Gå til innhold

Er en bachelor i økonomi og administrasjon på BI en god utdannelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller er det vanskelig å få jobb siden man bare må ha rundt 3 i snitt for å komme inn?

Anonymkode: bd4b6...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke snittet fra videregående som bestemmer om du får jobb eller ikke. Du må fortsatt ha et vitnemål fra BI med minst B i snitt for å kunne ha noe å "slå i bordet" med i tillegg til flere aktiviteter ved siden av studiet. Så det er lett å slippe inn på BI, men nå vet jeg ikke hva som skal til for å få karakter B og A på BI, men det trengs nok betydelig mer innsats enn å få en 3-er på videregående. 

Det blir nok vanskeligere med jobb om du ender opp med C i snitt. Samtidig er det viktig hva du fordyper deg i. Hvis du velger en haug med markedsføring fag eller bare HR fag, så vil du slite mer med en slik fordypning. 

Anonymkode: 07a6d...962

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk D i karaktersnitt og har fått meg en attraktiv jobb, som slå ut både de hadde gode karakter. Det handler egentlig bare om èn ting: Nettverk - altså kontakter!

Kjenner også flere andre som har B i karaktergjennomsnitt som sliter med å få jobb.

Anonymkode: 0ef44...d9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk D i karaktersnitt og har fått meg en attraktiv jobb, som slå ut både de hadde gode karakter. Det handler egentlig bare om èn ting: Nettverk - altså kontakter!

Kjenner også flere andre som har B i karaktergjennomsnitt som sliter med å få jobb.

Så det er ikke like safe som f.eks ingeniørutdannelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det gjelder jobbmarked som nyutdannet handler det mer om hvem du er, engasjement og motivasjon. En med C i snitt med frivillige verv og gode referanser fra deltidsjobben vil ha bedre forutsetninger enn en med A i snitt som ikke har så mye annet å vise til. 
Dette er da rettet mot generelle utdannelser som dette eksemplet. 

Selv har jeg helt OK karakterer fra min bachelor, men har alltid jobbet hardt på siden med studentorganisasjoner og andre deltidsjobber, og derav skaffet meg erfaring og knallgode referanser. Jeg fikk jobb med en gang der jeg ønsket, og har allerede kapret drømmejobben i samme firma. Studiekamerater med toppkarakterer har slitt med å finne seg jobb, og jobber nå 2 år etter endt utdanning fortsatt i deltidsjobben de hadde på siden av studiet. 

Anonymkode: f5c6e...cd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle disse "jeg kjenner til" eksemplene her på KG kan man ikke verifisere. Jeg sier ikke at alle er løgn, men det er ikke fruktbart når man baserer en debatt utifra "jeg kjenner til". 

Helt klart at det finnes folk med B i snitt og oppover som er arbeidsledige, men samtidig er det ikke urimelig å anta at det finnes enda flere med D i snitt som er arbeidsledige.  

Ellers er jeg enig med deg i at nettverk i Norge teller veldig mye, og det kan i en del tilfeller trumfe over både B og A i snitt. 

Vi kan henvise til BI sin arbeidsmarkedsundersøkelse fra 2019 og BI sier at 80% av de med bachelor er i jobb, 6 måneder etter studiet.

Det er likevel 20% som bruker lenger enn 6 måneder for å få jobb, så det er selvsagt ikke bra, men denne gruppa tipper jeg er mer utsatt for strukturell diskriminering i jobbsøkerprosessen enn det som er tilfellet med de resterende 80%. For eksempel "feil alder", eller "ikke-attraktivt utseende", eller det at man har minoritetsbakgrunn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle disse "jeg kjenner til" eksemplene her på KG kan man ikke verifisere. Jeg sier ikke at alle er løgn, men det er ikke fruktbart når man baserer en debatt utifra "jeg kjenner til". 

Helt klart at det finnes folk med B i snitt og oppover som er arbeidsledige, men samtidig er det ikke urimelig å anta at det finnes enda flere med D i snitt som er arbeidsledige.  

Ellers er jeg enig med deg i at nettverk i Norge teller veldig mye, og det kan i en del tilfeller trumfe over både B og A i snitt. 

Vi kan henvise til BI sin arbeidsmarkedsundersøkelse fra 2019 og BI sier at 80% av de med bachelor er i jobb, 6 måneder etter studiet.

Det er likevel 20% som bruker lenger enn 6 måneder for å få jobb, så det er selvsagt ikke bra, men denne gruppa tipper jeg er mer utsatt for strukturell diskriminering i jobbsøkerprosessen enn det som er tilfellet med de resterende 80%. For eksempel "feil alder", eller "ikke-attraktivt utseende", eller det at man har minoritetsbakgrunn. 

Tviler på at 20 % har minoritetsbakgrunn. Det er jo kjent at de med minoritetsbakgrunn sliter mer med å  få jobb, men tror ikke det er så mange som 20 %.

Synes heller ikke 6 måneder er lite. For indøk på NTNU har 99% fått jobb FØR de er ferdige. Mange allerede 1-2 år før de er ferdig. Så sammenlignet med det er bare 80 % ila 6 måneder ETTER ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes heller ikke 6 måneder er lite. For indøk på NTNU har 99% fått jobb FØR de er ferdige. Mange allerede 1-2 år før de er ferdig. Så sammenlignet med det er bare 80 % ila 6 måneder ETTER ikke så bra.

Det er 97% som har fått jobb før eller innen de er blitt ferdige med studiet, men ja, det er fortsatt svært imponerende tall. Men mange Ind-økere vet at de er litt overbetalt i Norge for å si det mildt og de vet at det er Norge som setter mest pris på dem. 

Derfor ser du også av Bindeleddet-undersøkelsen fra 2019 at 99% Ind-økere ønsker bare å jobbe i Norge og de fleste - 91% av de som har svart, konsentrerer seg i Oslo-området, noe som gir nok en enda høyere lønn, en slags "Oslo-tillegg". 

https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/34/Diplom_2019-compressed.pdf

Svarprosenten er på 48%, der 77 stykker ut av 159 har svart på denne undersøkelsen.

Nå fant jeg BI sin nyeste undersøkelse fra 6.april 2020, så den er enda nyere enn den jeg henviste til. Du sammenligner litt epler og pærer, for den prosenten jeg henviste til ved BI, gjelder bachelor. Forøvrig ser jeg at tallet for bachelor er på 82%, en liten nedgang fra 84%. 

Når det gjelder mastergrad ved BI, er 95% i jobb etter 6 måneder. Men jeg ser at de samlet sett har betydelig lavere lønn i forhold til Ind-øk.

https://www.bi.no/om-bi/nyheter/2020/04/bi-studenter-svart-ettertraktet-i-arbeidsmarkedet/

I denne undersøkelsen fra januar 2020, svarte 701 personer fra BI, så det er mer enn 77 stykker fra Ind.øk. Så det er rimelig å anta at en del i disse tider vil si seg fornøyd med 95% sjanse for en jobb innen 6 måneder med en start lønn på 490.000 - 500.000 kr, selv om det er en del lavere enn Ind.øk sin totale lønn på 616.000 kr der 97% har jobbtilbud fra første dag de er ferdige med studiet.

Nå har UiO tatt opp kampen mot NTNU sin blanding av teknologiske og digitale fag, så det blir interessant når UiO sammen med NHH som også har begynt å tilby mer "fremtidsrettede" dag skal ut og tilby nærmest kopier av den retningen Ind-økere har, som heter "Datateknologi". Det er den retningen Ind-økere er 100% fornøyd med, mens de ser ut til å hate "Energi og miljø" retningen i denne omgang. De er ikke helt store fans av retningen "Produktutvikling og produksjon" heller.

Jeg nevnte UiO over, så dette blir interessant når disse skal "storme" arbeidsmarkedet i løpet av 2022, sammen med NHH-ere som også har tatt lignende type fag.

https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse/

https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse-master/index.html

Selv om Ind.øk har en unik posisjon idag (fordi det er altfor få kandidater som uteksamineres), så er det ikke til Ind.øk sin fordel på sikt at en hel haug med studieretninger nå har begynt å kaste seg over "Datateknologi" retningen - altså den eneste retningen som Ind.øk er 100% fornøyd med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 97% som har fått jobb før eller innen de er blitt ferdige med studiet, men ja, det er fortsatt svært imponerende tall. Men mange Ind-økere vet at de er litt overbetalt i Norge for å si det mildt og de vet at det er Norge som setter mest pris på dem. 

