Gå til innhold

Blir det slutt med hjemmekontor når skolene åpner og hva gjør eldre og unge med betaling på buss uten app.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang overskrift, egentlig to forskjellige spørsmål. Har søkt lenge etter retningslinjer for begge saker.

Anonymkode: e18e3...862

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Busselskapet må vel ha en form for kort?

Anonymkode: 6c21e...a82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Busselskapet må vel ha en form for kort?

De tar ikke kort eller penger pga viruset nå. Man må ha en app.. Hva gjør de som ikke har smartphone eller app? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De får snike da!

Anonymkode: 4d2a5...3ab

• Liker 1
Skrevet

Man bør fortsette med hjemmekontor dersom det er mulig. Man bør jo fortsatt unngå å være mange sammen, unngå reiset med mindte man må osv.  Forhåpentligvis vil man få jobbet bedre og mer effektivt når man kan ha fullt fokus på jobben og ikke må passe på, følge opp og hjelpe barna.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I Trondheim er det uansett ikke billettkontroll så lenge det er regler om avstand, vekterne bare vasker bussen. Kult å bruke over 4000 på periodebillett rett før alt ble stengt ned 😛 

Anonymkode: 4d97e...aa6

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor vinker sjåføren oss inn i bussen via bakdøren. Bussene tar hverken bankkort eller kontanter. De som ikke har app eller har kjøpt billett på forhånd slipper å betale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Trondheim er det uansett ikke billettkontroll så lenge det er regler om avstand, vekterne bare vasker bussen. Kult å bruke over 4000 på periodebillett rett før alt ble stengt ned 😛 

Men du, hørte om en som fikk tilbake pengene til periodebilletten for de ukene i mars toget ikke ble brukt pga hjemmekontor. Det gikk veldig raskt også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Krantz95 skrev:

Her jeg bor vinker sjåføren oss inn i bussen via bakdøren. Bussene tar hverken bankkort eller kontanter. De som ikke har app eller har kjøpt billett på forhånd slipper å betale.

Ja, ser på nettet at flere gjør det sånn. Samtidig står det på hjemmesidene ofte at billetter MÅ kjøpes før turen... Selv ville jeg nok ikke brydd meg så mye men jeg spør for noen som er redd for å få ekstra gebyr.. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Grønt blad skrev:

Man bør fortsette med hjemmekontor dersom det er mulig. Man bør jo fortsatt unngå å være mange sammen, unngå reiset med mindte man må osv.  Forhåpentligvis vil man få jobbet bedre og mer effektivt når man kan ha fullt fokus på jobben og ikke må passe på, følge opp og hjelpe barna.

Ja. Selv kjører jeg bil og det kommer noen drypp fra jobben om at nå må vi nok snart tilbake.. Elsker hjemmekontor 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

De tar ikke kort eller penger pga viruset nå. Man må ha en app.. Hva gjør de som ikke har smartphone eller app? 

Jeg snakker om busskort, ikke betalingskort. Har de virkelig ikke kortavlesere?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du, hørte om en som fikk tilbake pengene til periodebilletten for de ukene i mars toget ikke ble brukt pga hjemmekontor. Det gikk veldig raskt også.

Jeg tar bussen til jobb hver dag, og det har jeg gjort hele tiden, så det er nok ikke aktuelt for meg. Det er bare bittert å tenke på at jeg faktisk ikke trenger billett nå siden det ikke er kontroll. ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om busskort, ikke betalingskort. Har de virkelig ikke kortavlesere?

Dette er noen som tar sjelden buss og har ikke busskort. Nå er alt avstengt foran i bussen så du får ikke kontakt med sjåføren i det hele visstnok. Kan kun bruke app..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Myndighetene sier vi skal prøve å åpne noen få sider av samfunnet, og de er tydelig definert. Resten skal fortsette som før, og det funker ikke om folk slipper opp i andre deler av samfunnet i tillegg. Altså ikke slutt på hjemmekontor.

Anonymkode: afb69...3e6

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Grønt blad skrev:

Skjønner ikke hvorfor ikke bedrifter/arbeidsgivere får retningslinjer/bestemmelser rundt tolkningen av "hvis mulig".  Vil tro flertallet av arbeidstakere ikke får lov til å ta den vurderingen selv.  Det blir så surt som arbeidstaker å bli "tvunget" på jobb, samtidig som man har skylda selv hvis man blir smittet - for man hadde jo "mulighet" til å gjøre jobben hjemmefra.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, Jensine skrev:

Skjønner ikke hvorfor ikke bedrifter/arbeidsgivere får retningslinjer/bestemmelser rundt tolkningen av "hvis mulig".  Vil tro flertallet av arbeidstakere ikke får lov til å ta den vurderingen selv.  Det blir så surt som arbeidstaker å bli "tvunget" på jobb, samtidig som man har skylda selv hvis man blir smittet - for man hadde jo "mulighet" til å gjøre jobben hjemmefra.

Hos oss er "hvis mulig" gjennomført ved at alle som kan er sterkt oppfordret til å holde seg hjemme. Jeg er en av de som er for det meste hjemme. Men noe av min jobb kan ikke gjøres hjemmefra så da må jeg innom. Det jeg ser er at siden få er på jobb, er det ikke noe problem å holde avstand. Det er forøvrig også satt i gang veldig gode ekstra rengjøringstiltak samt at det er satt ut håndsprit over alt.

Men ingen blir kommandert. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jensine skrev:

Der har du sjefen min, hvis mulig har blitt til ingen grunn til å være hjemme / vi kan ikke leve i unntakstilstand for alltid. Skikkelig hyggelig når jeg sannsynligvis er i risikogruppe for å bli alvorlig syk. Hadde vel vært bedre om jeg ble borte med sykdom en måned eller døde. Vurderer faktisk å skifte jobb pga. hvordan koronakrise håndteres. 

Angående buss, her jeg bor er det gratis med buss må om dagen, få som reiser. 

Anonymkode: 41e50...e54

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, Jensine skrev:

Vurderingen av hva som er mulig å gjøre på hjemmekontor, er det vel antakelig hver enkelt bedrift som vet best, og ikke regjeringen.

Mitt inntrykk er at alle som har en jobb som er mulig å gjøre hjemme, får beskjed om å ha hjemmekontor, alt fra NAV-ansatte til ingeniører har hjemmekontor og h  telefon  eller video.

Det er trist dersom man fint kunne ha utført arbeidsoppgavene hjemmefra, men tvinges til å møte opp på arbeidsplassen av arbeidsgiver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i et større norsk firma alle har hørt om. Her fortsetter hjemmekontor for de som kan, inntil videre. Noen svært få har en type jobb som ikke kan jobbe hjemmefra, de har vært på kontoret hele tiden, og har god plass og holder avstand. 

Tviler egentlig på at vi kommer tilbake til kontoret på denne siden av sommeren, selv om det ikke har vært sagt høyt fra de som beslutter. Vi følger myndighetenes anbefalinger, og de fleste av oss kan jobbe hjemmefra. 

Anonymkode: 176b5...9f2

• Liker 1
Skrevet

Angående betaling på bussen, så kan en sende en sms her og betale med den.

• Liker 1
  • Opprett ny...