AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #21 Skrevet 6. mars 2021 Får kortison injeksjon i kjeveleddet hver 3 mnd og har aldri hatt noen bivirkninger. Anonymkode: c1bd1...1ae
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #22 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Uff, jeg tror ikke jeg tør😬 Får du annen behandling i tillegg? Leddgiktmedisiner? Hvis man begynner på biologiske medisiner, f.eks, skal det kunne holde betennelsene borte alene, uten bruk av kortisonsprøyter? Anonymkode: 11cc7...55d Hos meg holder i alle fall biologiske medisiner betennelsene unna. Jeg har kun måttet ta kortisoninjeksjoner helt i starten, før de fant riktig medisin og dose, og når jeg har vært gravid og ikke har kunnet ta medisinene. Tenk litt på det som å gå til tannlegen. Ikke det morsomste man gjør, men det går helt fint. Anonymkode: af4f0...7f1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #23 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 😯😯😯 Var dette i et ledd eller i en sene? Anonymkode: 11cc7...55d Det vet jeg ikke, kan spørre min mann senere. Var betennelse i albuen, ekstremt smertefullt. De hadde store problemer med å komme til, var 2 leger og en fysioterapeut som holdt på med han samtidig. Anonymkode: 6939c...09a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #24 Skrevet 6. mars 2021 Det kan gjøre vondt, men det er jo ikke rart om det settes en plass som gjør vondt fra før. Var tortur når legen trykket rundt for å finne riktig plass å sette injeksjonen. Det virket raskt. Anonymkode: 02f96...1fb
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #25 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det vet jeg ikke, kan spørre min mann senere. Var betennelse i albuen, ekstremt smertefullt. De hadde store problemer med å komme til, var 2 leger og en fysioterapeut som holdt på med han samtidig. Anonymkode: 6939c...09a Det hørtes voldsomt ut, revmatologen jeg snakket med, sa det var veldig lett å treffe riktig i store ledd som albu og kne. Spørs vel om det var ultralydveiledet eller ikke, da kanskje? Og muligens senebetennelse i senefestet, det vil jeg tro er verre enn når man får det for leddbetennelse🤔 Anonymkode: 11cc7...55d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #26 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hos meg holder i alle fall biologiske medisiner betennelsene unna. Jeg har kun måttet ta kortisoninjeksjoner helt i starten, før de fant riktig medisin og dose, og når jeg har vært gravid og ikke har kunnet ta medisinene. Tenk litt på det som å gå til tannlegen. Ikke det morsomste man gjør, men det går helt fint. Anonymkode: af4f0...7f1 Du som har litt erfaring med dette, kan jeg spørre hvor lang tid du hadde effekt av kortisonsprøytene? Føler det kan være bortkastet hvis virkningen bare skal være der i 2-3 uker? Og hvor raskt du hadde virkning av de biologiske medisinene? Det står «klinisk effekt» oppnås etter 3 mnd på de fleste biologiske, men blir man bedre og bedre gjennom disse tre månedene, eller tar det virkelig 3 mnd før bedring oppnås? Anonymkode: 11cc7...55d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #27 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du som har litt erfaring med dette, kan jeg spørre hvor lang tid du hadde effekt av kortisonsprøytene? Føler det kan være bortkastet hvis virkningen bare skal være der i 2-3 uker? Og hvor raskt du hadde virkning av de biologiske medisinene? Det står «klinisk effekt» oppnås etter 3 mnd på de fleste biologiske, men blir man bedre og bedre gjennom disse tre månedene, eller tar det virkelig 3 mnd før bedring oppnås? Anonymkode: 11cc7...55d I løpet av graviditetene var det vel kun ved ett tilfelle at jeg måtte sette injeksjon to ganger i samme ledd, men det var mange mnd mellom hver injeksjon i det leddet, så for min del hadde det lang effekt. Nå har jeg en diagnose som kjennetegnes ved at betennelsene «flytter» på seg, så vet ikke om det er noen av årsaken. Hvis du skal starte med medisiner regner jeg med at hensikten med kortisoninjeksjonene er å ta toppen av betennelsene. Hvis det er sterke betennelsestilstander i noen av leddene er gjerne ikke