Derfor ser du også av Bindeleddet-undersøkelsen fra 2019 at 99% Ind-økere ønsker bare å jobbe i Norge og de fleste - 91% av de som har svart, konsentrerer seg i Oslo-området, noe som gir nok en enda høyere lønn, en slags "Oslo-tillegg". 

https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/34/Diplom_2019-compressed.pdf

Svarprosenten er på 48%, der 77 stykker ut av 159 har svart på denne undersøkelsen.

Nå fant jeg BI sin nyeste undersøkelse fra 6.april 2020, så den er enda nyere enn den jeg henviste til. Du sammenligner litt epler og pærer, for den prosenten jeg henviste til ved BI, gjelder bachelor. Forøvrig ser jeg at tallet for bachelor er på 82%, en liten nedgang fra 84%. 

Når det gjelder mastergrad ved BI, er 95% i jobb etter 6 måneder. Men jeg ser at de samlet sett har betydelig lavere lønn i forhold til Ind-øk.

https://www.bi.no/om-bi/nyheter/2020/04/bi-studenter-svart-ettertraktet-i-arbeidsmarkedet/

I denne undersøkelsen fra januar 2020, svarte 701 personer fra BI, så det er mer enn 77 stykker fra Ind.øk. Så det er rimelig å anta at en del i disse tider vil si seg fornøyd med 95% sjanse for en jobb innen 6 måneder med en start lønn på 490.000 - 500.000 kr, selv om det er en del lavere enn Ind.øk sin totale lønn på 616.000 kr der 97% har jobbtilbud fra første dag de er ferdige med studiet.

Nå har UiO tatt opp kampen mot NTNU sin blanding av teknologiske og digitale fag, så det blir interessant når UiO sammen med NHH som også har begynt å tilby mer "fremtidsrettede" dag skal ut og tilby nærmest kopier av den retningen Ind-økere har, som heter "Datateknologi". Det er den retningen Ind-økere er 100% fornøyd med, mens de ser ut til å hate "Energi og miljø" retningen i denne omgang. De er ikke helt store fans av retningen "Produktutvikling og produksjon" heller.

Jeg nevnte UiO over, så dette blir interessant når disse skal "storme" arbeidsmarkedet i løpet av 2022, sammen med NHH-ere som også har tatt lignende type fag.

https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse/

https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse-master/index.html

Selv om Ind.øk har en unik posisjon idag (fordi det er altfor få kandidater som uteksamineres), så er det ikke til Ind.øk sin fordel på sikt at en hel haug med studieretninger nå har begynt å kaste seg over "Datateknologi" retningen - altså den eneste retningen som Ind.øk er 100% fornøyd med. 

Tviler på at disse vil ta opp kampen med indøk. NTNU er fortsatt det meste prestisjetunge universitetet for realfag i Norge. Litt som at selv om andre universiteter tilbyr sivøk så er NHH likevel ledende. I andre land har de sine fremstående universiteter. Et statlig universitet i USA vil ikke kunne konkurrere med Harvard selv om utdannelsen skulle være like god, rett og slett fordi merkenavn betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tviler på at disse vil ta opp kampen med indøk. NTNU er fortsatt det meste prestisjetunge universitetet for realfag i Norge. Litt som at selv om andre universiteter tilbyr sivøk så er NHH likevel ledende. I andre land har de sine fremstående universiteter. Et statlig universitet i USA vil ikke kunne konkurrere med Harvard selv om utdannelsen skulle være like god, rett og slett fordi merkenavn betyr noe.

Vi snakker om å ta kampen opp mot konsulent hus og finans, der mange fra NHH - BI og ind.øk fra NTNU prøver seg på. Jeg ser ikke hvordan USA er relevant i denne debatten i det hele tatt. Det er på tide at du kvitter deg med denne "Harvard"-drømmen din forøvrig.

Du er ikke amerikaner og du kommer aldri til å få amerikansk statsborgerskap.

En del er lei av innvandring i USA sånn generelt sett:

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-usa-immigration/trump-to-sign-new-immigration-ban-on-wednesday-idUSKCN2241M8

Det er en grunn til at 99% av Ind.øk ønsker helst å jobbe i Norge, og da spesifikt i Oslo-området, og det er fordi de vet at ikke noe annet sted i verden kommer de til å bli satt pris på som det de blir i Norge. Som jeg sa: En "unik" posisjon som nå vil bli utfordret i større grad av UiO i tillegg til NHH og BI de neste årene. Nå snakker jeg primært om "digitale fag". Hva Ind.økere holder på med når det gjelder "Energi og miljø" tror jeg ikke NHH og BI bryr seg så mye om, så jeg snakker primært om de digitale fagene innenfor datateknologi.

Men nå begynner vi å snakke om helt andre ting enn det tråden dreier seg om. TS har fått svar på det TS lurer på, og man ser at mastergrad fra BI lønner seg mer enn å bare "stoppe" ved bachelor fra BI. 

Når det gjelder hvem som er "sjef" i Norge, så er BI og NHH ledende, ja. 25% av alle "sjefer" i Norge har utdanning fra BI. Hele 300.000 mennesker i Norge har utdanning fra BI sånn forøvrig.

https://www.bi.no/studere-ved-bi/kampanjesider/heltid/jobb-etter-utdanning/

Så tar du også med hvor mange sjefer har utdanning fra NHH, så plusser du sammen BI og NHH og jeg blir ikke overrasket over om NHH og BI sammenlagt har over 50% av alle "sjefene" i Norge. Så kommer også UiO med i bildet, så det er ikke bare NTNU. NTNU kan være best på realfag så mye de vil, men det er ikke "realfag" vi diskuterer her. Det er økonomi vi diskuterer her med litt ekstra krydder som heter datateknologi. 

Det er også logisk å konkludere at det ikke er til Ind-økere sin fordel at kravene når det gjelder digital kompetanse stilles nå i økende grad til alle som har bachelor og mastergrad, uansett hvilken retning det gjelder og vi ser i noe større grad at Norge endelig har begynt så smått å åpne seg opp for tverrfaglige retninger og studier - det vil si der man blander to eller til og med tre retninger i en grad. UiO har begynt å gå inn for dette nå i en rekke nye studier. 

Ind-økere har nettopp denne unike posisjonen fordi Norge har kjørt en sær studiepolitikk som skiller ulike fag helt brutalt ifra hverandre, der det nesten ikke var muligheter til å studere noe annet. For eksempel, studerte man historie, så var det BARE historie man kunne studere. Dette ser ut nå til å forandre seg, sakte men sikkert. 

Ind-øk vil fortsatt greie seg veldig bra de neste årene, men jeg tror ikke at de skal venne seg til 97% jobb før studiene er over i 2025 og i 2030 for eksempel, for det er forandringer på gang nå, men det tar tid før de slår ut i full blomst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at 20 % har minoritetsbakgrunn. Det er jo kjent at de med minoritetsbakgrunn sliter mer med å  få jobb, men tror ikke det er så mange som 20 %.

Du kan ikke sammenligne hvor mange som er i jobb etter bachelor i økonomi med samme tall for master ingeniør?! Sivøk på BI er nesten like høyt som NHH og NTNU, og mange får bra jobber. I denne sammenhengen er vel forøvrig master den nye bachelor - og med ØKAD får man mulighet til å spesialisere seg akkurat den retningen man ønsker, og kvalifiserer til opptak til sivøkmaster. Eller man kan gå ut i en litt mindre attraktiv jobb etter bachelor.

BI er en utmerket skole med veldig bra fagmiljø! At de har mange studieplasser (på bachelor) og at skolen koster penger er nok hovedgrunnen til at snittet er lavere enn på NHH/Oslo Met. Utdanningene  inneholder det samme, og foreleserne er like dyktige. Mange fra NHH tar master på BI, mens mange fra BI tar master på NHH. 

At det er lett å komme inn er ikke det samme som at det er lett å gjennomføre, frafallet ila første studieår er enormt på bachelor på BI. Jeg synes det er fint at også de som ikke hadde snitt på 6 på videregående også får sjansen til å vise hva de kan, selv om en del faller igjennom.

Anonymkode: bc1dd...06b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...