Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi blir henvist om ikke lenge, etter tre år prøving. Jeg hører litt forskjellig om kostnader rundt dette. Er det noen som har vært gjennom IVF som kan fortelle litt detaljert hvor mye penger man bruker hvert forsøk? Prøver å regne ut hvor mye vi kan forvente og hvor mye vi må spare i mnd. 

Er det noe som kun er en engangssum? 
Hva er «faste kostnader» for hvert forsøk? 
Hva kan uforutsette kostnader være? 

Håper noen snille sjeler kan hjelpe oss! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har inntil tre forsøk offentlig. Ett forsøk = uttak og innsett. Får du noe på frys er det bonus. 

Hvert forsøk koster 1500 kr + medisiner, reise og evnt opphold. 

Medisiner blir refundert 100% over 18000 noe kr. Du må ta vare på kvitteringer og sender disse inn til HELFO. Når du når egenandelen blir alt over refundert. 

Hvor mye medisin du har behov for varierer. Jeg har brukt ca 14.000 pr forsøk selv. 

• Liker 2
Skrevet

Glemte å skrive at reise og opphold dekkes etter satser fra pasientreiser. Jeg reiser ca 5 t til trondheim og må alltid overnatte. Jeg får ikke dekket mine utgifter fullt ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi så dyrt, en venninne fikk noen piller for å modne flere egg, hun ble gravid på flekken

Anonymkode: f56b1...c10

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oi så dyrt, en venninne fikk noen piller for å modne flere egg, hun ble gravid på flekken

Ja men så fint da. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Neutral90 skrev:

Ja men så fint da. 

Jeg mente det godt, trenger ikke være spydig

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo takk du, det er prøvd i over ett år.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tengel skrev:

Jo takk du, det er prøvd i over ett år.. 

Hun prøvde to år før hun fikk disse pillene og hun er i 20 årene

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Neutral90 skrev:

Du har inntil tre forsøk offentlig. Ett forsøk = uttak og innsett. Får du noe på frys er det bonus. 

Medisiner blir refundert 100% over 18000 noe kr. Du må ta vare på kvitteringer og sender disse inn til HELFO. Når du når egenandelen blir alt over refundert. 

Hvor mye medisin du har behov for varierer. Jeg har brukt ca 14.000 pr forsøk selv. 

Men de tre «gratisforsøkene» må man vel likevel betale medisin selv? Eller har jeg misforstått noe?.. Føler jeg får så lite informasjon fra sykehuset om akkurat dette med det økonomiske rundt. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun prøvde to år før hun fikk disse pillene og hun er i 20 årene

Har prøvd å bli gravid i tre år, har prøvd disse modningspillene i over ett år. Jeg har store mengder fine, flotte egg- og det er ingen ting som tyder på at pillene gjør noen forskjell på modningen hos meg. 

Kan hende du mener godt, men det er ikke «andre alternativer» jeg spør etter. Jeg har hatt kontakt med leger, gynekolog og sykehus i to år. IVF er neste steget for oss, og jeg ønsker bare høre erfaringer rundt den økonomiske delen. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Tengel skrev:

Men de tre «gratisforsøkene» må man vel likevel betale medisin selv? Eller har jeg misforstått noe?.. Føler jeg får så lite informasjon fra sykehuset om akkurat dette med det økonomiske rundt. 

Du må betale for medisinene selv inntil kr 18.000. Etter det er det gratis, men du må legge ut og få pengene tilbake. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrt? Koster jo nesten ingenting når man går gjennom det offentlige. 

Anonymkode: ef36f...d64

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Tengel skrev:

Har prøvd å bli gravid i tre år, har prøvd disse modningspillene i over ett år. Jeg har store mengder fine, flotte egg- og det er ingen ting som tyder på at pillene gjør noen forskjell på modningen hos meg. 

Kan hende du mener godt, men det er ikke «andre alternativer» jeg spør etter. Jeg har hatt kontakt med leger, gynekolog og sykehus i to år. IVF er neste steget for oss, og jeg ønsker bare høre erfaringer rundt den økonomiske delen. 

