Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en litt lang og avansert forklaring av hva perspektiv egentlig er. Noen vil forstå, de fleste andre vil ikke. Men uansett, ha et åpent sinn.

Forestill deg et objekt som eksisterer helt av seg selv i et tomt univers og ingen som oppfatter det. Hvordan registrerer universet at dette objektet er der?

Din nåværende forestilling om hva virkeligheten er:

1) Det er en ekstern objektiv materiell verden, at denne verden eksisterer uavhengig av deg.

2) Det er to slags gjenstander som steiner, biler, bygninger og planeter, og så er det levende skapninger som mennesker og dyr.

3) Disse levende skapningene oppfatter den ytre verden.

4) Hver skapning har sitt perseptuelle felt eller boble.

5) Du er en av disse skapningene.

6) Oppfatninger forekommer inne i hjernen eller produseres av hjernen som i seg selv er en stum gjenstand som en stein. Vi vet ikke hvordan hjernen kan produsere dette perseptuelle boblefeltet, men likevel gjør det fordi her er det.

Men...

1) Det er ingen objektiv ytre materiell verden, det eneste som eksisterer, er ett universelt bevissthetsfelt.

2) Du kom ikke til som et objekt eller som en levende skapning, men du ble født som en idé. Du er ideen om at du er et fysisk objekt.

3) Denne ideen om “du”, når den kom til, tok eierskap til dette bevissthetsfeltet og mistolket det som sine egne oppfatninger.

Men det er ikke noe som oppfatter. Du tror at denne boblen er din eller du som består i livet ditt. Du ser for deg at fødsel er en boble av persepsjon som kommer til eksistens og at døden er utryddelsen av denne boblen. Egoet konstruert av dette feltet, hugget ut av en uendelig steinblokk, en personlig historie, følelsen av "meg" som et barn som mottar et leketøy i troen på at det er hans leketøy. Ingenting om leketøyet endres når du kaller det "mitt leketøy" eller "det er mitt". Du lager ideen om at den er min.

Så her kan du se at det ikke er et enkelt ordspill, at eierskap er en slags objektiv egenskap til universet snarere enn en projeksjon av ditt eget sinn. Troen du har på eierskapet til persepsjonsboblen, er som det barnet. Du kjøpte inn ideen om at du er en biologisk skapning. Utdanning forsterket den ideen. Men det du er er mer som en negativ skulptur, et hull som ble skåret ut fra det universelle bevissthetsfeltet. Du tror døden er desillusjon av denne strukturen som vil ødelegge et negativt rom. Hvis vi fjerner "deg" ut av persepsjonsboblen, endres ikke rådataene. Likevel, hvis vi fjerner "du", endres bildet betydelig. Vi kan si at oppfatninger bare flyter ut i vakuumet av tomt rom. Det virker rart og radikalt, og det er en radikal rekontekstualisering. Det var aldri en slik biologisk skapningsorganisme, det var en illusjon, det var et negativt rom.

Den objektive materielle eksterne verden der ute som forårsaker din oppfatning eksisterte aldri. Utseende er virkelighet, det er ikke noe med virkeligheten enn utseende. Men også den indre verden er ikke reell og eksisterte aldri, du har tatt feil av den ytre verden for den indre verden. Det du trodde var den indre verden, farger, sensasjoner, vår subjektivitet, vår individuelle boble er faktisk den ytre verden. Disse to tolkningene av virkeligheten er ikke motsatt, de er faktisk identiske. Legg merke til at rå data forblir de samme, fargene, følelsene, formene forblir de samme, det eneste som endrer seg er tolkningen av opplevelsen din til det punktet hvor du slutter å eksistere ved å fjerne emnet. Når du tolker deg selv ut av tilværelsen, det du ser er underlaget som skar ut det negative rommet, som blir oppfatninger.

Erfaring = Oppfatninger.

Å være er persepsjon minus ego, eller erfaring minus ego er være. Oppfatning er å være pluss ego. Oppfatninger og erfaring er teknisk sett en feiltolkning av å være ettersom egoet tar eierskap over dette vesenet. En god, men begrenset analogi er at når du tar en svamp, er det bobler av tomt rom. Du er en av disse boblene.

Det er ikke noe tema, det er bare boblen. Hvem oppfatter denne svampen? Det er tankene, svampen er bare uten at noen ser på det. Det endrer ikke hvordan det ser ut, men det endrer det du ser ut til å være, det tar deg ut av ligningen og depersonaliserer alt. Svampen inneholder tid og rom og er uendelig, den inneholder uendelige mengder dimensjoner, og du er bare en av disse boblene, det negative rommet. Men fysisk er du hele svampen, vi er alle en. Du må innse at du må slutte å identifisere deg med en av disse boblene.

Dette er hva opplysning er. Sammenbruddet av alle kategorier og distinksjoner, som subjekt og objekt, indre og ytre, sinn og kropp.

Fra sinnet/kroppens dualisme til Descartes, som forener alt til ett bevissthetsfelt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott det, men hva skal jeg gjøre når jeg er sulten? Jeg kjøpte kanskje ideen om å være et biologisk vesen, allerede som spedbarn, men "noe" der i kosmos ønsket meg likevel en biologisk tilværelse der opplevelsen sult, tørste, varme, kulde og vondt er høyst nærværende. 

Anonymkode: 3c039...2f0

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott det, men hva skal jeg gjøre når jeg er sulten? Jeg kjøpte kanskje ideen om å være et biologisk vesen, allerede som spedbarn, men "noe" der i kosmos ønsket meg likevel en biologisk tilværelse der opplevelsen sult, tørste, varme, kulde og vondt er høyst nærværende. 

Ja, Gud ville lure deg. Ingenting utenfor Guds Absolutte vilje kan skje. Men det betyr ikke at Gud ikke ville at du skulle innse at "du"  I den ultimate forstand er en illusion. Hvorfor Gud ville lure deg for at du skal finne gleden i å finne deg selv igjen, det er et annet tema.

Det fine med opplysning er at etter det er det ingen problem med å sulte i hjel. Overlevelse og viljen til å overleve er en total illusjon. Det er også et annet tema jeg kan gå inn på en annen gang.

Endret av Conal
AnonymBruker
Skrevet

Hva med fri vilje da? Jeg har ikke lyst å hverken bli frelst eller bli bevisst om Guds Absolutte Eksistens. Ønsker ikke noe evig liv av noe, slag. Jeg vil bare ete, pule, røyke og dø. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med fri vilje da? Jeg har ikke lyst å hverken bli frelst eller bli bevisst om Guds Absolutte Eksistens. Ønsker ikke noe evig liv av noe, slag. Jeg vil bare ete, pule, røyke og dø. 

Haha, du er en grov kar bror. Osama bin laden hele veien ikke sant? Du leker ikke like like?

Angie Angie Angie 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Conal skrev:

Haha, du er en grov kar bror. Osama bin laden hele veien ikke sant? Du leker ikke like like?

Angie Angie Angie 

Hehe jeg er faktisk en søster men kommer fra det harde nord der vinternatta er lang og jeg har vært ute i den før😉 Fang deg en fisk eller dø. Det er livet som det er nå for tiden. En gang regnet det kanskje manna rett fra himmelen men det er mange generasjoner siden nå. Slik bevisstheten blir utfordret av materien - slik blir det folk av. 

Skrevet
1 time siden, Conal skrev:

Angie Angie Angie 

Gamer du Civ5 eller brosjan?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe jeg er faktisk en søster men kommer fra det harde nord der vinternatta er lang og jeg har vært ute i den før😉 Fang deg en fisk eller dø. Det er livet som det er nå for tiden. En gang regnet det kanskje manna rett fra himmelen men det er mange generasjoner siden nå. Slik bevisstheten blir utfordret av materien - slik blir det folk av. 

Elsker en jente som er en kriger. 😉

4 minutter siden, Kaptein Klein skrev:

Gamer du Civ5 eller brosjan?

Nei brodern, gamer fortnite bro. Add meg: dambiii

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...