Gå til innhold

Hvorfor redusert skoledag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer oppriktig på hvorfor skolen har redusert skoledagen når de åpner på mandag? Noen som har peiling, og et godt svar?

Anonymkode: ee1fb...0ff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man skal klare å få spredd elevene utover, og ha nok lærere til å følge opp gruppene? 

Anonymkode: 14567...b37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi man skal klare å få spredd elevene utover, og ha nok lærere til å følge opp gruppene? 

Nja, får det ikke til å stemme her. Alle 4 trinnene skal på skolen samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det ikke redusert dag. Dvs de starter 15 min før og slutter til samme tid hver dag isteden for å ha to «lange dager» (30 min lengre) og tre kortere dager, hvorav en er en time kortere og de to andre er 30 min kortere.

Anonymkode: b1e16...596

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nja, får det ikke til å stemme her. Alle 4 trinnene skal på skolen samtidig.

Er det en 1-4 skole? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det en 1-4 skole? 

Nei, 1-10. Elevene i 5.-10. klasse som har opplegg på skolen vil være der i samme tidsrom som 1.-4.

ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, 1-10. Elevene i 5.-10. klasse som har opplegg på skolen vil være der i samme tidsrom som 1.-4.

ts

Elever fra 5.-10.? Altså sårbare elever med rett på tilbud på skolen? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elever fra 5.-10.? Altså sårbare elever med rett på tilbud på skolen? 

Evt elever med foreldre i samfunnskritiske jobber.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt elever med foreldre i samfunnskritiske jobber.

Det er begrenset hvor mange det omfatter høyere opp. En niende klassing må ikke på skolen fordi mamma skal på jobb. 

Uansett, så handler det nok fortsatt om å få spredd elevene utover, for å opprettholde smittevern. Jeg jobber på ungdomstrinnet, og vi vet allerede at vi kommer til å ha kortere dager og færre dager pr uke. Det er rett og slett fordi vi ikke klarer å følge veilederen om vi skal ha fulle dager og alle elevene på plass samtidig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er begrenset hvor mange det omfatter høyere opp. En niende klassing må ikke på skolen fordi mamma skal på jobb. 

Uansett, så handler det nok fortsatt om å få spredd elevene utover, for å opprettholde smittevern. Jeg jobber på ungdomstrinnet, og vi vet allerede at vi kommer til å ha kortere dager og færre dager pr uke. Det er rett og slett fordi vi ikke klarer å følge veilederen om vi skal ha fulle dager og alle elevene på plass samtidig. 

Men må dere da forskyve dagene, slik at noen går tidlig og andre sent? Ts

Skrevet

Hvor har de sagt at skoledagene blir kortere?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men må dere da forskyve dagene, slik at noen går tidlig og andre sent? Ts

Det er en mulighet vi vurderer, men vi har ikke landet på noe. 

Cluet er at jeg feks underviser noen klasser med 30 elever. Det er for mange, og det er heller ikke plass til å ha en meters mellomrom med så mange i rommet. Så klassen må deles. Men jeg kan ikke være to steder på en gang, og vi har ikke dobbelt opp med rom. Altså må det organiseres på annet vis. En mulighet er at gruppe en er på skolen tidlig, og den andre sent. Men det blir også kronglete, iom at rommet da må vaskes ned mellom de to gruppene og jeg ender opp med å doble antallet timer. Og det går igjen utover andre fag. Så dette er en ganske kompleks kabal. 

• Liker 3
Skrevet

Aner ikke hvorfor det er slik hos deg. Her skal skoledagen være akkurat like lang som før.

AnonymBruker
Skrevet

På skolen der barna mine går skal de ha vanlige skoledager, siden flere tar skolebuss og man må følge de oppsatte tidene.

På skolen jeg jobber skal elevene ha litt kortere skoledag, det er fordi gruppa skal ha de samme voksne hele dagen. Som lærer er det ikke alltid de er sammen med klassen hver time, noen timer har jo klassen en annen lærer.  ( Det kan være ulike årsaker til st ikke alle lærere undervise like mange timer, f.eks at de er nyutdannet eller har seniortid.)I denne perioden skal ikke gruppene bytte lærer. Ved å ha en litt kortere skoledag slipper rektor å betale overtid de de lærerne som nå må «steppe inn» som lærer for en gruppe en hel dag. 

Dette var i alle fall svaret jeg fikk da jeg spurte min leder/rektor. Vanligvis vil det ikke være greit at skoler har ulik undervisningstid, men i denne perioden er det tillatt.

SFO starter da opp med eng fang skoledagen er slutt. 

Anonymkode: 6efc9...e42

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Expandable86 skrev:

Hvor har de sagt at skoledagene blir kortere?

Vi har fått beskjed fra skolen. Men ser at det ikke gjelder for alle skoler.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en mulighet vi vurderer, men vi har ikke landet på noe. 

Cluet er at jeg feks underviser noen klasser med 30 elever. Det er for mange, og det er heller ikke plass til å ha en meters mellomrom med så mange i rommet. Så klassen må deles. Men jeg kan ikke være to steder på en gang, og vi har ikke dobbelt opp med rom. Altså må det organiseres på annet vis. En mulighet er at gruppe en er på skolen tidlig, og den andre sent. Men det blir også kronglete, iom at rommet da må vaskes ned mellom de to gruppene og jeg ender opp med å doble antallet timer. Og det går igjen utover andre fag. Så dette er en ganske kompleks kabal. 

I deres tilfelle forstår jeg at det kanskje må gjøres på en slik måte. Men på skolen mine barn går på skal alle gruppene være det samtidig, så da har de jo både lærere og rom nok.

ts

Skrevet

Her hos oss så går det opp i opp, i stedet for å slutte to dager seint så runder de av før så de er på skolen fra 08 til 13 hver dag så bli de to lange dagen droppet. Veldig greit. Her starter og SFO med en gang og i det klasserommet de har vært i.

Vi kommer til å droppe SFO, vi tar det vi må og dropper alt annet.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I deres tilfelle forstår jeg at det kanskje må gjøres på en slik måte. Men på skolen mine barn går på skal alle gruppene være det samtidig, så da har de jo både lærere og rom nok.

ts

Var det ikke bare enkeltelever fra høyere trinn? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På skolen der barna mine går skal de ha vanlige skoledager, siden flere tar skolebuss og man må følge de oppsatte tidene.

På skolen jeg jobber skal elevene ha litt kortere skoledag, det er fordi gruppa skal ha de samme voksne hele dagen. Som lærer er det ikke alltid de er sammen med klassen hver time, noen timer har jo klassen en annen lærer.  ( Det kan være ulike årsaker til st ikke alle lærere undervise like mange timer, f.eks at de er nyutdannet eller har seniortid.)I denne perioden skal ikke gruppene bytte lærer. Ved å ha en litt kortere skoledag slipper rektor å betale overtid de de lærerne som nå må «steppe inn» som lærer for en gruppe en hel dag. 

Dette var i alle fall svaret jeg fikk da jeg spurte min leder/rektor. Vanligvis vil det ikke være greit at skoler har ulik undervisningstid, men i denne perioden er det tillatt.

SFO starter da opp med eng fang skoledagen er slutt. 

Anonymkode: 6efc9...e42

Takk for svar.

Kan jo være noen lærer på vår skole også har redusert arbeidstid. 
 Ts

AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke bare enkeltelever fra høyere trinn? 

Ja, men skjønner ikke hva det har med saken å gjøre?! Ts

• Opprett ny...