Lykke til uansett, jeg har ikke ment noe vondt med svarene mine, jeg skjønner at en kan vær litt forbanna på verden når ønsket er så stort

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Medisinene er dyre, særlig hormonsprøytene. (Min erfaring) En sprøyte med 900 EI Gonal-f ligger på ca 6000kr. Så kommer det an på dosen du skal ha, hvis 300 EI hver dag så treffer du godt men over det så blir det ugunstig doser kontra prisen som feks 325-350 per.. Når jeg har fryseforsøk så henter jeg ut piller til 100 lappen og betaler 351kr for egenandel på kontroll og 1500 kr på innsett.
Vi har brukt ca 20.000-25.000 kr per forsøk(medisin,kontroll,uttak,innsett) men vi gjenbruker de pengene vi får igjen fra HELFO. Det går alltid litt extra på bensin,bompenger og parkeringsavgift hvis du tenker hele regnestykket. Vi drar tidlig om morningen å pakker med oss termos og steker rundstykker til frokost som vi spiser i bilen osv. 

Dette ble et rart svar men ville så gjerne svare 🥰

Anonymkode: af5b7...882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisinene er dyre, særlig hormonsprøytene. (Min erfaring) En sprøyte med 900 EI Gonal-f ligger på ca 6000kr. Så kommer det an på dosen du skal ha, hvis 300 EI hver dag så treffer du godt men over det så blir det ugunstig doser kontra prisen som feks 325-350 per.. Når jeg har fryseforsøk så henter jeg ut piller til 100 lappen og betaler 351kr for egenandel på kontroll og 1500 kr på innsett.
Vi har brukt ca 20.000-25.000 kr per forsøk(medisin,kontroll,uttak,innsett) men vi gjenbruker de pengene vi får igjen fra HELFO. Det går alltid litt extra på bensin,bompenger og parkeringsavgift hvis du tenker hele regnestykket. Vi drar tidlig om morningen å pakker med oss termos og steker rundstykker til frokost som vi spiser i bilen osv. 

Dette ble et rart svar men ville så gjerne svare 🥰

Anonymkode: af5b7...882

Det heter IE, ikke EI. En sprøyte med gonal-F 900 IE koster rett over 3000 kroner, ikke 6000,-. Maks daglig dose skal helst ikke overstige 225 IE, så ja svaret ditt ble veldig rart.

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter IE, ikke EI. En sprøyte med gonal-F 900 IE koster rett over 3000 kroner, ikke 6000,-. Maks daglig dose skal helst ikke overstige 225 IE, så ja svaret ditt ble veldig rart.

Enig. Og så finnes det mange forskjellige medisiner. Legen min har vært veldig opptatt av at jeg skal få mest mulig ut av medisinene, både av miljøhensyn og kostnader. Har bestilt inn smådoser a 75 ie for min del f.eks, så jeg kan kombinere. 

Skrevet

Utgift for medisiner:

Jeg har hatt litt høye doser med det som er folikkelstimulerende hormon (300ie) pga lav amh. Har vel kommet opp i 15000,- tot. per måned, da medregnet div. støttemedisiner. 

Det står ganske greit forklart om refusjon for medisiner fra HELFO her, hvis du ikke allerede har sett det:

https://helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/ufrivillig-barnloshet-og-infertilitetsbehandling

Jeg kommer ikke på noe som kan være uforutsette kostnader. Reise/opphold, hvis det må til kanskje? Hvis det er slik at ikke alt her blir dekket, som nevnt over. 

Lykke til! :) 

AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2020 den 21.58, Neutral90 skrev:

Glemte å skrive at reise og opphold dekkes etter satser fra pasientreiser. Jeg reiser ca 5 t til trondheim og må alltid overnatte. Jeg får ikke dekket mine utgifter fullt ut. 

Hvorfor må du overnatte?

Jeg reiser 7 timer til sykehus, og 7 timer hjem men overnatter ikke

Anonymkode: 46d4d...c3a

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du overnatte?

Jeg reiser 7 timer til sykehus, og 7 timer hjem men overnatter ikke

Anonymkode: 46d4d...c3a

Regelen fra pasientreiser er at om man må reise før kl 5 på morgenene for å rekke timen så får man dekket overnatting etter standard sats (ikke reell utlegg, tror det er noe som 600 kr natta). 

Første ferge er kl 05.15,uansett har jeg ikke sjans å kjøre 5 t til egguttak som bruker å være rundt 08.15.

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (På 24.4.2020 den 21.56):

Kan jeg spørre om dette gjelder om man går privat også? ❤️

Anonymkode: 38f61...d66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...