Gå til innhold

Bivirkninger av kortisonsprøyte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Onsdag kl 14:00 fikk jeg to stikk i venstre skulder pga betennelse og begynnende forkalkning.

Jeg ble spurt om jeg har hjerteproblemer og sa nei. Det stemmer. Ble så informert om en rekke bivirkninger og det var Ok. 

I går torsdag kjente jeg ingen av bivirkningene men i dag fredag har jeg både hjertebank og hetetokter. Detta var også bivirkninger jeg ble informert om, men er det vanlig at de kommer 2 dager etter beh.? 

Har noen erfaring med liknende? 
fikk også menssmerter, noe legen sa var vanlig :)

Anonymkode: 1a17c...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, kortison er et stresshormon. Flushing etc kan godt komme to dager etterpå. 

Anonymkode: 5bd05...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, bare det jeg trengte å vite.

tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
AnonymBruker

Hei! Jeg tar opp igjen denne tråden, da jeg lurer på andres erfaringer med kortisonsprøyter i betente ledd (leddgikt). TS, er du her enda? Var det leddbetennelse du hadde i skuldra? Jeg har et par store leddbetennelser nå, og har blitt tilbudt kortisonsprøyter. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Revmatologene sa at dette var helt ufarlig for kroppen, at det bare var en lokal behandling. Kan man altså likevel få ekle bivirkninger av dette? Hjertetrøbbel, bl.a?? 😬😬

Anonymkode: 11cc7...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk i hoften. Det virket veldig bra og jeg fikk ingen bivirkninger. Jeg er glad for at jeg gjorde det. 

Anonymkode: 02f96...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.4.2020 den 19.17):

Hei

Onsdag kl 14:00 fikk jeg to stikk i venstre skulder pga betennelse og begynnende forkalkning.

Jeg ble spurt om jeg har hjerteproblemer og sa nei. Det stemmer. Ble så informert om en rekke bivirkninger og det var Ok. 

I går torsdag kjente jeg ingen av bivirkningene men i dag fredag har jeg både hjertebank og hetetokter. Detta var også bivirkninger jeg ble informert om, men er det vanlig at de kommer 2 dager etter beh.? 

Hei. Mannen min er manuellterapaut og i samarbeid med lege, setter han ganske mange kortisonsprøyte i uken. Han sier det er få og sjeldent bivirkninger ved kortisonsprøyte. Tar man kortison oralt (over tid og selvsagt avhengig av dose) er det noe annet og bør da ikke brukes av blant annet hjertesyke. 

Eneste bivirkning ved kortison-sprøyte er infekjsonsfare og smerter/ømhet rundt injeksjonsstedet. Men infeksjoner er også en sjelden bivirkning så fremst den som setter sprøyten følger rettningslinjene. 

Så ville ikke hatt noen betenkeligheter med å prøve kortisonsprøyte om lege/behandler anbefaler det. 

Anonymkode: 8ffcd...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! Jeg tar opp igjen denne tråden, da jeg lurer på andres erfaringer med kortisonsprøyter i betente ledd (leddgikt). TS, er du her enda? Var det leddbetennelse du hadde i skuldra? Jeg har et par store leddbetennelser nå, og har blitt tilbudt kortisonsprøyter. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Revmatologene sa at dette var helt ufarlig for kroppen, at det bare var en lokal behandling. Kan man altså likevel få ekle bivirkninger av dette? Hjertetrøbbel, bl.a?? 😬😬

Hei. Mannen min er manuellterapaut og i samarbeid med lege, setter han ganske mange kortisonsprøyte i uken. Han sier det er få og sjeldent bivirkninger ved kortisonsprøyte. Tar man kortison oralt (over tid og selvsagt avhengig av dose) er det noe annet og bør da ikke brukes av blant annet hjertesyke. 

Eneste bivirkning ved kortison-sprøyte er infekjsonsfare og smerter/ømhet rundt injeksjonsstedet. Men infeksjoner er også en sjelden bivirkning så fremst den som setter sprøyten følger rettningslinjene. 

Så ville ikke hatt noen betenkeligheter med å prøve kortisonsprøyte om lege/behandler anbefaler det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så med andre ord. Det høres ut som at TS sin lege blander bivirkninger fra oralt brukt med kortison satt som injeksjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått slike lokalinjeksjoner i over ti år og har enda til gode å kjenne noen bivirkninger. Skal sies at jeg kanskje har vært heldig, men når man har valget mellom sterk smerte i ledd eller en dag eller to med bivirkninger så hadde ikke jeg vært i tvil. Hadde tatt injeksjonene.

Anonymkode: 4c687...5d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har fått slike lokalinjeksjoner i over ti år og har enda til gode å kjenne noen bivirkninger. Skal sies at jeg kanskje har vært heldig, men når man har valget mellom sterk smerte i ledd eller en dag eller to med bivirkninger så hadde ikke jeg vært i tvil. Hadde tatt injeksjonene.

Anonymkode: 4c687...5d2

Er de veldig vonde å få satt? Verre enn vanlige vaksiner eller f.eks b12-sprøyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmmm, fått flere kortisoninjeksjoner i skulderen. Aldri hatt noen bivirkninger.....? Annet smerter når bedøvelsen går ut

Anonymkode: f5028...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hørt negativt om kortison sprøyter, fra andre. Ikke så veldig konkrete argumenter, men at den sitter lenge i kroppen etc. De mener muligens bivirkninger, ja. 

Anonymkode: e425f...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått kortisonsprøyter flere ganger, og aldri merket noen verdens ting, bortsett fra at smerten forsvant.

Nå er jeg satt på kortisonkur (altså oralt) og har det overhodet ikke greit. Det prikker i beina, pulsen er høy, og det kjennes ut som jeg har abstinenser. Det er allikevel verdt det... 

Anonymkode: 51925...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 14.18):

Er de veldig vonde å få satt? Verre enn vanlige vaksiner eller f.eks b12-sprøyter?

Lurer fortsatt på dette? Kan dere skrive litt om opplevelsen av selve utførelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airman
AnonymBruker skrev (På 24.4.2020 den 19.17):

Hei

Fikk kortison på diakonhjemmet sykehus på Majorstuen i Oslo, revmatologisk avd. Velvitende om at jeg hadde for høyt blodtrykk. Kortison øker blodtrykket og deformerer utseendet ved langtidsbruk pga omplassering av  muskulaturen. Gjelder både i ansiktet og resten av kroppen. Skygg banen for kortison er mitt råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Airman skrev (38 minutter siden):

Fikk kortison på diakonhjemmet sykehus på Majorstuen i Oslo, revmatologisk avd. Velvitende om at jeg hadde for høyt blodtrykk. Kortison øker blodtrykket og deformerer utseendet ved langtidsbruk pga omplassering av  muskulaturen. Gjelder både i ansiktet og resten av kroppen. Skygg banen for kortison er mitt råd. 

Nå snakker nok du om kortison/prednisolon tatt oralt? Lokalbehandling med sprøyter blir noe helt annet😊 Men jeg er interessert i å høre om andres erfaringer med disse sprøytene, både når det gjelder virkning, bivirkninger og hvor vondt det var å sette de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå snakker nok du om kortison/prednisolon tatt oralt? Lokalbehandling med sprøyter blir noe helt annet😊 Men jeg er interessert i å høre om andres erfaringer med disse sprøytene, både når det gjelder virkning, bivirkninger og hvor vondt det var å sette de.

Kommer nok an på hvor og hvorfor de må sette sprøyte. Min mann som har vært ute for litt av hvert, og er en av de tøffeste jeg kjenner, lå og hylskrek. Hørte han ut på venterommet. Så godt er det nok ikke, men utrolig effektivt. 

Anonymkode: 6939c...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer fortsatt på dette? Kan dere skrive litt om opplevelsen av selve utførelsen?

Det kommer litt an på hvilke ledd de blir satt i og hvem som setter, synes jeg, men ja, det er ubehagelig. Nålen må jo nødvendigvis føres langt nok inn til at de får injisert i leddet. Noen ganger er det mye spreng når de setter kortisonen, andre ganger ikke fullt så mye. Hos meg har de ofte måttet tappe av væske før de setter kortisonen. Smertene/ubehaget går over i det de er ferdige. Leddet kan være litt ømt etterpå, men har ellers ikke hatt noen bivirkninger. 

Anonymkode: af4f0...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kommer nok an på hvor og hvorfor de må sette sprøyte. Min mann som har vært ute for litt av hvert, og er en av de tøffeste jeg kjenner, lå og hylskrek. Hørte han ut på venterommet. Så godt er det nok ikke, men utrolig effektivt. 

Anonymkode: 6939c...09a

😯😯😯 Var dette i et ledd eller i en sene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kommer litt an på hvilke ledd de blir satt i og hvem som setter, synes jeg, men ja, det er ubehagelig. Nålen må jo nødvendigvis føres langt nok inn til at de får injisert i leddet. Noen ganger er det mye spreng når de setter kortisonen, andre ganger ikke fullt så mye. Hos meg har de ofte måttet tappe av væske før de setter kortisonen. Smertene/ubehaget går over i det de er ferdige. Leddet kan være litt ømt etterpå, men har ellers ikke hatt noen bivirkninger. 

Anonymkode: af4f0...7f1

Uff, jeg tror ikke jeg tør😬 Får du annen behandling i tillegg? Leddgiktmedisiner? Hvis man begynner på biologiske medisiner, f.eks, skal det kunne holde betennelsene borte alene, uten bruk av kortisonsprøyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...