AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Del Skrevet 24. april 2020 Hva forbinder du med Isak? Tenker du umiddelbart at det er et bibelsk navn? Synes du bibelske navn kan brukes av alle, eller er det forbeholdt de som er kristne? Hva med Jakob, Tobias og Samuel? Anonymkode: 47834...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #2 Del Skrevet 24. april 2020 Ja. Jeg vil anta at gutten/mannen er jøde. Anonymkode: ebeaa...906 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 24. april 2020 #3 Del Skrevet 24. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva forbinder du med Isak? Tenker du umiddelbart at det er et bibelsk navn? Synes du bibelske navn kan brukes av alle, eller er det forbeholdt de som er kristne? Hva med Jakob, Tobias og Samuel? Anonymkode: 47834...946 Relaterer aldri navn til religion. Selv om en del navn stammer fra hebraisk så er ikke navn religiøse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Del Skrevet 24. april 2020 Ikke mange navn som kan brukes om man skal utelukke religion, utrolig mange navn som stammer fra religion. Anonymkode: aa6e7...709 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Del Skrevet 24. april 2020 Jeg tenker at det er et bibelsk navn i samme kategori som Gabriel, Naomi og Peter. Navn som Filip, Jakob, Mathias, Lukas, Johannes, Noah er blitt såpass vanlige, at man ikke tenker så mye over det. Mens Josef, Kaleb, Abel, Moses, Ruth, Jemima, Magdalena er såpass sjeldne at jeg forbinder det ekstra mye med bibelen. Men det er jo ikke negativt det? 😊 Anonymkode: a92f2...9d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 24. april 2020 #6 Del Skrevet 24. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du bibelske navn kan brukes av alle? Anonymkode: 47834...946 Ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #7 Del Skrevet 25. april 2020 Ja, jeg syns Isak er et kristent, gammelmannsnavn. Fra nord-Norge. Muligens same. Men jeg vet jeg er i mindretall og sikkert litt av ei gammal kjerring selv. Isak, Elias, Benjamin, Markus, Johannes, Simon og Lukas er det rart at kommer fra ikke-religiøse familier. Og Noah! Jeg kjenner to små søte og greie Isak’er der foreldrene ikke har tenkt på bibelen i det hele tatt. Og Elias er visst en søt båt. Anonymkode: 0d5fb...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lipyros Skrevet 25. april 2020 #8 Del Skrevet 25. april 2020 Ikke i det hele tatt. Tenker det er et fint navn bare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Del Skrevet 26. april 2020 Isak ER jo et navn fra Bibelen, uavhengig av hva folk flest føler og tenker. Men det er jo klart at navnet ikke vekker religiøse assosiasjoner hos alle. Anna er for eksempel navnet til Jesu mormor, selv om det ikke er nevnt i Bibelen, og kan således ses på som et kirkelig navn, men jeg tviler på at det er noe den gjengse forelder tenker over når de kaller barnet sitt Anna Anonymkode: 745b2...16c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #10 Del Skrevet 26. april 2020 Selvsagt. Det er jo bibelsk. Anonymkode: 961f3...1e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cezanne Skrevet 27. april 2020 #11 Del Skrevet 27. april 2020 Isak minner meg om Markens Grøde. Ville kalle gutten vår for det men det ble litt for trendy for mannen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #12 Del Skrevet 27. april 2020 Det er et navn fra bibelen fordi det er et gammelt navn. Et navn er ikke religiøst! Thomas, Maria, Sara, og Daniel er mye brukte navn som også finnes i bibelen. Sønnen min heter forresten Isak, og jeg er overhodet ikke religiøs 😁 Anonymkode: 1c71a...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 30. april 2020 #13 Del Skrevet 30. april 2020 Litt både og. Jeg er selv kristen og godt bevandret i bibelhistorien, og vet at Isak var en av de tre patriarkene i Det gamle testamentet. Mange navn opprinnelse fra Bibelen. Hvis det er et vanlig navn som Per, Tomas eller John tenker jeg ikke så mye over bakgrunnen for navnet. Hvis det derimot er et mer sjeldent navn vil jeg trolig koble det mot Bibelen. Isak er ikke så vanlig, men heller ikke veldig sjeldent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #14 Del Skrevet 1. mai 2020 Jeg vet jo at det er et bibelsk navn, men tenker ikke på det som typisk kristent da det er veldig vanlig i både jødedommen og islam. Anonymkode: 454ad...10b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #15 Del Skrevet 2. mai 2020 Ja. Samuel også, i høyeste grad. Jakob også, men ikke like sterkt som Samuel. Tobias nei. Anonymkode: 3dae8...82c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #16 Del Skrevet 2. mai 2020 Isak er et bibelsk navn, og det kan brukes av alle tenker jeg, uansett hvilken religion man har eller ikke religion Også i Koranen blir Isak brukt, men skrives Ishaq og har en annen uttale, men vet om flere som heter det:) Personlig liker jeg godt navn som er hentet fra religionens bøker ❤️ Anonymkode: 9090b...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #17 Del Skrevet 2. mai 2020 På 24.4.2020 den 21.52, AnonymBruker skrev: Ikke mange navn som kan brukes om man skal utelukke religion, utrolig mange navn som stammer fra religion. Anonymkode: aa6e7...709 Det er da mange av oss som har norrøne navn som ikke er spesielt religiøse. Anonymkode: 0155c...fac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PokemonGone Skrevet 2. mai 2020 #18 Del Skrevet 2. mai 2020 (endret) Ja, det er et fint navn. Endret 2. mai 2020 av PokemonGone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GjestSiden2006 Skrevet 8. mai 2020 #19 Del Skrevet 8. mai 2020 Fine navn, kristent, jødisk og muslimsk. Bare staves litt annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #20 Del Skrevet 8. mai 2020 Ja Anonymkode: e4610...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå