeg blir litt redd når jeg leser kommentarfeltene om at nesten ingen har blitt helt frisk fra det. Men det kan jo være fordi de som er blitt bra igjen ikke har tenkt på å svare i kommentarene. 

Jeg synes også det er vanskelig når man ikke vet hvordan man skal gå frem som forelder, og hvordan lærere på skolen skal forholde seg til dette. Slik at ikke situasjonen forverrer seg for barnet. Fordi når barnet opplever at lærere maser veldig mye på at man "bare" må holde seg til friminuttet, så kan det gjøre tvangsatferden mye sterkere.

Beklager, så ikke at du hadde skrevet dette. Har det vært snakk om medisin? Mange, spesielt barn blir friske fra OCD. En psykiater sa til meg en gang at OCD er veldig vanlig hos barn, av forskjellig grad og mange bare vokser det av seg.

De som skriver at de ikke er blitt friske oppsøker jo tema om OCD aktivt, det gjør nok ikke de som er blitt friske fra det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det da jeg var i barneskolealder. Fikk medisiner og har ikke hatt det siden.

Anonymkode: 2733e...956

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noen som har eller har hatt barn med dette før, som kan fortelle hva vi skal gjøre? Er helt desperat etter hjelp. 

Er det mulig å få hjelp til barn i skolealder? 

Hei ja det finnes hjelp.

Start med fastlegen. Be om henvisning til psykolog

Skolen kontakter du og får med PP tjenesten, sosiallærer, rektor og klasseforstander.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fastlegen til å henvise til BUP.  De har vell noe ventetid, men de er vell "ekspertene" på barn med psykiske lidelser, viktig å komme til "riktig" sted med en gang! Hvordan er barnet deres ellers? OCD kan jo forveksles med touretts, autisme o.l, så det kan jo være greit å utelukke dette? 

Edit: Jeg hadde alvorlig OCD når jeg selv var barn, forsto ikke da at det var noe "galt" med meg, bare at jeg visste jeg var engstelig, og OCD-en "hjalp" meg til å senke engstelsen. Jeg har fortsatt tvangstanker, men har ikke tvangshandlinger lenger. Man kan lære seg fint å leve med dette og bli mye bedre med alderen.  

Endret av lillehavfruen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme erfaringen som lillehavfruen, jeg visste heller aldri at det var rart eller annerledes eller "feil" at jeg hadde en litt ekstrem ordenssans på enkelte ting eller at jeg følte meg bedre hvis ting var på rett sted og sånt, det var noe jeg innså i voksen alder. Jeg snakket med lege om det og fikk diagnose på mild OCD. Jeg har heldigvis ikke tvang på vasking eller noe sånt, men jeg må gjøre enkelte ting i bestemte rekkefølger, trippeltsjekker om døra er låst, må henge klesvasken i en bestemt rekkefølge og på en bestemt plass og sånne ting. Og når jeg vasker gulv eller vinduer så MÅ det bli reint. Noe som var litt utfordrende da jeg først flyttet sammen med HrMinya og fant ut at jeg skulle vaske vinduene en dag. HrMinya fant meg i en ball oppløst i tårer av angst fordi jeg ikke hadde klart å få vinduene rene. Fordi vinduene var punkterte og skitne INNI. Han fikk roet meg ved å si at det var umulig og at det ikke var min feil at vinduene fortsatt så skitne ut. Dumme damen. XD
Vi fikk nye vinduer for noen år siden, med husmor-ledd, så jeg får dem rene både inne og ute nå. 😄

Jeg føler en ekstrem uro i kroppen hvis ting ikke er gjort "riktig", men jeg har også mye hjelp i HrMinya som utfordrer OCD'en innimellom, så jeg har på en måte en personlig eksponeringsterapi i ham. Det har blitt bedre de siste årene, så det virker som det hjelper litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du bor i nærheten av Oslo så kan jeg tipse om at BUP Oslo Syd har et eget OCD team som er utrolig flinke. Da må du gå til fastlegen din og be om henvisning dit. Det er fritt behandlingsvalg så du kan henvises dit selv om det er andre Bupper som ligger nærmere deg. 

Anonymkode: 11789...c06

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble frisk fra alvorlig OCD. :) det  er masse håp! En utrolig invalidiserende lidelse, men takknemlig å behandle. I Norge er vi veldig gode på dette - helt i verdensklasse, også når det gjelder barn. Start hos fastlegen din og bli henvist videre til BUP og OCD-spesialistene der. 

Anonymkode: 32a4e...798

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omtrent alle har tvangstanker i løpet av oppveksten, for de fleste er det ikke alvorlig eller kronisk.. Har ikke erfaring med det du skriver, men bare prøv noe nytt og ikke gi opp :) Her vi bor kan lærer henvise til kommunepsykolog (med tilltalelse fra foreldre). Kanskje du kan spørre skolen din om det? Evt. kontakte bup vis helsestasjon/lærer/fastlege. 

Selv om en psykologi ikke fungerer, kan en annen gjøre det. Og ha en åpen dialog med skolen :) Bli enig med lærerne om hvilken «linje» dere skal kjøre. 

Anonymkode: 33ad5...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde vaskemani en periode som barn. Jeg ble mobbet og hadde det vanskelig på skolen. Det gikk over da jeg fikk det bedre. Jeg slet litt med tvangstanker i ca 15 år, men ikke mer enn at jeg fungerte helt normalt. Jeg fikk ingen hjemp, da, og måtte takle det selv.

OCD er vel en av de psykiske lidelsene som har aller best prognose, særlig når det gjelder barn. 

Anonymkode: 01182...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut OCD-teamet Bergen. De har et 4-dagers kurs B4DT. Jeg vet ikke om de tilbyr det andre steder i landet, eller om barn kan bli med, men de vet kanskje hvor dere kan få effektiv hjelp uansett.

Anonymkode: 01182...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig typisk!     

Stappe mest mulig medisiner på folk...         

Anonymkode: b8d04...c62

Hvorfor kommentere når du ikke har kunnskap nok om saken til å si noe fornuftig?

Anonymkode: 2733e...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...