medisiner alene nok til å ta dem, men hvis man får bukt med de ved hjelp av kortison vil medisinenene hindre at de kommer tilbake. Det begynner å bli ganske mange år siden jeg startet med medisiner, så må innrømme at jeg ikke husker helt hvor raskt jeg merket bedring. I mitt tilfelle brukte vi litt tid på å finne riktig dose og riktig kombinasjon av medisiner (tar to typer), så hadde noen runder hvor jeg opplevde bedring for så å få tilbakefall. Etter at vi fant rette komboen har jeg vært så godt som symptomfri (med unntak av når jeg ikke kunne ta medisinene pga graviditet). Anonymkode: af4f0...7f1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #28 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): I løpet av graviditetene var det vel kun ved ett tilfelle at jeg måtte sette injeksjon to ganger i samme ledd, men det var mange mnd mellom hver injeksjon i det leddet, så for min del hadde det lang effekt. Nå har jeg en diagnose som kjennetegnes ved at betennelsene «flytter» på seg, så vet ikke om det er noen av årsaken. Hvis du skal starte med medisiner regner jeg med at hensikten med kortisoninjeksjonene er å ta toppen av betennelsene. Hvis det er sterke betennelsestilstander i noen av leddene er gjerne ikke medisiner alene nok til å ta dem, men hvis man får bukt med de ved hjelp av kortison vil medisinenene hindre at de kommer tilbake. Det begynner å bli ganske mange år siden jeg startet med medisiner, så må innrømme at jeg ikke husker helt hvor raskt jeg merket bedring. I mitt tilfelle brukte vi litt tid på å finne riktig dose og riktig kombinasjon av medisiner (tar to typer), så hadde noen runder hvor jeg opplevde bedring for så å få tilbakefall. Etter at vi fant rette komboen har jeg vært så godt som symptomfri (med unntak av når jeg ikke kunne ta medisinene pga graviditet). Anonymkode: af4f0...7f1 Takk for at du deler😊 Så flott at dere har funnet riktige komboen nå, og at du er symptomfri! Det er kanskje vanlig å måtte prøve seg fram litt med medisiner? Håper jeg slipper for mye prøving og feiling. Må kanskje bare kvinne meg opp og få tatt de kortisonsprøytene😬🙈 Anonymkode: 11cc7...55d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #29 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for at du deler😊 Så flott at dere har funnet riktige komboen nå, og at du er symptomfri! Det er kanskje vanlig å måtte prøve seg fram litt med medisiner? Håper jeg slipper for mye prøving og feiling. Må kanskje bare kvinne meg opp og få tatt de kortisonsprøytene😬🙈 Anonymkode: 11cc7...55d Det er sikkert litt forskjellig, vil tro noen treffer med en gang og andre må prøve litt forskjellige doseringer før man treffer 100%. Jeg tenker det er bedre med noen sekunders smerte/ubehag enn å gå med en betennelse som setter seg mer og mer og til slutt kan gi varige skader på leddet. Og bare så det er sagt, jeg har ikke vært i nærheten av å hyle av smerte, slik noen beskrev lengre opp her, altså, så vet ikke om det er vanlig at det er så vondt. Hos meg har de brukt ultralyd når de har satt i de vanskelige leddene, så har ikke opplevd at de har bommet eller noe. Anonymkode: af4f0...7f1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #30 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er sikkert litt forskjellig, vil tro noen treffer med en gang og andre må prøve litt forskjellige doseringer før man treffer 100%. Jeg tenker det er bedre med noen sekunders smerte/ubehag enn å gå med en betennelse som setter seg mer og mer og til slutt kan gi varige skader på leddet. Og bare så det er sagt, jeg har ikke vært i nærheten av å hyle av smerte, slik noen beskrev lengre opp her, altså, så vet ikke om det er vanlig at det er så vondt. Hos meg har de brukt ultralyd når de har satt i de vanskelige leddene, så har ikke opplevd at de har bommet eller noe. Anonymkode: af4f0...7f1 Takk for hjelpen, jeg er bittelitt mer på gli i forhold til disse kortisonsprøytene nå😅 Det er rart med det, men blodprøver, vaksiner eller b12-sprøyter har jeg ingen problemer med. Det er ryktene til disse kortisonsprøytene som har satt en støkk i meg🙈 Anonymkode: 11cc7...55d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå