AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Jeg prøver å spare mest mulig, men greier ikke å bruke mindre enn 5300 kroner på mat hver måned, uansett hva jeg gjør. Husholdningen består av meg, mannen og vår baby som er 6 uker. Vi spiser rimelig mat, brød, pasta, kjøtt 3-4 ganger i uka, den billigste fisken tilgjengelig. Vegetar 2-3 ganger i uka. Vi begrenser oss til ost og syltetøy som pålegg, siden hverken jeg eller mannen liker kjøttpålegg. Vi spiser mye grønnsaker og frukt, lite kjøtt. Kjøper de billigste eggene, det billigste kjøttet hvis vi skal ha kjøtt. Jeg er litt tom for ideer på hvor jeg kan spare inn mer. Har dere tips og råd? Hva gjør dere som bruker lite penger på mat? Hva spiser dere? Anonymkode: f420d...a55
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #2 Skrevet 25. april 2020 Hvis dere har dårlig råd og må spare skjønner jeg at du vil kutte, men jeg synes ikke 5300 er så mye. Jeg alene bruker ca 4000 og jeg kjøper ikke luksusmat. Prøver å få med meg gode tilbud, og legger vekt på at maten skal være sunn samtidig som den skal være god. Så sant man har råd til det synes jeg ikke man skal være så gnien på penga at det går ut over kvaliteten i kostholdet. Hvis du må spare får dere spise mer vegetar og havregrøt, men ut fra det du skriver så skjønner jeg ikke helt hva du skal spare så mye på. maten har jo blitt en del dyrere også... Anonymkode: 65059...6d7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #3 Skrevet 25. april 2020 Hva er tall for en voksen alene? Anonymkode: e7fe0...64a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er tall for en voksen alene? Anonymkode: e7fe0...64a Kommer litt an på kjønn/ alder, men rundt 2.600.- Det inkluderer kun innkjøp av mat på butikk, andre husholdningsartikler som såpe/ shampo, dopapir, vaskemidler, osv. er ikke inkludert. Anonymkode: 65059...6d7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 SIFOs tall er ment som en pekepinn - hvor mye som faktisk er nødvendig, vil variere noe ut fra den enkelte families samlede situasjon. Dere bruker allerede mindre enn standarden på mat, så jeg tror ikke du kan regne med å bruke veldig mye mindre penger, og samtidig spise sunt og godt, om du ikke er villig til å gi det høy prioritet. Det er godt mulig du kan spare litt, men det krever altså personlig innsats og vilje. Så sjekk ut lignende tråder, det er allerede flust av tips om hvordan man tenker og planlegger. Anonymkode: 3429f...101
Mrs Robinson Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 2 voksne, 1 baby på MME, et barn i småskolealder. Bruker på mat og husholdning (inkludert såpe, bleier, vaskemidler etcetc) ca 6000 i mnd. Kunne sikkert kuttet ytterligere, vi er litt for flinke til å spise ute 😛 hamstrer når det er tilbud på tørrvare og frysevarer som holder seg. Lager det meste fra bunnen. Kjøper først price og andre billigmerker der man ikke merker forskjell i kvalitet. Benytter oss av f.eks nille, Europris og lignende, følger med når det er tilbud på husholdningsartikler. Referansebudsjett på 7100.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Handler mestepsrten av kjøtt og fisk i nedsatt-hylla. Anonymkode: ccd18...e9e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #9 Skrevet 27. april 2020 Jeg synes at det var et lavt forbruk! Er en dame som bruker ca 1600-2000 kr i mnd på mat. Pleier å kjøpe frukt som er på tilbud den uka, f.eks pærer når de koster 15 kr per kg. Grønnsaker og bær kjøper jeg nesten kun frossent (de billigste blandingene), det er billigere og det blir ikke noe svinn. Salat synes jeg blir dyrt, en skal jo ha så mye forskjellig oppi. Middager er ikke så kompliserte, og ikke så mange ingredienser. En gjenganger er pasta og kjøttdeig, med en billig pastasaus på glass, eller med en blanding av en boks hermetiske tomater + tomatpuré på boks eller en god dæsj ketchup. Pepper og oregano som krydder. Kan også raspe litt ost. Prisen blir rundt 60-70 kr (mindre om jeg får tak i kjøttdeig på tilbud) og blir 2-3 middager for meg. Wok er en rimelig og enkel middag. Strimlet svinekjøtt er jo ganske billig. Frosne wokblandinger synes jeg er litt dyrt, så da kjøper jeg gjerne en billigere pose med frosne grønnsaker, og kanskje noe hermetikk i tillegg (det er en egen boks med en blanding av vannkastanjer, spirer og bambusskudd tror jeg). Kokosmelk og sursøt saus eller soyasaus, samt ris. Dere spiser jo mye vegetar så det blir vel enda billigere når dere erstatter kjøtt med belgvekster. Jeg prøver å handle mer kyllinglår og kyllingvinger (frosne, i store pakker) i stedet for kyllingfilet. Men er ikke helt sikker på om lår og vinger egentlig er billigere enn filet, når det er så mye bein man må kaste. 🤔 Søtsaker og dessert blir fort dyrt, så jeg prøver å holde meg mest mulig til hjemmebakst. Popcorn er et billigere alternativ til chips. Sjokolade kjøper jeg kun hvis det er 4 plater for 100 kr. Men et kakestykke synes jeg er mer mettende enn sjokolade, og jeg greier å kose meg mer med kake enn sjokolade, som jeg gjerne bare hiver innpå. Hvis du ikke allerede gjør det, så er jo hjemmelagd brød og rundstykker som regel billigere. Dere bruker ca 180 kr per dag på mat, det er jo ganske fornuftig. Det finnes mange tråder om å bruke mindre penger på mat. Men virker som du er ganske prisbevisst. Mannen i huset trenger vel mer mat enn deg. Jeg tror det er mulig å kutte ned 500, kanskje til og med 1000 kr, men det blir jo litt tøft. En må følge mye med på tilbud. Jeg finner nesten aldri datovarer på 40% her jeg bor, det er dødsirriterende. Hadde nok klart å spare enda mer hvis jeg var heldig og fant det oftere. Og hadde en større fryser. Anonymkode: fd683...7a5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #10 Skrevet 27. april 2020 Nå har vi bedre råd, men da vi hadde strammere budsjett gjorde vi blant annet dette: - Havregrøt til hverdagsfrokost er billigere enn brødmat. Hjemmebakte brød og rundstykker er billigere enn kjøpt. Vi frøs også ned brød i skiver og tinte i brødrister, siden vi ofte ikke klarte å spise opp før det ble tørt. - Ferske grønnsaker kan være overraskende dyrt! I stedet for å kjøpe en pose ferdig vasket salat, kjøp et kålhode og lag råkost eller coleslaw. Sånn generelt se på kilopris. Bruk frosne grønnsaker i stedet for ferske der det funker. - Følg med på tilbud. Vi kjøpte alltid den frukten som var på tilbud uke til uke, handla inn ekstra av kjøtt/fisk på tilbud og fylte opp fryseren, osv. - Reduser matsvinn. Bruk middagsrester til lunsj eller ha en fast restemiddagsdag i uka. Riv osterester og legg i fryseren og bruk til gratinering seinere. Slappe grønnsaker kan gå i tomatsaus eller en gryte. Osv. - Mye vegetarmat er billigere enn kjøtt, men det forutsetter at man spiser f.eks belgvekster i stedet for dyr juksekjøttdeig. Tørre bønner og linser, ris, krydder, kokosmelk o.l er stort sett billigere på såkalte innvandrerbutikker, vi handler mye tørrvarer der. Anonymkode: 9f22f...7b7
IkkeAnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #11 Skrevet 27. april 2020 Masse hermetikk, tørrvarer, grønnsaker og frossent. Aldri kjøtt med unntak av bacon i helgene, noe frossen fisk et par ganger i uka. Dropp alt 'ferdiglaga' – feks. pastasaus lager du enkelt selv med å steke hvitløk og løk + en boks hermetiske tomater og olje. Risotto (bare ris og sopp, feks). Bulgursalater, kok opp bulgur og sleng inn det du har i kjøleskapet. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 Du kan lage mye av tomater. Dag 1 kan du lage en stor tomatsuppe. Ikke putt oppi garnityr, ta den ved siden av. Feks egg, krutonger (lag av tørt brød), bønner, makaroni. Dag 2 lager du kjøttboller i tomatsaus. Ha frossengrønnsaker og potet/blomkål pure til. Dag 3 bruker du en del av restene. Kok litt inn og ha i kjøttdeig til pasta bolognese. Evt rester av kjøttboller også. Ferdig fryst lapskausblandig er også billig. For mer smak kan du steke litt hakket løk først. Bruk som lapskaus og betasuppe. Ha i billig pølse eller knoke. Av og til er det tilbud på skav eller feks høyrygg. Dette kan deles i biter og fryses. Men trenger ikke like mye kjøtt i en gryte. Lapskausblandig kan brukes til dette også. Bare tilsett løk, hvitløk først. Husk at høyrygg må koke lenge, så det kan du lage i egen gryte, ellers blir blandingen most. Har du litt rødvin igjen kan denne kokes inn etter at løken er stekt. På med buljong og kjøtt. Krydder. Da har du en oksegryte. Eller du kan lage en jegergryte om du bruker litt sopp, tyttebær og rømme. Sjekk snart-utgått-på-dato hyllene. Ofte mye god mat. Kylling til halv pris, egg som snart før ut men kan spises lenge, melk, pålegg osv. Ofte fås brune bananer billigere. Fint om man spiser samme dag, bruker i smoothie, havregrøt, bananbrød. Lag restelefser når dere holder på å gå tom/Ikke vet hva dere skal ha. Med påleggsrester, kjøttrester, rester av grønnsaker, rømme/dressinger osv. Eller resteomelett. Ellers er dette billig: fryste grønnsaker, fryst sei i blokk, mel (bake brød), pasta, bønner, hermetikk, potet, gulrot, havre. Anonymkode: db466...9c3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #13 Skrevet 4. mai 2020 Spiser mye brødmat, havregryn, spaghetti, ris, hermetiske tomater (noe man kan lage utrolig mye av), billige grønnsaker som løk, poteter og gulrøtter... Baker ofte brød selv, det sparer man mye på. Et hjemmebakt brød koster rundt 10 kr, et butikkjøpt koster minst 30 om man skal ha et sånn halvgreit et. Anonymkode: d1226...3ea
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #14 Skrevet 5. mai 2020 Tror nok de fleste som sier de lever på mindre, ikke har den fulle oversikten. Familie på 4 som bruker 6000 i måneden på mat og husholdning, men da spiser de mye ute og. Vel, jeg tror ikke på den. Finnes jo selvsagt de som ikke har mer penger å bruke, og sa blir jo næringsinnholder så som så. Vi er familie på 4 og vi bruker rundt 2000 i uka. Ukeshandler. Og vi spiser vegetarmat. Anonymkode: a714f...afe 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #15 Skrevet 5. mai 2020 På 24.4.2020 den 23.14, AnonymBruker skrev: Jeg prøver å spare mest mulig, men greier ikke å bruke mindre enn 5300 kroner på mat hver måned, uansett hva jeg gjør. Husholdningen består av meg, mannen og vår baby som er 6 uker. Vi spiser rimelig mat, brød, pasta, kjøtt 3-4 ganger i uka, den billigste fisken tilgjengelig. Vegetar 2-3 ganger i uka. Vi begrenser oss til ost og syltetøy som pålegg, siden hverken jeg eller mannen liker kjøttpålegg. Vi spiser mye grønnsaker og frukt, lite kjøtt. Kjøper de billigste eggene, det billigste kjøttet hvis vi skal ha kjøtt. Jeg er litt tom for ideer på hvor jeg kan spare inn mer. Har dere tips og råd? Hva gjør dere som bruker lite penger på mat? Hva spiser dere? Anonymkode: f420d...a55 I løpet av året bruker vi akkurat budsjett pga utskeielser på ferie 6 voksne, 3 ungdommer, 7 barn Mye halvpristilbud, 2 frysebokser, 2 fryseskap og 2 kjøleskap + 2 barskap til frukt og bær o.l Vi høster mye fra naturen og planlegger fremover når det kommer til måltidene. Lite halvfabrikata. Lager opp middager som fryses 1-2g i mnd Anonymkode: 252b0...554
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #16 Skrevet 5. mai 2020 Vi bruker rett i overkant av 5000 på mat sånn ca. noen ganger mer, andre ganger mindre. Da er alt kjøpt på matbutikk medregnet. En voksen, en aktiv tenåring og en under ti. Vi spiser svin, indre- og ytrefilet, kylling, biff, kjøttdeig, kjøttpølser, pasta, ris, brød, pølarbrød, knekkebrød, mye frukt og grønt, smoothies, havregryn og diverse frokostblandinger. Yoghurt, kjeks og snacks går det også en del av. Kjøper middagsgrønnsaker frossent. Handler alltid jucie på 10-kroners marked, da kjøper jeg så det holder til neste. Er også god på å sjekke 50% pga. dato-disken i butikken. Lite halvfabrikat fordi unger i vekst trenger rent kjøtt og mye proteiner. Og melk da, det glemte jeg. Går mye melk. Av pålegg går det stort sett i en variant til jeg/de er lei av den. Leverpostei, makrell i tomat, Jarlsbergost, smøreoster og salami er det det rulleres på. Anonymkode: ff292...c55
Mrs Robinson Skrevet 6. mai 2020 #17 Skrevet 6. mai 2020 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nok de fleste som sier de lever på mindre, ikke har den fulle oversikten. Familie på 4 som bruker 6000 i måneden på mat og husholdning, men da spiser de mye ute og. Vel, jeg tror ikke på den. Finnes jo selvsagt de som ikke har mer penger å bruke, og sa blir jo næringsinnholder så som så. Vi er familie på 4 og vi bruker rundt 2000 i uka. Ukeshandler. Og vi spiser vegetarmat. Anonymkode: a714f...afe Denne var passelig passiv-aggressiv, kunne like godt sitert meg. Jeg fører budsjett + regnskap og har 100% kontroll på hver en krone som brukes til felles husholdning. At vi er "litt for flinke til å spise ute" betyr ikke at vi spiser mye ute, bare at vi kunne kuttet ytterligere. Det betyr f.eks en take-away pizza til 400 kr når Jeg selv kunne laget samme pizzaen for en hundrelapp, ikke nødvendigvis en 4 retters på restaurant. Spiser normale mengder kjøtt, kylling og fisk, grønnsaker og frukt daglig. 95 % av måltidene er hjemmelaget. Det at du ikke evner å være økonomisk ved å benytte deg av datovarer, tilbud, nedfrysing av matvarer etc er ikke mitt problem. Jeg lyver ikke av den grunn Endret 6. mai 2020 av Mrs Robinson 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #18 Skrevet 6. mai 2020 Hva er grunnen til at du vil bruke enda mindre på mat? Har du dårlig råd eller er målet å spare mere penger? Det du ramser opp høres ikke bra ut for helsa di. Det å kjøpe det billigste kjøttet og billigste egg osv er ikke så bra for kroppen i lengden. Vi er familie på 5, 2 voksne og 3 barn og vi bruker i gjennomsnittet 8000kr på mat i mnd. Vi har råd til å bruke mer, men jeg er økonom og opptatt av sparing, men sparingen skal ikke gå utover kvaliteten på maten. Vi handler det meste på tilbud. Er det tilbud på kjøtt så kjøper vi mye og fryser ned. Kommer jeg over kjøtt til 50% som jeg pleier å bruke ellers (kjøttdeig, kyllingfilet etc) så kjøper jeg det de har. Tilbud på tacoting, kjøper så vi har for par mnd. Vi bruker frosne grønnsaker, fordi de er sunnere enn ferske, bortsett fra når det er sesong for norske. Salat, agurk, tomat, etc kjøper vi selvsagt ferskt og har det alltid i huset. Bruker mye frosne bær, både til smoothies og havregrøt, chiagrøt etc. Vi drikker ikke saft og juice pga helsen, men kjøper en del farris på tilbud og pepsimax til helgene. Snacks kjøper jeg når det er tilbud på Coop obs. Ost kjøper jeg flere pakker av når det er tilbud, men vi er også glad i østavind ost som er dyrere og har også alltid den i huset. Vi kjøper aldri ferdig pizza, og andre halvferdige produkter, feks ferdig kokte poteter, oppskjært ost, etc. Det er mye en kan spare på uten at det går utover kvaliteten, men det tar litt tid å komme inn i det. Anonymkode: 37f6a...610
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå